Nav topic desiree__ alochtonen.......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:23

Lovely schreef:
Heeft Georgina ook beweerd dat ze een boek had waaruit je kon opmaken dat je verplicht was om een hoofddoekje te dragen omdat je anders niet echt in haar gelooft en dus zondigt?


Beetje kort door de bocht Lovely. Want heel veel mensen dragen het doekje al niet eens meer omdat het uit 'het boekje' moet en omdat ze anders zondigen. Vrije wil heet dat. En zij die het wel vanuit het boekje doen kunnen dit alsnog uit vrije wil doen. Net als kerkgangers hier die er soms ook bepaalde tradities en regels op na houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:24

Lovely schreef:
Ach ja en dan is daar altijd nog die hut in het land van herkomst waar ze naar terug kunnen, niet waar?



Je bedoelt die oude lap waar ze onder kunnen liggen in een plaggenhutje. ALs ze mazzel hebben dan he Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:24

DeesDeBest schreef:
Ergens heeft pipo wel gelijk, maar daar zijn die asielcentra's toch in eerste instantie voor. Daar wordt ze 'voorbereidt' op Nederland en de Nl cultuur. Althans dat is de bedoeling, blijkbaar werkt het niet helemaal.

Ja precies, daar leren ze onder andere de Nederlandse taal.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 16:25

ik word echt effe verkeerd begrepen.
Bij ons is de regel er dat een asielzoeker voor gaat.
En nee ik heb het niet over doorstromers maar over alle personen die zich inschrijven voor een woning.
Jaloezie is het niet.
Het is gewoon vreemd dat men amper voor woningen van eigen mensen kan zorgen en toch plek over heeft om andere op te vangen.
Ik bedoel dat nederland het zich zelf zo toch moeilijk maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:25

Fasel"]
[quote="Lovely schreef:
Heeft Georgina ook beweerd dat ze een boek had waaruit je kon opmaken dat je verplicht was om een hoofddoekje te dragen omdat je anders niet echt in haar gelooft en dus zondigt?


Beetje kort door de bocht Lovely. Want heel veel mensen dragen het doekje al niet eens meer omdat het uit 'het boekje' moet en omdat ze anders zondigen. Vrije wil heet dat. En zij die het wel vanuit het boekje doen kunnen dit alsnog uit vrije wil doen. Net als kerkgangers hier die er soms ook bepaalde tradities en regels op na houden.
[/quote]
Ja, net zo kort door de bocht als een modieuze rage te vergelijken met een diepgewortelde religieuze traditie wellicht?

Vrije wil? Lekker met je haren in de wind wapperen misschien?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:26

Lovely"]
[quote="DeesDeBest"]Ergens heeft pipo wel gelijk, maar daar zijn die asielcentra's toch in eerste instantie voor. Daar wordt ze 'voorbereidt' op Nederland en de Nl cultuur. Althans dat is de bedoeling, blijkbaar werkt het niet helemaal.
[/quote]
Ja precies, daar leren ze onder andere de Nederlandse taal.
[/quote]

Blijkbaar werkt dat toch niet helemaal, omdat de meesten ouderen toch echt geen Nederlands kunnen en hun kinderen nodig hebben om iets te regelen.

[quote="holly schreef:
ik word echt effe verkeerd begrepen.
Bij ons is de regel er dat een asielzoeker voor gaat.
En nee ik heb het niet over doorstromers maar over alle personen die zich inschrijven voor een woning.
Het is gewoon vreemd dat men amper voor woningen van eigen mensen kan zorgen en toch plek over heeft om andere op te vangen.
Ik bedoel dat nederland het zich zelf zo toch moeilijk maakt?


Zo maakt Nederland het zich idd moeilijk, en de prijzen van de huizen gaan gewoon omhoog.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-10-03 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:27

DeesDeBest"]
[quote="Lovely"][quote="DeesDeBest schreef:
Ergens heeft pipo wel gelijk, maar daar zijn die asielcentra's toch in eerste instantie voor. Daar wordt ze 'voorbereidt' op Nederland en de Nl cultuur. Althans dat is de bedoeling, blijkbaar werkt het niet helemaal.

Ja precies, daar leren ze onder andere de Nederlandse taal.
[/quote]

Blijkbaar werkt dat toch niwt helemaal, omdat de meesten ouderen toch echt geen Nederlands kunnen en hun kinderen nodig hebben om iets te regelen.
[/quote]

Volgens mij haal je nu weer oude gastarbeiders en asielzoekers door elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:28

DeesDeBest"]
[quote="Lovely"][quote="DeesDeBest schreef:
Ergens heeft pipo wel gelijk, maar daar zijn die asielcentra's toch in eerste instantie voor. Daar wordt ze 'voorbereidt' op Nederland en de Nl cultuur. Althans dat is de bedoeling, blijkbaar werkt het niet helemaal.

Ja precies, daar leren ze onder andere de Nederlandse taal.
[/quote]

Blijkbaar werkt dat toch niet helemaal, omdat de meesten ouderen toch echt geen Nederlands kunnen en hun kinderen nodig hebben om iets te regelen.
[/quote]
Het taalonderwijs is in NL toch al op z'n retour, dus is het wat teveel verwacht dat nieuwe Nederlanders ineens wel foutloos zouden kunnen schrijven.

Toch vind ik het schrijnend dat allochtone mensen van mijn leeftijd in wezen geen moedertaal meer hebben. Hun Nederlands is niet echt goed te noemen en de taal van het land van herkomst van hun ouders leren ze ook maar gedeeltelijk aan. Dan blijft er een mengemoes over.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:29

Sprintje schreef:
Volgens mij haal je nu weer oude gastarbeiders en asielzoekers door elkaar


Nee ik heb het over de asielzoekers, waarbij meer dan de helft van de ouderen geen Nederlands kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:29

DeesDeBest schreef:
Blijkbaar werkt dat toch niet helemaal, omdat de meesten ouderen toch echt geen Nederlands kunnen en hun kinderen nodig hebben om iets te regelen..



Dat zijn de gastarbeiders, die kregen tot op enkele jaren geleden niet eens een taalcursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:32

Nou Dees, ik ben benieuwd hoe oud je bent en hoe vlot jij nog een nieuwe taal gaat leren boven je 30ste.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:32

OK, maar dat beleid is inmiddels ook al aangescherpt, al kwam ik op internet wel dit stuk tegen:

Immigratie en integratie

Het nieuwe kabinet geeft 100 miljoen euro minder uit aan het asiel- en vreemdelingenbeleid. Dat kan omdat er veel minder asielzoekers naar Nederland komen en daarom minder inburgeringscursussen nodig zijn.

Mensen die vrijwillig naar Nederland komen om zich hier duurzaam te vestigen, moeten voortaan eerst in het eigen land Nederlands leren. In Nederland moeten ze vervolgens een inburgeringscursus volgen, die ze zelf moeten voorschieten. De cursus wordt afgesloten met een staatsexamen en de kosten worden na succesvolle afronding voor een deel vergoed.

De inburgeringscursussen worden nu ook verplicht voor allochtonen die voor 1998 naar Nederland kwamen, van een uitkering leven en onvoldoende Nederlands spreken. Ook asielzoekers moeten hun inburgeringsexamen halen voordat zij een definitieve verblijfstatus krijgen.

Voor het uitzetten van afgewezen asielzoekers wordt een aparte organisatie in het leven geroepen. En er komt toch een generaal pardon voor zo'n 2500 asielzoekers die buiten hun schuld om al meer dan vijf jaar in de asielprocedure zitten. Met enkele beperkende voorwaarden willen het CDA, de VVD ene D66 coalitie voorkomen dat een grotere groep een beroep op de regeling zal doen.

Wie wil trouwen met een partner uit het buitenland moet minimaal 120 procent van het minimumloon verdienen en tenminste 21 jaar oud zijn.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 08-10-03 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:33

Lovely"]
Het taalonderwijs is in NL toch al op z'n retour, dus is het wat teveel verwacht dat nieuwe Nederlanders ineens wel foutloos zouden kunnen schrijven.

Toch vind ik het schrijnend dat allochtone mensen van mijn leeftijd in wezen geen moedertaal meer hebben. Hun Nederlands is niet echt goed te noemen en de taal van het land van herkomst van hun ouders leren ze ook maar gedeeltelijk aan. Dan blijft er een mengemoes over.
[/quote]

Ik neem aan dat je het over 2de en/of 3de generaties hebt? Kinderen die zelf in land van herkomst geboren zijn spreken de taal toch echt vloeiend en als ze thuis zijn spreken ze alleen maar hun moedertaal, omdat de hun ouders geen Nederland kunnen.
En over het Nederlandstaalonderwijs op z'n retour zijn, ja dat is helaas waar. Ik verwacht niet dat ze het foutloos hoeven te schrijven, er zijn Nederlanders dit dat niet eens kunnen. Het Onderwijs zou hier beter in moeten springen. Oefening baart kunst, en als jij thuis tijdens de vakanties in je eigen taal moet spreken (en schrijven) voor je ouders dan zakt dat allemaal weer weg en zo blijf je bezig.

[quote="Pipo"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Blijkbaar werkt dat toch niet helemaal, omdat de meesten ouderen toch echt geen Nederlands kunnen en hun kinderen nodig hebben om iets te regelen..
Dat zijn de gastarbeiders, die kregen tot op enkele jaren geleden niet eens een taalcursus.
[/quote]

Ik heb het over de asielzoekers die geen nederlands kunnen of zelfs niet willen leren! En als ik ergens na mijn dertigste in een ander land gaat wonen, zorg iker toch echt wel voor dat ik die taal ken.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-10-03 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 16:35

Ik weet het ook altijd zo vreselijk ingewikkeld te verwoorden he Bloos!

Laat ik ook eens andere dingen erbij gaan halen.
Men leefde met de gulden. Ging prima toch?
Nu is daarineens die euro en die enorme prijsstijging.
Nederlanders krijgen het moeilijker om rond te komen.
Er zijn nu plannen om heel veel dingen gewoon af te schaffen.
Daarnaast zijn er ook plannen om de prijzen weer aan te passen.
Nederland maakt het zich zelf en zijn inwoners steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden.
Daarnaast dus het punt dat men hier meer koop woningen wil bouwen zodat men geld bijelkaar krijgt om huur huizen te bouwen.
Zeer weinig mensen kunnen nog een huis kopen met al die op hol geslagen prijzen en dus blijven koop woningen leeg en huurhuizen veel te weinig.
Dit gaat toch allemaal de verkeerde kant op zo?
Als men niet eens kan zeggen dat nederlanders goed verzorgt worden hoe kan men dan opvang bieden voor andere. Die worden daar dan toch ook mee ingesleept. Dat kan toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:35

Ja Dees, ik denk dat er een schone taak ligt voor het Onderwijs om te zorgen dat de mensen die in dit land wonen, de taal redelijk beheersen.

Maar ik ken dus bijvoorbeeld Marokkanen die het Arabisch niet goed beheersen, het Nederlands nog niet geheel machtig zijn en bovendien geen Frans spreken. Vroeger kon je met een Marokkaan nog wel over op het Frans omdat de meesten dat wel spraken vanwege het koloniale verleden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:37

Ik weet nog een leuk voorbeeld over Nederlandse (soms kromme) regelgeving.

Vriendin van mij heeft Kroatische vriend. De jongen heeft een goede opleiding gehad, spreekt goed Engels. Werkt full-time bij een Amerikaans bedrijf in Nederland (voertaal ook Engels). Voor zn inburgeringscursus (verplicht) moet hij Nederlandse les volgen.

Bij de intake voor de Nederlandse les werd opgemerkt 'dat het zo jammer was dat hij full-time werkte, als hij niet werkte kon hij meer les volgen Scheve mond '. Nu volgt hij 2 avonden in de week, 3 uur per avond les.

Het niveau van die lessen is van dusdanige hoogte (beter: laagte) dat hij het idee heeft dat hij het nog sneller leert als hij gewoon Nederlandse tv kijkt Scheve mond (en waarschijnlijk is dat ook zo). In zn groep zitten nog wat hoog opgeleide mensen met goede banen en die ervaren het precies zo (bijv. een Amerikaanse). Maar goed, het is verplicht, dus je moet wel.

Enige regelgeving is ok, maar zoals het op dit moment word georganiseerd is er helemaal geen differentiatie mogelijk naar de verschillende personen. En wordt er een hoop belastinggeld over de balk gesmeten om mensen verplicht naar een cursus te laten gaan die ze niet nodig hebben .
Laatst bijgewerkt door Apple op 08-10-03 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:38

DeesDeBest schreef:

Ik heb het over de asielzoekers die geen nederlands kunnen of zelfs niet willen leren! En als ik ergens na mijn dertigste in een ander land gaat wonen, zorg iker toch echt wel voor dat ik die taal ken.


Hoeveel ken jij daar werkelijk van. En dan niet degene van horen zeggen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 16:40

Nou, dat bedoel ik nou. De regeltjes hier zijn zo krom al maar zijn kan. Als dat anders geregeld is zullen er vele problemen opgelost zijn(niet alles want dat kan niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:41

Nou Holly, misschien zien we jou nog terug als beleidsmaker ergens ooit? Allochtoon is trouwens met dubbel L.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:42

Onze meningen verschillen dus Lovely Haha!. Ik vind niet dat vrije wil als 'haren in de wind' moet worden gezien. Als ik er voor kies in een kuisheidsgordel te lopen is dat mijn VRIJE keuze.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:42

Fitzroy schreef:
Bij ons in de streek is dat zeker niet het geval, Pipo en dat kun je zien aan de uitslagen in de krant. Onder de 30 kun je kans op een woning wel vergeten.
En dan kan ik me heel goed voorstellen dat het steekt als een asielzoekersgezin wel een woning krijgt toegewezen


Bij mij in de streek is dat ook zo hoor (Eemland). Tuurlijk, starterswoningen zijn er wel, maar dan moet je of jonger dan 24 zijn en minder verdienen dan een bep. bedrag. Ben jij dus onder de 24 en verdien je meer dan bep. bedrag kun je mooi fluiten naar de woning. Kom je in de volgende categorie terecht: ouder dan 24, inkomen tussen bedrag zus en zo - voldoe je aan alle voorwaarden, dan schrijf je je in op zo'n woning en weet je wat dan? Dan kijk je in het volgende krantje van de woningbouwvereniging en dan staat daar altijd vermeld de naam, leeftijd en starter/doorstromer (bij ons heb je namelijk woningen die voor zowel starters als ook doorstromers zijn) en dan is het écht meestal zo dat zo'n woning is toegewezen aan mensen met exotische achternamen. Nu, ik kan er dan wel een zekere vorm van begrip voor opbrengen dat mensen wrevel gaan voelen tegenover zo'n bep. groep mensen. Hier in deze regio heb je namelijk weinig keuzemogelijkheden wanneer je uit huis wilt, maar er in jouw prijsklasse niets te koop is behalve serviceflats met een paar honderd euro servicekosten in de maand. Huren word ook al moeilijk want je bent of te jong, of je verdiend te veel of je bent maar in je eentje en om in aanmerking te komen voor de woning moet je minimaal 1 kind onder de 18 hebben. Tenzij je iedere dag bij de woningbouwvereniging langs gaat om te vragen of ze al iets voor je hebben, en ze je naar een paar weken (!) zo zat zijn dat ze jou als eerste keuze aanschrijven voor een woning. Ik kan zo twee personen opnoemen bij wie dit zo is gegaan, maar die waren net afgestudeerd en nog niet aan het werk dus dan heb je daar én de tijd voor én een lekker laag bruto inkomen dus zij wonen nu voor een fooi ergens terwijl ze dik verdienen. Ik gun dat hun van harte, begrijp mij niet verkeerd want ik ben allang uit huis. Voordat er hier weer bep. kleingeestige personen zijn die beginnen te roepen dat ik alleen maar afgunstig ben..... Als jij een fulltime baan hebt, heb je toch helemaal geen tijd om de wbv lastig te vallen met je aanwezigheid?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:44

Lovely schreef:
Nou Dees, ik ben benieuwd hoe oud je bent en hoe vlot jij nog een nieuwe taal gaat leren boven je 30ste.


Helemaal mee eens. . Want zo makkelijk is het allemaal niet hoor. HOe ouder je wordt hoe moeilijker leren wordt. Op de uitzonderingen na natuurlijk. Maar die zijn en blijven er altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:45

Fasel schreef:
Onze meningen verschillen dus Lovely Haha!. Ik vind niet dat vrije wil als 'haren in de wind' moet worden gezien. Als ik er voor kies in een kuisheidsgordel te lopen is dat mijn VRIJE keuze.


Tuurlijk, moet je vooral doen.

Maar hoe komt het dan dat "men" er van in de veronderstelling is dat het dragen van een hoofddoekje min of meer opgelegd is? Laten we zeggen dat het een doctrine is, waardoor het lijkt op eigen vrije wil.
Hoe dan ook, het pas niet bij de Nlse waarden en normen, als was het maar omdat die zeggen dat het dragen van een hoofddeksel binnenshuis niet hoort.

Deesdebest gaat zich voorbereiden en van te voren de nieuwe taal leren, heb ik begrepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-03 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:45

Pipo"]
[quote="DeesDeBest"]

Ik heb het over de asielzoekers die geen nederlands kunnen of zelfs niet willen leren! En als ik ergens na mijn dertigste in een ander land gaat wonen, zorg iker toch echt wel voor dat ik die taal ken.
[/quote]

Hoeveel ken jij daar werkelijk van. En dan niet degene van horen zeggen.
[/quote]

Genoeg, ik ga hier geen namen noemen, maar hier 1 voorbeeld;er zat bij mij een jongen in de klas die dat gewoon doodleuk zat te vertellen dat z'n vader geen Nederlands wilde leren, en dus zijn vrouw dat niet mocht omdat zijn kinderen wel voor hun zorgden. Dit laatste is natuurlijk een cultuur verschil, en in hun land heel gewoon dat de kinderen voor hun zorgen. Maar ergens vind ik dat krom, je komt in een hele andere cultuur terecht waarin je kinderen op zullen groeien, en dus deels overnemen. Wie zegt dat over 20 jaar je kinderen nog steeds voor je zorgen.
Verder heb ik met een collega (en haar broer) samen gewerkt, waarin het verhaal de andere kant op gaat. Haar ouders waren juist heel erg betrokken bij intregratie van asielzoekers bij ons op het eiland. En hier heb ik ook gelijk een punt over dat hele hoofddoek ding wat een pagina of wat terug speelde. Mijn collega en haar zusjes hoefde zo'n ding niet op van haar vader, zij had 'm ook niet om. Haar moeder hoefde dat ook niet van haar man, maar zij hield 'm zelf vrijwillig om.

[quote="Fasel"]
[quote="Lovely schreef:
Nou Dees, ik ben benieuwd hoe oud je bent en hoe vlot jij nog een nieuwe taal gaat leren boven je 30ste.

Helemaal mee eens. . Want zo makkelijk is het allemaal niet hoor. HOe ouder je wordt hoe moeilijker leren wordt. Op de uitzonderingen na natuurlijk. Maar die zijn en blijven er altijd.
[/quote]

Ik weet dat het met leeftijd steeds moeilijker wordt, maar er is een verschil tussen het willen en het moeten. De meeste willen niet, maar er zijn er ook die probeer er alles aan om wel te integreren, zie verhaal hierboven.
En even ter info: Ik ben 20 en m'n pa heeft 2 jaar in de VAE gewoond. Had er zelf ook bijna gewoond voor een jaar of wat. Ik zit in Rotterdam op school. (1 op 2 is van buitenlandse afkomst), woon in een leuk klein stadje. Ben op rond reis door Egypte geweest, dus ik heb wel wat kennis met de islam en hun cultuur. Jaja, sommige asielzoekers hangen de islam niet aan, maar het gros wel.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-10-03 17:02, in het totaal 4 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:47

Ja, maar ik vraag me af waarom alles 100% binnen nederlandse waarden en normen zou moeten. Godzijdank valt niet alles binnen NL waarden en normen. Ik mag nog altijd veel liever in mijn snackbar met turk komen waar ik een euro tekort de volgende keer mag afrekenen dan in de nederlandse waar men mij als crimineel aankijkt wanneer ik een cent tekort komt. Wat maakt het nou uit of iemand zich tot in de puntjes als nederlander gedraagt. Godsamme, ik heb er geen last van hoor.