Dreamweaver begonnen !

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Dreamweaver begonnen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 11:20

Allemachtig , dat valt nog niet mee...
Heb hem gisteren thuisgekregen , Macromedia Dreamweaver MX v6.0....

Eerste indruk : wat een ROT-programma Boos!

Misschien dat als ik me even kwaad erop maak en er echt (uuuuren...)
voor ga zitten , dat ik het dan ga waarderen , maar tot nog toe vind ik het een onduidelijk + onvriendelijk iets.....

Schermpje waarin je bouwt is een raar formaat , hoe moet ik nu zien hoe die pagina er uiteindelijk uit komt te zien als 'ie een heel scherm in beslag neemt Verward Het venstertje is volgens mij veel smaller (in verhouding) dan
een volledig scherm...en dalijk ben ik klaar met bouwen en gooi 'm online ,
dan blijkt dat er weer zo'n schuifbalkje onderin het scherm van bezoekers
van de site komt , en dat wil ik juist niet....

En hoe plaats ik in godesnaam een (leuke ?) achtergrond ,
en ik heb ook geen flauw idee hoe ik een rijtje links naar de verschillende pagina's gewoon aan de linkerkant van het scherm , onder elkaar krijg Haha!

Bleeeeegh !

En waar zijn al die leuke knopjes en dingetjes die je hoort te kunnen selecteren en zo in je pagina's plakken ??

Of zijn die er gewoon niet *LOL*

Ik heb dus nu al een beetje spijt , zal zo met enige tegenzin (maar met de hoop dat ik gewoon een prutsmuts ben die het nog niet snapt) nog eens
even er voor gaan zitten.

Bleeeeeeeeegh !!!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:23

Oh,oh Ik vind het zo'n heerlijk programma. Ik vind het ook bijzonder gebruiksvriendelijk.

maar zoek eens op internet. dan vind je vast genoeg tips.

Trouwens www.welshcob.nl is o.a. ook in dreamweaver gemaakt.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 11:40

Ja , dat zal ik maar eens doen idd Lachen

Het is zo jammer dat ik meteen al tegen die 3 belangrijke punten hierboven oploop..vooral dat rare formaat schermpje... Frusty

Ik heb al precies in m'n hoofd hoe het moet gaan worden , maarja Haha!

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:47

Dat met dat formaat heb ik ook altijd hetzelfde probleem! daarom deed ik het altijd gewoon in html tikken. Vind het zelf ook niet echt een gebruikersvriendelijk programma Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:11

Goed het boek doorlezen Tong uitsteken

Ik heb een tijd geleden heel m'n site ermee gemaakt, tenminste we hebben ook macromedia fireworks en daar kan je dan zelf alles in maken(logo's tekentjes etc) en dan gooide ik het in dreamweaver Tong uitsteken

Nu heb ik al 2 jaar er niks aan gedaan en nu begrijp ik ook niks meer van dreamweaver, wilde het gister weer proberen, maar hij wou niks uploaden Boos! pff ben er maar weer mee gestopt..

Heb je een boek? Anders mag je die van ons wel lenen Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 13:47

Jaaaaa !!! Die wil ik Denz , kan ik 'm vanmiddag niet meteen bij de Batterij op komen halen *LOL*

Ben er inmiddels achter hoe ik in kan stellen , de opmaak zeg maar , welke achtergrond-kleur , tekstkleur enz.

Maar het belangrijkste vind ik even dat ik de homepage wil maken met wat tekst , foto's , en dan dat menu voor die site in een rijtje onder elkaar aan de linkerkant.... het lijkt wel alsof dat alleen maar boven mag Boos!

Wat werkt dat online bouwen via tripod dan fijn zeg !

Ik had echt gehoopt dat het een kwestie was van keuzes uit achtergrondjes , knopjes e.d. en dan maar selecteren en naar believen plakken met die handel...

Nu ben ik dan wel een beetje begonnen met tekst en foto's , maar dalijk blijkt dat ik weer opnieuw kan gaan beginnen ofzo , omdat dat menu er niet meer bij kan Tong uitsteken

Maar aan de andere kant :

Ik ben nu met pagina 1 begonnen , dus wellicht is de mogelijkheid van een menu er nog geeneens...geen flauw idee hoe ik dat programma kan laten weten dat ik een aantal pagina's wil...

Ik wil eigenlijk grofweg hetzelfde als op m'n tripod-site ,
alleen dan wat anders vormgegeven...maarja zie dat maar eens voor elkaar te krijgen Haha!

Hee Denies , mocht je dat boek mee willen nemen , hoe laat ben je op stal , dan sleep ik Rena wel even mee daarnaartoe Knipoog

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:47

Hey Ben er pas zolaat mogelijk met dit weer Tong uitsteken

Dus na 8-en, dan leg ik het boek wel neer en kan je 'm eventueel morgen ophalen.

Zeg als je meerdere pagina's wil aanmaken, kies je gewoon voor een nieuwe pagina..simpel zat..
Op je eerste pagina moet je dan een link aanmaken die doorlinkt naar die 2e pagina.

Trouwens je kan toch heel simpel zelf een menuutje aanmaken? Als het goed is staan er wat standaard knoppen ergens die je kan gebruiken. Erop zetten (links) en doorlinken naar de rest van de pagina's Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 18:33

Nou , ik ben aardig op gang gekomen moet ik zeggen , eerste pagina is aardig af....
ben het nu wel zat , ga naar het peerd

Bedankt Denies , ik kom morgen wel even langs !!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:30

Dreamweaver is echt heerlijk om mee te werken, ik ben overgestapt van Homesite naar Dreamweaver... daarbij werk ik af en toe met TopStyleEditor voor snelle aanpassingen in de CSS (Stylesheets)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:58

Ik heb ook wat aagemodderd met DreamWeaver. Ik gebruikte eerst FrontPage. Da's enorm gebruiksvriendelijk, maar het creƫert ook allerlei troep, die het haast onmogelijk maakt het "clean" te publiceren. Vandaar de overstap naar DreamWeaver. Maar om nou te zeggen dat ik het een fijn programma vind ... nee ... en ik vind de mogelijkheden ook vrij beperkt ...

Heeft iemand hier toevallig ervaring met GoLive?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:24

Dat de meesten DW onvriendelijk vinden komt denk ik omdat je wat basiskennis HTML nodig hebt en er geen standaard graphische bibliotheken bijzitten. Vind je HTML moeilijk of kan het je geen reet schelen of de code een beetje netjes is gebruik je FP, anders DW Lachen

Dit wil trouwens niet zeggen dat het met FP niet kan om schone code te maken en het onmogelijk is om bagger met DW te produceren. En website maken is nu eenmaal HTML en niet wat knip,- en plakwerk. Ik denk dat veel mensen die graag een site willen maken zich beter eerst eens in HTML zouden moeten verdiepen en niet meteen lukraak een paar plaatjes in FP of DW zouden moeten smijten en die tesamen met een standaard knopje of whatever op het net kieperen.

Tot dusver Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:32

Als je dit verwacht:
Citaat:
Ik had echt gehoopt dat het een kwestie was van keuzes uit achtergrondjes , knopjes e.d. en dan maar selecteren en naar believen plakken met die handel...


ben je bij Dreamweaver heeeeelemaal aan het verkeerde adres Knipoog Dreamweaver is voornamelijk gericht op professionals die weten waar ze mee bezig zijn, die zelf hun achtergrond, knoppen, layout etc, etc, kunnen maken en ook van te voren weten hoe de site er uit moet komen zien.

Met dreamweaver kan je echt heeeeeeel veel maar je moet wel weten waar je mee bezig bent Knipoog

Verder is dit:
Citaat:
Schermpje waarin je bouwt is een raar formaat , hoe moet ik nu zien hoe die pagina er uiteindelijk uit komt te zien als 'ie een heel scherm in beslag neemt Verward


Ook niet echt volgens de HTML gedachte Knipoog
Wedden dat mijn scherm een heel ander formaat heeft dan jouw scherm? Ik heb mijn browser ook nooit gemaximaliseerd staan. Je moet er voor zorgen dat je pagina er fatsoenlijk uit blijft zien in allerlei verschillende formaten.

Overigens kan je in dreamweaver wel zeggen dat je edit scherm een bepaald formaat moet hebben hoor (b.v. 800x600 gemaximaliseerd in IE) maar dat is IMO alleen om te kijken alles nog steeds op het scherm past bij mensen met een klein schermpje.

Verder zul je of met layers, frames of tabellen moeten gaan werken als je links je navigatie wilt hebben.

Maar goed, begin eens met het lezen van een basic uitleg over HTML Knipoog

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 18:24

[edit:BartVB]Illegale blabla[/edit]

Maar het gaat wel wat worden hoor , ga zo dat boek van Denies ophalen ,
eens kijken wat ik daar wijzer van wordt.

Ik kan wel alles gaan uitproberen , dan kom ik er ook wel achter uiteindelijk..maarja heb wel wat beters te doen op het moment Tong uitsteken

Ik wil overigens ook helemaal geen HTML leren hoor , interesseert me even geen fluit hoe en wat , ik hoef alleen het resultaat maar te zien en te kunnen bewerken ,
dan zoekt de techniek het maar lekker zelf uit hoe dat die dat voor z'n eigen opslaat verder Lachen

Met die layers enzo daar heb ik geen kaas van gegeten , heb echt die handige korte uitlegjes en tips nodig , als in ''ooooja , aha ! "
weetjewel Haha!

Dus op naar het verlossende boekje (hoop ik) Ach gut