Exotische huisdieren. jullie mening

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:50

Mijn mening is dat je alleen aan zulke dieren mag beginnen als je ten eerste heel goed weet wat je in huis hebt, en ten tweede bereid bent om flink te investeren in een goed, zo natuurgetrouw mogelijk onderkomen. Dat betekent ook meestal dat je een aardig stukkie van je kamer zal moeten inleveren voor je beessie. Helaas kun je inderdaad in elke dierenwinkel de meest vreemde beesten kopen, wat dus inhoudt dat het regelmatig gebeurt dat het leuke kleine leguaantje of dat grappige slangetje gedumpt wordt zodra blijkt dat het beest wel errug groot wordt, of blijkt dat je er toch niet zoveel lol aan hebt dan je eigenlijk hoopte.
Niet alleen de varkensopvangs zitten mudjevol, dat geldt voor alle soorten opvangen/asielen helaas. Sowieso vind ik dat je niet aan welk beest dan ook moet beginnen als je niet precies weet waar je mee bezig bent.
Wat ook gebeurt, en da's nog erger, is dat er behoorlijk wat afdankertjes gedumpt worden in "de vrije natuur".


Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:48

Eigenlijk zou de verkoop van ALLE dieren minder "vrij" moeten zijn, in die zin dat je eerst moet kunnen aantonen dat je voldoende van de verzorging en de consequenties van het houden van het bewuste dier weet. Niet dat dat garanties biedt maar oke.
Kijk, de leguaan van Chrico heb ik gezien, die heeft gewoon een heel huis tot z'n beschikking (gaaf gezicht trouwens als je dat ineens door de kamer ziet sjouwen Haha! ) maar ik kende ook iemand die had een vogelspin zitten in een knaagdierentransportbakje (jeweetwel, zo'n doorzichtig plastic bakje met een gekleurd deksel waarin je net 1 rat kan vervoeren. Dat vind ik dus NIET kunnen, ook al brullen ze nog zo hard dat zo'n beest niet meer ruimte nodig heeft. Want dat kan ik me dus niet voorstellen. Een spin in de vrije natuur zit echt niet op een paar vierkante cm. z'n leven te slijten....

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 19:41

Ja, daar heb je gelijk in Sonja. Maar dat geldt ook voor exotische vogels bijvoorbeeld. En wat dacht je van de knaagdieren? Het overgrote deel van wat in de dierenwinkel verkocht wordt komt uit zgn. "groothandels". Wat daar gebeurt wil je niet weten Boos! Dooie en levende (vaak doodzieke) diertjes door mekaar, vies, met nauwelijks water en eten. Volop inteelt, dus flinke gezondheidsproblemen en gedragsafwijkingen. Alles voor de centen Boos! In veel dierenwinkels is het helaas niet veel beter qua omstandigheden. Bijvoorbeeld tamme ratten (daar weet ik toevallig nog wel wat vanaf): mannetjes en vrouwtjes zitten lekker door mekaar, zodat er zwangere vrouwtjes bijzitten die zelf net 5 weken zijn. verkeerd voer, luis, mijt noem maar op. En die worden aan elke gek meegegeven zonder info of wat dan ook. Voederdieren worden helemaal beroerd behandeld, als het nog erger kan. Dat zal voor konijntjes etc. net zo gaan. De kopers bezuinigen op het hok, want ja, een goed groot hok is duur he....
Dit is maar 1 voorbeeldje helaas. Dit zijn helaas geen uitzonderingen, je komt het overal tegen. Op zich ben ik niet tegen het houden van exotische dieren, mits GOED gehouden en idd geen wildvang meer (maar ook hier weer: geld ook voor vogeltjes etc.)
Zolang er grof verdiend kan worden in de handel in dieren zal het helaas zo blijven als het nu is Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Everest, JackieT en 45 bezoekers