Ebay....stiekum ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Ebay....stiekum ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 16:29

Zo nu en dan waag ik me eens aan een Ebay-veiling Clown ,
en het gevoel bekriebelt me , dat er toch wat gerommeld wordt met het bieden.....

Ik heb het idee dat verkopers gewoon onder een andere naam op hun eigen artikel bieden , om de prijs een beetje op te krikken.

Ook het vantevoren invoeren van je hoogste bod , zodat dat automatisch verhoogd wordt ..... ik ben echt zo'n meut dat ik het idee heb , dat er rekening mee gehouden wordt hoe hoog je wilt gaan , ook al zijn er geeneens tegenbieders....je wil het er immers voor betalen Extreme duivel

Ben ik nu paranoide ?

Okee , dat auto-bieden is misschien gewoon eerlijk , maar ik ben er bijna van overtuigd dat verkopers op hun eigen producten bieden af en toe _-(

Hebben jullie dat gevoel niet Verward

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:10

daar heb ik nog nooit bij stilgestaan.
Maar het zou best kunnen dat ze op zichzelf bieden om de prijs op te krikken.
De kunst aan jou is om en vast bedrag te hebben wat je voor dat product wil besteden en er dan ook niet meer aan uit gaat geven.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:21

Ik ben daar zelf ook wel bang voor. Er worden bijvoorbeeld zadels te koop aangeboden met een startprijs van $1 en dan 'zonder reserve' zeg maar. Moet je voorstellen dat iedereen op vakantie is of al voorzien is en je straks je superdure Torsion ofzo voor $20 kwijt bent. Dat kan toch gewoon niet? Ik kan me dan inderdaad wel voorstellen dat degene zelf ook blijft bieden.

Ik bied zelf ook altijd op het laatste moment, een minuut voordat de veiling afgelopen is ongeveer. Ik kan wel gaan bieden als iets pas net aangeboden is, maar de prijs wordt toch altijd nog opgevoerd, mede door jou zelf. Een zadel van $1 blijft, als het goed is, niet op $1 staan. Ik had trouwens wel een keer een mailtje gekregen van iemand die het niet eens was met mijn manier van bieden. Ik had volgens haar een hoofdstel 'net onder haar neus weggekaapt' door twintig seconden voor het einde te gaan bieden. Tja, sorry hoor, maar volgens mij werkt eBay zo. Ik moest er dus wel een beetje om lachen...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:29

Citaat:
Ik had volgens haar een hoofdstel 'net onder haar neus weggekaapt' door twintig seconden voor het einde te gaan bieden. Tja, sorry hoor, maar volgens mij werkt eBay zo. Ik moest er dus wel een beetje om lachen...


Zo gaat het op echte veilingen ook. Mijn vader doet het ook altijd op deze manier.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:57

Af en toe vraag ik me ook af of er niet een beetje gesjoemeld wordt..
Maar ja, dat is natuurlijk wel het risico dat je loopt...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:11

Iedereen heeft het altijd over E-bay, maar ik snap het dus niet. Zijn het bedrijven die hun spullen er op zetten of particulieren en nog meer van dat soort vragen gaan er door mijn hoofd. Heeft iemand een korte uitleg van E-bay voor een koopverslaafde? Haha!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 19:14

Dat op het laatste moment bieden wil ik eigenlijk ook ,
maar het schijnt dat als de prijs van een artikel bvb. NU op 42 euro staat ,
en de veiling over een minuut afgelopen is , ik bied dan even 43 euro en heb het laatste bod !

Maar mocht er dan iemand anders hebben opgegeven tot 50 euro te willen bieden , dan gaat het artikel toch nog naar die ander Verward

Dat meen ik tenminste hoor Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 19:17

Ilse schreef:
Iedereen heeft het altijd over E-bay, maar ik snap het dus niet. Zijn het bedrijven die hun spullen er op zetten of particulieren en nog meer van dat soort vragen gaan er door mijn hoofd. Heeft iemand een korte uitleg van E-bay voor een koopverslaafde? Haha!


Zowel bedrijven als particulieren.

In principe is het een Marktplaats maar dan met een veiling-principe.
Maar voor echte verkopers is het ook interessant om bepaalde dingen via Ebay aan te bieden , zo heb je direct reclame en je kunt er evt. restanten of kleine foutjes kwijt Lachen

Regelmatig zie ik ook iets leuks op Ebay , en dan staat er bij die aanbieder dat hij/zij een site heeft , waar je anders nooit van gehoord
zou hebben.

Ik vond het Barefoot-zadel ook alleen maar omdat er toevallig een missertje ervan op Ebay aangeboden werd , dus werkt goed om klanten te trekken !

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:26

ik heb bij Ebay Duitsland een singel gekocht voor mijn Australian Stock, ging prima, kwam netjes met de post thuisbezord, maar mijn Australische hoofdstel en vooruig heb ik al maanden geleden betaald en nog nooit gezien....... Verward

Ik heb bij Marktplaats.nl ook wel eens het idee dat de aanbieders (of hun familie) de prijs opdrijven door hoger te bieden als je net een bod hebt gedaan op iets, alleen is bieden daar niet bindend voor de koop en bij Ebay wel

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:09

pmarena schreef:
Dat op het laatste moment bieden wil ik eigenlijk ook ,
maar het schijnt dat als de prijs van een artikel bvb. NU op 42 euro staat ,
en de veiling over een minuut afgelopen is , ik bied dan even 43 euro en heb het laatste bod !

Maar mocht er dan iemand anders hebben opgegeven tot 50 euro te willen bieden , dan gaat het artikel toch nog naar die ander Verward


Dat klopt. Autobid gaat altijd voor, hoe dan ook. Ook als je 1 seconde voor het einde biedt. Heb ik ook wel eens gehad. Was de prijs bijvoorbeeld $32 op dat moment, bood ik op het allerlaatste moment $40 (om er redelijk zeker van te zijn dat ik het zou hebben) en dan eindigde hij op $40.35 ofzo. Dan baal je pas echt. Ik heb nu steeds voor mezelf een prijs in mijn hoofd die ik er voor zou betalen en dat bied ik dan op het allerlaatste moment. Dan kan je jezelf ook niet verwijten dat je niet hoog genoeg hebt geboden wanneer iemand er overheen gaat. De verleiding is namelijk groot om, als je iets echt leuk vindt, toch hoger te bieden dan het voor jou toelaatbare.. (met alle gevolgen van dien Lips are sealed )

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:05

Dat autobieden werkt wel eerlijk, je hebt niet altijd alles voor je hoogste bedrag, maar soms eronder. Het gaat zo: je meldt je aan, dan kies je een produkt wat je leuk vindt en dan biedt je voor een bep. bedrag, bv een hoofdstel. ALs jij max. 25 euro wil betalen typ je dat bij je bod en als het produkt bv op 12 euro staat doet de computer automatisch 12,50. Verhoogt jouw bod dus tot aan je max. bod steeds met 50 cent.

Je lrijgt een bericht alsje overboden bent en dan kun je dus nog verhogen. Via mijn ebay kun je alles volgen en dat is best spannend en werkt je koopverslaving behoorlijk in de hand Haha!

Maar wat ik weet is dat je niet op je eigen produkt kunt bieden, maar je vrienden ofzo wel...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 07:47

Nou...vanwege een ander mailadres dat niet te wijzigen was , heb ik destijds een andere account aangevraagd , en in principe doen ze het gewoon allebei Haha!

Dus als je als verkoper gewoonweg meerdere accounts aanmaakt , dan kun je echt wel op je eigen veilingen bieden

Ik ben er ook vrijwel van overtuigd dat het zo gaat Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 07:56

Als jij gegronde redenen hebt om te vermoeden dat koper en bieder dezelfde personen zijn, dan kun je Ebay inlichten en dan worden de verkoper en de bieder geschorst. Bekijk dus alle veilingen van een persoon, en zie je overal dezelfde namen opduiken, dan moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen. Toch hoeft het niet zo te zijn dat het iedere keer met opzet gebeurd, ik heb ook zo mijn vaste verkopers waar ik regelmatig op spullen biedt.

Als iemand bijvoorbeeld een maximum bedrag instelt (reserve genoemd in Amerika), dan is dat gewoon om ervoor te zorgen dat hij dat minimum bedrag voor dat item krijgt. Hij begint met $1 en heeft een reserve ingesteld van $100. Als de reserve niet bereikt is, ben je niet verplicht om het item te kopen. En er zijn er een heleboel die er dan een spelletje van maken om te bieden tot de reserve is bereikt. Is ook veilig, want je bent niet verplicht om het product te kopen.

Waar ik wel steeds vaker van hoor is "e-sniping". E-sniping wordt gedaan door een software, waar je - net als bij ebay zelf - een maximum bedrag kunt invullen. Je hoeft zelf de wekker niet meer te zetten om midden in de nacht het einde van een veiling af te wachten, de software gaat automatisch voor jouw bieden, en het hoogste bod komt dan één Minuut voor het einde van de veiling. Het voordeel van e-sniping is dat het bedrag niet kunstmatig omhoog geschroefd kan worden, het nadeel van e-sniping is dat de spanning van het bieden op een veiling naar de vaantjes is. E-sniping wordt steeds vaker toegepast in Amerika, dus als iedereen overstapt op sniping, dan is het voordeel van die software ook weer teniet gedaan...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:22

Lees de regels van Ebay eens door dan weet je precies wat er vooral NIET mag. Dat het niet gebeurd is natuurlijk een 2e. Haha!
In Amerika (en Nederland) hebben ze een reserveprijs waaronder een item niet verkocht hoeft te worden. Ik Duitsland kennen ze dat niet. Daar loop je dus idd de kans dat als er niet (of zeer weinig) geboden wordt het item voor heel weinig weggaat.
Om dit te voorkomen kun je verschillencde dingen doen (als verkoper):
- zelf of via vriendin meebieden (mag niet en als je je eigen item koopt zit je wel aan de verkoopkosten vast
-bij te weining opbrengst gewoon niet versturen (of zeggen dat je wel verstuurt hebt maar het is 'zoekgeraakt')
-het item min. 12 uur voor het einde van de veilig terugtrekken.
Alle 'oplossingen' zijn zeer irritant voor de koper en maken het kopen er niet veiliger op.

Het is voor de verkoper niet prettig als er pas op het laatste moment geboden wordt (of de laatste uren).
Wat dat betreft is bieden op de Amerikaanse Ebay prettiger als op de Duitse. Sniping gebeurd daar ook net zo goed, maar er wordt wel altijd 'normaal' geboden tot eem redelijke hoogte.

En je hebt meer keus Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:40

Citaat:
Ik Duitsland kennen ze dat niet. Daar loop je dus idd de kans dat als er niet (of zeer weinig) geboden wordt het item voor heel weinig weggaat.


Zo gaan er argentaan bitten weg voor 5 euro!!!!
tip dus voor iedereen die zo'n bit wil hebben.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:04

Hmm, bij de nederlandse ebay kan ik geen paardenartikelen vinden hoor Verward .

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:23

Ilse schreef:
Hmm, bij de nederlandse ebay kan ik geen paardenartikelen vinden hoor Verward .


Nee helaas Ebay-NL is wat dat betreft achtergebleven gebied, temeer daar er nu geen 'richting' Paardenspullen meer bestaat en het gewoon tussen de overige sportartikelen komt te staan.
Wij hebben Marktplaats, maar die werkt als veiligsite voor geen meter Frusty

Misschien moeten we eens bij BartVB gaan lobbyen Clown

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:27

Hihi, wie weet Haha! .
Ik zit nu op de Duitse, maar met mijn gebrek aan de duitse taal snap ik er nog de ballen van. Ik zie ook niet dat je kan bieden, volgens mij staat er een vaste prijs, bv bij de Eskadron flexisoft peesbescherms 50 euro. Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:43

Ilse, misschien heeft de verkoper wel meer van die peesbeschermers en is het een "Dutch Auction?"

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:18

Bedoel je deze
eskadron
Deze verkoper heeft iid een vast prijs. Hij heeft op dit moment nog 14 paar te koop.
Gratis verzending geldt alleen binnen Duitsland (dus reken op Euro 8,20 min.)
Kijk ook eens naar andere eskadron dingen
totaal eskadron
want misschien staan ze ergens nog wel goedkoper.