graham hancock/verloren beschavingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 22:56


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:02

Citaat:
ik ga met de theorie van graham hancock mee na het lezen van zijn boeken. de makers van de pyramiden en de bouwsels in mexico wilden ons een boodschap achterlaten in de vorm van een taal die altijd begrepen zou worden, wiskunde en astronomie. die boodschap is dat de aarde een catastrofale ramp ondergaat elke 5000 jaar en dat daarna de cirkel van het leven en beschaving opnieuw begint.


Ten eerste: geen enkele theorie is heilig of is DE waarheid. Je moet je altijd afvragen welke andere invloeden er mogelijk zijn geweest en op basis van welke feiten de theorie ontwikkeld is en of die feiten wel werkelijk kloppen. En theorieen zijn er juist om weer op verder te broeden en om WEERLEGD en aangepast te worden.

Ik heb mijn bedenkingen bij deze theorie van Hancock. Even op een rijtje: De makers van de piramiden hebben vast en zeker een boodschap willen doorgeven. Ik geloof ook wel dat ze er een soort waarschuwing mee wilden doorgeven, omdat zij zelf iets vreselijks hebben meegemaakt. Maar wat allereerst ongeloofwaardig overkomt is het feit dat door een catastrofale ramp alle beschavingen en menselijke kennis weggevaagd wordt en dat alles weer helemaal opnieuw moet beginnen (vanaf 0). Als dat zo zou zijn dan zou de kennis van de ooit catastrofale ramp(en) nooit aanwezig kunnen zijn; enkele mensen moeten dan de ramp overleefd hebben om te kunnen weten wat er gebeurd is. Waar halen ze anders de kennis vandaan dat er iedere 5000 jaar een "oerklap" of catastrofale ramp is? Alleen uit enkele bouwoverblijfselen en fossielen? Dat geloof ik niet. Oke het is nog maar een theorie, maar ik kan niet zeggen dat daarin duidelijk wordt uitgelegd hoe het geheel in zijn werking is gegaan.

Dat er een cyclus van 5000 jaar zou zijn kan ik ook niet helemaal inkomen. Dat er cycli bestaan op basis van wetmatigheden uit de natuurkunde, scheikunde, astronomie en aardwetenschappen (geometrie)....prima. Maar ook wetmatigheden kunnen veranderen/ beinvloed worden door invloeden van buitenaf. En dan doel ik vooral op de invloed van mens en technologie. Ik geloof echt dat er een zeer hoog intellectuele beschaving is weggevaagd zo'n 5000 jaar geleden (daar zijn de bewijzen heden ten dage nog van te bezichtigen). Of dat echter puur met die cycli van rampen heeft te maken (puur op basis van precessie aarde) weet ik nog niet zozeer.

Ik denk dat de mens, maatschappij, kennis & technologie een grotere invloed op het hele aardsevolutionaire gebeuren heeft dan wij denken. Naarmate de kennis en technologie voortstreeft en hoogwaardiger wordt, zal de invloed op de aarde, milieu (idd klimaat!!), kosmos groter en groter worden. De mens wil meer en meer zijn omgeving beinvloeden en regisseren met de nieuwste kennis, technologieen en beheersingselementen. Dit brengt enorm veel risico's en neveneffecten met zich mee, helaas is de mensheid zich daar nog niet geheel bewust van.

Ulrich Beck heeft het in zijn theorieen over de "risico-maatschappij". Hij gaat er vanuit dat het lot van de mensheid en de natuur in zeer sterke mate verweven is met de technologische ontwikkelingen van de moderne maatschappijen(die waarschijnlijk ook 5000 voor Christus aanwezig waren) . Hij toont aan dat de industriele maatschappij een groot aantal onbedoelde neveneffecten heeft voortgebracht die uiterst schadelijk voor mens en natuur (en dus aarde als geheel) uitpakken. We hebben het dan over grote rampen, ongelukken, epidemieen etc etc. De risico's zijn door de moderne ontwikkeling zelf voortgebracht. Ze zitten als het ware in een proces van modernisering ingebakken en zijn het gevolg van ontspoorde technologische processen. Ik geloof dat deze theorie niet alleen op onze huidige samenleving en beschaving van toepassing is. 5000 jaar geleden (en wrsch veel vaker en eerder nog) is er denk ik ook zo'n soort "risicomaatschappij" geweest (een zeer hoog ontwikkelde beschavingg) en heeft de toen bestaande beschaving zelf een groot aandeel gehad in zijn eigen ondergang. De theorie dat er sprake zou zijn van cycli van ongeveer 5000 jaar trek in daarom in twijfel. Bij de theorie die Manuel aankaart komt het over alsof die 5000 jaar een vaststaand feit is waar niks en niemand op van invloed kan zijn. Dat geloof ik dus niet. Ik denk, oa op basis van de theorie van Ulrich Beck, dat de mensheid/ beschavingen zelf een zeer grote invloed heeft/ hebben op de ontwikkeling van de aarde en het onstaan van grote rampen. En dat dus de mogelijke catastrofale rampen niet aan tijd gebonden zijn (5000 jaar), maar vooral aan het tempo van de technologische ontwikkelingen door de mensheid. Deze ontwikkelingen zijn van invloed geweest (en nog steeds) op de aardse evolutie en mogelijke ondergang der aarde en beschavingen.
Laatst bijgewerkt door Franca op 12-08-03 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:10

Franca"]
Maar wat allereerst ongeloofwaardig overkomt is het feit dat door een catastrofale ramp alle beschavingen en menselijke kennis weggevaagd wordt en dat alles weer helemaal opnieuw moet beginnen (vanaf 0).
[/quote]nee dat is niet zo. dat bedoelde ik te zeggen met de overstromingmythen en viracocha. er zijn een klein aantal overlevenden die hun kennis doorgeven aan de nieuwe bewoners die plotseling met hoogwaardige kennis te voorschijn komen.

[quote="Franca"]
Dat er een cyclus van 5000 jaar zou zijn kan ik ook niet helemaal inkomen. Dat er cycli bestaan op basis van wetmatigheden uit natuurkunde, scheikunde, astronomie en aardwetenschappen (geometrie)....prima.
[/quote]die cyclus is net zo min vreemd als de cyclus dag/nacht. de bouwers van de pyramiden hadden hier kennis van, dat is letterlijk in de pyramiden geschreven en ook in overleveringen.

[quote="Franca schreef:
Dit brengt enorm veel risico's en neveneffecten met zich mee, helaas is de mensheid zich daar nog niet geheel bewust van.
precies ik denk ook dat als de mens het gaat beseffen dat daadwerkelijk catastrofale rampen gebeuren om de 5000 jaar dat we ons daarop kunnen voorbereiden, dankzij de boodschap van oa. de pyramiden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:13

Die 5000 jaar is echt onzin denk ik. De mens moet zich niet gaan blindstaren op die cylclus van 5000 jaar. De mens moet gaan beseffen dat alle modern technologische ontwikkelingen de cyclus rond maken. Dat ze dus zelf de grootste vinger in de pap hebben.....neem nou bijvoorbeeld het broeikaseffect??!!! Dat KAN onze ondergang worden en wie is daar de grootste veroorzaker van??? Inderdaad de mens! Knipoog Toeval? Ik denk het niet.....het zou mij niets verbazen als iets dergelijks 5000 jaar geleden ook de ondergang heeft veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Franca op 12-08-03 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:14

Franca schreef:
Die 5000 jaar is echt onzin denk ik.
waarom?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:16

Franca schreef:
neem nou bijvoorbeeld het broeikaseffect??!!! Dat KAN onze ondergang worden en wie is daar de grootste veroorzaker van??? Inderdaad de mens! Knipoog


NASA's onderzoek heeft bewezen dat de ozonlaag zich weer voor een groot deel aan het stabiliseren is op nog niet bekende wijze...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:16

Lees in mijn stukken hierboven.....de mens heeft invloed op de cyclus en dat betekent dat de tijd tussen de catastrofale rampen flexibel is en voor een groot deel afhankelijk is van het tempo van de modernisering van de beschavingen. Misschien zijn wij nog niet zover als de vroegere beschavingen en is deze cyclus dus langer dan 5000 jaar.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:18

Sypheron"]
[quote="Franca schreef:
neem nou bijvoorbeeld het broeikaseffect??!!! Dat KAN onze ondergang worden en wie is daar de grootste veroorzaker van??? Inderdaad de mens! Knipoog


NASA's onderzoek heeft bewezen dat de ozonlaag zich weer voor een groot deel aan het stabiliseren is op nog niet bekende wijze...
[/quote]

en daarmee weer een bewijs dat de cyclus dus flexibel is (en zich blijkbaar dus op het moment weer hersteld) en niet gestaag achteruit gaat richting de 5000 jaar

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:19

hoe heeft de mens dan invloed op de cyclus? waarom zou het afhankelijk zijn van de mate van beschaving? voor zover ik het begrijp is het namelijk net zo min beinvloedbaar als de cyclus dag en nacht.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:22

Technologische ontwikkelingen (industrie, wetenschap etc) door de mens zijn van invloed op milieu, kosmos etc. Wij zijn een hoop aan het verpesten aan de aarde en dat heeft invloed op de cyclus.

Zoals ik al schreef en Beck citeerde:Hij toont aan dat de industriele maatschappij een groot aantal onbedoelde neveneffecten heeft voortgebracht die uiterst schadelijk voor mens en natuur (en dus aarde als geheel) uitpakken. We hebben het dan over grote rampen, ongelukken, epidemieen etc etc. De risico's zijn door de moderne ontwikkeling zelf voortgebracht. Ze zitten als het ware in een proces van modernisering ingebakken en zijn het gevolg van ontspoorde technologische processen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:24

maar franca, wat jij bedoelt hier (rampen veroorzaakt door mensen) staat toch los van rampen die zouden gebeuren om de 5000 jaar, omdat dit natuurlijke rampen zouden zijn en dus niet door de mens veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 12-08-03 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:24

Maar Franca, wie zegt dat deze 'kleine' dingen met die cyclus te maken hebben, dit zijn gewoon misschien dingen die gebeuren, misschien is er wel iets dat niet voorkomen kan worden en elke 5000 jaar op nieuw gebeurd (5000 precies lijkt me ook vaag, daar niet van...) maar waarom zou die optie niet kunnen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:29

die 5000 jaar komt overigens niet alleen voor in de pyramiden en de bouwsels van mexico. maar ook in allerlei overleveringen zoals de oudste ter wereld (nog niet kunnen dateren), de rig veda.

sterker nog, er worden een aantal tijdperken genoemd, die elkaar afwisselen: de krita yuga, de treta yuga, de davapara yuga en de kali yuga. volgens deze geschriften zouden we ons op dit moment bevinden in de kali yuga, een tijdperk waar het slechtste van de mens naar boven komt (leugens, geweld en slechtheid).

net maar welke waarde je daaraan wilt hechten natuurlijk Knipoog
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 12-08-03 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:34

En aangezien er geschriften en diverse bewijzen zijn gevonden dat er minimaal anderhalf millenium voor Christus aan doorlopende populaties hebben geleefd tot nu, denk ik dat we in feite redelijk dicht bij de 5000 komen toch?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:36

2030 zou de datum zijn Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:36

ik vindt het echt een super interessant topic, maar om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, moet ik er eerst wat meer over weten en er wat over lezen.
dus tot die tijd lees ik gewoon mee en hou ik mn mond!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:37

Inderdaad jullie zeggen allebei " misschien" ......het KAN een optie zijn die 5000 jaar......ik heb alleen gezegd dat ik het betwijfel omdat er altijd nog invloeden van buitenaf mogelijk zijn die de cyclus zouden kunnen beinvloeden.....misschien staat het dus wel helemaal niet zo los van mensen. Wie bewijst dat namelijk? Dit is HET voorbeeld van je kop in het zand steken voor de gevolgen van onze menselijke bezigheden.....hoe weet je nou of de mensheid slechts minimale invloed uitoefent op de evolutie van de aarde? Het lijkt mij dus juist heel belangrijk om na te gaan of er werkelijk invloeden van ons uit bestaan op de cyclus...

We zeggen het allemaal al.....er is 5000 jaar geleden een zeer hoge beschaving geweest.....technologisch waarschijnlijk zeer ontwikkeld (wrsch nog meer dan wij nu). Zij hebben dus ook een risico-maatschappij ontwikkeld. Wie zegt dat die "overstromingen" en andere toen gebeurde rampen niet mede veroorzaakt zijn door hun eigen technologische negatieve neveneffecten....? Wie zegt dat de klimaatverandringen helemaal los staan van de technologieen (toen en nu)??? Er zijn genoeg wetenschappelijk bewijzen dat de mensheid negatieve effecten heeft op natuur, milieu en klimaat. Dat kan toen ook zo zijn geweest. Wie knoeit met het milieu en daarmee het met klimaat ....kan overstromingen en rampen (EL Ninho) verwachten....Wie te ver doorgaat in het bestrijden van ziekten en bacterieen en in uitstellen van de dood.....kan epidemieen verwachten (ebola etc)......

En dit alles KAN catastrofaal zijn voor de gehele beschaving......het is onze beschaving NOG niet overkomen......maar nog niemand heeft bewezen dat de beschaving van 5000 jaar geleden geen vinger in de pap heeft gehad in zijn eigen ondergang. Zolang er geen tegenbewijs is ga ik niet zomaar achter een onderzoekertje en zijn theorie aanhobbelen. Knipoog

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:37

Ik vind dit wel heel erg intressant. Maar ik denk niet dat ik in die 5000 jaar kan geloven. Geen enkele cyclus is percies. Wij hebben van dag + nacht 24 uur gemaakt, maar dat is ook niet percies. Dat wijkt 1 dag in de 4 jaar af. En dan gaat het maar om 1 jaar ipv 5000 jaar. Dus denk ik dat die cyclus wel wijder kan zijn, dat het ondertussen wel ns 6000 jaar kan zijn. (of wordt dat direct gecorigieerd door onze 1 dag per 4 jaar extra?)

Ik begrijp ook niet hoe men de pyramides heeft kunnen maken. maar ook kan ik me niet voorstellen dat het een *hint* moet zijn voor ons....

kortom, ik twijfel er een beetje aan. Aan de ene kant kan ik het wel weer begrijpen, maar aan de andere kant

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:38

SuperPepeijn schreef:
2030 zou de datum zijn Lachen

En is dat niet ook de voorspelling van Nostradamus?

[edit]*kuch*[/edit]
Laatst bijgewerkt door Sypheron op 12-08-03 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:39

ik lees ook al de hele tijd mee en probeer me in te verdiepen..heb ik eigenlijk altijd wel gedaan, we hebben hier veel boeken van en ik geloof al heel lang dat de geschiedenis zich herhaald...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:39

Nee van Nostradamus was eerder dacht ik.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:39

En ook Nostra Damus geeft aan dat de mensheid invloed heeft op zijn eigen ondergang en de ondergang van de aarde.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:42

Dat de geschiedenis zich herhaald geloof ik absoluut.....het zal denk ik gewoon een combinatie zijn van menselijke (sociologische en technologische) evolutie en natuurwetenschappelijke evolutie die de continue herhaling van geschiedenis tot stand brengt.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:43

Ok maar Franca, wat nou als het zo bepaald is dat het juist de mens is die die ondergang bepaald, dat er elke 5000 jaar een beslissing vast staat van de mensheid die dit tot gevolg heeft?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:44

Dit doet me wat aan the matrix reloaded denken Haha!