Pesten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:06

Wat is volgens jullie pesten?
Fysieke en geestelijke "martelpraktijken"? Niet mogen meespelen met tikkertje, smiddags alleen je boterhammen moeten opeten (als er tenminste niemand ze gepikt heeft voor de pauze), geslagen en geschopt worden, uitgescholden voor rotte vis.
Maar soms kan ook gewoon iets wat als grapje bedoelt wordt, als pesten overkomen. Vnl voor mensen die gepest zijn, met het minste gaan dan je haren rechtovereind. Of dat nu gemeend is of niet. En hier krijg je dan vaak nog een extra reactie op die je dan ook weer verkeerd opvat, veel mensen snappen niet dat zo'n persoon de lol echt niet meer inziet van gewoon vriendelijk bedoelde grapjes.


Hoe ontstaat pesten?
Geen flauw idee, anders had ik het misschien ooit wel laten stoppen. Maar persoonlijk denk ik dat het gewoon altijd een samenloop van omstandigheden is. Vaak wordt wel eens gezegd dat de gepeste het zelf uitlokt, zou ook nog kunnen. Al heb ik er nooit om gevraagd dat ze mijn boterhammetjes zouden stelen en mijn boekentas ergens in een vuilnisbak dumpten. Tegenwoordig wordt zelfs beweerd dat pesters bevestiging zoeken voor zich zelf, dat het ook maar een schreeuw om aandacht is.
Ik was geen heel abnormaal kind, maar ik was mollig, haalde altijd goede punten, interesseerde me niet voor de dingen waar mijn medeleerlingen mee bezig waren. Dus ik was een raar en vreemd kind.


Wie zijn er bij betrokken?
De gepeste en de pester in eerste instantie. Maar eigenlijk vind ik dat ook die 35 dwiebels die vanop een afstandje naar het schouwspel staan te staren betrokken zijn. Vaak zijn zij een extra stimulans voor de pester om door te gaan. Het streelt zijn ego dat mensen hem toch wel bewonderen, omdat hij Xje of Ytje volledig de grond in geboord krijgt.
In schoolverband vind ik dat ook leerkrachten betrokken moeten worden, een gepest kind herken je. (en dat zie je dmv toezicht te houden enz ook wel), maar zelfs dat wordt vaak niet gegeven. Leerkrachten negeren de problemen, de pester ziet het als een signaal dat het wel ok is .... en daar gaat het spelletje weer door.
Om dan maar over de leerkrachten te zwijgen die duchtig meepesten. Ik weet niet of dit in Nederland zo gaat, maar in ons Belgenlandje is het niet zo abnormaal.


Wat zijn de gevolgen van pesten?
Algemene gevolgen kan ik je niet zeggen, er zijn mensen die beweren dat ze er hard door geworden zijn. Ik ben dat in zekere zin ook wel, maar om nu te zeggen dat dat leuk is.
Ik kan geen sociaal leven opbouwen, ik heb een vrij ernstige angst voor mensen (vnl mensen die ik niet ken), ....
En dan hebben we het nu even niet over de punten die naar beneden schoten, "ziek"worden, .... En vandaag de dag kamp ik nog steeds met spanningsklachten die aan dat pesten gelinkt worden (ik ben 20 even ter informatie).


En wat zou volgens jullie de beste aanpak op scholen en op het werk zijn om het ten eerste te voorkomen en ten 2e aan te pakken als het voorkomt?
Geen flauw idee, maar een betere opvolging en begeleiding. Niet alleen voor de gepeste, maar ook voor de pester. Want vaak doen ze het ook met een rede.


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:15

kim20 schreef:
Nu heb ik er wel spijt van, maar ik was een jaar of 10 denk ik en dan doe je gewoon mee met de rest.


Dat wijst enkel en alleen maar op een gebrek aan begeleiding, opvolging, ondersteuning enz op de lagere school.
Als je een kind van drie kan duidelijk maken dat hij zijn tong niet in het stopcontact mag steken, kan je een kind van 10 ook wel doen inzien dat pesten gewoon niet hoort.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:16

Geweldig ...

Ik zit op kot (kamers voor de Nederlanders dus :p) en ik ben vandaag mijn sleutels gaan halen. Blijkt in hetzelfde bungalowtje een jongen te zitten die mij eigenlijk 5 jaar lang als rotte vis behandelt heeft en waar ik vroeger dus bij op school gezeten heb.
Verhuizen kan ik niet, maar of ik dat nu echt leuk vind ... naaaaa

Hoop dat hij ondertussen iets volwassener geworden is en me op zijn minst in mijn waarde gaat laten.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:18

Dat is maar net zoals je het dan bekijkt hoor Syph.

Jij ervaart het als positief, maar ik had liever een sociaal bezig bijtje geweest dan iemand die wel sterk in zijn schoenen staat, maar zich amper kan uiten.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:21

Inderdaad Haha!

Maar om het dan nog positieve gevolgen te noemen ...

Ik zit trouwens nu op kot met iemand die me vroeger best wel kon pesten en dat blijkt nu een aangenaam persoontje te zijn. Dat is voor mij ook wel een heel positieve ervaring! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie