WAt kost rijbewijs BE?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

WAt kost rijbewijs BE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 10:45

Weet iemand wat op dit moment het rijbewijs kost voor een aanhanger?

Moet strakjes eerst natuurlijk m'n auto nog halen Schijnheilig maar wil daarna direct voor de aanhangwagen!

Weet iemand het? Of heeft iemand tips voor mij? Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:51

ik heb ongeveer 1200 gulden betaald (anderhalf jaar geleden), voor een volle dag cursus en een dag later examen. Maar ik zou je sterk aanraden om eerst eens een jaar ervaring op te doen met de losse auto!

http://www.verkeersschoolblom.nl/

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:06

Een les kost tussen de 45 en 50 euro (aantal lessen: een stuk of 10 a 12 als je nog geen ervaring hebt denk ik???). Voor het examen ben je dik 200 euro kwijt. Dus je bent al snel 700 tot 750 euro kwijt. Afhankelijk van je aanleg en ervaring wordt het aantal lessen bepaald. Soms kunnen alle lessen + examen in 1 dag gedaan worden. Het is zeker aan te raden eerst een tijd ervaring op te doen met B en daarna pas aan BE te gaan beginnen!

Overigens kun je via www.cbr.nl nagaan welke rijscholen in de buurt deze lessen geven en wat hun slagingspercentages zijn.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:07

Toen ik het heb gehaald, heeft het me ongeveer 900 gulden gekost. Dit was in het zuiden van het land, bij Den Bosch.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:08

ik deed em 3 maanden na me auto (die heb ik ook alweer 2 jaar)
koste uhmzz +- 700 gulden
dat was lessen en afrijden

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:20

Ik heb het net aangevraagd; een 1daagse cursus is E 400,- (incl. 182,- examengeld). Losse lessen, ter voorbereiding eventueel, zijn E 40,- per uur.
Oh ja, je hebt bij de aanvraag ook diverse stukken nodig (pasfoto, verklaringen van gemeente). Dus reken er nog zo'n 20,- tot 30,- bij.

Ik zou alleen wel eerst ervaring opdoen met de auto en daarna eerst nog es met een toegestaan aanhangertje gaan rijden. De kans van in 1x slagen is dan wel vele malen groter, en je hebt meer ervaring en overzicht in het verkeer. Is waarschijnlijk allemaal wat veiliger...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:28

Eerst een half jaartje met een gewone auto rijden...
Voor mij kostte het tegen de €900 denk ik. Een heel zooitje losse lessen (zo'n dagcursus vind ik niets) en het examen.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:39

Zou je niet eerst even wat ervaring opdoen zonder aanhangwagen? Echt rijden leer je pas na je (B-)rijlessen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 11:56

Ik was al van plan om te gaan oefenen met aanhanger en lege trailer! Dus ik kan beter eerst ff wat kilometertjes maken voordat ik de trailer met paarden erachter haal!

Bedankt voor de tips!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:58

pas op! Je mag waarschijnlijk niet met die lege trailer rijden, omdat het nl niet gaat om het actueel gewicht maar om het laadvermogen (bij je B rijbewijs). Als het totaal toegestaan gewicht van de trailer (dus eigen gewicht + maximum laadvermogen) meer is dan het ledig gewicht van je auto, mag je er dus NIET mee rijden. Er zijn nog wat meer eisen, maar dit is de belangrijkste.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:49

Belachelijk veel geld. Ik heb 10 uur les gehad en een examen, was 625 euro kwijt. Helaas heb ik niet genoeg "controlerend gekeken" whatever that may be, en ben gezakt. Boos! Terwijl ik geen fietsers heb omgereden, geen stoeprandje heb geraakt, netjes heb aangekoppeld en keurig met behulp van zijstraat heb gekeerd. Ik had verdorie pijn in mijn nek van het kijken links, rechts, links, wielen volgen, links, rechts .....Balen... Ik moet 16 september opnieuw op, na nog 4 lessen gehad te hebben, kosten 320 euro...Dus een 1000 euro....Stel dat iknou nog niet slaag....ben er heel zenuwachtig door geworden.....Het is wel zo dat zo'n dagcursus niks is als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden. Vooral bochten achteruitrijden is effe lastig...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 12:18

Lielle schreef:
pas op! Je mag waarschijnlijk niet met die lege trailer rijden, omdat het nl niet gaat om het actueel gewicht maar om het laadvermogen (bij je B rijbewijs). Als het totaal toegestaan gewicht van de trailer (dus eigen gewicht + maximum laadvermogen) meer is dan het ledig gewicht van je auto, mag je er dus NIET mee rijden. Er zijn nog wat meer eisen, maar dit is de belangrijkste.


Ja maar ik ga ook op de landen achter ons oefenen. Daar hebben we zo'n 30 hectare oefenterrein Haha!

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:31

Wat niet iedereen weet maar wel echt zo is, met een B-rijbewijs mag je met een combinatie van 3500 kg rijden en de auto moet zwaarder zijn dan de aanhangwagen (met max. laadvermogen), het is dus niet een gegeven dat je niet met een trailer mag rijden met alleen B, je moet alleen wel even goed nakijken wat het gewicht is van de combinatie.

Ik ben trouwens al 2 x gezakt voor dat rot E-rijbewijs en ik ben daar zeer onzeker van geworden. Als ik het nu (1 oktober) weer niet haal dan laat ik het eerst zitten, want het is heel duur, 2 lessen + examen is 250 Euro, zucht.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:05

Janka, dat heb ik hierboven dus net uitgelegd.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:11

Ik heb er 2 jaar geleden rond de fl. 900,- voor betaald. Ik heb losse lessen genomen omdat ik destijds hoorde dat het slagingspercentage bij de eendagscursussen beduidend lager lag dan wanneer je het via losse lessen deed.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:17

Ik heb het in 1 dag gedaan, 6 uur les geloof ik en dan examen. Was 395 euro.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:28

Ik heb het 3 jaar geleden gehaald en toen was het 950 gulden. Ik heb alle rijscholen in de omgeving afgebeld, en mijn criterium was niet eens de prijs maar met welke auto er gereden werd. Haha!
De meeste reden met Ford Transit busjes, maar eentje met een BMW. Die werd het dus! *LOL*

Ik had ook een dagcursus maar heb die verspreid over 2 halve dagen en heb het gelukkig in 1 keer gehaald.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:38

Pfoe, valt me toch nog tegen de meeste prijzen eigenlijk...
Ik wil het binnenkort wel wel gaan halen, ik rijd nu dus met auto en trailer met alleen een B-rijbewijs, maar in mijn geval mag het nog net, komt alles bij elkaar op 3400 kg.
Maar ik wil het voor mijn eigen gevoel halen.