HELP: Rontgenfoto stipje op de long, ernstig? :' (

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

HELP: Rontgenfoto stipje op de long, ernstig? :' (

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 14:28

Ik heb een belangrijke vraag; mijn moeder heeft laatst een longfoto laten maken en daaruit bleek een stipje op de long. Ze moet donderdag terugkomen voor nader onderzoek Verdrietig Wij zijn nu natuurlijk enorm geschrokken en denken meteen het ergste (we proberen te relativeren, maar de angst is er wel). Wie weet wat een stipje op de long (op rontgenfoto) nog meer kan betekenen dan alleen longkanker??? Mijn moeder rookt niet en leeft heel gezond.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:55

Klinkt misschien dom maar kan het niet iets ingeslikts zijn?
Bijv. een kruimeltje of een stukje nootje ofzo?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:59

Mijn vader heeft twee jaar geleden ook een stipje gehad op een foto, bleek een overblijfsel te zijn van een infectie ofzo weet het niet meer juist. (stip = vrij grote vieze vlek, in zijn geval)

Mijn vader leeft erg ongezond, rookt als een ketter, .... dus het leek heer erg fout in eerste instantie.

Hoop voor je moeder dat het allemaal wel snor zit!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:55

het kan denk ik ook een infiltraatje zijn (ontstekinkje)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:34

Een vlekje op een longfoto kan bij mijn weten op meerdere dingen wijzen. Een ontsteking, littekentje van een eerdere infectie, een gezwel (kan ook goedaardig zijn).
Ik hoop voor je moeder dat het mee valt. Naar aanleiding waarvan zijn de foto's gemaakt?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 19:06

Mijn ouders moesten allebei lichamelijk gekeurd worden, omdat ze voor langere tijd naar het buitenland gaan. Ze zijn dus helemaal doorgelicht en toen kwam dit naar voren.

Maar hopen op een ontstekingslitteken; maar mijn moeder heeft nooit ontstekingen id longen gehad....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:14

Mijn moeder had meerdere vlekken op haar longen en bij haar bleek het sarcoidose te zijn... ook vervelend maar niet het ergste...dus kop op en we zullen duimen dat het hartstikke meevalt!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:48

ontsteking kan idd heel goed. Een arts kan trouwens op een foto al wel zien of het een ontsteking is of iets anders dacht ik. Iig bezwoer mijn arts dat het een ontsteking was (meerdere zelfs en dat ik geen bronchitis had en dat het vast wel snel over zou zijn, jaja).

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:03

Volgens mij ligt het er ook aan waar de stip ligt of het zeer ernstig is. Want mijn opa heeft een vlek op zijn long, maar hij zat ergens dat het niet supererg was (tenminste zoiets begreep ik).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 10:15

Ik hoop echt maar dat het niks is....het zou je leven ineens zo op z'n kop gooien.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:17

vikki schreef:
Mijn moeder had meerdere vlekken op haar longen en bij haar bleek het sarcoidose te zijn... ook vervelend maar niet het ergste...dus kop op en we zullen duimen dat het hartstikke meevalt!


Dit geldt ook voor mijn vader. Die heeft Besnier - o - book.