Bestuursrecht: geen hoger beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Bestuursrecht: geen hoger beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 12:24

Volgens mijn schoonvader kan men alleen in een strafrechtelijke zaak (bv inbraak) in hoger beroep gaan. In het geval van bestuursrechtelijke zaak (bv onze aanvraag van een paardenstal) zou dat niet kunnen.
In dat laatste geval zou dus alleen de rechter ons plan moeten goedkeuren willen wij de stal kunnen bouwen.

Weten jullie of dit klopt, of worden wij blij gemaakt met een dode mus?

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:51

Riëtte schreef:
Volgens mijn schoonvader kan men alleen in een strafrechtelijke zaak (bv inbraak) in hoger beroep gaan. In het geval van bestuursrechtelijke zaak (bv onze aanvraag van een paardenstal) zou dat niet kunnen.
In dat laatste geval zou dus alleen de rechter ons plan moeten goedkeuren willen wij de stal kunnen bouwen.

Weten jullie of dit klopt, of worden wij blij gemaakt met een dode mus?


Ik pak er even mijn wetboeken bij:

Er staat hier dat het mogelijk is om een bezwaarschrift in te leveren bij het bestuursorgaan dat het debetreffende besluit genomen heeft..

Het instellen van aministratiefberoep geschiedt door het indienen van een beroepsschrift bij het beroepsorgaan.

En misschien kan je het ergens nakijken op internet in een wetboek ofzoites... AWB (algemene wet bestuursr) Art. 6.24
Dit is ook een belangrijk stukje

Beetje vaag ,maar ik hoopdat ik je geholpen heb

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:06

Er is in bestuursrechterlijke zaken wel degelijk beroep mogelijk. In de eerste plaats kun je een bezwaarschrift indienen tegen het genomen besluit van het college. Het bezwaarschrift komt voor een commissie van bezwaar en beroep en behelst volle toetsing. Dat wil zeggen: zowel de procedure als de inhoud van het besluit worden helemaal opnieuw tegen het licht gezien. In sommige gevallen kun je na het afwijzen van dit bezwaarschrift nog een beroepsschrift indienen. Dit kan afhankelijk van het type besluit bij de RvS (Provincie) of bij het rijk (vroeger heette dat Kroonberoep). Ook kun je in sommige gevallen naar de rechtbank. De rechtbank toetst echter alleen de rechtmatigheid van het besluit, het beleid van de gemeente blijft buiten beschouwing.

De ALgemene Wet Bestuursrecht noemt inderdaad alle opties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:44

Anya schreef:
Er is in bestuursrechterlijke zaken wel degelijk beroep mogelijk. In de eerste plaats kun je een bezwaarschrift indienen tegen het genomen besluit van het college. Het bezwaarschrift komt voor een commissie van bezwaar en beroep en behelst volle toetsing. Dat wil zeggen: zowel de procedure als de inhoud van het besluit worden helemaal opnieuw tegen het licht gezien. In sommige gevallen kun je na het afwijzen van dit bezwaarschrift nog een beroepsschrift indienen. Dit kan afhankelijk van het type besluit bij de RvS (Provincie) of bij het rijk (vroeger heette dat Kroonberoep). Ook kun je in sommige gevallen naar de rechtbank. De rechtbank toetst echter alleen de rechtmatigheid van het besluit, het beleid van de gemeente blijft buiten beschouwing.

De ALgemene Wet Bestuursrecht noemt inderdaad alle opties.


Inderdaad. Het kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel natuurlijk. Want jullie kunnen er zelf ook gebruik van maken indien nodig.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:58

Ja dat kan hoor. M'n vader is bestuursrechter.