geen studiefinanciering meer???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

geen studiefinanciering meer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 19:40

het is toch niet te geloven. Zegt mijn vader net dat hij heeft gehoord dat de studiefinanciering misschien per 1 januari wordt afgeschaft. En dus misschien ook het ov. Dat slaat toch echt alles, je ouders krijgen geen kinderbijslag meer en ook geen studiefinanciering, hoe moeten mensen die het niet zo breed hebben nou de opleiding van hun kind betalen? Sorry hoor maar ik vind dit echt schandalig! Boos!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:52

Ehh?

Waar moeten studenten dan van op kamers en eten? Verward

Ik wist wel dat er sprake van was, maar dat het zo snel zou gebeuren...
Ik verwacht het eigenlijk niet, want studenten zijn toch de toekomst van Nederland?
Als steeds minder mensen kunnen gaan studeren, omdat er gewoonweg geen geld voor is, zullen er ook steeds minder hoog opgeleide mensen komen.

Misschien dat ze ook van de basisbeurs een lening willen maken?
En een trajectkaart ipv overal gratis reizen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:53

Wat ik vanmorgen in de krant heb gelezen, is dat erover wordt gedacht om de basisbeurs als gift af te schaffen en er een volledige lening van te maken. En ga er maar van uit dat zoiets echt niet per 1 januari van het komende jaar al ingaat, daar moet eerst nog het een en ander over uitgedacht worden en dat gaat echt niet in drie maanden tijd.

Het was trouwens de Volkskrant van gisteren, jammer dat ik die vanmorgen in de trein heb laten liggen, anders had ik het artikel zo kunnen overtikken. Maar misschien staat er wel iets over op een van de nieuws- of krantensites.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 20:05

ja maar dan zit je met een lening, ik denk niet dat alle ouders daar zo om staan te springen. En dat allemaal om bezuinigingen. Op die manier krijgen de mensen die goed kunnen studeren geen kans meer omdat er gewoon weg geen geld voor is

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:11

Nou ja dat je met een lening zit is ook niet het einde van de wereld hoor!
Je krijgt niet alles op een presenteerblaadje natuurlijk. En de ouders staan er niet om te springen? Je hebt het wel over mensen die als het goed is toch allemaal al volwassen zijn dus dan mag je zelf ook wel een steentje bijdragen.

Ik heb zelf ook een behoorlijke studieschuld. Ik heb alles dus zelf betaald en had daarbij een lening. Nu begin ik met afbetalen maar dat is maar minimaal. Geloof nog geen 100 euro per maand.
Tja studeren kost nu eenmaal geld en je moet er wat voor overhebben.

Overigens hoorde ik iets van dat je nog wel gewoon studiefinanciering krijgt maar dat dit automatisch wordt omgezet in een lening als je je studie niet afmaakt.
Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:16

Ik heb er niets over kunnen vinden: niet op de site van de Volkskrant, niet op de site van het Ministerie van OC&W en niet op nu.nl, dus zulk 'hot news' is het blijkbaar niet. De regeling voor studiefinanciering zal uiteraard herzien worden als er zoveel bezuinigd moet gaan worden, maar ik zou me voorlopig nog even niet druk maken om geruchten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:23

Er is idd sprake van dat de gift geen gift meer blijft maar een lening wordt die 'naar verdienste' moet worden afbetaald.
Stufi blijft dus maar wordt lening.
Hoorde ik op de radio, meer weet ik er ook niet van.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:39

Je Stufi is een prestatiebeurs/ lening. Heb je niet genoeg studiepunten gehaald, dan moet je de lening terug betalen, heb je wel genoeg studiepunten gehaald, dan word je prestatiebeurs omgezet in een gift.
Je OV valt ook onder deze prestatiebeurd.
Op het MBO wordt deze regeling volgend jaar ook ingevoerd volgens de regels die gisteren bekend zijn gemaakt (prinsjesdag)
Voor meer info kun je kijken op www.ib-groep.nl

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:12

pffff.... er wordt echt op zoveel stomme dingen bezuinigd!
eerst gaan ze op de oude mensen die al op een minimum inkomen moeten leven, en die misschien net hun huur en een pak melk kunnen betalen bezuinigen, en vervolgens vele medicijnen en de tandarts op eigen kosten zetten!
Hoe moeten die mensen dat nou gaan betalen, als ze eerst al amper konden rondkomen
En dan gaan ze ook nog op de studenten bezuinigen die het meestal al niet al te ruim hebben.

Net zoiets als die nieuwe pensioenregeling:
Als je 64 bent kun je toch geen goede stratemaker of politieagent meer zijn Frusty !!
Stel nou dat je op je 64 politie agent bent en je moet iemand achtervolgen die 18 is, dat hou je toch nooit vol op die leeftijd!!en op die manier schep je ook niet echt meer banen voor de jeugd van tegenwoordig!

Ik vind het echt superslecht dat er zoveel op het onderwijs en de zorg bezuinigd wordt! zeker als je hoort dat het waarschijnlijk allemaal heel erg overdreven is!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:17

wennie schreef:
Je Stufi is een prestatiebeurs/ lening. Heb je niet genoeg studiepunten gehaald, dan moet je de lening terug betalen, heb je wel genoeg studiepunten gehaald, dan word je prestatiebeurs omgezet in een gift.
Je OV valt ook onder deze prestatiebeurd.
Op het MBO wordt deze regeling volgend jaar ook ingevoerd volgens de regels die gisteren bekend zijn gemaakt (prinsjesdag)
Voor meer info kun je kijken op www.ib-groep.nl


Het enigste wat ik echt een verbetering vind van de BII is dat ze studenten verplichten om hun opleiding áf temaken, omdat ze het anders terug moeten betalen. OVer dat afschaffen heb ik niks gehoord, hoop het iig NIET. wat ik gehoord had was dat studenten die hun opleiding niet afmaken de lening terug moeten betalen. Perect, dan denken ze misschien beter na en tonen ze meer inzet. Natuurlijk zijn er mensen die het écht neit leuk vinden of kunne, maar het merendeel (tenminste bij mij op school) gooit er heel snel de pet naar, stoppen voor 1 februari of halen net de 21 punten en gaan dan wat anders doen, waar ze precies hetzelfde doen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:20

De lening is trouwens niet voor je ouders, maar voor jou. En volgens mij heb je 15 jaar om terug te betalen. (wel met rente, maar niet zo hoog als een rente van een normale lening)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:22

Er bestaat ook nog zoiets als jongeren die naast hun studie hard werken om hun studie te kunnen betalen. Kom op, ouders kunnen hun kinderen best eens wat meer zelfstandig laten worden. Life isn't always easy... Moest er nog eens bijkomen dat mijn ouders me zouden blijven supporteren...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:26

Niet iedereen kan en mag werken (willen is een ander verhaal), bovendien haal je daar nooit je hele studie uit. Je kan niet fulltime gaan werken om dat wel te kunnen doen omdat je met je studie zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:26

Ik doe alles van mijn studiefinanciering en de zeldzame momenten dat ik kan werken. Die schuld is jammer, maar op t moment niet veel aan te doen, het moet maar, en het is een investering in "later" denk ik maar. Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk wordt, en dat dat pas over een jaar of 2-3 kan ingaan (als ik dus afgestudeerd ben Haha! )

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:45

Sypheron schreef:
Niet iedereen kan en mag werken (willen is een ander verhaal), bovendien haal je daar nooit je hele studie uit. Je kan niet fulltime gaan werken om dat wel te kunnen doen omdat je met je studie zit.


Idd... mijn vriend zou dat echt niet redden.
Ja misschien 'snachts in een pompstation ofzo,
maar of dat je studie nou te goede komtx Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:09

Zoals al veel gezegd hier, gaat het niet om een lening voor je ouders. Maar een lening waar je zelf mee zit. Blijft dat er veel op onderwijs wordt bezuiningd. Maar goed, het is idd een (goede) investering in je toekomst.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:14

Jurga schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als jongeren die naast hun studie hard werken om hun studie te kunnen betalen. Kom op, ouders kunnen hun kinderen best eens wat meer zelfstandig laten worden. Life isn't always easy... Moest er nog eens bijkomen dat mijn ouders me zouden blijven supporteren...


Jurga, mijn ouders betalen niks hoor, ik heb dat geld hard nodig.
Ik woon nog thuis, maar betaal wel mee met kleine dingen.
Als ik na stage (van 10 maanden waar ik geen geld voor krijg 40 uur per week) tijd over heb, wil ik naar de paarden.
Een beetje ontspanning moet kunnen, maar ik betaal wel 5 x 280 euro dit jaar.
Plus dure boeken, niet veel gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:52

Jurga schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als jongeren die naast hun studie hard werken om hun studie te kunnen betalen. Kom op, ouders kunnen hun kinderen best eens wat meer zelfstandig laten worden. Life isn't always easy... Moest er nog eens bijkomen dat mijn ouders me zouden blijven supporteren...

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om bij zijn ouders te blijven wonen als ze gaan studeren. Wanneer je op kamers moet kom je al veel hoger uit met je lasten. Vergis je er vooral niet in dat er al heel veel studenten zijn die een bijbaantje hebben omdat ze het anders niet rooien!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:01

Nee en ik vind het gewoon terecht dat ze werken. Zelf werk ik me ook al jaren rot en waar zit ik nu? Ik heb geen rooie cent, maar ben wel dolgelukkig met wat ik heb bereikt door veel te werken. Als ik geen klap had uitgevoerd al die jaren hadden mijn ouders me ook niet financieel gesteund als ik dat eens nodig had. Dat probeer ik dus te zeggen. Sommige jongeren krijgen echt een aantal opleidingen door hun ouders betaald, tot aan midden twintig universitair niveau toe, soms zelfs ook nog rijbewijs en alles. Vervolgens komen ze van school en moeten ze gaan WERKEN. Valt dat even zwaar tegen! Da's alles wat ik probeer te zeggen, ik zou er niet blij van geworden zijn als alles me altijd maar was komen aanwaaien, zelf verdiend is nog altijd het beste. Een beetje financiele steun is daarbij natuurlijk niet per definitie verkeerd.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:03

Iloon, dat je geen rooie cent hebt, komt omdat jij een studie WIL doen via NTI en niet constant op een school zitten (dan had je recht gehad op stufie, maar je kiest zelf anders), plus jij wilde zelf een paard om te onderhouden. Andere mensen maken die keuzes niet, waarom zouden ze dan zoveel moeten werken?

Btw dat het werken dan ineens zwaar tegenvalt vind ik alleen maar goed, iedereen met een beetje gezond verstand gaat toch zelf werken ipv ALLES van zijn/haar ouders te krijgen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:06

Ik vind het belachelijk... Op deze manier wordt het (hoger) onderwijs alleen toegankelijk voor de mensen die het beter hebben.

Ik heb respect voor de personen die naats hun studie nog een baantje hebben. Ik red dat niet met mijn paarden (en zoals vorig jaar stage)

Ik ben er niet tegen dat je het geld moet terug betalen als je vroegtijdig stopt of je punten niet haalt, maar bij voorbaat al een lening??? Of de rente nou hoog of laag is doet er niet toe... ONDERWIJS MOET VOOR IEDEREEN MOGELIJK ZIJN niet alleen voor mensen die het kwa geld gezien wat beter hebben!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:10

Syph, het gaat niet om mijn persoonlijke situatie Tong uitsteken. I'll be fine, ik kies momenteel voor dit bestedingspatroon en ben er trots op hoe ik het allemaal draai en met de dingen die ik bezit. Verder houd ik me buiten de discussie, ik gaf alleen mijn mening.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:14

Ja maar die mening was gebasseerd op het feit dat jij je te barsten werkt maar dat je geen rode cent meer had. Iemand anders die net zo hard werkt en niet zoveel uitgaven heeft, die kan in het geld duiken. Iemand die niet zo hard werkt, en ook weinig uitgaven heeft, kan ook nog meer geld hebben dan jou op dat moment. Het is dus gewoon TE persoonlijk om hier iets over te zeggen omdat het van persoon tot persoon verschilt.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:56

mijn ouders betalen mijn studie! Jep, ik ben een verwent kind. Maar dat 50 euro stufie gaat ook naar mn ouders. Verder werk ik me half dood voor mn paard! maarja, ik wilde baloe zo graag, moet ik er ook zelf voor opdraaien!! Dus zo super verwent ben ik nou ook weer niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 07:59

Ilona, ik begrijp je punt niet helemaal. Jij wordt toch ook op en top door je ouders onderhouden. Ze verschaffen je onderdak, je gebruikt gas licht en water, eet met de pot mee en je kleding wordt gewassen en je krijgt nog een stel paarden waar je van alles mee mag en kunt doen.......
Toen ik na mijn studie ging werken had ik juist zo iets van: "wow wat een luxe, 40 uur werken en daar krijg je een giga salaris voor".
Ik denk dat je alles veel te veel op je eigen situatie betrekt en dan vind ik dat jij er uitzonderlijk luxe voorstaat. De meesten mensen die studeren staan er echt heel anders voor.