observatie verslag peuterspeelzaal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

observatie verslag peuterspeelzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 18:44

hoihoi

ik heb vorige week twee halve dagen bij een peuterspeelzaal moeten observeren:

- de motorische aspecten
- de taal/spraak aspecten
- de cognitieve aspecten
- de emotionele aspecten
enz enz...

hoe kun je hier het beste een verslag (met schema's) van maken?
Omdat ik echt gewoon 10 A4 kantjes heb geschreven lijkt het me overbodig om alles in het verslag te zetten! hebben jullie nog tips?

groejtes OK dan!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:25

Ligt er een beetje aan. Moest het een observatie zijn van 1 peuter, of de totale groep? Moet je conclusies trekken?

Zelf werk ik het liefst een beetje schematisch met dit soort opdrachten. Gewoon alles in hoofdstukken (bijv de punten die je net al aangaf) onderverdelen en eventuele kleine hoofdstukjes erbij.

En vooral niet meer schrijven dan nodig is. Met observatieverslagen zie je vaak ellenlange verslagen met veel herhaling erin. Gewoon de grootste dingen beschrijven, niet teveel in details treden, tenzij die heel belangrijk zijn.

Wat voor opleiding doe je trouwens?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:31

deze takken van ontwikkelen onderverdelen in meerdere aspecten en daar wat opver zeggen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 19:36

Piaffe schreef:
Ligt er een beetje aan. Moest het een observatie zijn van 1 peuter, of de totale groep? Moet je conclusies trekken?

Zelf werk ik het liefst een beetje schematisch met dit soort opdrachten. Gewoon alles in hoofdstukken (bijv de punten die je net al aangaf) onderverdelen en eventuele kleine hoofdstukjes erbij.

En vooral niet meer schrijven dan nodig is. Met observatieverslagen zie je vaak ellenlange verslagen met veel herhaling erin. Gewoon de grootste dingen beschrijven, niet teveel in details treden, tenzij die heel belangrijk zijn.

Wat voor opleiding doe je trouwens?


ik doe de opleiding logopedie

ik moest de eerste halve dag de hele groep observeren en de tweede halve dag moest ik 2 peuters observeren.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:08

misschien kun je voor de eerste dag de kenmerken van de ontwikkelingsaspecten opzoeken, en er voorbeelden uit de praktijk bij nemen om dat aan te tonen.
en met de twee peuters je verder verdiepen?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:30

Bij een observatie kun je het beste zinnen gebruiken met "ik denk dat" of "naar mijn mening".

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:35

Ik zag dat...beperk je tot de feiteen en geef geen oordeel. Bv ik zag een kind die door de mond ademde ipv ik zag een kind met open-mondgedrag.
Verder bij de alg., wat staat er in de opdracht? Motorische aspecten bv, helemaal of alleen mbt de ademhaling? En in welke context? Piet kon al goed verven en Klaas helemaal niet? Probeer idd een schema te maken evt. met toelichting om het leesbaar te houden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:37

Ik heb dit ook ongeveer gehad in deze indeling:

Lichamelijk aspect:
-lichamelijke groei
-motorische ontwikkeling
-zintuigelijke ontwikkeling

cognitief aspect:
-verstandelijke groei
-taalontwikkeling
-onwikkeling van denken en geheugen

Sociaal aspect:
-Ontwikkeling in het omgaan met anderen
-ontwikkeling in acceptatie van anderen.
-ontwikkeling van sociaal gedrag

Persoonlijkheidsaspect:
-vorming van eigen identiteit
-ontwikkeling van de eigen wil, opvattingen
- ontwikkeling meisjes- en jongensgedrag.

Emotioneel aspect:
-ontwikkeling van gevoelens van vertrouwen en veiligheid.

Dit alles is ongeveer allemaal van toepassing op een peuter, ik zou dus per aspect de punten uit gaan werken.

Hoofdstukverdeling is idd ook handig.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:43

Yootha schreef:
Bij een observatie kun je het beste zinnen gebruiken met "ik denk dat" of "naar mijn mening".


Dat wordt ons enorm afgeraden! Geen idee waarom, maar onze paperdingen moesten vorig jaar geschreven worden in "kind doet ..." "kind ..." enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:03

Belsje"]
[quote="Yootha schreef:
Bij een observatie kun je het beste zinnen gebruiken met "ik denk dat" of "naar mijn mening".


Dat wordt ons enorm afgeraden! Geen idee waarom, maar onze paperdingen moesten vorig jaar geschreven worden in "kind doet ..." "kind ..." enz.
[/quote]

Waarschijnlijk is dat omdat zinnen als 'ik denk dat...' twijfelachtig overkomen.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:54

Mijn plan van aanpak is gaat vaak zo:
eerst markeer ik alles wat echt heel belangrijk is. Daarna verdeel ik mijn verslag in hoofdstukjes en vertel onder die kopjes alles.
Wel moet je bij een observatie er om denken dat je alles subjectief beschrijft.
Suc6 ermee!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:56

CCCCorine"]
[quote="Belsje"][quote="Yootha schreef:
Bij een observatie kun je het beste zinnen gebruiken met "ik denk dat" of "naar mijn mening".


Dat wordt ons enorm afgeraden! Geen idee waarom, maar onze paperdingen moesten vorig jaar geschreven worden in "kind doet ..." "kind ..." enz.
[/quote]

Waarschijnlijk is dat omdat zinnen als 'ik denk dat...' twijfelachtig overkomen.
[/quote]
nee dat wordt afgeraden omdat dit objectief is, je mening dus. Alles wat je ziet is een indruk. Het kind lacht.... maar doet hij dit ook echt? dat is jou indruk ervan. belangrijk aan een observatie is dat het objectief is!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 07:19

ja inderdaad, wij moeten ook een objectieve observatie/verslag maken.

Heel erg bedankt allemaal, ik heb veel aan jullie tips!!! ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag, nu zal het wel lukken denk ik Knipoog Haha!