Na je examen naar het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Na je examen naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:16

Ik doe dit jaar eindexamen en ik weet nog niet precies wat ik wil doen. Nou heb ik er over nagedacht om een jaar naar het buitenland te gaan. Het zijn geen concrete plannen ofzo. Scheve mond

Ik was benieuwd naar mensen met buitenland ervaringen op bokt.

Wat zijn jullie ervaringen, tips, voor- en nadelen etc.......


UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:24

hoi hoi
kijk eens op:
-travelactive.nl
-activityinternational.nl

ik heb er zelf ook heel vaak aan gedacht, maar ik wil toch éerst mijn opleiding (hbo) afmaken, en dan kan ik doen wat ik wil.
het nadeel is van een jaar buitenland, dat je als je terugkomt zéér waarschijnlijk echt geen zin hebt om nog een vervolgopleiding te doen!
maar je kunt met deze organisaties ook 'zomers' weg, wat ook ideaal is!
groetjes !

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:26

Thanks

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:29


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:43

Ik ben het ook van plan te doen, maar na mijn hbo-studie, als het goed is nog 1 jaar. Cool Ik wil zelf graag naar Latijns - Amerika.
Wat ik je aanraad is:
- boeken zoeken en lezen over de landen die je leuk lijken (dan weet je een beetje hoe en wat)
- bedenken wat je wil: werken? alleen reizen? vrijwilligerswerk?
- bedenken met wie je wil reizen: alleen? groepsreizen? met zijn tweetjes?
- hard gaan sparen!!!!!!!!!!! Bloos!

Een aantal interessante sites zijn:
www.siw.nl
www.activityinternational.nl (is een vriend van me meegegaan, goed bevallen, wel duur)
www.livingstone.nl

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:57

ik geloof dat zij haar laatste jaar wil overdoen? dan ga je alleen, en naar een gastgezin.
anders valt een jaar weggaan idd wel errug duur uit...!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:10

Ik wilde het doen, na mijn laatste jaar humaniora.
Maar AFS was duur, ik zou een jaar verliezen, er zijn slechte verhalen, .... en de combinatie van die dingen heeft me toch wel doen terugkrabbelen.

Natuurlijk als je geld genoeg hebt is het wel OK dan! , maar ik vond het beetje verloren.
Heb me wel voorgenomen om na mijn hogere studies een trektochtje te maken en op die manier dan in contact te komen met andere culturen. Ook wel voor enkele maanden, ofwel ga ik een werkvakantie doen Cool .

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:31

Als ik goede begrijp wil je na dat jaar terug naar school? Het is heel leuk, wou het ook eerst doen (ging niet ivm paard), maar het is heel moeilijk om na dat jaar weer naar school te gaan. Je hebt zo je eigen leven opgebouwd dat je na een jaar echt niet meer naar school wilt. Zie dat nu ook bij verschillende mensen. Zij zijn gewoon blijven werken in NL en hebben verder geen schoolmeer gedaan. Dat zie ik als een nadeel. Voordelen zijn er genoeg om op te noemen.... Als jij discipline hebt om na een jaar echt weer terug naar school te gaan, zou ik het doen!!! Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:52

ja maar, in dat jaar dat je weggaat moet je ook naar school!
bij afs geloof ik doe je je zesde jaar over,
bij wep dan weer doe je je eerste unief oid daar, en kan dat ev. gehomologeerd worden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:50

ik zit er ook aan te denken, maar dan een jaar naar familie te gaan en voornamelijk werken.
Ene kant lijkt het me zo'n gave kans, maar andere kant, wat moet er hier thuis met mijn beesten gebeuren, wat als ik vreselijke heimwee krijg (opzich nu nooit last mee, maar dan was het een week ofzo)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:10


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:46

Ik ben na mijn studie vertrokken naar het buitenland. Heb iets meer dan 1,5 jaar rondgezworven. Ben ruim elf maanden in Australië geweest Cool Cheese! . Verder nog in China, HongKong, Singapore, Thailand, Nieuw Zeeland, Indonesië, Mexico en Venezuela.
Ik kan het echt aanraden. Heb de geweldigste tijd van mijn leven gehad. Vooral in Australië Pling Pling
Nadeel is inderdaad dat je niet meer zo snel terug de schoolbanken ingaat. Voordeel is dat je een hoop leuke dingen mee maakt. Hoop lol hebt. Af en toe wel heimwee naar huis maar daar hebben we telefoons voor. Helaas merk je ook wel dat het soms lastig is zo ver weg te zitten. Mijn vader kreeg een motorongeluk en ze wisten niet waar ze mij konden bereiken. Dus ik hoorde het pas twee weken later. Hij lag toen al twee weken in coma. Gelukkig is het goed gekomen maar dat was niet de verwachting. En dan is het wel even heeeel moeilijk om zo ver weg te zitten en niet één twee drie naar huis te kunnen Verdrietig Huilen

Ik koester die tijd nog steeds. Ben er veel volwassener door geworden en heeeeeel erg onafhankelijk. als ik het over mocht doen zou ik het weer doen.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:24

Ethelate schreef:
Ene kant lijkt het me zo'n gave kans, maar andere kant, wat moet er hier thuis met mijn beesten gebeuren, wat als ik vreselijke heimwee krijg (opzich nu nooit last mee, maar dan was het een week ofzo)

Niet allemaal beren op de weg zien he? Bloos! Als je nou heimwee krijgt, kan altijd gebeuren, en het blijft lang aanhouden dan kan je altijd nog terug! En dan heb je heus niet gefaald, maar heb je het in elk geval wel geprobeerd. Anders blijf je je hele leven denken: 'Had ik maar ...'

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:53

Zorg dat je een vertrouwt iemand hebt die voor je beesten wilt zorgen.

Zodra ik beter ben van mijn hernia ga ik boeken.
in iedergeval naar Australie en wat er dan nog bij gaat komen weet ik nog niet precies, waarschijnlijk Canada en Hawaii.

Ik had het met mijn paarden al rond en dat was het belangrijkste wat er was.
Ik werk dan wel maar ontslag nemen is makkelijker dan iemand voor je beesten vinden. Ook oe het verzekerings werk inelkaar zat wist ik voor 99% . het was nog even alles op een rijtje zetten en dan kon ik gaan. Helaas toen geveld door een hernia dus nu kan ik dit jaar niet weg Huilen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:58

kinta, idd, HAD IK MAAR, zal het grootste probleem worden. rondzwerven kost wel veeeeel geld....
SisLeone, dat is ook de belangrijkste reden voor mij: "Ik koester die tijd nog steeds. Ben er veel volwassener door geworden en heeeeeel erg onafhankelijk. als ik het over mocht doen zou ik het weer doen."

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:16

ponyzotje schreef:
kinta, idd, HAD IK MAAR, zal het grootste probleem worden. rondzwerven kost wel veeeeel geld....

Nou, sparen!!! Het is het vast waard! Het ligt er ook erg aan hoe lang je gaat he? En wat je plannen zijn. rondzwerven is al duurder dan een gastgezin en vanuit een gastgezin kan je ook veel ondernemen en de bevolking leren kennen. Lachen

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:32

ik had van te voren al wel wat gespaard want het klopt... het kost veel geld.
gelukkig kun je voor australie een werkvisum aanvragen (working holiday visum) dus dat had ik gedaan. heb dus onderweg ook weer gewerkt om alles te kunnen bekostigen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:32

ja, dat was ook mijn plan. via een organisatie. nog steeds zo'n 4700-6000 euro.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:06

als ik dit allemaal lees wordt ik jalours.
Ik wilde namelijk ook na de havo een jaar naar australië, maar voor een werk/vaktanie visum van een jaar voor australië moet je minstens 18 jaar zijn.
verder had ik ook het geld er niet voor. Verdrietig

als je de kans hebt: doen!!!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:08

ponyzotje schreef:
ja, dat was ook mijn plan. via een organisatie. nog steeds zo'n 4700-6000 euro.

Is dat niet erg veel?
Welke werelddelen trekken je het meeste? En waarom ga je niet wat korter dan een jaar?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:12

ik zou heel graag naar scandinavië gaan. een half jaar kan ook, maar ik vraag me af of ik dan niet gewoon de eerste maanden met heimwee zit en dan maar een paar maand zonder ofzo. weet niet, een jaar trekt me meer. anders kan ik eigenlijk ook niet naar school meer.

noorwegen/finland/ijsland/zweden trekken me meest, australië ook wel! het moet fantastisch zijn...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:16

Scandinavische landen zijn duur, ja, geloof ik.
Ik zal ff kijken voor je ...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:20

Boerderijwerk in Noorwegen:
Werken op een boerderij
Als 'Working Guest' op een boerderij kun je werken en wonen bij een gastfamilie. Je taken bestaan uit typisch boerderijwerk als fruitplukken, dieren voeren en hooien. Ook na het werk heb je vaak veel contact met je gastfamilie. Je leert het echte landleven van de Noren kennen. Regelmatig nemen families hun working guests mee op een weekendje langlaufen, vissen in een fjord of bergbeklimmen!

Extra: Werken in het toerisme
In de zomermaanden kun je in Noorwegen ook werken in het toerisme. In dat geval beschikt je gastfamilie niet over een boerderij maar over een camping, hotel of trekkershutten. Vaak is dat in landelijke gebieden. Je helpt bijvoorbeeld mee op de receptie of in de keuken. Sommige families hebben een gecombineerd bedrijf: naast de inkomsten uit het toerisme houden ze bijvoorbeeld ook dieren.

Periode
2-6 maanden
Mogelijkheden
Werken en wonen op een Noorse
boerderij. Meehelpen met bijvoorbeeld hooien, wieden, oogsten, dieren voeren, melken, klusjes. Tussen april-september ook werk in familiehotels of op campings
Aanmelden
Minimaal 6-8 weken voor vertrek, voor de zomermaanden liefst nog eerder
Wanneer
Het hele jaar door mogelijk. Het meest ideale seizoen is het voorjaar en de zomer. De winter is perfect om te langlaufen of skiën, maar wel koud en donker

Clown

Inbegrepen bij de programmakosten:
Kost en inwoning bij een gastfamilie
825 Noorse kronen zakgeld per week
Selectie van een werkadres
Reisverzekering voor geneeskundige kosten, WA en bagage
Informatiehandboek, hulp en advies voor vertrek
Bureau in Noorwegen waar je terecht kunt voor vragen
Certificaat na terugkomst
Prijs: 499 (2-3 maanden)
Prijs: 685 (4-6 maanden)
Niet inbegrepen:

Reis naar Noorwegen
Reserveringskosten ( 25)
Persoonlijke uitgaven voor excursies e.d.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:22

Wat dacht je van au-pair werk? Haha!

Mogelijkheden
Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Spanje, Ierland, Zwitserland, Duitsland, IJsland, Oostenrijk of Noorwegen (zie ook landeninfo)
Werk
Au pair, zomer au pair, ski au pair en au pair plus (zie ook werk)
Aanmelden
Minimaal 2-3 maanden voor vertrek
Wanneer
Het hele jaar door. In september, januari en juni/juli (zomer au pair) worden extra veel au pairs gezocht

Een betere manier om eens een paar maanden in een andere cultuur te duiken is er niet. Wat dacht je van het avontuurlijke IJsland, het altijd levendige Barcelona of het culturele Rome? Of blijf je liever iets dichter bij huis in Londen of Parijs? Au pair is de oudste en bekendste werkvakantie ter wereld. Houd je van kinderen en wil je een andere taal en cultuur beter leren kennen? Dan heb je de keuze uit maar liefst 10 Europese bestemmingen!


Een andere cultuur
Als au pair woon en werk je in een gastgezin. Daar help je bij de verzorging van de kinderen. In je vrije tijd heb je de gelegenheid dingen voor jezelf te doen, zoals het volgen van een talencursus. Op die manier leer je de taal en cultuur extra snel kennen. Maar je kan natuurlijk ook 'gewoon' de omgeving verkennen, shoppen, naar het strand gaan of met andere au pairs afspreken.

Steun in het buitenland
In Europa kan je kiezen uit verschillende landen en nog meer bestemmingen. In ieder land werken we met collegaorganisaties. Deze bureaus selecteren de gastgezinnen. Ook kan je altijd bij hen terecht voor vragen en advies, of adressen krijgen van talenscholen of andere au pairs in de buurt. In een aantal landen organiseren de bureaus bovendien allerlei activiteiten voor au pairs. Je staat er dus nooit alleen voor!


Inbegrepen bij de programmakosten
Selectie van een gastgezin
Onderdak en maaltijden
Zakgeld
Informatiehandboek, hulp en advies voor vertrek
Hulp bij afsluiten van reisverzekering
Bureau in het buitenland waar je terecht kan voor vragen
Certificaat na terugkomst
Prijs: 200 euro


Niet inbegrepen:

Reis naar bestemming (soms wel inbegrepen)
Reisverzekering (± 20-30 per maand)
Reserveringskosten ( 25)
Persoonlijke kosten voor excursies, talencursus e.d.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:53

whoo bedankt kinta! dat zijn zeker leuke 'aanbiedingen'!! van welke site haal je dat? echt bijna perfect zo te horen Lachen