Pesten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Pesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 14:34

Hallo

Hoe denkt men over bokt over pesten?
Zijn hier slachtoffers, pesters en meelopers op bokt?

Dit is best een confronterende vraag, maar ik loop nu stage bij GCO Fryslân, en volgende week heb ik met een school maatschappelijk werkster een koffie ochtend met allemaal moeders over pesten.

Nu heb ik een paar vragen voor jullie.

Wat is volgens jullie pesten?
Hoe ontstaat pesten?
Wie zijn er bij betrokken?
Wat zijn de gevolgen van pesten?

En wat zou volgens jullie de beste aanpak op scholen en op het werk zijn om het ten eerste te voorkomen en ten 2e aan te pakken als het voorkomt?

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:47

Ik vindt pesten,als je een ander opzettelijk kwetst,door b.v. gemene dingen te zeggen,of de persoon niet in zn waarde te laten.
Ikzelf heb er een hekel aan..ik ben zelf nooit gepest,en heb het ook niet bij anderen gedaan.
ik denk dat de gevolgen wel erg zijn,mensen die heel erg gepest zijn hebben er in hun latere leven zelfs nog last van!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:06

Wat is volgens jullie pesten?
Fysieke en geestelijke "martelpraktijken"? Niet mogen meespelen met tikkertje, smiddags alleen je boterhammen moeten opeten (als er tenminste niemand ze gepikt heeft voor de pauze), geslagen en geschopt worden, uitgescholden voor rotte vis.
Maar soms kan ook gewoon iets wat als grapje bedoelt wordt, als pesten overkomen. Vnl voor mensen die gepest zijn, met het minste gaan dan je haren rechtovereind. Of dat nu gemeend is of niet. En hier krijg je dan vaak nog een extra reactie op die je dan ook weer verkeerd opvat, veel mensen snappen niet dat zo'n persoon de lol echt niet meer inziet van gewoon vriendelijk bedoelde grapjes.


Hoe ontstaat pesten?
Geen flauw idee, anders had ik het misschien ooit wel laten stoppen. Maar persoonlijk denk ik dat het gewoon altijd een samenloop van omstandigheden is. Vaak wordt wel eens gezegd dat de gepeste het zelf uitlokt, zou ook nog kunnen. Al heb ik er nooit om gevraagd dat ze mijn boterhammetjes zouden stelen en mijn boekentas ergens in een vuilnisbak dumpten. Tegenwoordig wordt zelfs beweerd dat pesters bevestiging zoeken voor zich zelf, dat het ook maar een schreeuw om aandacht is.
Ik was geen heel abnormaal kind, maar ik was mollig, haalde altijd goede punten, interesseerde me niet voor de dingen waar mijn medeleerlingen mee bezig waren. Dus ik was een raar en vreemd kind.


Wie zijn er bij betrokken?
De gepeste en de pester in eerste instantie. Maar eigenlijk vind ik dat ook die 35 dwiebels die vanop een afstandje naar het schouwspel staan te staren betrokken zijn. Vaak zijn zij een extra stimulans voor de pester om door te gaan. Het streelt zijn ego dat mensen hem toch wel bewonderen, omdat hij Xje of Ytje volledig de grond in geboord krijgt.
In schoolverband vind ik dat ook leerkrachten betrokken moeten worden, een gepest kind herken je. (en dat zie je dmv toezicht te houden enz ook wel), maar zelfs dat wordt vaak niet gegeven. Leerkrachten negeren de problemen, de pester ziet het als een signaal dat het wel ok is .... en daar gaat het spelletje weer door.
Om dan maar over de leerkrachten te zwijgen die duchtig meepesten. Ik weet niet of dit in Nederland zo gaat, maar in ons Belgenlandje is het niet zo abnormaal.


Wat zijn de gevolgen van pesten?
Algemene gevolgen kan ik je niet zeggen, er zijn mensen die beweren dat ze er hard door geworden zijn. Ik ben dat in zekere zin ook wel, maar om nu te zeggen dat dat leuk is.
Ik kan geen sociaal leven opbouwen, ik heb een vrij ernstige angst voor mensen (vnl mensen die ik niet ken), ....
En dan hebben we het nu even niet over de punten die naar beneden schoten, "ziek"worden, .... En vandaag de dag kamp ik nog steeds met spanningsklachten die aan dat pesten gelinkt worden (ik ben 20 even ter informatie).


En wat zou volgens jullie de beste aanpak op scholen en op het werk zijn om het ten eerste te voorkomen en ten 2e aan te pakken als het voorkomt?
Geen flauw idee, maar een betere opvolging en begeleiding. Niet alleen voor de gepeste, maar ook voor de pester. Want vaak doen ze het ook met een rede.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 15:11

Ik heb vandaag een video bekeken over pesten en in Japan pesten de leraar ook mee.
Daar komt het gezegde een kromme spijker recht slaan ook vandaan.

Deze video is helaas 10 jaar oud, ik denk dat men nu wel meer weet, maar dat de kinderen ook meer hebben uit gevonden om te pesten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:37

Ik heb hier genoeg over te zeggen, maar dat is confronterend genoeg (voor mezelf) dat ik het niet zo even uit m'n mouw schud. Misschien op een later moment. Lijkt me duidelijk te kunnen zeggen dat de littekens diep en blijvend zijn.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 15:42

Ik snap je en daar heb ik begrip voor, ik ken het probleem.
Alleen door mijn stage kan ik het allemaal beter verwerken.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:00

Wat is volgens jullie pesten? een ander zodanig kwetsen/opmerkingen maken dat iemand zich er rot door gaat voelen
Hoe ontstaat pesten? iemand vertoont bv. afwijkend gedrag/uiterlijk bv. rood haar, lui oog, bril, verlegen kunnen een reden zijn
Wie zijn er bij betrokken?
de pester, meelopers en slachtoffer(s)
Wat zijn de gevolgen van pesten? iemand gaat zich zo voelen dat hij/zij niet meer naar de confronterende plaats wil, de pester probeert te ontlopen en wat af kan lopen tot zelfmoord

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:01

Ik denk dat iedereen wel eens iemand heeft gepest. Al dan niet voor langere periodes.
Ik zal je even een verhaaltje vertellen over oorzaken en gevolgen van pesten:
Op de basisschool hadden we een meisje in de klas die altijd kneep, beet ,enz. Een echt kreng dus. Niemand vond haar echt aardig en ze zag er ook anders uit als de rest. Zij werd dus gepest maar ze liet nooit op haar kop zitten. Ze vocht met iedereen, groot of klein.
Op de middelbare school zat ik weer in de klas en toen werd ze wel anders. Heel rustig en teruggetrokken, ze had geen vriendinnen.
Nu, een jaar of 10 later zit ze in een inrichting omdat ze zichzelf verwondt en zelfmoordpogingen heeft gedaan.
Iemand kan dus heel lang doen alsof ze nergens bang voor is. Ik denk zelf wel dat dit een gevolg is van pesten.
Ik geef eerlijk toe dat ik haar ook heb gepest op de basisschool. Ze was gewoon echt niet aardig. Als ik weer een tijdje met haar omging deed ze weer iets waardoor we ruzie kregen.
Nu heb ik er wel spijt van, maar ik was een jaar of 10 denk ik en dan doe je gewoon mee met de rest.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:14

Ik ben +- 7 jaar gepest... helaas. Ik heb een flinke deuk in mn zelfvertrouwen gekregen en ben er nu hard mee bezig om wee meer zelfvertrouwen te krijgen.

Wat is volgens jullie pesten?
Constant treiteren, op de zwakke plek pakken. Ik was altijd de kleinste van de klas, een meisje zei een x voor de grap: hey we kunnen haar wel mini gaan noemen. oke, voor een keer is dat leuk, maar de jongens bleven door gaan. Later is het over gegaan in andere banketstaaf dingen, konijn(nogal grote naar voor staande voor tanden) enz.

Hoe ontstaat pesten?
Bij mij was het oa door een grapje. En ik woonde buiten het dorp, veel hadden lol gehad 's middags en wisten allemaal wat er gebeurt was, ik niet, dus werd ik buiten gesloten.
Bij andere kinderen is het volgens mij ook wel hoe ze er bij lopen, kleren houding en de hobbies die ze hebben.

Wie zijn er bij betrokken?
Pesters, slachtoffers, ouders en meelopers, op scholen ook de leraren.

Wat zijn de gevolgen van pesten?
Weinig zelfvertrouwen, geen zin in school, hekel aan school, daar door slechtere resultaten.

Dit is wat bij mij het meest van toepassing was/is, maar het kan volgens mij ook heel anders zijn. Ik heb inmiddels een leuke klas, helaas wel blijven zitten vorig jaar, maar dat was niet door het pesten.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:15

kim20 schreef:
Nu heb ik er wel spijt van, maar ik was een jaar of 10 denk ik en dan doe je gewoon mee met de rest.


Dat wijst enkel en alleen maar op een gebrek aan begeleiding, opvolging, ondersteuning enz op de lagere school.
Als je een kind van drie kan duidelijk maken dat hij zijn tong niet in het stopcontact mag steken, kan je een kind van 10 ook wel doen inzien dat pesten gewoon niet hoort.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:25

Precies, en dat denk ik ook dat er aan schort.
Dat scholen er veels te weinig aan doen.
Mijn basisschool periode was bagger, de leraren zeiden dat we een sterke sociale klas hadden (dit heb ik 2 dagen geleden gehoord van een collega).

De leraren heb ik heb gehad, hadden geen invoelingsvermogen op dhr. van kammen na.
En hebben nooit wat aan het pesten gedaan.

Als je vanaf groep een al begint met normen en waarden aan te leren, plus activiteiten doet, (voor alle groepen zijn namelijk mappen ontwikkelt gericht op de normale en niet normale ontwikkeling) komt er veel meer begrip voor het pesten.
En zal het ook niet verergeren, omdat het al vanaf het begin bespreekbaar word gemaakt.

Ik ben blij dat je weet wat je hebt gedaan Kim, heel veel beseffen nu nog niet wat ze hebben gedaan.

En bedenk wel meelopers zijn ook zwakke kinderen en pesters ook, om zelf maar aandacht te krijgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:54

Mijn buurvrouw geeft les op een Montessori school en is veel met dit onderwerp bezig. Ik heb een tijdje stage gelopen op haar school en vind de sfeer daar al 10x beter als waar ik vroeger mee leefde.
Ze wil graag dat ik een keer over pesten kom praten voor haar klas, en aan de ene kant zou ik dat graag willen - aan de andere kant ben ik bang dat ik daar voor een schoolklas zou gaan staan huilen. Niet dat dat zo erg is, misschien maakt het zelfs nog wel wat meer indruk, zo'n klas is het. Maar ik vind het toch een eng idee. Dat weet ze wel, dus nu ga ik wat stukjes voor haar schrijven die ze kan gebruiken in de lessen...

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:55

Ik BEN TEGEN PESTEN!!!!!!!!!!!!!!
Sorry voor mijn reactie maar ik vind het verschrikkelijk echt ik word soms ook uitgescholden enz echt kl*te

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:56

adriana schreef:
Wat is volgens jullie pesten?
Hoe ontstaat pesten?
Ik denk zoiets van: Buitensluiten, uitschelden, schoppen en slaan, negeren, en dat soort dingen
Wie zijn er bij betrokken?
De pester dus, meestal is dit een populair iemand, en dan nog een groep(je) kinderen, allemaal meelopers. En dan natuurlijk degene die gepest wordt...
Wat zijn de gevolgen van pesten?
Kinderen worden onzeker over zichzelf, misschien zelfs depressief, denken dat ze nergens goed voor zijn, en dat soort dingen


Zoiets denk ik...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:58

Daarom ben ik nu zo gebrand op die koffie ochtend.

Ik vond dit gedicht.
Misschien dat je dit zou kunnen voorlezen, dit ga ik ook proberen.
Alleen dan voor moeders, waar moeders bij zitten van pesters, slachtoffers en meelopers.

PESTEN

De rest
Pest
En ik
Ik stik
Ik houd me stoer
Mij krijgen ze niet klein
Ik verberg de pijn
't stopt als ik me niet verroer
waarom pakken ze mij altijd
thuis zeggen ze dat het slijt
ik voel me steeds zo alleen
en ik ben bang van kop tot teen

Het enigste wat hier bij mij niet aan klopt, is dat ik thuis wel alle steun kreeg die ik me maar kon wensen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:59

Passie je hebt volledig gelijk, daar hoef je geen sorry voor te zeggen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:49

Wat is volgens jullie pesten?
Als je iemand kwetst door opmerkingen te plaatsen en diegene probeert te kleineren en te laten voelen dat hij zei 'minderwaardig' is. (wat natuurlijk helemaal niet zo is

Hoe ontstaat pesten?

pesters kiezen volgens mij meestal de mensen die het makkelijkst over zich heen laten lopen, en die het minst voor zichzelf op durven te komen

Wie zijn er bij betrokken?

meestal een groepje met 1 leader en de anderen meelopers.

Wat zijn de gevolgen van pesten?

dat de gepeste zich minderwaardig voelt

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:56

Ik word niet gepest, maar ik hoor niet echt bij mijn groep, af en toe krijg ik ook zo'n poedersuiker opmerking, ik word hier errug onzeker van, denk dat iedereen naar me kijkt, over me roddelt enZ...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 22:32

Precies, ik denk dat dat 1 van de grootste gevolgen is van pesten, de onzekerheid.
Plus dat je sociale vaardigheden niet zo goed ontwikkelt zijn.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:27

op dit moment is er op yorin een programma aan de gand (dr phil) en het gaat ook over pesten.... als je gewoon ziet wat het allemaal aan kan richten!! als je ook ziet wat het bij die ouders doet als het bij die kinderen zo ver komt dat ze (zelf)moord plegen!
ik ben zelf ook 10 jaar lang gepest en nu nog af en toe, je gaat je gewoon zo minderwaardig voelen!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:56

Belsje:
Prachtig omschreven Lovers

Ik laat me hier zlf niet echt overuit. Zitten me iets te veel emoties aan vast...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:33

Hoe ontstaat pesten?

Zoals al velen hier aangeven:
* een schreeuw om aandacht
* iemand vertoont bv. afwijkend gedrag/uiterlijk
* door een grapje
* De pester dus, meestal is dit een populair iemand, en dan nog een groep(je) kinderen, allemaal meelopers.
* pesters kiezen volgens mij meestal de mensen die het makkelijkst over zich heen laten lopen, en die het minst voor zichzelf op durven te komen.

Maar waarom ga je dan andere mensen pesten?????? Ik denk dat dat een heel moeilijk punt is, om de kern ervan te vinden.

Is het iemand die andere kleineerd om er zichzelf beter van de voelen?

En WAAROM ga je iemand pesten die er anders uitziet? Wordt dit door de maatschappij al zo jong doorgegeven, dat iemand 'vreemd' is, als hij er anders uitziet dan de rest? Of is het een onzekerheid bij henzelf?

Of is het dat je niet kunt plaatsen dat iemand anders is? En dan vooral op jongere leeftijd.

Of heeft het te maken dat men op dat punt bezig is om als individu uit te groeien. Dat je eigelijk dan pas wezelijk ziet dat iedereen anders is?

Wat ook opvallend is, is dat de pester en de gepeste meestal van ongeveer dezelfde leeftijdsgroep zijn.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:49

Vonnie84 schreef:
Wat ook opvallend is, is dat de pester en de gepeste meestal van ongeveer dezelfde leeftijdsgroep zijn.
Dat vind ik eigenlijk het minst opvallend Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:54

Ja, iedereen weet dat misschien wel. Maar je denkt er niet altijd even wezelijk over na.

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Maar vaak is dit wel zo.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:06

Waarom vind je dat dan opvallend, onder leeftijdsgenoten heerst concurentie strijd.

Jammer dat ik dat op Yorin heb gemist, zou zeer interessant zijn geweest.