Satanisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Satanisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:03

Ik wilde het niet bij het topic 'wie gaan er ook nog naar de kerk' vragen uit respect. MAar ikv raag me toch af. Wat vinden jullie van Satanisme? Misschien stel ik een bizarre vraag hoor. Voor de duidelijkheid, ik heb er niets mee te maken, wil er niets mee te maken hebben maar de vraag hoe anderen erover denken boeit me wel.

Duss....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:09

satanisme is pure fictie.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:12

verklaar je nader?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:12

SuperPepeijn schreef:
satanisme is pure fictie.


Het satanisme waar vele amerikaanse TV-dominees het over hebben zeer waarschijnlijk wel, maar er lopen ook mensen rond die zich satanist noemen (velen omdat het de beste manier is om hun ouders te shockeren).

Zoek anders maar eens via google of Yahoo, er zijn zat sites te vinden

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:19

het verhaal dat satan voorheen de engel lucifer geweest zou zijn is een verkeerde vertaling in de bijbel geweest, in de king james versie, uit mijn hoofd. lucifer is latijns en niet hebreeuws.

ook bv. het getal 666 heeft niets met de duivel te maken, het is veel ouder dan de bijbel (oude grieken), het heeft een wiskundige betekenis.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:23

SuperPepeijn schreef:
satanisme is pure fictie.


Dit vind ik een vreemde uitspraak, omdat je hiermee het geloof van een (behoorlijk) aantal mensen als fictie bestempeld.
Dat zou hetzelfde zijn als dat je zegt dat het christendom fictie zou zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:24

laat ik het anders verwoorden: het is gebaseerd op fictie.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:25

het christendom is evengoed gebaseerd op fictie.... net als de islam

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:25

het is naar mijn idee in ieder geval geen positieve `religie`(zo wil ik het eigenlijk niet eens noemen)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:27

Ik weet niet hoe religie gedefinieerd moet worden, maar t satanisme is wel definitief een geloof!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:32

Van een site:

De negen verklaringen:

1) Satan staat voor (zelf)bevrediging in plaats van onthouding!
2) Satan staat voor een vitaal en krachtig bestaan, in plaats van spirituele dromen!
3) Satan staat voor onbesmette wijsheid, in plaats van schijnheilig zelfbedrog!
4) Satan staat voor goedheid jegens hen die dit verdienen, in plaats van liefde te verspillen aan ondankbaren!
5) Satan staat voor wraak, in plaats van de andere wang toe te keren!
6) Satan staat voor verantwoordelijkehid voor de verantwoordelijken, in plaats van aandacht voor psychische vampiers!
7) Satan staat voor de mens als gewoon een dier, soms beter, vaker slechter dan degenen op vier poten, want door onze 'spirituele en intellectuele vooruitgang' zijn wij het meest gebrekkige en wreedste beest van allen geworden.
8) Satan staat voor alle zogenaamde zonden, aangezien deze leiden tot lichamelijke, mentale of emotionele bevrediging!
9) Satan staat voor de beste vriend die de kerk ooit had, want hij heeft het al deze jaren in stand gehouden.

De 9 zonden:

1) Stommiteit
2) Pretentie
3) Naiviteit
4) Zelfbedrog
5) Conformeren aan de kudde
6) Gebrek aan perspectief
7) Het vergeten van verleden gewoonten
8) Tegenproduktieve trots
9) Gebrek aan Ethiek

De 11 regels

1 Geef geen mening of advies, tenzij u dit gevraagd wordt.

2 Vertel uw problemen niet aan anderen, tenzij u zeker weet dat zij hiernaar willen luisteren

3 Wanneer u zich in iemands territorium bevindt, betoon dan uw respect of blijf er anders weg.

4 Indien een gast in uw territorium u vernedert, behandel diegeen wreed en zonder mededogen.

5 Maak geen sexuele toenadering, tenzij een teken van andere zijde is gegeven.

6 Neem niet datgene wat een ander toebehoort, tenzij het een last voor de ander is en de ander smeekt ervan verlost te worden.

7 Erken de Krachten der Magie indien u deze krachten succesvol heeft gebruikt om datgene te verkwijgen wat u wenste. Indien u echter deze Krachten ontkent nadat u ze met succes heeft gebruikt, zult u alles weer verliezen.

8 Klaag nooit over zaken die niet direct met uzelf te maken hebben.

9 Mishandel nooit kinderen.

10 dood nooit dieren, tenzij men aangevallen wordt of voor voedsel.

11 Al lopend in open of neutraal, val niemand lastig. Indien iemand u lastig valt, vraag diegeen daar mee op te houden. Doet die persoon dat dan niet, vernietig diegeen!

pffffff het was even typen maar dan is er ook stof tot discussieren

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:32

satanisme is gebaseerd op allerlei boeken zoals die van lovecraft en hebben niet eens een religieuze basis. het is dus niet zozeer dat ik christendom als fictie bestempel (andere discussie denk ik Knipoog ), maar wel satanisme. het heeft imo geen drol met christendom te maken.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:35

Goh fasel, van welke site heb je dat? T lijtk nl wel alsof je m'n levensovertuiging op t beeldscherm hebt getoverd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:38

Snowdon, ze zoeken nog volgelingen, dus je kunt nog lid worden.

Als ik elke stroming of levensovertuiging staan hier ook wel wat zinnige dingen tussen, maar het geheel, nee bedankt. De stijl van schrijven alleen al, blugh.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:39

SuperPepeijn schreef:
satanisme is gebaseerd op allerlei boeken zoals die van lovecraft en hebben niet eens een religieuze basis. het is dus niet zozeer dat ik christendom als fictie bestempel (andere discussie denk ik Knipoog ), maar wel satanisme. het heeft imo geen drol met christendom te maken.


Ok, dat t niets met christendom te maken heeft ben ik met je eens. Maar voor mij persoonlijk zie ik veel herkenning in het satanisme en zie t als een levensvisie die ik kennelijk met meerdere personen deel. Ik had nooit iets gelezen over satanisme of die boeken van lovecraft. Mijn levensovertuiging is tot stand gekomen door eigen ervaringen en andermans verhalen/ideeen. Ik bestempel het als een geloof, want ik omschrijf een geloof als een levensvisie.

Als jij zegt dat het geen religieuze basis heeft, wat zie jij precies als religie? *just curious*

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:39

Van www.satanisme.info daar staat het op.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat Satanisme geen religie is SP. Het is imo wel degelijk een religie. Al staan er bizarre dingen in niet alles is perse slecht. Mishandel nooit kinderen, dood nooit dieren etc. Het is mijn overtuiging niet. Dat weet men inmiddels wel maar toch vraag ik me af waarom mensen voor het Satanisme kiezen. Ik ahd een site met vragen daarover maar dat ben ik kwijt :S

Snowdon, is dit echt jouw levensovertuiging? Ik ben zeer benieuwd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:39

ik kan toch met een aantal regels niet leven, met name 5 Lachen

ik vind het echt kul van de bovenste plank. zit er ook een filosofie bij of zijn het alleen dingen die je mag en niet mag? krijg je in het hiernamaals een lekker warm plekje in de hel ofzo?

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:40

SuperPepeijn schreef:
satanisme is gebaseerd op allerlei boeken zoals die van lovecraft en hebben niet eens een religieuze basis. het is dus niet zozeer dat ik christendom als fictie bestempel (andere discussie denk ik Knipoog ), maar wel satanisme. het heeft imo geen drol met christendom te maken.


Het heeft natuurlijk wel wat met christemdom te maken (tegenpool) maar is niet verder belangrijk in deze discussie. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat satanisme wel degelijk een geloof / religie is en door dat fictie te noemen, je eigenlijk andere geloven / religies ook tot fictie bestempeld (dus ook je eigen geloof).

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:41

Lovely schreef:
Snowdon, ze zoeken nog volgelingen, dus je kunt nog lid worden.

Als ik elke stroming of levensovertuiging staan hier ook wel wat zinnige dingen tussen, maar het geheel, nee bedankt. De stijl van schrijven alleen al, blugh.


nou nee dank je ik zie mezelf niet als volgeling van iets en heb niet bepaald de behoefte om ergens lid van te worden Lachen

Het interesseert mij echter wel enorm, omdat deze levensovertuiging wel erg veel raakvlakken kent met mij persoonlijk... Tuurlijk heeft iedereen met elke levensovertuiging wel raakvlakken, ik ook. Ik ben opgevoed met het Christendom overal om me heen en zie daar ook wel degelijk raakvlakken, maar Christen zal ik nooit worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:42

SuperPepeijn schreef:
ik kan toch met een aantal regels niet leven, met name 5 Lachen


Goh, ik had verwacht dat verklaring nummero 8 jou wel zou aanspreken Knipoog.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:43

Fasel schreef:
Van www.satanisme.info daar staat het op.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat Satanisme geen religie is SP. Het is imo wel degelijk een religie. Al staan er bizarre dingen in niet alles is perse slecht. Mishandel nooit kinderen, dood nooit dieren etc. Het is mijn overtuiging niet. Dat weet men inmiddels wel maar toch vraag ik me af waarom mensen voor het Satanisme kiezen. Ik ahd een site met vragen daarover maar dat ben ik kwijt :S

Snowdon, is dit echt jouw levensovertuiging? Ik ben zeer benieuwd.


nuja of dit echt mijn levensovertuiging is Verward Ik heb nooit verondersteld goh ik ben satanist, maar elke keer weer als ik er iets over hoor, zie ik eigenlijk alleen maar herkenning in hoe ik tegenover t leven sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:45

Snowdon, dan hou je er wel een nogal cynische destructieve levenshouding op na volgens mij?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:45

SuperPepeijn schreef:
ik kan toch met een aantal regels niet leven, met name 5 Lachen

ik vind het echt kul van de bovenste plank. zit er ook een filosofie bij of zijn het alleen dingen die je mag en niet mag? krijg je in het hiernamaals een lekker warm plekje in de hel ofzo?


Dus jij wil sex no matter what? Dat de ander niet wil geeft niet Haha!

Hmm, ik zou het geen kul willen noemen. Ik heb hier even de regels geschreven maar er zit wel degelijk een grote basis achter. Maar ja, als ikd at moet uittypen zit ik straks echt in de ziektewet met mijn RSI.

Ik kan niet zeggen dat alles kul is. Overigens leuk dat je dat noemt want ' de Kul' schijnt een soort van ritueel te zijn bij hen. Hoe dan ook, er zitten ook sterke punten bij.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:46

snowdon"]
[quote="Fasel schreef:
Van www.satanisme.info daar staat het op.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat Satanisme geen religie is SP. Het is imo wel degelijk een religie. Al staan er bizarre dingen in niet alles is perse slecht. Mishandel nooit kinderen, dood nooit dieren etc. Het is mijn overtuiging niet. Dat weet men inmiddels wel maar toch vraag ik me af waarom mensen voor het Satanisme kiezen. Ik ahd een site met vragen daarover maar dat ben ik kwijt :S

Snowdon, is dit echt jouw levensovertuiging? Ik ben zeer benieuwd.


nuja of dit echt mijn levensovertuiging is Verward Ik heb nooit verondersteld goh ik ben satanist, maar elke keer weer als ik er iets over hoor, zie ik eigenlijk alleen maar herkenning in hoe ik tegenover t leven sta.
[/quote]

Nu ja, al zou het je overtuiging zijn, het is wel jouw keuze.

Mag ik vragen welke herkenningspunten jij ziet?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:48

voor mij is een godsdienst meer dan alleen iets aanbidden (in dit geval de duivel). duivelaanbidders baseren zich ook op het verhaal dat lucifer verdreven zou zijn uit de hemel (paradise lost, milton), maar dat is wat al zei een vertaalfout geweest in de bijbel. in de bijbel komt "satan" maar een paar keer voor (in het nieuwe testament oa.).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 03-09-03 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt