Boeken over therapeutishce inzet van dieren..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Boeken over therapeutishce inzet van dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 19:19

Ik ben opzoek naar boeken over therapeutische inzet van dieren voor een scriptie die ik wil schrijven voor mijn afstuderen. Ik ben al op zoek gegaan naar titels maar kan helemaal niks vinden. Ik hoop dat jullie misschien wat titels voor me weten.

Het hoeft niet specifiek over paarden te gaan... Denk bijvoorbeeld aan:
- zwemmen met dolfijnen
- aaihonden project
- boerderij als werkplek voor gehandicapten
- paardrijden voor gehandicapten of mensen met andere problemen
- inzet van dieren bij ouderen
-enz

Ik ben dus heel druk op zoek naar boeken over dit onderwerp, het mag eventueel ook engels of duits zijn. Als iemand titles weet zou ik die heel graag horen. ik moe namelijk minimaal 3 boeken hebben om vanauit te werken...

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:05

wat paardrijden voor gehandicapten betreft zou je eens navraag kunnen doen bij het fpc (federatie paardrijden gehandicapten) die kunnen je vast een hoop vertellen en ook zeggen of er boeken cq folders zijn hierover. ik heb trouwens wel eens boeken gezien over de paralympics en daar stond ook een stuk in over paardrijden, misschien dat ze zo´n boek in de bieb hebben?

over zwemmen met dolfijnen kan je in amerika veel vinden (sites op internet?) daar hebben ze speciale programma´s voor kinderen / mensen met een handicap (meestal geestelijke handicap). als daar dus boeken over bestaan dan zul je die in het engels vinden.

verder kan ik je als tip geven om eens goed op internet rond te zoeken, daar valt vast wel een hoop informatie vandaan te halen en zover ik weet mag je internet als medium gebruiken bij een scriptie.

veel succes

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:07

p.s. ik heb nog ergens info liggen hierover, ga vanavond toch langs mijn moeder en dan zoek ik het wel op, gaat over sporten voor gehandicapten, heb ik ook waarschijnlijk wle wat telefoonnummers / adressen voor je als je die wilt.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 16:39

Ik heb in Nedrland maar weinig gevonden. uit Amerika kan ik heel veel boeken bestellen. Ik heb hier en daar al wat adresjes waar ik contact mee heb, maar moet van mijn school minimaal 3 litaratuur boeken erbij zetten (mag ook buitenlands zijn)

En het is idd wel een goed idee om eens contact op te nemen met de FPC.
en ik zou heel blij zijn met die info!!! dus als je zou willen kijken heel erg graag!!!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:09

ik heb bij mijn moeder gekeken voor je, maar helaas kon ik het boekje niet vinden ik ben bang dat ik hem weggegooid heb.
ik weet niet wanneer je 1 en ander moet hebben, maar ik zou het misschien nog aan een vriendin van mij kunnen vragen die rijdt mee met de wedstrijdsport bij de gehandicapten.

ik geloof trouwens dat het fpg ook een website heb, misschien kan je eens met een zoekmachine kijken (in ieder geval rijverenigingen / maneges die gehandicapten les hebben staan er op internet).

zoveel hulp kan ik je achteraf toch niet bieden helaas. ik hoop dat je toch informatie kan vinden

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:24

duivelintje schreef:
wat paardrijden voor gehandicapten betreft zou je eens navraag kunnen doen bij het fpc (federatie paardrijden gehandicapten) die kunnen je vast een hoop vertellen en ook zeggen of er boeken cq folders zijn hierover.


Dit is wel een aanrader, maar volgens mij bedoel je het FPG, Federatie Paardrijden Gehandicapten.
Verder kan je in Duitsland nog wel het een en ander vinden over Hippotherapie.
Ik zal eens verder voor je denken, want er zijn wel wat boeken over geschreven, maar volgens mij geen Nederlandse.
In België was ook een project over gehandicapten en dolfijnen, maar of daar een boek van is verschenen?
Sommige zorgboerderijen hebben een internetsite.
Misschien kan je in boeken voor studerenden in de gehandicaptenzorg wel informatie vinden over deze onderwerpen.
Succes in elk geval, het is heel interessant, vind ik.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 09:58

ik heb sowieso al contacten bij een manege zonder drempels, en op internet ben ik al druk aan het zoeken. Het probleem is alleen dat de opleiding vind dat er te veel informatie van internet gehaald wordt (en dat moet niet kunnen op HBO enz bla bla, tenminste niet zo veel) daarom hebben ze de eis gesteld dat je 3 literatuur boeken moet gebruiken.
Ik heb gelukkig op internet wat boeken gevonden in het engels, maar die moet ik eerst uit Amerika halen.
Ik ben pas net begonnen dus heb nog die hele schooljaar voor deze scriptie dus mocht je nog ergens tegenaan lopen hoor ik het graag!!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:38

Hoe zit je met je Duits? Ik weet nog wel een duits boek: Therapeutisches Reiten, ondertitel Medizin, Pedagogik, Sport. Het is wel wat oud, van 1977, maar als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:21

jet: ik bedoelde idd het fpg, zie nu pas dat ik een typfout heb gemaakt. bedankt voor de correctie.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 16:39

Mijn duits is wel een beetje weggezakt, maar met een woordenboek erbij moet er toch wel iets van te maken zijn!!! Heel erg bedankt!!! Heb wel een paar boeken gevonden in het engels maar die zijn zo duur... (tja je moet er wat voor over hebben) Heb je voor mij ook de schrijver/schrijfster???

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:24

De schrijver van dat boek is Wolfgang Heipertz.de uitgeverij is Franckhs Reiterbibliothek. ISBN 3-440-04380-0 . Ik heb het boek dus zelf, maar ik leen het niet graag uit, ik heb daar toch minder goede ervaringen mee.
( Niet dat dat bij jou ook zou zijn, als je er nu helemaal niet meer aan kan komen, laat het dan maar weten...).

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 18:35

nee ik snap dat je het niet wilt uitlenen, maar dat hoeft ook niet. Ik wil het boek dan ook zelf hebben, ben namelijk het hele jaar bezig met de scriptie en lenen of huren werkt dan gewoon niet! Heel erg bedankt voor de tip ik ga eens kijken wat ik er mee kan!!!! (en of het boke nog te vinden is)