Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen "manipuleren"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:10

Oew dat was de vorige buren idd ook , dat jochie had zo'n heel hoog schreeuwerig stemmetje (echt , als ik nog eens in een coma kom haal dat ventje er dan maar bij...komt alles goed Scheve mond ) en dat pikten ze ook maar de hele tijd...wat een rotgeluid was dat zeg *brrrrr* .

Maar bij de oma flikte die het niet , zij had daar helemaal geen zin in en meeen wat had dat mannetje dan ineens een heerlijk lief stemmetje

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:06

zie, die oma kent ervan! zij heeft al ervaring, bij haar moet je niet aankomen!!

gijsenkim, zo te horen voedt jij je dochter bijzonder goed op. dat meen ik. dat zou ik ook graag kunnen. later Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:38

Feetje"]
[quote="Fasel schreef:
:D Natural Kidmanship Haha! *proest*


Whaha, heb je ook al een touw halster voor ze? Extreme duivel

DE nieuwe methode, Faselli (combi van Fasel en Parelli Tong uitsteken)
[/quote]

*PROEST* Feetje heeft humor

Monty Fasel

Klaus Fasel Hempfling

Haha!

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:49

Laatst komt er een vrouw met een kind van 2,5 binnen (schat ik...) bij de Shell, ik vraag of ze een lolly wil "nee!"
zie grijphandje naar de kindersurprice eieren gaan, veel interesanter als een lolly natuurlijk...
moeder betaald en ondertussen zie ik dat kind een ei samenknijpen, dus vertel die moeder gewoon heel vriendelijk dat dat ei niet meer verkoopbaar is, begint ze een heel evrhaal op een snauwerige toon, dat ik die shop beter moet indelen, snoep zo laag neerzetten is vragen om problemen en ik geluk heb dat e dat ei dan wel betaald, maar volgende keer echt niet meer...
Heb haar toen maar even dringend verzicht dat kind volgende keer gewoon in de auto te laten
Vond ze geen leuke opmerking Schijnheilig

Maar hoevaak kinderen wel geen keel op zetten en uiteindelijk toch he snoep krijgen... niet normaal...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:10

Ik schijn er vroeger erg goed in te zijn geweest, ik werd zo driftig en hield niet op tot ik flauwviel, helaas voor mij trapte mn moeder hier niet in.
Waar ze wel in trapten waren de vragen die ik steeds maar stelde toen ik 3/4 was zodat er uiteindelijk uitkwam dat ik gelijk had.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:28

ponyzotje schreef:
hmz, tegenwoordig hebben ze ook al tuigjes voor kinderen hoor. zo'n borsttuigje, als bij kleine hondjes, met een leiband eraan. wat vinden jullie daarvan?


Ik vind het in bepaalde situaties een geweldige uitvinding! Zoontje van de stalhouder heeft zo'n tuigje om als hij met papa mee is, compleet met zo'n hondenuitschuifriem erbij. Kind loopt zo tenminste niet onbewaakt onder een tractor, in de mestput, in het schrikdraad, in de sloot of onder een paard en ook niet in de weg.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:33

Ik heb ook heel dankbaar gebruik gemaakt van zo'n tuigje bij mijn jongste. Als je je kind voor de zoveelste keer kwijtraakt onderweg wil je wel
Zo heb ik ooit het ongelooflijke geluk gehad dat een vrouw haar de kerk in had zien schieten terwijl ik in een winkel in de rij stond. Denk niet dat ik haar anders snel gevonden had Haha!

Tot mijn eigen verbazing kreeg ik er ook nooit commentaar op als ik met mijn toen een/tweejarige eraan door de winkelstraat liep.
Toen ze wat ouder werd was alleen het tuigje uit mijn tas halen al effectief genoeg Extreme duivel

Dat zeurtoontje heeft mijn oudste ook, ik wil erg graag weten waar dat knopje dan zit want ik kan het niet vinden. Snap ook niet waarom ze het doet want ik luister gewoon niet naar haar als ze zo'n toon aanslaat dus het is volkomen zinloos.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:41

En ik heb zo'n tuigje vroeger om gehad. Aangezien mijn moeder helemaal gek werd van het op mij letten (ik ben de houdini onder de kinderen geweest:D ) was dit super. En ik heb er echt geen last van gehad hoor.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:00

Als ik het bij mijn schoonzus bekijk dan hebben kinderen het al heel gauw door hoe ze papa en mama moeten manipuleren. De oudste is echt een naar kind. Als ze iets doet wat niet mag wordt er gelijk een lach op het gezicht getrokken en ouders zijn weer vertederd Frusty Stoom uit je oren
En de jongste van net een jaar heeft het ook al door.

Oh oh wat raar dat ik daar niet graag op bezoek ga, een fatsoenlijk gesprek is niet meer mogelijk, constant moeten de kinderen aandacht hebben.

Maar er zijn gelukkig ook kinderen die niet zo zijn, pluimpje voor de ouders!

En ik, ik heb een verwend paard en een verwende hond, maar ze luisteren wel en zijn niet vervelend. Knipoog Schijnheilig

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:05

Ik ben wel fan van het idee kinderen aan de leiband (als ze zich anders niet kunnen gedragen of zeer onderzoekend van aard zijn)

Maar ik ben vooral fan van het negeren van kinderen als ze zich aanstellen. Een bevriend jong koppel heeft nu 2 kindjes een dochtertje van 4 en een zoontje van 1. Hun ouders zijn heel erg vriendelijk en lief, maar jammergenoeg ook iets te vriendelijk naar hun kinderen toe, met het gevolg dat het twee rotverwende kinderen zijn.
Mama wilt iets eten, en legt baby in het stoeltje, baby begint te krijsen, baby mag bij mama op schoot terwijl zij eet. Oudste ziet dat, wil ook aandacht en begint aan mama te "hangen" het klagerige toontje boven halen en mama vindt negeren 'zielig'
resultaat: mama kan nauwelijks genieten van haar maaltijd omdat ze bedolven wordt onder twee jengelende kinders, en papalief moet er zelfs niet aan denken om even een rustige conversatie te voeren met mama omdat een van de twee spruiten hun mond opentrekt...

Pfff...ik heb al geen zin meer in kinderen als ik dat zie...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:12

Irritant he! Het lijkt wel of mensen hun kinderen steeds slechter opvoeden. Ik zie het bij mijn zus als haar kinderen bij mijn ouders zijn zijn ze erg lief maar zodra zij binnenkomen is het jengelen zeuren en janken als het niet lukt. Even een voorbeeld.

Mijn neefje kwam een paar maanden geleden binnen met een ijsje. Het was maart dus nog niet zo warm dus mijn moeder vroeg waarom hij een ijsje had. Nou vertelde die kleine ik mocht geen speelgoed van de winkel en omdat ik zo hard huilde kreeg ik van papa een ijsje.

Dan vraag ik je

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:20

Tja ik kan het wel begrijpen hoor , dat mensen hun kind sussen met iets lekkers... je moet er natuurlijk niet aan beginnen anders BLIJF je bezig !

Maarja ik begrijp het wel , een jengelende snotneus die staat te bleren in een drukke winkel...je hebt er geen zin in dat gezeik (het is warm Haha! ) en al helemaal niet om die kleine eens stevig aan te pakken waar iedereen bijstaat Extreme duivel ...

Dus tja , dan beloof je zachtjes een ijsje om maar weer een ''lief'' kind aan de hand te hebben...instant oplossing !

Begrijpelijk....maar wel stom natuurlijk want je beloont het kind nu wel voor het gejengel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:36

Elles schreef:
Maar ik vraag me serieus af: vanaf wanneer zijn kinderen in staat om de boel te manipuleren? Het schijnt dat ze dat al heel snel doorhebben, vanaf een maand of 6?


Wat versta je dan onder manipuleren? Als een kind begrijp dat hij door te huilen aandacht krijgt noem ik dat leer-gedrag. Kind doet iets [huilen] en daarvoor volgt de beloning [aandacht, troost]. Dat zijn dingen die je ook terugziet bij je iegen huisdieren.

Om te manipuleren moet je je al kunnen verplaatsen in de gedachten wereld van een ander. Dieren kunnen dat dus niet. Mensenkinderen kunnen dat vanaf de leeftijd van 4 jaar.
Daar is een mooi test-experiment voor opgezet:
testkind Anna speelt met kind Bert
samen verstoppen ze een stuk speelgoed onder de bank
Kind Bert verlaat de kamer
onderzoeker verstopt in bijzijn van testkind Anna speelgoed onder de tafel

vraag aan testkind Anna:
Waar gaat kind Bert kijken om het speelgoed te pakken?

3 jarigen antwoorden de tafel [waar het daadwerkelijk ligt]
4 jarigen antwoorden de bank [waar het door de kinderen is verstopt]

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:38

idd een heel mooi experiment, klopt volledig. heel mooi gedaan.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:56

Ja, schitterend experiment.

En, G&K, 't is niet omdat ik wat van je wil drinken ofzo Haha!,
maar ik vind het mooi dat je je kind zo lang (veilig!) bij je hebt laten slapen.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom kindertjes direct na de geboorte
'afgewezen' moeten worden (door ze bij voorkeur in een apart kamertje in een wieg te leggen, met een kruikje voor de surrogaatwarmte).
Bij mensapen gebeurt dat toch ook niet zo?
Baby hangt om mama's nek of in mama's armen totdat het zelf de wereld gaat verkennen.
Ik snap wel dat het de mensenmama's vaak niet uitkomt om zo
menselijk met hun broed om te gaan (integendeel: carrièremama's dumpen ze in crèches en op naschoolse opvang), maar het zou tegenover het knuffeltje toch heus vriendelijker zijn.
.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:04

Manipuleren in de zin dat ze weten dat huilen betekend dat ze iets voor elkaar kunnen krijgen gaat volgens mij heel erg vlot. Bij een paar maanden lijkt me toch dat ze dat al wel kunnen.

Nu heb ik een erg kort lontje mbt kinderen, maar mijn buurkinderen zijn op zijn zachts nog al irritant. Welke ouder snapt nou niet dat je kinderen niet op zondag om 6 uur 's ochtends naar buiten moet gooien als ze aan het gillen zijn... Kan die dingen af en toe wel afschieten.

Geef mij maar een paard, dat luisterd een heel stuk beter .

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:33

Botervlieg schreef:
En, G&K, 't is niet omdat ik wat van je wil drinken ofzo Haha!,
maar ik vind het mooi dat je je kind zo lang (veilig!) bij je hebt laten slapen.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom kindertjes direct na de geboorte
'afgewezen' moeten worden (door ze bij voorkeur in een apart kamertje in een wieg te leggen, met een kruikje voor de surrogaatwarmte).
.


Omdat je niet aan slapen toekomt met een kind naast je. Ik iig niet. Mijn dochter heeft nooit bij mij willen slapen, gelukkig. Heb door ruimtegebrek op vakantie weleens een week naast haar geslapen en ik heb geen oog dicht gedaan.

Ik heb een redelijk braaf kind (nu 4,5 jr), maar ze kan haar vader erg goed manipuleren. Hij heeft haar gewoon erg verwend en ze weet dus bij wie ze het moet halen.
Ik denk dat het wel zeker aan de ouder(s) ligt. Als je niet reageert, valt er niets te manipuleren.