Vos als huisdier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 23:26

Ik liep van de week hier in het dorp in de winkelstraat. Daar liep een vrouwtje met een grijsbont beestje. In 1e instantie dacht ik dat het een kat was, maar toen ik beter keek had het meer weg van een soort te heet gewassen husky puppy... Maar dat was het toch ook niet.
Dus ik stap op die vrouw af: Wat een leuk puppy, wat voor ras is het?
"een vos"

Ik Verward Verward Verward Een vos???????????

Jah, een vos, deze zijn gefokt voor hun bont, deze is nu 8 weken oud, en ik heb hem als huisdier, dit is een zilvervos, de rode wilde vossen mag je niet als huisdier hebben, deze wel. Hij eet gewoon kattevoer en wordt ook zindelijk enzo (kennelijk had ze vaker de vraag gekregen wat het was Haha!)

Het was echt een scheet van een beestje, maar een vos als huisdier?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:28

Volgens mij blijven het gewoon wilde dieren en niet geschikt als huisdier te houden.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:38

Maar honden en katten waren ook 'ooit' wilde dieren.
Niet met hun huidige uiterlijk, maar van oorsprong....

Ik zou wel raar opkijken eigenlijk Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:43

nee, een vos kan niet, of alleen heel moeilijk als huisdier. Ze blijven vreselijk schuw, en hebben de neiging om weg te lopen. Ik vrees dat hij niet erg lang bij haar gaat blijven.

Katten en honden als huisdier hebben een hele lange evolutie achter de rug. Ze zijn geselecteerd op vriendelijk gedrag naar de mens toe. Een vos staat nog veel verder van ons af. En dat is niet zomaar te veranderen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:45

Quote van onderstaande pagina:

Hoewel de vos een agressief dier is, zijn er toch gezinnen die een vos als huisdier nemen. "In het begin zal dat geen enkel probleem opleveren, maar wanneer de vos één jaar is, zal die agressiever worden en willen weglopen."

http://jnmzwg.tripod.com/krantenknipsels3.htm

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:46

Nee. Maar dat neemt niet weg, dat dit een begin kan zijn. Bovendien zullen vossen die voor het bont gefokt worden sowieso met mensen te maken krijgen, en als je zo'n jonkie hebt, valt er nog veel te manipuleren. En natuurlijk zal hij nooit zo tam worden als de gemiddelde huis-tuin en keuken hon of kat. Maar het zou me niks verbazen als ze over 30 jaren overal met bijv. vossen lopen.

De huisdieren hebben dan wel een reuzachtige evolutie achter de rug, maar dat neemt niet de weg dat die evolutie ook niet voor een ander zou kunnen beginnen/bezig kan zijn.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:53

Ze werden vroeger op de dierenmarkt in Barneveld ook veel verkocht.
Hetb lijkt leuk, maar als ze volwassen zijn, zijn het absoluut geen huisdieren.
Over een jaar heeft die mevrouw gewoon een groot probleem.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:54

Er heeft in een russische bontfokkerij al een experiment plaatsgevonden met zilvervossen. Er werden alleen de vriendelijke en met de mensen contact zoekende dieren uitgekozen en met elkaar gekruisd. En er was binnen een paar generaties al een heel ander dier ontstaan. Dus evelotie kan en gebeurt nog steeds.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze vos uit een dergelijk fokprogramma komt. Ik denk eerder dat deze vos uit een bontfokkerij is gekomen, en dat de vrouw die er mee liep gewoon wat anders wilde. Kan het mishebben hoor, misschien weet ze waar ze aan begint. Maar misschien was het ook gewoon de sjeu van een ander huisdier dan een ander....

Deze mevrouw zal zichzelf nog tegenkomen.