Baby cavia's geboren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Baby cavia's geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:35

In mei heb ik van stef 2 broertjes gekregen.
hardstikke leuk die caafjes dus toen ze vroeg of ik een half broer van deze 2 erbij wilde hebben leek me dat wel wat.

Na een paar dagen vond ik het toch wel vreemd dat de nieuwe knaaf zoveel dikker werd.
Bij nadere inspectie zag ze er toch wel anders uit dan de andere.
Hij was dus een zij en drachtig Haha!
Hardstikke leuk want ik wilde al een keer een nestje fokken. Kim naar de winkel.
Boekje gehaald over cavia's etc.
Met behulp van stef en het boekje uitgerekend dat gezien haar leeftijd ze ongeveer eind augustus baby's ging krijgen.

Vanavond echter bewoog er een hoopje in het hok.
zo vanuit mijn ooghoek dat ik de kamer uit wilde lopen zag ik wat.
Toen ik beter keek, lag er een 3 kleur hoopje.
helemaal aangevreten en open gescheurd (ieeehhwwwwww)alleen zijn koppie was nog heel.
astrid durfde 'm wel uit het hok te vissen ik vond het zelf te ieehhwww.

Achterin het hok lag wel nog een hoopje 1 die het ook nog deed.
Tot onze schrik bleek dat ie niet helemaal af was in de zin dat zijn kop net zo groot is als zijn lijf,hij klopt helemaal niet in verhoudingen.
Ook heeft hij zijn oogjes nog dicht.
Hij/zij is veel te vroeg geboren en mams vind hem ook totaal niet leuk.

Ik hoop dat hij het haalt maar vrees het ergste,Ik heb hem en zijn moeder apart gezet in een ander hok dat ook kleiner is hopelijk red ie het.
Hij is wel heel allert zodra ie geritsel hoort kriuipt hij onder het hooi.
maar toch als ie geen drinken binnekrijgt...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:40

He dat is schrikken, maar is de kop niet altijd wat groot vergeleken met het lijfje. De draagtijd van een cavia is dacht ik rond de 70 dagen, heb je wel goed gerekend? Ik heb vroeger ook is een nestje gehad het waren er drie waarvan er ook een dood was, maar die was juist enorm groot. De andere twee liepen in no time door het hok te rennen. Ik hoop dat deze baby het red, sterkte ermee en hou ons op de hoogte. Ben benieuwd hoe het afloopt.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:40

He jakkes dat is niet zo leuk... Verdrietig Nou ik duim voor je dat het kleintje t red.
Weet je al wat de oorzaak is waarom ze te vroeg geboren zijn?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:51

Ik wete dat de kop wat groter hoort te zijn maar vroeger heb ik ooit eens van 2 vrouwtjes jongen gehad (waren dus geen 2 vrouwtjes meneer van de dierenwinkel)en die waren veel beter in verhouding dan deze.

het vrouwtje is in mei zelf geboren volgens mijn boekje zijn ze na 6/8 weken geslachtsrijp dus dat is half juni/eind juni ze dragen 2 maanden 65 a 70 dagen.
dus ze zijn bijna een maand te vroeg geboren.

Update inmiddels zijn de oogjes ook open hij is rond 19.00 geboren en leeft ook nog steeds dus misschien....

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:08

Dan was de moeder zelf nog veel te jong om kleintjes te krijgen,dus het is niet vreemd dat het dan verkeerd gaat.Drinkt het kleintje wel? Denk er goed om dat alles schoon is,zo'n kleine cavia is erg kwetsbaar.Drachtige en zogende cavia's hebben extra vit C nodig,dat is heel belangrijk.Ik hoop voor je dat het nog goed komt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:08

Ach guttegut Kim, wat een naar verhaal. Hopen dat de kleine het haalt, je bent er maar druk mee.

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:10

Komt het niet door inteelt..?!
Want als ik het goed begrijp, hebben de 2 halfbroertjes hun halfzusje gedekt.. Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 11:24

Nee is geen inteelt ze is gedekt door een cavia die geen familie was.De cavia heb ik pas 2 weken waarvan ze dus de eerste 2 dagen bij haar half broertjes in heeft gezeten omdat we allemaal dachten dat zij een hij was
Ik heb meteen de moeder en het jong in een schoon nieuw hok gezet, ik voeg naast het vitc voer wat ze krijgen ook druppels aan het water toe.

Het lijkt erop dat hij het gaat halen.
Moeders zit er de hele tijd op en hij is nu 16 uur oud,leeft nog steeds en lijkt te drinken immers anders had hij zonder moeder melk toch niet zolang vol gehouden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:11

Ok, het verhaal.
Keati kreeg 2 maart een nestje van 4 jongen (vader Indy) 2 beertjes en 2 zeugjes. De 2 beertjes van dit nestje zijn naar Kim gegaan. Aangezien wij toen niet dachten dat Keati al aan de telling zat, zat er nog een beertje bij. Wij wisten toen nog niet dat een zeugje 2 uur!!! na de bevalling weer gedekt werd. Dat is waarschijnlijk dus gebeurt, aangezien wij zodra we keati met het nestje vonden, het beertje gelijk apart hebben gezet. Half/eind mei ongeveer (het enige nestje waarvan in de geboorte datum niet opgeschreven heb, stom..) kreeg Keati 3 jongen (v. Blacky), 2 russen en 1 3 kleur. De 3kleur was een beertje, dus die kon veilig in de groep. Dachten we....
Nu blijkt het dus echter een zeugje te zijn.
Verder zijn dit dingen die gewoon kunnen gebeuren. Vanmorgen is er bij ons toevallig ook een nestje geboren (keati weer, laatste) waarvan er 1 dood geboren is, en 1 niet kan lopen.
Er is dus absoluut geen sprake van inteelt, het is gewoon een foutje geweest. Jammer voor het beestje, maar dat doe ik ook niet express

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:57

he stef jij kon er ook niks aan doen hoor! Het is gewoon heel moeilijk om op jonge leeftijd het geslacht te kunnen zien. (ik kon het gelukkig merken, er gingen namelijk 5 van de 7 jongen achter hun moeders aan Haha! ) En je moet er ook een oog voor hebben. Verder was de moeder inderdaad te jong en ik denk dat de hitte ook meegespeelt kan hebben dat ze de jongen verworpen heeft. En helaas wil kanibalisme ook wel een voorkomen ja bij caafjes. Ik heb het gelukkig niet meegemaakt en het lijkt me inderdaad eng ja om zo een jong terug te vinden. Maakte de moeder geen geluid dan toen ze beviel??? Die van piepte als een idioot en zaten raar te springen en floep daar lag nummer 1. Sterkte met moeder en kind! En Stef het ligt dus echt niet aan jou!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:01

helaas gisteravond is ook de ander overleden Verdrietig

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:10

He das naar zeg!

Wel raar dat die ene daar aangevreten lag, had z'n moeder dat gedaan of z'n vader?

Idooltje

Berichten: 2313
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:02

Feetje schreef:
He das naar zeg!

Wel raar dat die ene daar aangevreten lag, had z'n moeder dat gedaan of z'n vader?


Dit wil ik ook weten... echt naar om te lezen. Ik heb zelf ook een cavia van al 6 jaar.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:14

Kim, wat balen zeg... maar ja als de natuur het diertje niet meer kon helpen dan was het vast het beste voor het kleintje.