een veearts door breekt het spreekverbod

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-01 21:59

Gelezen op Volkskrant-Forum - een veearts door breekt het spreekverbod :

"Op woensdag 21 maart 2001 maakte ondergetekende, samen met ongeveer 20 andere praktiserende dierenartsen deel uit van het eerste screeningteam, dat het gebied rond Oss aan een onderzoek op de aanwezigheid van MKZ ging onderwerpen. (Berghem, Maaren-Kessel) Wij waren verbijsterd over de wijze waarop de organisatie van de RVV omging met de onderhavige ernstige problematiek. Ik zal hieronder schetsen wat wij zoal aantroffen. Het zal mogelijk een wat warrig verhaal worden, maar daar was de toestand dan ook naar.

Dinsdagavond 20.03.01 werd ik om 21.00 uur gebeld of ik bereid was mee te werken aan de screening i.v.m. MKZ. Er werden daarbij geen opdrachten of instructies gegeven in de trant van, neem 2 paar schone kleren mee,
of extra overalls etc. (Gelukkig had ik uit eigen initiatief hiervoor persoonlijk gezorgd).

Vertrek uit Steenbergen d.d. 21-03-01 om 6.20 uur. Bij aankomst om 8.00 uur te Uden ( crisiscentrum) is alles nog rustig. Allereerst vind er een briefing plaats, waarbij procedures worden doorgenomen. In een ruimte waarin ongeveer 60 teamleden aanwezig waren werd een exposé gegeven over hoe te handelen, welke materialen er waren etc. Een eerste aanwijzing voor de gebrekkige organisatie was daar al merkbaar.
Er waren in het draaiboek een aantal kleine (beginners)foutjes. Dit wekte (in tegenstelling tot het brallerige taalgebruik van "oorlogstoestand" etc) de indruk dat er nog maar net een draaiboek in elkaar was geknutseld.
Dus een weinig professionele uitstraling. Dit bleek onder andere uit de beantwoording van vragen als:

-Vraag : wat is bij schapen de kritische temperatuur om tot handelen over te gaan?.
-Antwoord : dat staat in het draaiboek, kijk maar ..nou nee het staat er niet... tot slot, wat lacherig ...eh... een schaap is een geit, ja toch (woordelijk)
-Vraag : hoe zit het met onze (practici) legitimatieplicht naar boeren toe, krijgen we een soort documentje mee?
-Antwoord : geen, alleen een misprijzende blik van de inleider.( hoe kon ik toch zo’n domme vraag stellen)
Niemand in de daar aanwezige ruimten was voorzien van een badge of enige andere identificatie, zodat het voor de practici onmogelijk was om te weten tot wie men zich moest wenden (wel banketstaaf antwoorden op vragen, zo van:
ja daarvoor moet je bij meneer Hamburger zijn?
-Vraag, wie is meneer H?
-Antwoord: die heeft een blauw jasje aan en zit ergens daar ergens aan het eind van de gang.
Geen uitleg over verantwoordelijkheden, bevoegdheden of wettelijk aansprakelijkheden. Kortom een sfeer van afschuiven en dilettantisme. Veel mensen met telefoons in bureaustoelen.

Alvorens te vertrekken geven we op een lijst onze mobiele telefoon nummers door, voor het geval dat. We krijgen nog even een enorm dik pak papieren toegestopt om die allemaal in te vullen, of juist weer niet. In ieder geval een
zinloze en weinig doordachte of praktische documenten brei. Een simpele werkinstructie is, als er natte sneeuw valt buiten, beter te gebruiken.

Vervolgens onze uitrusting opgehaald (wel een goede inventarislijst erbij) en op pad. Helaas bleek dat de boerderij waar we moesten zijn, net buiten de meegegeven fotokopie van de stafkaart lag. We hebben onze mond bij ons, maar kunnen niet zomaar op elke boerderij de weg vragen; in verband met MKZ.

Het eerste adres (Berghem) inspectie, bloedtappen (over de problematiek hiermee later), temperaturen etc, maar wat te doen met de pasgeboren geitenlammeren, moet je die ook bloedtappen? (dus maar niet gedaan en ook maar niet vermeld, wat niet weet wat niet deert?). Na afloop (13.30) terug naar Uden om materialen in te leveren te eten en dan op naar het volgende adres.

Op het parkeerterrein bij het crisiscentrum treffen we tot onze verbazing een 20-tal auto’s aan met beslagen ruiten, waarin zich de andere teams bevinden. Wat is er aan de hand? Iedereen moet zich bij terugkomst douchen en schone kleren aan trekken, helaas heeft de RVV de douches vergeten te plaatsen en geen instructies voor schone kleren gegeven! Dus een deel van de teams wacht al vanaf 11.00 uur tot uiteindelijk 15.00 uur voor ze weer op pad kunnen. Omdat ze als vuil beschouwd worden mogen ze het crisiscentrum niet in, en moeten, zonder sanitaire voorzieningen uren wachten voor ze uiteindelijk verder kunnen.

Ons team, als een der laatsten teruggekeerd, mist ook nog iets te eten, maar na veel moeite komt er een lieve secretaresse met een paar broodjes, een kopje soep en koffie)
Ik bel per mobiel naar binnen en vraag of we niet ergens in een hotel, kruisgebouw of wat dan ook mogen gaan om te douchen.

Kunnen de auto’s misschien ergens ondertussen door een wasstraat (mijn ondertoon: jongens regel dat eventjes) Nou nee, dat staat kennelijk niet in het draaiboek. Dit blijkt het improvisatie talent van de RVV echter te boven te gaan en wordt afgewezen. Inmiddels arriveert er een soort zeecontainer met een paar douche-units zonder goede afscheiding, zodat we kunnen gaan douchen. Er is echter alleen koud water (2-4 gr C) Het duurt zeker echter nog wel 1 uur voordat er warm water is. Al die tijd staan de screenings teams stil (60 man) Dus maar bij 2 tot 4 gr Celsius (buiten ligt natte sneeuw) onder de ijskoude douche gegaan.

U begrijpt dat dit het goed afspoelen en afwassen onder deze omstandigheden van de door ons meegebrachte en zo gevreesde smetstof tot een farce heeft gemaakt.
Ook een goede scheiding tussen een vuile en schone weg was simpelweg niet aanwezig. (denk daarbij aan het systeem zoals dat zwembaden functioneert.) Wat heeft douchen onder deze omstandigheden in hemelsnaam voor zin? Mogelijk dragen we zo bij aan het verspreiden van MKZ.

Binnen in het crisiscentrum gegaan, afgemeld en klaar gemaakt om naar het volgende adres te gaan. Volgende adres in Maaren-Kessel 600 vleeskalveren, 50 schapen. Bij aankomst (16.00) een terneergeslagen boer. Hij deelt ons mee, dat hij rond het middaguur (12.00) door zijn eigen dierenarts gebeld is dat zijn bedrijf geruimd zal worden. Waarom weten wij dat niet als screenings ploeg namens RVV om 16.00 uur, we zijn toch continu bereikbaar?

Direct gebeld met de RVV om uitleg… ja ze weten daar nog maar net dat het betreffende bedrijf geruimd zal worden. Hoe verklaar ik dat verschil tussen 12.00uur en 16.00 uur. Het is toch oorlog?

We blijken toch het bedrijf te moeten onderzoeken en van de daarvoor in aanmerking komende dieren bloed te moeten tappen ( logisch.). Dit in verband met de zoektocht naar verdere besmettingshaarden. Vanavond zal er echter nog een entploeg komen om alle dieren te enting waarna het bedrijf waarschijnlijk vrijdag zal worden geruimd.
Wie is hier nu volslagen idioot geworden?

Ik heb in Utrecht geleerd dat een enting pas na verloop van ongeveer 1 week werkt. Deze boer moet dit enten via mijn telefoontje met de RVV vernemen. Mijn collega en mij ontgaan tot op dit moment iedere logica van dit beleid en we voelen ons zeer geëmotioneerd bij de aanblik van dit getroffen gezin. We gaan het bedrijf op om te onderzoeken en vinden enkele verdachte dieren, verwondingen in de bek, temp 39.9, die we dan ook bloed willen afnemen.

Helaas, de in het middagpakket aanwezige bloedafname spuiten en de bij geleverde naalden passen niet op elkaar. En we mogen dus niet zomaar het bedrijf af in verband met MKZ! Gelukkig zien we op creatieve wijze dit probleem op te lossen, echter bij navraag bij collega die vandaag (d.d. 22.03.01) aan de slag is, blijkt dat deze niet passende naalden en buizen nog steeds in de dozen zitten (ondanks dat we dit bij terugkomst gemeld hadden ... bij iemand zonder badge.. dus iemand tussen de jongste bediende en de directeur zelve)

Bij terugkomst om 20.30 uur denken we te kunnen gaan douchen. Lekker warm. We hebben echter nog nooit zulke vuile vieze gore, natte troepzooi gezien als deze douches. Er is na de middag douche dus ook niet schoongemaakt! Voor een organisatie die moet trachten met sanitaire maatregelen een MKZ epidemie in te
tomen blijkt het schoonhouden van een stel douches te hoog gegrepen. Hoe moeten wij ons verschonen als er 5 cm water op de vloeren staat, er voor vrouwelijke dierenartsen geen mogelijkheid tot privacy is, er geen kledinghaken zijn (leg jij je kleren maar in de nattigheid, ik merk daar toch niets van zullen de heren RVVers waarschijnlijk denken- en er schone handdoeken ontbreken.)

Naar binnen gaan in het crisicentrum kan niet zomaar, want de papieren die we van het bedrijf hebben meegenomen, kunnen smetstof dragen. Er worden dus kopieën gemaakt door een RVVer, die met dezelfde handen, waarmee hij de vuile papieren aanpakt de schone copien aan ons teruggeeft om mee naar binnen te
nemen. Een ontstelde secretaresse vraagt ons even later waar de papieren zijn waaruit blijkt op welk bedrijf we geweest zijn. He??.. ach ja. Deze blijken door de dienstdoende RVVers bij het kopiëren vergeten te zijn.

Tot slot, het is ondertussen 20.45 zegt de secretaresse dat er gelukkig voor eten is gezorgd. Naar de kantine gegaan, waar helaas niets aanwezig is, vervolgens gevraagd aan een groepje mannen in colberts (zonder badge, u kent ze ondertussen wel): ja het staat in de kantine… kijken… niets.., nogmaals vragen: antwoord in de trant van: man wat zeur je, daar staat het toch… niets…
Antwoord: tja dan zal de cateraar het hebben meegenomen. Wat rest is een gevoel alsof je op de Elfstedentocht net na sluitingstijd arriveert. Thuis in Steenbergen 22.45 (3 broodjes in een 16uur werken)

Mijn collega’s en ik telden 27 punten die niet in orde waren, waarvan er in ieder geval 12 bij hebben kunnen dragen tot het verder verspreiden van MKZ. Als deze noodtoestand nu voor deze organisatie echt iets nieuws was, dan was er nog iets met de mantel der liefde af te dekken geweest, maar bij de varkenspest epidemie zijn er analoge toestanden geweest. Een kind zou hier nog lering uit trekken.

Het is mij ondertussen bij navraag gebleken dat de RVV-mensen en dierenartsen een spreekverbod hebben gekregen, met de opdracht om alle vragen van de pers etc naar de voorlichters van LNV door te verwijzen. Op deze wijze zal kritiek niet naar buiten komen.

U vraagt zich waarschijnlijk af waarom ik dit schrijf. Het lijkt mij voor mensen die het beleid van landbouw in de Kamer kritisch moeten volgen onontbeerlijk om geluiden vanuit het werkveld te vernemen. Ik ben van mening dat de RVV op verbijsterende wijze onder de maat presteert, ik denk vooral door gebrek aan leiderschap. De communicatie van de RVV naar de boeren toe bleek bij onze visites als onvoldoende te moeten worden gekwalificeerd. Naar de vrijwilligers toe werd een onterechte sfeer van deskundigheid opgehangen.

Als er al een draaiboek was, dan was er in ieder geval (blijkens mijn vragen aan meerdere personeelsleden) nooit intern op de adequate wijze mee geoefend. Er zijn natuurlijk ook absoluut mensen van het RVV personeel die goed presteerden, maar voor de organisatie als geheel, en voor de kwaliteiten van de leidinggevenden in het bijzonder is een dikke nul nog een te hoog cijfer.

Iedere practicus zou alleen al in het kader van de ARBO wetgeving zijn praktijk onmiddellijk moeten sluiten als hij het gedrag van de RVV zou vertonen. Deze werkwijze van de RVV zal er zeker toe bijdragen dat de MKZ epidemie langer en heviger zal zijn en meer ellende bij dier en mens veroorzaakt dan nodig is. De mogelijkheid is reëel aanwezig dat de RVV heeft bijgedragen aan het verder verspreiden van MKZ. Een organisatie die niets weet van vechten zou de brallerige term "oorlogstoestand" beter niet gebruiken.

Jan Flameling, mede namens een grote groep dierenartsen die bij de screening aanwezig waren en die hun mond om privacy redenen niet open durven doen. "


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 19:53

Dit is de reactie van een dierenarts op bovenstaand artikel...


"Net als Jan ben ik ook dierenarts en nu al 7 dagen werkzaam in tijdelijke dienst van de RVV t.b.v. de screening. Jan bedankt voor je artikel.
Werkelijk, wat Jan schrijft is nog maar het topje van de ijsberg. Het is ongelofelijk hoe de RVV met zijn mensen om gaat, maar nog veel erger is het hoe zij met de betrokken veehouders omgaan. Zelf werk ik vanuit het crisiscentrum in Stroe/Garderen.(ingesloten gebied Oene, Oosterwolde etc.) Enkele dagen geleden was dit centrum nog midden in Apeldoorn gesitueerd. In een rampzalig noodgebouwtje op een modderig braakliggend bouwterein. Het noodgebouw was niet groter dan een 4-lokalig peuterspeelzaaltje. Hiervanuit moesten meer dan 400 mensen op pad geholpen worden. Je kunt je misschien iets van de enorme chaos en inefficientie door urenlange wachttijden voorstellen. De briefing (werkinstruktie) was natuurlijk onmogelijk te volgen als je buiten moet wachten (in de regen) als het binnen bomvol is. Kortom, zonder enige voorlichting werden we op pad gestuurd. Het meeste wat Jan beschrijft geldt ook voor de lokatie Apeldoorn en nu Stroe.
Enkele punten uit 7 dagen ervaring:

Dag 2 en dag 6: Geen schone kleding aanwezig bij vertrek, zodat noodgedwongen eigen kleding gedragen moest worden bij de bedrijfsbezoeken. (weliswaar met wegwerpoverall erover, maar moet ik mij eigen goede kleren nu verbranden??)

Vandaag: Na terugkomst van mogelijk? besmet bedrijf: alleen ondergoed beschikbaar? Keuze: vuile kleren dragen, met alle risicos van MKZ-overdracht, eigen kleren dragen met hetzelfde risico, of de keuze die ik nam: schoon RVV ondergoed, papieren wegwerpoverall en een bijna-doodervaring vanwege de koude oostenwind. (Alhoewel ik, denkend aan wat de veehouders doormaken, niet over mezelf wil klagen)

De douches:
Bedoeld om verdere verspreiding tegen te gaan, toch?
Dag 1-3 in Apeldoorn: 4 douches voor 400 man, geen wachtruimte voor douches, dus in de regen wachten, geen schoonmaak van douches, dus vooral vies worden onder de douche. Als ik ooit de behoefte heb gevoeld om me te douchen is het wel nadat ik gedouched bij de RVV.
Vandaag dag 7: Minimaal 600 man!!!!!, heeft de beschikking over let op: 3 douches. We zijn dus al 7 dagen "georganiseerd"en we kunnen het nog niet redden om een paar douch-cabines te huren???!!!!!
Wat een zooi, afschuwelijk wat vies!!! Hier moet ik mijn lijf ontsmetten!!
Troost: er hangt een briefje: "er wordt aan uitbreiding van de douches gewerkt" mag het? HET IS DAG 7!!!!!
vandaag onvoldoende kleding, de viezigheid die je in de douche opdoet mag je afdrogen met een servet-achtig doekje.

En zo zijn er nog tig frustraties: Dagelijks problemen met onvolledige uitrusting (bloedbuizen etc) niet bij elkaar passende naalden en buizen etc etc
Voorbeeld: Om versleping van mest etc. te voorkomen dient de RVV (ook volgens haar eigen protocol) profiel-loze laarzen te verstrekken. In deze 7 dagen heb ik alleen RVV-laarzen gezien met zo diep mogelijk profiel.
Hoe ziet men het ontsmetten voor zich als ik al een krabbertje nodig heb om ze te reinigen???

In de varkenspest periode werd de RVV door sommigen de Rijksdienst voor de Verspreiding van Varkenspest genoemd, misschien is Rijksdienst voor de Verspreiding van Veeziekten ook een optie.
Minimaal 100 auto's gaan per dag namens de RVV op stap voor screening. Pas in de loop van dag 6 was er bij het crisiscentrum een doorrijbad gemaakt voor de auto's die uit het gebied terug kwamen, pas op dag 7(!) functioneerde dit met een sproeiinstallatie. Minimaal 5 dagen hebben hebben honderden auto's van de RVV het gebied in en uit gereden en het centrum bezocht zonder enigen ontsmetting. (Vergelijk dit eens met alle maatregelen die onze veehouders bij hun erf hebben genomen.)

Geen legitimetie betekent geen legimiteit

Toch zijn dit voor mij nogmaar de kleine ergernissen. Ik ben dierenarts met een eigen praktijk, vanwege de MKZ vrijwillig in tijdelijke dienst van de RVV. Wanneer deze ergernissen (of het risico voor mijn eigen praktijk) te groot worden, kan ik me gewoon hieraan terugtrekken. Veel erger is wat er met de veehouders in de ingesloten gebieden gebeurd!!!!, die kunnen zich hiervan niet onttrekken.

ZO GA JE NIET OM MET MENSEN
ZO GA JE NIET OM MET DIEREN

Het is een schande dat het screeningsteam (waar ik deel vanuit maak) het eerste contact is van een veehouder (buiten de 1km zones) met de RVV cq overheid. Dit betekend 7 dagen onzekerheid, 7 dagen vol met vragen, 7 dagen angst, 7 dagen isolement : En dan bijvoorbeeld de 7e dag belt een dierenarts namens de RVV dat hij een screeningsbezoek wil afleggen (iemand als ik dus) en dit screeningsteam weet ook niets, echt niets, alleen hetgeen wat het team zelf via de media hoort, en een ambtelijk protocol over het klinisch onderzoek en de te nemen monsters.
Geen info!.
Selektie van de standaard m.i.terechte vragen die je krijgt van de getroffen personen en waarop je omdat de RVV zelfs zijn personeel niet voorlicht geen antwoord op krijgt:
_ waarom?
- Krijg ik uitslag van het bloedonderzoek? geen idee
- Wanneer is de uitslag bekend? geen idee
- Zijn er meer verdachte bedrijven? geen idee
- is de uitslag van Oosterwolde/ nunspeet etc al bekend? geen idee
-Komen jullie in de komende weken vaker screenen? geen idee
- Vallen we in de ruimings zone ? geen idee
etc
etc
etc

Het is onmenselijk in welke onzekerheid de veehouders gehouden worden. Het is een schande dat ze uit de pers moeten horenwat er met hun gebeurd. Wil je een bestrijdingscampagne succesvol maken moet je basis toch eerst communicatie zijn met de basis.

Het is een schande dat niemand enige info kan geven. Noch het screeningsteam, noch de plaatselijke overheid, noch de AID, noch LTO
Het is een schande dat de communicatie alleen via de media verloopt (met alle vertekeningen vandien).

Voor ons als dierenartsen is er met enige inzet nog wat info te krijgen, voor veehouders die de juiste kanalen begrijpelijk niet hebben niet:

Paar voorbeelden waar ik mee geconfronteerd ben:

Veehouder zou 3 dagen na begin blokkade verhuist zijn naar nieuwe ligboxstal aan overkant weg. Mestput oude bedrijf was reeds gedumpt.
Nu lagen koeien met volle grup in de mest, letterlijk zandzak voor deur om erf niet te laten overstromen. Ik heb zelf naar diverse instanties gebeld (AID, RVV) via kastje naar muur, niemand weet het, niemand is verantwoordelijk. Uiteindelijk RVV ambtenaar in Den Haag geeft oplossing. (met mededeling: ja maar meneer we kunnen toch niet overal een uitzondering voor maken?)

Veehouder: Opa breekt heup maar houdt zelf ook schapen: Veehouder mag zijn vader niet bezoeken!!!, Thuiszorg mag niet komen, omdat alle verpleegsters in de afgelopen 72 uur al op een adres zijn geweest waar evenhoevigen waren. Stel je de frustratie voor: niemand weet hoe het moet, de RVV laat niets over de toekomst van je bedrijf weten.
En als de RVV dat dan ook niet weet, laat dat dan ook de boeren weten
DE ONZEKERHEID IS MINSTENS ZO ERG ALS ALLE ANDERE MAATREGELEN>

HIER KAN VOLGENS MIJ WAT AAN GEDAAN WORDEN.

RVV: LAAT IN VREDESNAAM IETS MENSELIJKS ZIEN. informeer de mensen die het aangaat. informeer je eigen mensen.

Uit alle voorgaande echte oorlogen weten we dat PR het belangrijkste wapen is om de (wereld) bevolking te mobiliseren, communicatie op het slagveld voorwaarde is om de oorlog te winnen. Zorg eerst dat je dat in
orde hebt voordat je over 'oorlog' praat.
(los trouwens van de vraag of de ingezette wapens etisch/moreel verantwoord zijn)



Ik heb (zover ik weet) geen spreekverbod gekregen van de RVV, wel is mij verzocht tijdens de bedrijfsbezoeken loyaal te zijn aan mijn tijdelijke werkgever. Ik moet zeggen dat dat iedere dag moeilijker wordt.
Vanuit mijn professie en vanuit mijn hart kan ik me niet afsluiten voor de m.n.sociale en emotionele problemen van de veehouders.



Nog iets:
Ondanks het vaak stoeve ontvangst waardeer ik de meeste veehouders over de wijze hoe ze uiteindelijk meewerken aan de screening. petje af. En ik roep mijn collegae op (zonder daar aan te twijfelen) niet alleen uitvoerder te zijn van de letter der wet, maar ook mens te zijn.


nog iets:
Ondanks al mijn kritiek op de RVV heb ik toch bewondering hoe en aantal mensen in deze omstandigheden, met kennelijk deze organisatie, toch zo goed als het gaat het crisiscentrum leiden. Ik zou het geen dag volhouden en gillend weglopen. Ik bedoel: Beatrice, Joop, Joep en een aantal anderen :sterkte.


Gert"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie