Geld uitgeven. Klopt dit huishoudboekje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Geld uitgeven. Klopt dit huishoudboekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 10:12

Ik wil van baan veranderen en veel minder gaan werken en dus ook veel minder gaan verdienen.

Omdat ik de laatste jaren royaal verdiende gaf ik ook royaal uit en weet eigenlijk niet van hoeveel(weinig) geld je ook kunt rondkomen.

Is het volgende uitgavepatroon realistisch voor een huishouden van 2 personen, 1 hond en 1 paard? Ben wel benieuwd naar jullie uitgaven, ter vergelijking.

(alle bedragen zijn per maand)

Hypotheek Netto euro 500

Supermarkt euro 425

Gas/Licht/Water euro 250

Onderhoud huis euro 100
(we doen veel zelf)

Vrij te besteden euro 200
(boeken, kadootjes, paardendingen etc.)

Investeringen divers euro 250
(Opzijleggen voor als de koelkast kapot gaat enzo)

Kleding euro 125

Brandstof euro 100

Onderhoud auto euro 175
(doet mijn zwager, dus kost niet zoveel)

Belasting euro 150
(WOZ, hond, wegenbelasting)

Abonnementen euro 50
(tijdschriften en sportclub)

Verzekeringen euro 125

Uit eten Vakantie euro 50

Dieren euro 175
(mijn paard staat bij familie, dus ik betaal alleen voer en stro)

Telefoon & internet euro 75

Totaal per maand euro 2.750

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:30

Ik weet niet of 250 euro aan gas water en licht een beetje veel is, ik woon dan zelf in een flatje (overgens alles dubbel glas) met zijn tweeen,maar ik betaal maar 68 euro gas water en licht.
Tja en verder weet ik het niet, lijkt me dat je sommige dingen wel krap hebt staan zoals uit eten vakantie en belastingen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:41

je bent inderdaad erg royaal als ik dit zo bekijk ... ik woon samen in een flat dus dit is daar moeilijk mee te vergelijken ....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:48

Damn zeg.. en ik dacht nog dat ik veel uitgaf Haha! Schijnheilig Vergeet je nu ook geen dingen als verzekeringen (inboedel e.d.) en ziektekosten verzekeringen Verward Ik vind 250 Euro ook best veel geld voor gas en licht e.d.

En wat betreft de supermarkt.. misschien wat vaker naar de Dirk of de Aldi ofzo gaan Verward

Oeps ik zie dat de verzekeringen er al tussen stonden...

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 10:50

Even voor de duidelijkheid: dit is dus mijn aangepaste lijstje.

Op dit moment liggen onze uitgaven op ongeveer euro 4000 per maand. En dat moet dus fors terug.

Gas / licht / water is wat ik nu ook per maand betaal en daar zie ik niet direct een besparing (wordt eerder meer omdat ik meer thuis zal zijn)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:56

Gas/water/licht is wel een reeel bedrag. Heb je de kosten voor je hond bij 'dieren' of bij 'supermarkt' ondergebracht? Ik vind nl voor 2 personen de post 'supermarkt' wat aan de hoge kant. Verder denk ik dat je 'brandstof' en 'onderhoud huis' wellicht wat laag hebt ingeschat. Belastingen misschien weer wat te hoog.

Komt op mij over als een heel realistisch lijstje. Je hebt ook goed rekening gehouden met reserveringen endergelijke. Ik denk dat je dit heel goed als basis kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:51

Ik denk dat je (nog) realistischer kunt kijken als je gewoon een maandje proefdraait met beperkt budget. Geef jezelf 2500 netto, ik ken gezinnen die dat BRUTO hebben en er goed van rond kunnen komen....
Jouw lijstje lijkt me wel aardig haalbaar trouwens hoor, behalve dan die 500 voor hypotheek die zou in mijn geval veel te laag zijn, maar ik neem aan dat dat een feitelijk bedrag is?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:46

Ik vind dat je een vrij hoog bedrag in de supermarkt uitgeeft. We zijn sinds kort met zijn 3-en, en ik ben aan wekelijkse boodschappen nog geen 50 euro per week (200 euro per maand) kwijt. Natuurlijk eet onze kleine nu nog niets, daar tegenovers taat dat ze wel luiers gebruikt, en ik wat extra eet/drink.
Wij zijn wel iets meer aan hypotheek kwijt, en bovendien sparen wij vrij veel.

De tip van Sonja vind ik erg goed. Ik las laatst bij ons in de krant een aantal tips om te besparen op maandelijkse uitgaven (mn boodschappen). Een keer per week een vast bedrag opnemen waar je van moet rond komen. Evt een extra bedrag voor "onvoorziene" uitgaven (kadootjes ed). Ik ben er een die erg makkelijk pint, dus ik ben aan het eind van de maand door mijn centen heen. Ik had al het plan opgevat om, zodra mijn loon binnen is, een vast bedrag over te boeken naar de spaarrekening, waar ik dus pertinent niet meer aan mag komen.... het is tot nog toe bij het plan gebleven, maar mischien dat ik het zo toch nog even doe.... (sorry, lang verhaal off-topic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:16

Riëtte schreef:
We zijn sinds kort met zijn 3-en, en ik ben aan wekelijkse boodschappen nog geen 50 euro per week (200 euro per maand) kwijt.


Bloos! Daar redden wij het met z'n 2en nog niet mee...... Bloos! En dan doe je er GEEN boodschappen meer naast? Dus niet nog apart naar bakker, slager of markt ofzo?
Ik geloof dat ik me nu een beetje ga schamen....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:20

Die 50 euro per week is idd erg knap. Geloof dat de richtlijn van het Nibud is dat die 50 euro per week voor een 1 persoons huishouden telt. Voor elke volgende persoon komt er dan geloof ik 15 euro per week bij.
Voor een tweepersoonshuishouden zit je dan op 65 euro en een drie persoons rond de 80 euro per week.

Daar zitten dus wel alle huishoudelijke boodschappen in. Dus ook zaken als wasmiddel, bakker, slager, markt endergelijke.

Sonja hoeft zich dus helemaal niet te schamen Haha!.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:36

Ik heb vandaag de boodschappen gedaan (bij de aldi de meeste, de rest bij de C1000) en was ca 35 euro kwijt. Heb ik nog 15 euro over voor evt andere dingen, dus heb ik het vrij ruim genomen. Bovendien had ik extra koeken omdat ik vandaag en morgen visite krijg....
Ik vind al dat ik veel uitgeef, want in de gulden tijd kon ik voor ons 2-tjes met 50 gulden in de week rondkomen!!! Dus ik vind dat ik nu al duur uit ben.
Moet ik eerlijk zeggen dat we een groentetuin hebben, en dus geen aardappels, boontjes, bietjes en sla (is nu op) hoef te kopen. Verder heb ik nog wortels staan (zijn ook al goed, en smaken prima!) en prei (moet nog een maandje).
Ik ga eigenlijk nooit apart naar de bakker of slager, doe alles in de super. Is makkelijker en voordeliger. Wasmiddel heb ik van de Hara, dat is 1x per jaar (zal nu wat vaker worden, met de baby-was) een vast bedrag voor zeep. Van de Hara heb ik ook schoonmaakmiddel. Kun je overal voor gebruiken en is dus in verhouding voordeliger als afwasmiddel/schoonmaakmiddel/zeep en voorwas apart kopen....

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 18:50

Sonja"]
Ik denk dat je (nog) realistischer kunt kijken als je gewoon een maandje proefdraait met beperkt budget. Geef jezelf 2500 netto, ik ken gezinnen die dat BRUTO hebben en er goed van rond kunnen komen....
[/quote]

Mja, hier heb ik ook aan gedacht maar dat lukt nog niet want we hebben bijvoorbeeld nu nog 2 dure auto's met bijbehorende dure verzekering en belasting. En nog dure particuliere ziektekosten verzekeringen en ga zo maar door.

Waar we wel eens mee kunnen oefenen is bijvoorbeeld het budget supermarkt. Wij geven nu *schrik niet* euro 465 per maand uit (en dat is nog zonder de bakker en de slager). Dus hoe Riette dat voor 200 euro redt is mij een raadsel. Ik moet wel zeggen dat wij altijd naar de AH gaan en alles meenemen wat we lekker vinden. Plus ik koop bij de AH ook de meeste drogisterij artikelen tot make up aan toe, dus dat vertekend misschien.


[quote="Sonja schreef:
Jouw lijstje lijkt me wel aardig haalbaar trouwens hoor, behalve dan die 500 voor hypotheek die zou in mijn geval veel te laag zijn, maar ik neem aan dat dat een feitelijk bedrag is?



Ja, het feitelijke bedrag ligt nu zelfs lager omdat mijn hypotheekaftrek hoger is (hogere schijf) dat wordt straks dus netto rond de 500 euro. De enige post die hoger wordt door deze bezuinigsoperatie

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:44

Wij zijn met zijn tweeën zo'n 55 euro per week kwijt, maar doen ook veel boodschappen bij de Aldi en kijk goed naar vleesaanbiedingen.
Denk dat je met de hond erbij gerekend aan 300 euro toch echt wel genoeg moet hebben...

De kosten voor benzine lijken me echter erg laag...

Ben je bij de belastingen uitgegaan van wat je nu al kwijt bent? Evenals bij de verzekeringen? Dan betaal je dat straks natuurlijk ook nog gewoon. Onderhoud huis zal hoger uitvallen als je nog dingen moet verbouwen op den duur of groot onderhoud moet plegen.
Verder vind ik alles vrij ruim (en realistisch) gerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:46

Toch maar eens gaan shoppen bij de Aldi of de Lidl. Doordat het assortiment maar beperkt is neem je ook niet zo veel onzin mee. Verse groenten en fruit en vaak ook vis kun je heel goed op de markt kopen.
Verder kun je best gbesparen op je Gas licht en water. Als je hele dagen werkt hoeft de kachel natuurlijk niet zo hoog als op de avonden. Wees een beetje kritisch op de vertrekken die je verwarmd. Bij mij staan de ramen op de slaapkamer altijd open, ook als het vriest. Alleesn de electrische deken gaat aan. Douche niet te lang of met zijn tweetjes. Dat laatste is erg goed voor je relatie en je portemonnaie Knipoog

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:49

Mijn ervaring is, dat als je met wat minder rond moet komen, dat dat gewoon vanzelf gaat. Als je tenminste redelijk inkomen overhoudt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:08

Jippie schreef:
Douche niet te lang of met zijn tweetjes. Dat laatste is erg goed voor je relatie en je portemonnaie Knipoog


Ehhhhhh kweetniet hoe dat dan bij jullie gaat maar bij ons duurt dat nog tien keer langer als we samen gaan poedelen enzo... Haha! Knipoog Tong uitsteken

Riëtte ik denk dat ik maar es bij jou in de leer moet qua boodschappen doen, die bedragen van jou klinken me als muziek in de oren. Ik red dat gewoon niet, ondanks dat ik m'n boodschappen bij C1000 doe (is de goedkoopste hier in de buurt)

En wat is de Hara???? Nooit van gehoord...

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:28

4000 euro per maand uitgeven is wel heel erg veel
dat verdienen wij nog niet eens met zijn tweeen
ik heb een gezin van 4 personen boven de 18 en dan ben je in de supermarkt toch snel zo'n 150 euro per week kwijt hoor

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:56

Ik haal voor zo'n 50 Euro in de week boodschappen (daar zit dan alles bij in) voor een 1 persoonshuishouden. Vroeger ging ik altijd naar de AH maar dat doe ik niet meer Ik ga nu naar de Dirk en heb dan een kar vol voor ongeveer 39 Euro.

Als je niet meer wil kopen dan nodig is kun je misschien beter van te voren een lijstje maken wat je allemaal nodig hebt Knipoog en daar dan niet van afwijken Het leven sinds de Euro is naar mijn ervaring echt dubbel zo duur geworden want ik haalde vroeger ook voor 50 gulden boodschappen.. Niet meer naar de AH gaan dus maar naar de Dirk of de Aldi ofzo. 465 Euro per maand met zijn 2-en vind ik echt erg veel geld... ik denk dat dit 1 van de weinige posten is waar jullie op kunnen bezuinigen. Ik had zelf als enige post waar ik op kon bezuinigen.. telefoonkosten. Ik belde mobiel voor zo'n 220 Euro per maand Bloos! Ik heb nu beltegoed en koop 1 kaart per week van 20 Euro.. nog veel maar veel minder dan 220 Euro in de maand Schijnheilig

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:17

Wij zijn een 2-persoons huishouden met 2 katten, 2 honden en 3 paarden.
Aan huishoudelijke boodschappen zijn wij ongeveer €60-€70/week kwijt.
Ook ligt onze hypotheek wel wat hoger dan €500. Verder is gas-water-licht ongeveer €200 en ben ik aan de paarden ook maandelijks €400 kwijt aan voer en strooisel. Ik ben maandelijks zo'n goede 1.300 tot 1.500 euro kwijt aan vanalles en nog wat en dan heb ik nog niet gespaard.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:58

Sonja: voor Hara zie www.hara.nl . Is een soort van schoonmaaksysteem dat op thuisparty's word verkocht. het is milieu-vriendelijk en in aanschaf mischien wat duurder maar gaat veel langer mee. Bovendien hoef je in feite maar 1 flesje schoonmaakmiddel in huis te halen om alles mee te doen. Van afwassen tot handwasje tot auto wassen en vloer dweilen.

Wie bij mij in de leer wil mag. 'k Wil wel een schriftelijke curus opstarten....

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 18:49

Nou Riette, die schriftelijke cursus lijkt me wel wat.

Ik heb de weekboodschappen nu bij de C1000 gehaald ipv de AH. Geen luxe dingen meegenomen. En dit was toevallig ook nog een week waarin we geen dure dingen als wasmiddellen nodig hadden. En toch 78 euro afgerekend.

Let wel, hier redden we het niet de hele week mee. Vlees, groente en toetjes zijn zondagavond alweer op. Brood komt nog van de bakker en hondenvoer van de dierenwinkel.

Mijn 10 duurste dingen van deze week:

kattenvoer 3,99
shampoo 3,40
kaas 3,38
kauwstaafjes hond 3,29
vlees 1 3,09
toiletpapier 2,65
spa blauw flesjes 2,59
bloemkool 2,50
vlees 2 2,37
druiven 2,25


Verward Verward Verward hoe dit voor 45 euro kan?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:05

Spa blauw hoef je natuurlijk niet te kopen. Ik weet niet waar je zit, maar in Nederland komt drinkwater uit de kraan, bij ons (Heuvelrug) is het lekkerste water van heel Nederland, maar goed, elders is het ook best te zuipen (no offence overigens, meer een tip Knipoog )
Ook kun je besparen op duur fruit, koop appels en ander seizoensfruit (druiven zouden toch 'in' moeten zijn dacht ik, maar komen meestal uit t buitenland en zijn daarom dus duurder), alles wat uit Nederland komt is meestal goedkoper.
Toiletpapier kan ook heel makkelijk bij de Aldi gehaald worden, dat is echt super goedkoop en is Page-kwaliteit (heet Solo dacht ik). Bij de Aldi verkopen ze eigenlijk de dagelijkse dingen wel en daar is het echt een stuk goedkoper en de kwaliteit valt mij helemaal niet tegen (en ik ben kieskeurig hoor). Shampoo is idd een duur ding, maar ook daar hoef je geen dure merken te nemen. Ik ben echt een pietlut wat betreft mijn haar, eerst had ik altijd Botanic Care (Schwarzkopf) en nu neem ik elke keer 'normale' Schwarzkopf, scheelt al in prijs (blijft een paar euro hoor). Kattenvoer hoeft ook niet duur (ookal roepen ze 'als het aan de kat lag...' Knipoog ). Bij hondenvoer heb ik gehoord (heb zelf geen hond of kat, maar ik bespaar ook op het paardeneten, dan maar geen dure muesli's hebben ze niet eens nodig) dat de goedkope(re) merken vaak beter zijn voor de hond dan de duurdere merken.
Kaas is ook een duur ding, maar hier geldt ook, het hoeft geen merkje te zijn, gewone AH (eigenmerk) kaas kan ook. Overigens valt het mij nog wel mee, elke keer dat ik boodschappen doe zit er minstens 1 ding van een euro of 5 bij, heb ook nooit een idee hoe dat kan, koop echt van een lijstje en geen probeer op aanbiedingen te letten, ga eerst naar de Aldi en daarna naar de AH (voor geitensmeerkaas bijv. ik mag nl geen koeienmelk en ook de soyamelk komt van AH, dat maakt het ook duur trouwens) en nog geef ik dan bij beiden zo'n 30 euro uit (in totaal zo'n 60 euro dus) en dat is ook niet genoeg voor een hele week (4 personen) eerder voor een weekend (vandaar dat mijn prijsbewuste moeder meestal boodschappen doet).
En kant-en-klaar toetjes hoeft natuurlijk ook niet. Ik koop eens in de week een pak vla of een afgeprijsde taart (of bak m zelf) en that's it. Goedkope ijsjes van de Aldi zijn ook heel goed te eten (Oranchito's, soort Split, smaken veel beter bijvoorbeeld).

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 22:55

Tja wij hebben hier geen Aldi en geen Dirk van den Broek. Wel een Lidl maar daar krijg je me dus echt niet naar binnen.....Oost Europese toestanden met alles in dozen. En het ziet er allemaal ranzig uit. Nee bedankt, dan blijf ik wel wat meer uurtjes werken OK dan!

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:28

Harry schreef:
Tja wij hebben hier geen Aldi en geen Dirk van den Broek. Wel een Lidl maar daar krijg je me dus echt niet naar binnen.....Oost Europese toestanden met alles in dozen. En het ziet er allemaal ranzig uit. Nee bedankt, dan blijf ik wel wat meer uurtjes werken OK dan!


ik weet niet precies waar je woont maar onder de samenwerkende
dirk van de broek bedrijven vallen ook bas van der heijden (groot rotterdam),digros (Bollenstreek,Wassenaar, Zoetermeer
en Regio Leiden),Jan Bruijns,(Noord Brabant, Zeeland)
en dirk van de broek dus ( Haarlemmermeer,Groot Amsterdam,
Utrecht, Oost Nederland). uit de laatste testen van de consumentenbond
bleek ook weer dat dirk van der broek 16 % goedkoper is dan ah
dat is dus op een volle kar van 100 euro al 16 euro voordeel
x 4 ( neem aan dat je dus voor 100 euro boodschappen doet elke maand
als je op 425 euro zit ) is al 64 euro (140 oude guldens)
en bij dirk en constorten hebben ze dus ook gewoon alle a merken
en geen oosteuropeuse dozenpartijen.
lijkt mij een van de neige posten waar je dus fors zou kunne bezuinigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:31

Harry schreef:
Tja wij hebben hier geen Aldi en geen Dirk van den Broek. Wel een Lidl maar daar krijg je me dus echt niet naar binnen.....Oost Europese toestanden met alles in dozen. En het ziet er allemaal ranzig uit. Nee bedankt, dan blijf ik wel wat meer uurtjes werken OK dan!

Uiteindelijk is het altijd een kwestie van keuzes maken. Wat vind je nu echt belangrijk? En dat antwoord is voor iedereen weer anders.