Proefdieren, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Proefdieren, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 15:50

Nav een discussie in de klas:

wat vinden jullie van het gebruik van proefdieren?

Ik ben aan de ene kant voor en de andere kant tegen!
Voor make up enz. enz. vind ik niet dat proefdieren nodig zijn, beter gezegt, vind het belachelijk Stoom uit je oren

Maar voor onderzoek naar ziektes, zoals AIDS en kanker vind ik het weer wel goed. Dit omdat dit voor de gezondheid van de mens is. Misschien ook wel weer wat egoistisch. Maar op welke manier moet je er anders onderzoek naar doen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:58

Direnproeven voor make-up en andere cosmetica-artikelen vind is dus echt belachelijk Boos!

test dat maar lekker op jezelf uit!

maar testen voor medicijnen tsja, als je daarna met zo'n medicijn duizenden mensen kan redden, ja dan is het spijtig voor het proefdier, maar dan ben ik er dus niet tegen.

maar als er een andere oplossing is dan een proefdier, vind ik dat er van die optie gebruik moet worden gemaakt, Ook als dat vele malen duurder is dan een proefdier gebruiken.

het buurmeisje van mn ex heeft 2 katten, met van die lange haren, en die hebben dus alle2 een kale staart, huidirritatie en over hun hele lijf kale plekken, en 1tje mist een oog

die zijn voor haarverf en andere cosmetica artikelen gebruikt als proefdier....daar kan ik zooooooooooo boos om worden!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:01


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:20

Voor make up ook onzin, ooit ook die discussie gehad op school, een meisje was er heilig van overtuigd dat zij liever een proefpersoon was dan dat een bijv. een aap dat was, op de vraag of ze het erger vond dat zij of die aap dood ging, antwoorde dat ze zou willen sterven voor zown aap.

Najah dat vind ik erg ver gaan :S, voor medicijnen moet t opzich kunnen, het is een moeilijke kwestie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:33

ben tegen

Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 16:39

Desiree schreef:
ben tegen


en waarom?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:40

heb ik al tig keren uitgelegd. Heb zoveel argumenten, is te veel typewerk. daarbij heb ik meer zoiets van "waarom niet".

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:41

Ben er heel erg op tegen! Dat ze ff op mensen ofzo gaan testen. Nee dat doen ze niet nee Boos!
Altijd moeten de dieren het zijn. Dieren zijn toch ook levende wezens?

Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 16:43

jep, het zijn levende wezens.
ik ben ook tegen, muv voor onderzoek naar ernistige ziektes...

zonder (proef)dieren was de griep nog steeds een doodsoorzaak geweest...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:44

wat als er alleen mensen hadden bestaan op deze wereld? Hoe hadden ze het dan opgelost? ik voel de bui al hangen...... op criminelen natuurlijk.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:46

ik ben er tegen om make-up op dieren uit te testen, maar voor medicijnen vind ik dat het wel kan..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:47

Desiree schreef:
wat als er alleen mensen hadden bestaan op deze wereld? Hoe hadden ze het dan opgelost? ik voel de bui al hangen...... op criminelen natuurlijk.


Haha! misschien wel een goed idee, zo kunnen ze vervroegde vrijlating verdienen!


Enne, ik ben tegen, in alle gevallen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:51

ellenlouise"]
[quote="Desiree schreef:
wat als er alleen mensen hadden bestaan op deze wereld? Hoe hadden ze het dan opgelost? ik voel de bui al hangen...... op criminelen natuurlijk.


Haha! misschien wel een goed idee, zo kunnen ze vervroegde vrijlating verdienen!


Enne, ik ben tegen, in alle gevallen!
[/quote]
hihi, ja lach er maar om maar de kans is groot dat ze het dan zo gedaan hadden. Want vroeger werd er heel rauw met gevangenen omgesprongen, en er werd zelfs aan slavernij gedaan dus......

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:34

hey maar ik bedoel alleen op vrijwillige basis hoor Schijnheilig

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:39

Ik ben tegen, sowieso voor make-up. Maar wat betreft medicijnen in principe ook. Als het anders kan, moet dat sowieso gebeuren. Ik vraag me dan zltijd af of mensen die al aan een ongeneselijke ziekte lijden in sommige gevallen niet bereid zouden zijn om te dienen als 'proefmens'. Ik weet het niet hoor, dat vraag ik me alleen af. Als dat het geval zou zijn, zouden ze de proefdieren kunnen vergeten. Als er echt geen andere manier van testen is, zou je kunnen overwegen om proefdieren te gebruiken. Maar IMO kan het in veel mindere mate en kan er aan de leefomstandigheden van de dieren ook wat gedaan worden. Bovendien wordt er nu veel gefokt (muizen en ratten voornamelijk) voor de proeven en heeft dat ook voor de huisdieren nadelige effecten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:43

Ik vind dat zulke moeilijke materie ........ ik moet daar even over nadenken. Voor alles behalve medicijnen ben ik natuurlijk tegen. Maar ben ik voor of tegen het gebruik van proefdieren voor medicatie......... Ik weet het niet. Wat geeft ons het recht om dieren te misbruiken voor onze gezondheid? Aan de andere kant, zou ik een ziekte krijgen dan wil ik er wel graag medicijnen voor..... dilemma dilemma

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:22

K ben tegen, een dier kan hier niet voor kiezen terwijl het toch ook een levend organisme is? Alleen omdat wij machtiger zijn dan dieren gebruiken wij hun als proefdieren. Stel je voor dat er wezens waren die machtiger zijn dan ons, en wij als proefdieren gebruikt zouden worden..! Ook al kunnen hier mensenlevens mee gered worden, ik vind niet dat wij het recht hebben om dieren hiervoor te gebruiken.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:23

TEGEN!!!!! er zijn genoeg altanatiefen!!!!! Stront regering! ze hadden het allang moeten verbieden

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:24

Ik ben tegen!
wij hadden ook een discussie met maatschappij een keer en bijna de hele klas was tegen. vond ik nog best goed van ons klassie. Lachen
ik heb er ook een keer in de 2e volgens mij een spreekbeurt over gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:29

gijsenkim schreef:
Ik vind dat zulke moeilijke materie ........ ik moet daar even over nadenken. Voor alles behalve medicijnen ben ik natuurlijk tegen. Maar ben ik voor of tegen het gebruik van proefdieren voor medicatie......... Ik weet het niet. Wat geeft ons het recht om dieren te misbruiken voor onze gezondheid? Aan de andere kant, zou ik een ziekte krijgen dan wil ik er wel graag medicijnen voor..... dilemma dilemma

In dat dillema zit ik dus ook.
Zo zeg je nee tegen dierproeven, maar als je zelf wat levendsbedreigends krijgt ben je maar wat blij met medicijnen

Citaat:
wat als er alleen mensen hadden bestaan op deze wereld? Hoe hadden ze het dan opgelost? ik voel de bui al hangen...... op criminelen natuurlijk.

En dat was wat ik al dacht voordat ik je bericht zag.
Best wel een goed idee.
Maar dan op van die martelaars en zo.
krijgen ze terug wat ze zelf gedaan hebben

DuDe

Berichten: 206
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: SomEwHeRe I BeLoNg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:38

Voor make-up en andere nutteloze rotzooi ben ik tegen... voor medicijnen die echt nodig zijn om uitgevonden te worden (iets tegen kanker of zo) vind ik het wel mogen... maar de dieren... ook zo zielig he?? ik weet eigenlijk niet, ik ben denk ik 80% tegen en 20% voor Tong uitsteken

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:41

ligt eraan in wat voor omstandigheden ze gehouden worden en hoe de proeven gedaan worden.

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:52

Tegen!! De mens doet de dieren al genoeg leed aan en dit is toch wel 1 van de ergste vormen Boos!
1 keer had ik een soort shampoo gebruikt dat op dieren was gebruikt maar ik had dat niet door (stom) en toen ik erachter kwam schoot ik echt helemaal in de stress Verdrietig
Gewoon de gedachte al wat ze die beesten aandoen

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:11

WieskeLover schreef:
Tegen!! De mens doet de dieren al genoeg leed aan en dit is toch wel 1 van de ergste vormen Boos!
1 keer had ik een soort shampoo gebruikt dat op dieren was gebruikt maar ik had dat niet door (stom) en toen ik erachter kwam schoot ik echt helemaal in de stress Verdrietig
Gewoon de gedachte al wat ze die beesten aandoen

wat doen ze die beesten dan aan?

tuurlijk zijn er hele slechte verhalen over proefdieren, maar sommige van die dieren hebben het beter dan sommige huisdieren. ze krijgen dan af en toe een spuitje of wordt er op een stukje huid getest. maar de dieren lidjen er over het algemeen niet onder. ik weet neit wat jij je allemaal voorstelt bij dierproeven. (enja ik weet dat er ook extremere gevallen zijn van dierproeven)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:17

ik vind het moeilijk
testen van cosmetica op dieren ben ik op tegen, pertinent
maar van medicatie?
als je daar ook op tegen bent zou je het gewoon niet moeten gebruiken, maar ja als je kanker, aids of een dergelijk levensverwoestende ziekte hebt en geen medicatie gebruikt , ga je dood
maar als je tegen bent moet je daar ook principieel consequent in zijn
vind ik dan

ja er zijn voor een deel van de proeven alternatieven maar niet voor alles
dus afschaffen kan nog niet
hopelijk vinden ze voor alle dierproeven snel een alternatief, en hoeven er geen miljoenen beestjes meer gefokt te worden voor proefdoeleinden

mijn conclusie, ik zal dolblij zijn als de wetenschap zover is dat dieren niet meer nodig zijn , maar tot die tijd ben ik die beestje dankbaar