Pesten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:33

Meestal zijn de pesters zelf ook bang om gepest en buitengesloten te worden.
De jongen die mij dus heel lang heeft gepest, zat bijna iedere week bij de mentor met een zielig verhaal, dat hij gepest werd. Ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat hij gepest werd, iedereen die hem pestte werd in elkaar gemept....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:54

Imo is iedereen bang om gepest te worden, mensen zijn sociale wezens en kunnen er niet tegen om uitgesloten te worden.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:05

Ik ben niet zo zeer gepest, maar wel geplaagd, denk ik dan...

Op de basisschool noemde voornamelijk de jongens mij Pino.. Dunno why Tong uitsteken Nu moet ik er hard om lachen, toen was het een hel. In de eerste en derde (tweede niet) ben ik wel eens "dik" of "kamerolifant" genoemd. Daar zat dan weer een rouwperiode van 3 weken aan vast. Nu heb ik eigenlijk nergens meer last van, en daar ben ik echt super opgelucht om. Soms loop ik over straat, kom ik iemand tegen van de basisschool, en dan krijg ik weer een "pino" naar mijn hoofd geslingert. Dan roep ik iets niet vriendelijks terug, en daar zijn ze dan verbaasd om. Dat vind ik dan altijd wel leuk Tong uitsteken

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 17:24

Idd de pester is eigenlijk nog zwakker in mijn ogen, omdat diegene het nodig vind om een ander te kwetsen.

Vroeger dacht ik dat ik degene die zwak was, omdat ik het slachtoffer was, nu vind ik mijzelf sterker.
Omdat ik het in mijn 1tje op moest knappen (mijn ouders waren wel betrokken) en zo'n pestkop nog een stel kinderen om zich heen had.

Saartjuhh

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:49

pesten is erg!! en irritant!!

Saartjuhh

Berichten: 39
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:50

enne pesters zijn meestal helemaal nie zo stoer als ze doen!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:20

JA nou ik ga niet ontkennen dat ik niet iemand heb gepest, want dat heb ik zeker wel. Maar ik ben nou 21 en ik zal je wel vertellen dat ik er spijt van heb, dat zeker wel, maar ik betrap me er ook weleens op dat ik nog weleens een snoeiharde opmerking naar iemand kan maken. Dat is niet als een schreeuw om aandacht, maar dat is gewoon omdat de mensen waar ik buiten school en ook op school wel, juist wel tegen zo'n opmerking kunnen, dan denk je daar niet altijd even goed bij na.

Maar echt pesten doe ik echt niet meer, en wat ik heb gedaan is nooit ernstig geweest en nooit fysiek, want dat vind ik wel heeeeeel erg.
Maar de mensen die echt heb gekwetst en dan vooral de middelbare school daar heb ik echt spijt van en ik weet ook wel dat ik het nooit weer zo zou doen als ik het over mocht doen.

Ik ben verder nooit gepest, alleen op de basisschool een paar dagen, maar dat noem ik meer plagen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:26

Soms zie ik mezelf nog wel eens met een aks (bijl met lange steel) naar een schoolreunie gaan.

Het staat me erg tegen dat er mensen zijn die mijn leven tot nu toe ZO erg negatief hebben beinvloed - en dat zelf niet eens beseffen... Ik zou ze willen vragen "besef je wel wat je hebt gedaan?" en ze zouden waarschijnlijk zeggen "dat viel toch wel mee, een beetje plagen, je moet wel ergens tegen kunnen" en nooit, nooit beseffen hoe het voor mij was en wat voor invloed het op mijn leven heeft gehad en nog steeds heeft.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:06

Ik ben vanaf groep 7(zit nu in de 4e) ''buitengesloten'',en vanaf de 1e echt elke dag gepest/voor banketstaaf gezet voor de klas.Ik werd uitgescholden,voor banketstaaf gezet en met linealen gemept(dat laatste alleen in de 1e)
Ik vind pesten echt heel erg,vooral omdat ik het zelf werd(nu soms nog).
Ik was altijd een vet vrolijk meissie,maar de laatste tijd echt niet meer.Heb zelfs een paar keer zelfmoord proberen te plege.Ik zei het dus tegen een lerares op school,en ipv dat ze er wat tegen deed ging ze meedoen,waardoor het weer erger werd.In de les zette ze me gruwelijk voor banketstaaf,en buiten de les zat ze vet te slijmen enzow.Echt,als ik iemand graag in elkaar wil meppen is zij dat wel.. Boos! Door haar werd het dus weer erger,terwijl het net een beetje over was.Ik doe/deed maar alsof ik nix hoorde/zag,maar dat doe je wel.Ik ben echt zeer onzeker daardoor geworden,ik vertrouw mensen gewoon niet meer.Als iemand gewoon wat zegt denk ik meteen dat het negatief is,en als ze een compliment geven dat ze dat doen om daarna te zeggen dat het niet zo is.Vaak dacht ik er ook aan dat iedereen blij zou zijn als ik dood was,ik maakte zelfs een lijst met wie ik dacht die op me begravenis zouden komen.Nu is het wel wat minder,ik begin nu een beetje te begrijpen dat het niet aan mij ligt maar aan die @#@$-mensies.Maar elke keer als ik ze zie lopen denk ik er weer aan,en meestal kunnen ze het niet laten om nog ff wat te zeggen....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 21:11

Precies en de ellende is dat je daar moet leren boven staan, als ik iemand hoor hinneken gaan te haren bij mij recht overeind staan.
Iemand anders begrijpt niet dat dat voor mij is bedoeld, die vinden mijn reactie overdreven.
Maar na zoveel jaar ellende hebben meegemaakt, weet je dondersgoed wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:40

En ook ik ben gepest, op de basisschool. Laten we maar zeggen dat iedereen nu ouder en wijzer is geworden, dus ook de pestkoppen, maar het blijft me achtervolgen. Ik ben door dat pesten geworden wie ik nu ben;
Volwassener dan leeftijdsgenoten, vaak stil en teruggetrokken bij mensen die ik niet goed ken. Tijdens die 'pestperiode' verstopte ik mijn gevoelens voor iedereen, zelfs mijn ouders, omdat ik me ervoor schaamde. Hierdoor kan ik nu heel slecht mijn gevoelens uiten, wat weer leidt tot ruzies thuis en onbegrip van de mensen om je heen.

adriana schreef:
Precies en de ellende is dat je daar moet leren boven staan, als ik iemand hoor hinneken gaan te haren bij mij recht overeind staan.
Iemand anders begrijpt niet dat dat voor mij is bedoeld, die vinden mijn reactie overdreven.


Dit heb ik dus ook...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:55

Ik moet bekennen dat ik ook heb gepest Frusty Echt heel dom, heb er nu ook wel spijt van. Ik mocht dat kind gewoon echt niet, en heb haar toen wel buitengesloten en zwart gemaakt. Het was eerst als geintje omdat ze ons de heel tijd achterna liep toen ze dat niet meer deed, was het wel beejte over. Maar soms nog wel opmerkingen maken enzo.

Ik heb het nu nog wel een klein beetje. Ik heb er nu in de klas nu ook 1tje die ik absoluut niet mag. Pesten is gewoon not done, en ga het ook niet doen.

Zelf ben ik nooti gepest, maar heb wel heel vaak gevochten. Vooral op zwemles had ik ruzie met een heel groepje nou dat was een paar keer wel flink vechten, ik tegen 5 andere ofzo. Maar daar had ik wel weer andere vriendinnen.

Wat is helemaal dom vind is volwassen die pesten !!!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:23

Wat is volgens jullie pesten?
Iemand uitschelden gewoon omdat je je verveelt, omdat het uiterlijk van diegene je niet aanstaat, je zijn/haar kleren niet mooi vind etc.
Hoe ontstaat pesten?
Uit verveling, aandacht trekken of stoer te doen.
Wie zijn er bij betrokken?
Meestal 1 pester met een groepje meelopers (mensen die met de pester meedoen uit angst om zelf gepest te worden..
Wat zijn de gevolgen van pesten?
Jaren erna nog onzeker, weinig zelfvertrouwen en soms zelfs een trauma.

Ik ben zelf op de basisschool enorm gepest. Toen ik op de middelbare school kwam werd het wat minder (gelukkig). Ik zit nu in de 3e, en wordt nooit meer gepest (alleen af en toe nageroepen Verward daar probeer ik me dan niks van aan te trekken maar zelfs door zoiets kleins kan het zijn dat ik me gewoon een dag poedersuiker voel..) en ik heb leuke vriendinnen *LOL* Ik heb zelf nooit gepest en ben niet van plan dat ooit te gaan doen!! echt niet.. Ik vind mensen die pesten echt zielig..

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:44

Ik ben ook gepest, niet op de allerergste wijze maar toch heeft het wel invloed op mij gehad.
Ik zie nog wel eens mensen waarmee ik op school heb gezeten. Ze zullen dan wel ouder en wijzer zijn geworden, ik heb geen behoefte aan contact met hun. Ik vergeet nml niet zo snel iets

Wat is volgens jullie pesten?
Pesten is het opzettelijk kwetsen van iemand. Van naroepen, wijzen en uitlachen tot hard uit schelden, spullen afpakken en zelfs mishandelen

Hoe ontstaat pesten?
Vaak door één persoon die een soort overmacht heeft op een groep. Ze zeggen dat pesters pesten omdat ze zelf zo onzeker zijn en er graag bij willen horen, maar ik geloof dat dat lang niet altijd het geval is

Wie zijn er bij betrokken?
De 'hoofdpester', een groepje meelopers en het slachtoffer(s)

Wat zijn de gevolgen van pesten?
onzekerheid, moeilijk contact leggen, depressie, zelfmoord

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:44

Ik vertelde juist alles, ik hield niks binnen.

Je moet er juist over praten, als je dat niet doet, betaal je later de rekening voor de 2e keer, dan herinner je alles weer wat je hebt proberen weg te stoppen.

Het is heel erg moeilijk, maar probeer het toch met een vertrouwd persoon te doen.
Desnoods met een maatschappelijk werkster.
Die hebben zwijgplicht en toch kan je je hart luchten, let wel dat dan weer even je hele leven op de kop kan staan.

Ik ben van een zelfbeeld verslag op spw een half jaar van slag geweest.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:04

adriana schreef:
Hallo

Hoe denkt men over bokt over pesten?
Zijn hier slachtoffers, pesters en meelopers op bokt?

Dit is best een confronterende vraag, maar ik loop nu stage bij GCO Fryslân, en volgende week heb ik met een school maatschappelijk werkster een koffie ochtend met allemaal moeders over pesten.

Nu heb ik een paar vragen voor jullie.

Wat is volgens jullie pesten?
Hoe ontstaat pesten?
Wie zijn er bij betrokken?
Wat zijn de gevolgen van pesten?

En wat zou volgens jullie de beste aanpak op scholen en op het werk zijn om het ten eerste te voorkomen en ten 2e aan te pakken als het voorkomt?


Wat is pesten:
Pesten is in mijn ogen het kleineren van iemand, iemand uitschelden omdat hij b.v rood haar heeft of niet de juiste kleding heeft, maar ook uitscheld en je persoonlijk afkraken. Pesten is ook iemand negeren doen alsof iemand lucht is, en als de gepeste dan iets zegt het meteen bot afkappen en vertellen dat hij/zij dom is etc etc.pesten is ook gemeen roddelen over iemand.
Pesten ontstaat volgens mij door 1 of meerder mensen die eigenlijk zelf heel onzeker zijn, maar toch leuk gevonden wordt door meerder mensen doordat diegene zo onzeker is probeert iets anders te vinden waar hij/zij door opvalt. Door het pesten valt het niet op dat ze zelf ook onzeker zijn, bovendien vinden mensen het ook leuk. Ze stoken elkaar op en voor je het weet is de hele klas tegen 1 iemand.
Op het werk ontstaat het vaak uit een soort van verveling volgens mij, of ze pesten iemand die het eigenlijk wel heel goed kan en beter is dan iemand anders en dat ze daardoor jaloers zijn....
Meestal klasgenoten, collegae of zelfs ouders en leraren.

de gevolgen(ik spreek uit eigen ervaring)
Angst om niet leuk gevonden te worden, faalangst, depressies, verkeerd zelfbeeld, zelfmoord neigingen hebben, je overal te min voor vinden, onzekerheid die je hele leven bepaald etc etc.
En constant die vraag of je wel de moeite waard bent om te leven.
dit is merk je helaas niet altijd,maar ik weet wel dat het je hele leven je achtervolgt(bij mij teminste)

Wat kan je er aan doen:
Niet zoveel dat is het probleem ik weet dat niet zo goed sorry... hoop dat je wel wat aan de andere antwoorden hebt!!!
suc6!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 23:09

Natuurlijk heb ik wat aan je antwoorden, iedereen heeft wat aan elkaars antwoorden.

En bedenk je wel wij zijn echt wel de moeite waard om te leven.
Ik heb 8 jaar lang gedacht ofzo dat de zon niet meer zou schijnen, maar dat doet ie nu wel voor mij, elke dag weer.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:49

Van de ene kant ben ik blij dat mijn jeugd zo is verlopen zoals het is gegaan, ik ben er heel sterk uitgekomen en heb mijn les gehad, kan de rest nu achter me laten en alleen maar heel hard lachen als ik allemaal die sulletjes nog eens zie lopen, nog steeds 'meelopers' die niet voor hun eigen mening uit durven te komen.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:56

Ik ben nooit echt gepest en heb nooit echt gepast... Kreeg wel eens van die opmerkingen naar m'n hoofd, maar nooit dat ik me er slechter door ging voelen ofzo. En pesten heb ik ook nooit echt gedaan, maar ik heb ok nooit opgetreden tegen mensen die dat wel deden bij zo een gast uit m'n klas... Maar, pesten is voor mij dus een ver van m'n bed show, sinds de 2e van de middelbare school heb ik niet meer gemerkt dat er iemand echt gepest werd...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:57

Dan zit je in een zeer uitzonderlijke situatie... uit onderzoek is namelijk gebleken dat pesten en treiterijen juist het meest voorkomen op latere leeftijden, en heel vaak door collega's op de werkplek.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:58

Ach, ik ben nog jong, dus wat niet is... Tong uitsteken

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 07:22

Nou ik hoop het nooit meer mee te maken.
Alleen ik ben blij dat er toch nog zo op gereageerd word, ik ben er ook sterker door geworden.
Maar ik wou dat ik het nooit had meegemaakt.
Het maakt je toch gevoeliger als andere mensen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:44

Het maakt je gevoeliger en het geeft je ook wat minder vertrouwen in mensen, maar van de andere kant is die waakzaamheid wel goed, andere mensen zijn namelijk te goedgelovig soms.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:17

Ik ben op de basisschool veel gepest van de 1e klas ( groep3) tot de 6e klas. Vooral door een klein groepje die de hele klas meetrok. Daardoor liep ik een flinke deuk op in mijn zelfvertrouwen maar ook in het vertrouwen van mensen, daar heb ik nog wel eens last van. Vaak kwam ik huilend thuis en wilde ik niet meer naar school. Het hoofd van de school wist ervan maar die deed er niets aan. Wat was ik blij Haha! dat ik op de middelbare een nieuw leven kon beginnen. Ik heb dus alleenmaar vriendinnen van na de basisschool tijd en dat mis ik soms wel, een vriendin van toen ik "klein" was. Probeer wel altijd je verhaal te vertellen, heb ik ook gedaan, vooral toen ik in nieuwe groepen kwam heb ik mijn verhaal verteld. Hierdoor durfde ik beter me aan te sluiten bij groepen mensen, iets wat ik nooit durfde. Zo krijg je ook de kans om erbij te horen. Het heeft mij in een schulp gedreven waar je beetje bij beetje uitkomt. Als ik nu vooral op de manege kinderen hoor pesten spreek ik ze er in de les in het algemeen op aan. Meestal stoppen ze er dan mee. Hopelijk komt er ooit nog een tijd dat pesten niet bestaat, het is een van de slechtste dingen die je als mens kan doen

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:16

Geweldig ...

Ik zit op kot (kamers voor de Nederlanders dus :p) en ik ben vandaag mijn sleutels gaan halen. Blijkt in hetzelfde bungalowtje een jongen te zitten die mij eigenlijk 5 jaar lang als rotte vis behandelt heeft en waar ik vroeger dus bij op school gezeten heb.
Verhuizen kan ik niet, maar of ik dat nu echt leuk vind ... naaaaa

Hoop dat hij ondertussen iets volwassener geworden is en me op zijn minst in mijn waarde gaat laten.