Huis kopen....nog tips??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Huis kopen....nog tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:37

Gisteren heb ik groen licht gekregen van mijn financieel adviseur. Ik kan een redelijke hypotheek krijgen.

Eindelijk kan ik dus op zoek naar een leuk huisje. Helaas is het wel zo dat het in het Gooi ietwat duur is, maar goed.............
Gisterenavond ben ik met vrienden al naar een leuke woning wezen kijken, vrijstaand huisje uit 1900, en echt supercharmant. Dus ik ga een afspraak maken met de makelaar.

Maar heb dit nooit eerder gedaan, hebben jullie nog tips?? Waar moet je op letten, hoeveel onder de vraagprijs kan je bieden.........enz..enz...

Alvast bedankt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:40

Kun je iemand meenemen met bouwtechnisch inzicht. Het klinkt ideaal wat jij daar omschrijft, maar het gaat wel om een huis uit 1900. Zit er een fundering onder? is het aan het verzakken? Je moet je eigen makelaar meenemen of een bevriende bouwkundige ingenieur. WAnt voor je het weet koop je een kat in de zak. Stel dat je binnen afziende tijd moet renoveren, en dat gaat zoveel geld kosten dat je het niet op kunt brengen?

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:43

Ga je een huis kopen? Wat leuk!! Ik ben heel benieuwd..... *LOL*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:44

Bij een ouder huis goed opletten idd. Hoeveel moet er nog aan gebeuren? Kun je dat zelf of heb je budget om te verbouwen? Vind je het erg om in een verbouwing te zitten?
Laat altijd een bouwtechnisch onderzoek doen (en neem zeker je eigen makelaar mee).
Hoe ligt het huis? Bestemmingsplan? Scholen in de buurt? Renovatiewijk? Veel overlast? Bij het kopen van het huis is de locatie het allerbelangrijkst.

En verder: bij twijfel niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:48

Desiree schreef:
Kun je iemand meenemen met bouwtechnisch inzicht. Het klinkt ideaal wat jij daar omschrijft, maar het gaat wel om een huis uit 1900. Zit er een fundering onder? is het aan het verzakken? Je moet je eigen makelaar meenemen of een bevriende bouwkundige ingenieur. WAnt voor je het weet koop je een kat in de zak. Stel dat je binnen afziende tijd moet renoveren, en dat gaat zoveel geld kosten dat je het niet op kunt brengen?


Kijk dit bedoel ik nou, dat zijn dingen waar ik de ballen verstand van heb. Ik kijk alleen wat ik leuk vind, en heb daarnaast een vrij impulsief karakter....................dat bij elkaar maakt het niet beter natuurlijk.

Jerta? Ga inderdaad wat kopen, heb gisteren berekend wat ik aan huur kwijt ben, en aan hypotheek. En dat scheelt ong 100 euro per maand. Dus honderd euro duurder uit, in een betere buurt wonen en iets van jezelf.

Ben je toch dom als je dat niet doet of wel!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:50

Het is inderdaad een goede investering pipo. En om het geld op te brengen kun je altijd evt. nog een kamer verhuren aan een buitenmens. Brengt ook weer geld op. MAar voor oude huizen heb je echt iemand nodig met bouwtechnisch inzicht. Ook niet een willekeurige makelaar, want die hebben er ook niet altijd voldoende verstand van. Stel, al heb je een aannemer of ingenieur in je kennissenkring? dan moet je die meenemen.

sja, niemand heeft makkelijkere praat dan ik. Mijn vriend is bouwkundig ingenieur...... En hij heeft als bijbaantje tijdens zijn studie tijd ook al als bouwvakker gewerkt bij een aannemer. Maar ik snap daardoor wel het belang ervan.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 26-09-03 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:51

www.eigenhuis.nl

Die kunnen ook een bouwkundige keuring voor je regelen (kijk in de winkel onder diensten)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:14

Advies: Neem een eigen makelaar in de arm die de regionale markt goed kent. Daarnaast is het bij een ouder huis altijd verstandig om een aankoopkeuring te doen zodat je weet waar je aan begint Knipoog

Laat je niet pressen om snel een beslissing te nemen. Dat wordt op het moment veel gedaan omdat er krapte is op de huizenmarkt.

Staat het huis wat je op het oog hebt bij een makelaar in de verkoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:20

Ja deze staat ook op funda.nl

De makelaar ga ik zo bellen, voor een afspraak. En als het mij bevalt neem ik een eigen makelaar, een kennis van een vriendin.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:23

Is dat een makelaar uit de regio, want dat is echt heel belangrijk hoor. Die kennen de markt als het gaat om prijzen.
Als ik in deze regio bijvoorbeeld een makelaar zou meenemen uit het Gooi, roept hij bij elk huis, biedt de vraagprijs maar, want die is zooooo laag Haha! terwijl voor culemborgse begrippen de vraagprijs misschien veel te hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:24

Het is een makelaar in het gooi!!! Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:24

Heel goed Haha!

Succes, altijd leuk om een huis te kopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:28

He, wat leuk dat je nu toch gaat kopen!

Als het toch Amsterdam wordt, dan hoor ik het wel Knipoog.
(die ene die ik laatst zei staat nog steeds te koop)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:29

Idd lid worden van Vereniging Eigen Huis. Is erg handig. www.veh.nl ZIj hebben ook een rechtswinkel en veel tips op hun site.
www.digimmo.nl is ook erg handig! Kan je werkelijke prijzen van vergelijkbare huizen in de regio, of zelfs de straat bekijken.
En sjoppen voor je Hypotheek, bij veel mensen komt de ABN Amro goed uit de bus of Stad Rotterdam.
Gewoon wat offertes aanvragen en gesprekken, het kost wat tijd maar soms scheelt het wel 100 euro per maand.
Wij hebben het uiteindelijk via een financieel adviseur geregeld, kregen we gratis bij dat hij 3 jaar onze belasting zooi invult en verder hebben we alleen maar hoeven te krabbelen (maar wij hebben 'm wel de oren van het hoofd gepraat omdat we wel alles wilden weten Haha!).
Bij oudere huizen bouwtechnische keuring laten doen.
Je bod doen onder voorbehoud financiering en onder voorbehoud technische gebreken, en let bij oudere huizen ook op ondergrondse tanks (bel de gemeente even desnoods). (vaak oliegestookt vroeger). Als die tank er nog zit en is gaan lekken..... heb je een probleem (da's dus mijn werk).
Je kan idd een makelaar in de arm nemen, wij hebben dat niet gedaan omdat die naar onze zin iets teveel geld daarvoor vroegen. Maar ik moet wel zeggen dat ik een pa met technisch inzicht heb. En ik kan zelf ook wel zien of een kozijn aan vervanging toe is.
Dingen om per huis op te letten
- de staat van het verwarmingssysteem, een nieuwe ketel kost aardig wat.
- de staat van de kozijnen
En verder hebben wij gekozen voor een huis waar we niet én de badkamer én de keuken moesten vervangen, dat loopt ook erg hard op qua centen!

Qua bod, wil je echt laag beginnen dan 20% onder de koopprijs. Dan heb je wel kans dat ze zeggen daar gaan we niet op in, maar dan kan je alsnog een hoger bod doen. Vanaf het punt dat ze je bod accepteren ga je onderhandelen. Wij zijn zelf 10% onder de vraagprijs begonnen (is ook wel redelijk gangbaar). en we zijn 5 % onder de vraagprijs uitgekomen ongeveer. Ligt er ook allemaal aan of het huis leeg staat en hoe lang te koop. Hoe langer te koop hoe liever ze het kwijt willen en als het leeg staat kan je idd met die 20% onder de vraagprijs beginnen.
Je kan in je onderhandelingen ook bv het tijdstip van overdracht meenemen.
Bv. deze mensen wilden zolang mogelijk in dit huis blijven omdat ze nog niets hadden, wij wilden er snel in (deden we iig voorkomen).
Zo hebben we een bod gedaan onder voorbehoud financiering, bouwtechnische staat en overdracht in januari.
Op 't laatst waren we bijna uit onderhandeld en toen hebben we gezegd, dit is ons eindbod maar dan overdracht in april en ja daar hadden die mensen wat geld voor over dus hebben we wat minder voor het huis betaald.
Je kan deze situatie ook omdraaien natuurlijk.

Iig heel veel sterkte! En als je nog wat wilt weten PB je maar, wij hebben het net allemaal achter de rug.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:30

Idd niet geloven als ze zeggen, morgen komt er nog iemand kijken....
Tuurlijk kan het waar zijn, maar ze proberen jou te pressen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:53

Sjimmy schreef:
Idd niet geloven als ze zeggen, morgen komt er nog iemand kijken....
Tuurlijk kan het waar zijn, maar ze proberen jou te pressen.


Nou, dat is dus niet altijd waar. Mijn vriendin zat bij de financieel adviseur om te kijken wat er kon, vraagt de adviseur aan de makelaar wat de marge op de prijs is, vertelt ie doodleuk dat er die middag weer kijkers komen. Aangezien het huisje vrij goedkoop was, hebben we snel een bod neergelegd. Daarmee toch een leuk vrijstaand huisje op de kop getikt voor weinig.
Blijkt tijdens latere gesprekken, ook met de vorige eigenaar, dat er een stuk of vijf liefhebbers waren!

Overigens, als het een goede makelaar is, dan krijg je het bouwkundig rapport erbij als je gaat kijken. Als er geen bouwkundig rapport bij is, dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen, kijk dan naar elk detail wat je kunt vinden om de kwaliteit van de constructie te kontroleren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:56

Het is idd niet altijd zo dat het om te pressen is, maar ze zeggen het bijna altijd ook als het NIET waar is. Bij ons is het gezegd dat er nog 3 gegadigden waren. Dat bleek achteraf niet waar. Er was er 1 en die twijfelde nog..... (na een gesprek met de vorige eigenaar).
Wij kregen idd ook een bouwkundig rapport, maar let erop dat het niet door de makelaar die het huis verkoopt is uitgevoerd. Bij ons was het door een andere plaatselijke makelaar uitgevoerd.

Wij hebben bij 1 huis dus mazzel gehad dat we perse bouwtechnische keuring wilde, op kosten van de verkoper, want er zat dus wel mooi weer betonrot! En dat kan alleen een deskundige zien. Het was aleens geconstateerd, maar gerepareerd volgens de makelaar. Maar mooi niet het zat er dus alweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:57

Toen ik voor mijn huis ging kijken was ik de eerste en dat was mijn grote geluk. Achter mij waren nog ongeveer 100 geïnteresseerden, maar die hadden dus pech, want ik was in onderhandeling. Een bod neerleggen is niet onverstandig op dat soort momenten en als je dat handig doet, dan kun je mazzel hebben. Je moet natuurlijk alleen bieden als je er ook echt zou willen wonen.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:02

Als je het huis gaat bekijken, kritisch kijken naar alles. Dus kijken of er vochtplekken zijn, scheuren in de muur, enz.
Verder kijken of het huis echt wel voldoet aan jou eisen.
Welk huis is t eigenlijk? Dan kan ik even spieken op funda. Haha!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:19

Ik lees met belangstelling mee! Mijn vriend en ik zijn ook bezig, hebben al diverse huizen bekeken en we zijn zelfs al in onderhandeling geweest, maar we hebben de onderhandelingen gestaakt omdat de verkopers niet genoeg wilden zakken.

Enige tip die ik je kan geven is om het niet alleen aan te pakken. Ook met het doen van een bod zijn er zoveel ongeschreven regels waar de verkoper al rekening mee houdt. Bijvoorbeeld inderdaad dat een goede leidraad is om als eerste bod de vraagprijs min 10% te nemen. Je kunt natuurlijk, als je het heeeeeeel graag wilt, meer bieden, maar als je laag begint heb je meer onderhandelingsruimte.

Ook kun je bij het kadaster gegevens opvragen over hoeveel het huis de huidige eigenaar gekost heeft. Als de huidige eigenaar nog niet zo lang geleden het huis gekocht heeft, kun je redelijk inschatten of hij/zij teveel vraagt voor deze woning.

Bij ons laatste huis (waar we in onderhandeling zijn geweest) had de eigenaar het huis zes jaar geleden voor minder dan de helft van de prijs die hij er nu voor vraagt, gekocht. Natuurlijk is er waardestijging geweest de afgelopen zes jaar, maar dat het huis in prijs verdubbeld is toch niet.

Gewoon goed opletten dus. Je wilt niet weten hoeveel mensen met oliebol komen te zitten nadat ze onbezonnen een huis hebben gekocht!

Verder veel succes. Het klinkt in ieder geval erg leuk!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:22

Wat Margreet ook al voorstelde, lid worden van Eigenhuis...dan kun je iemand in de arm nemen die met jullie het pand doorloopt en de zwakke plekken kan aanwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:40

Marieke22 schreef:
Bij ons laatste huis (waar we in onderhandeling zijn geweest) had de eigenaar het huis zes jaar geleden voor minder dan de helft van de prijs die hij er nu voor vraagt, gekocht. Natuurlijk is er waardestijging geweest de afgelopen zes jaar, maar dat het huis in prijs verdubbeld is toch niet.

Dat kan best hoor, ik heb mijn hut 8 jaar geleden gekocht en die is inmiddels 2,7 x over de kop.
Maar, een makelaar kan heel erg goed helpen om te bepalen wat de woning waard is. Die makelaar kan ook de gegevens bij het kadaster opvragen, zoals de vorige akte (aankomsttitel) en andere informatie.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:23

Indien de hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie wordt aangevraagd is een bouwkundig rapport verplicht (pand is uit 1900).
Lid worden van Eigen Huis vanwege aankoop woning lijkt me niet zinvol. Beter is het om de zaak van te voren goed te onderzoeken. Een makelaar inschakelen en een bemiddelingscourtage afspreken. Bijvoorbeeld als basis 0,5 % over elke 10 000 euro die hij van de prijs af onderhandeld kun je dan weer een extra afspraak over maken. Het is ook belangrijk om een kadastrale recherche uit te laten voeren en het bestemmingsplan en streekplan te raadplegen. Als het object verbouwd moet worden is het raadzaam om een bank te kiezen die wat ruimte geeft betreffende de extra hypotheek (waarde voor-en na verbouwing). Als je een instelling kiest die je verplicht om voor dat men geld verstrekt, eerst een bon met btw in te leveren kom je uiteindelijk alleen bij de aannemers uit.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:32

Is idd ook nog een goeie die Grani aantipt, de NHG Nationale Hypotheek garantie. Niet alle financiers komen hier zelf mee aanzetten, vraag er even naar!
Scheelt zo een 0,5 % rente!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:37

meer info over NHG op, hoe voorspelbaar, www.nhg.nl