Loze beloften, daar heb ik een hekel aan en jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Loze beloften, daar heb ik een hekel aan en jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:26

Ik doe altijd mijn best om beloften na te komen. En als ik het niet kan probeer ik op zijn minst aan te geven waarom niet.

Maar nu heb ik een opdrachtgever die regelmatig dingen roept die niet worden nagekomen. Ik wil wel vriendelijk blijven want de opdrachtgever betekent wel wat in het werkveld waar ik verder in wil. Maar af en toe ben ik het spuugzat, intussen zijn me al diverse dingen beloofd maar dat is er nooit van gekomen. Ook al zijn het kleine dingen (varierend van een bos bloemen tot een theaterbon in ruil voor gratis/vrijwillige diensten) ik vind het toch flauw dat ze niet worden nagekomen. Ik doe iets geheel vrijwillig en degene voor wie ik het doe roept dan dat die er ontzettend blij mee is en me als dank ipv een betaling iets geeft. Dat vind ik dan heel leuk en ik bedank alvast en vind het heel sympatiek dat ik iets krijg. Maar vervolgens krijg ik dus helemaal niks.

Wat zouden jullie doen? Ik hou mijn mond en als ik dan uiteindelijk een betaalde opdracht krijg geef ik weinig korting. Maar eigenlijk zou ik diegene wel eens willen zeggen dat ik het niet leuk vindt dat er beloftes worden gedaan maar dat ik uitendelijk blij wordt gemaakt met helemaal niks. Maar dat durf ik niet omdat ik op het moment geen vaste baan heben afhankelijk ben van freelance-opdrachten. Ik leg me er wel bij neer en weet nu dat ik van diegene de boodschappen maar half serieus moet nemen terwijl er van mij wel wordt verwacht dat ik onmiddelijk opdrachten uitvoer. (in mijn profiel staat dat ik o.a ook voor dierenkliniek Pijls & Offereins werk maar ik heb het hier dus niet over hen).

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:56

Hee Katrien, dat is inderdaad erg flauw! Heb het een keer meegemaakt dat iemand heel stoer zei; "als ik een sigaret van je mag bietsen dan krijg je een pakje terug!" Iedereen reageerde verrast maar dat pakje moet ik nog krijgen. Kan me dus erg goed voorstellen dat het je irriteert. Zijn het telkens dezelfde mensen? Dan kun je natuurlijk reageren door te zeggen dat je het eerste bosje bloemen, theaterbon al genoeg vond. (Dit met een grote grijns) Idee 2. Kun je niet bedanken voor de bos bloemen en als ze zeggen dat ze deze niet gestuurd hebben dat je je vergist hebt?

In ieder geval zal ik het altijd met een grap afdoen en niet te serieus. Het gaat je geloof ik niet zo zeer om het kado als om de loze belofte, toch?

Ik ben benieuwd hoe je het op gaat lossen en wat de reactie van de ander is!!!!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:21

Je bent te aardig Katrien... Haha!

Blijf zakelijk, lever je een dienst, dan gaan ze daar maar voor betalen in eurootjes i.pv. een kleinigheidje. Dat doen andere klanten van je ook, toch?
Misschien kun je van je dan van je free-lance bestaan wel leven. Ik weet niet of je echt een startend bedrijfje hebt of dat je dit erbij doet, maar ik denk dat het verstandig is om al je opdrachten in rekening te brengen. Ik heb het idee dat men misbruik van je goedheid en creativiteit maakt.
Voor goedbetalende klanten kun je weleens iets extra's doen, maar voor "klanten" die hun beloften niet nakomen niet.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:41

Dat te aardig zijn naar de mensen in mijn omgeving ken ik maar al te goed. Je wilt toch klaar staan voor mensen en ik kom mijn beloftes daarom echt altijd na. Ik zal in elk geval altijd ook eerst nadenken voordat ik een belofte doe. Er zijn zoveel mensen die gewoon maar wat roepen en dan achteraf het niet kunnen/ willen nakomen. Helaas ken ik nogal wat van dat soort mensen in mijn omgeving.

Ik moet dus ook directer worden en mensen ermee confronteren. Maar ja....da's makkelijk gezegd.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:54

Gewoon rustig je uurtarief noemen. Het is onprofessioneel van de andere partij, maar JIJ laat ze ermee wegkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:15

Ja, jullie hebben helemaal gelijk Haha! Ik denk veel te snel: "Ach dat doe ik wel even, daar ga ik niks voor vragen".
Ik heb me voorgenomen om tegen deze opdrachtgever gewoon streng te worden, ze komen eerst maar eens een belofte na voordat ik weer wat in mijn vrije tijd voor hun doe.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:25

Katrien schreef:
.......in ruil voor gratis/vrijwillige diensten


nou, nou...........ik krijg er rooie oortjes van ........LOL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:30

CGJ12"]
[quote="Katrien schreef:
.......in ruil voor gratis/vrijwillige diensten


nou, nou...........ik krijg er rooie oortjes van ........LOL
[/quote]

*LOL* Ha ha, het gaat hier gewoon om stomme dingen als email checken tijdens vakanties en adsl aanleggen, geen zaken waar je rooie oortjes van krijgt normaal gesproken (het was zakelijke mail).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:40

He jakkes, wat vervelend is het toch dat mensen zo laconiek omgaan met gedane beloftes.
Ik snap dat je er van baalt, en ik snap ook dat het moeilijk is om er iets van te zeggen, ze zorgen tenslotte (gedeeltelijk) voor je broodwinning.
Ik denk ook dat je goedbedoeld een beetje te lief bent.
Een bosje bloemen (als je het zou krijgen Knipoog ) is leuk, maar de kachel kan er niet van branden.
Het is je werk, en voor werk dient betaald te worden.

Als ze je nog eens vragen voor een "vriendendienst" zou ik het als ik jou was vriendelijk doch beleefd afwimpelen.
Bijv. als ze je weer een bosje bloemen aanbieden voor een klusje, gewoon iets zeggen in de trant van "laten we dat maar niet meer doen, want de vorige keer voelde ik me ook al zo gegeneerd vanwege die enorm grote bos".
Even je liefste glimlach erbij opzetten, en meteen een uurtarief inwrijven Haha!