kat plast steeds in haar mandje... wat te doen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

kat plast steeds in haar mandje... wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:48

Een vraag aan alle katten-houders:

Sinds een week heeft één van mijn poezen de gewoonte aangeleert om met regelmaat in haar mandje te plassen.... Boos! De eerste keer dacht ik dat het kwam doordat de kattenbak verschoond moest worden en gaf ik mezelf dus de schuld dat ik dat niet eerder gedaan had. Dus ik het wollen kleedje gewassen in de wasmachine en het rieten mandje uit laten waaien op het balkon. Vervolgens het mandje weer teruggezet.

Vanochtend de poes op heterdaad betrapt en dus gelijk met neus door de zeik geduwd en daarna op de kattenbak gezet. Vervolgens weer het wollen kleedje gewassen en de mand gelucht. En wat schetst mijn verbazing vanavond, zie ik haar wéér zeiken in het mandje (dus al voor de tweede keer vandaag...). Kan ik dus weer de boel gaan wassen... Ik had echt moeite om dat beest niets aan te doen, ik was echt behoorlijk pissig (want die stank die het met zich meebrengt, daar wordt je niet blij van).

waar kan dit aan liggen en (het belangrijkste) hoe los ik dit op, zodat het niet meer gebeurd??

Ik ben echt een beetje radeloos.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:22

Ik zou ook de mand maar eens flink onder de douche zetten met een sterkruikend schoonmaakmiddel erop, want alleen het wolletje wassen is niet genoeg. Als jij het niet meer ruikt, ruikt de poes het gewoon nog wel.

Verder zou ik morgen bij de dierenwinkel even een spuitbusje Mispoes halen, en daar het mandje mee inspuiten. Dan willen ze er niet meer plassen.

Vreemd dat ze dit zo ineens doet....

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:46

Toen onze kat opeens naast zijn bak (in dit geval op de deurmat) begon te plassen, had hij een blaasontsteking, dus misschien even langs de DA?

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:48

Onze kat heeft ook een tijdje voor de bak zitten poepen en plassen. Wij hebben de kap eraf gehaald en vanaf die tijd doet ze het altijd netjes weer in de kattenbak!

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:50

ehm, een ander mandje neerzetten, of op een andere plaats. En verder sluit ik me aan bij de andere tips.
sterkte ermee, ik weet dat het heeel smerig is.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 23:08

Sonja schreef:
Ik zou ook de mand maar eens flink onder de douche zetten met een sterkruikend schoonmaakmiddel erop, want alleen het wolletje wassen is niet genoeg. Als jij het niet meer ruikt, ruikt de poes het gewoon nog wel.

Verder zou ik morgen bij de dierenwinkel even een spuitbusje Mispoes halen, en daar het mandje mee inspuiten. Dan willen ze er niet meer plassen.

Vreemd dat ze dit zo ineens doet....


die tip kreeg ik vanavond ook van mijn moeder, dus heb ik net het mandje gesopt onder de douche... Verder zet ik het mandje ergens anders neer, kijken of dat werkt.

Die spuitbus had ik ook al in gedachte, maar bij mijn zus heeft het niets geholpen, daar zeiken ze nog steeds bijna dagelijks op de deurmat.

Misschien zijn ze pissig op me, omdat ik de afgelopen tijd veel weg ben geweest door allerlei afspraken... Daarnaast zijn ze op dieet, omdat ze volgens de dierenarts veels te dik waren, wie weet dat dit hun wraak is!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 02:20

Ik zou in ieder geval even langs de dierenarts gaan. Het kan inderdaad best zo zijn dat ze blaasontsteking heeft of blaasgruis.

Het kan overigens heel veel meer (andere) oorzaken hebben hoor.
Ik weet niet of je pas dingen verplaatst heb ? Zoals voerbak of kattenbak?
Zo ja > Staat de kattenbak misschien te dicht bij haar etensbak? Dit kan ook een reden zijn...

ALs je meer wilt weten mag je me pb-en, want ik heb me hier een tijd behoorlijk in verdiept aangezien wij ook een "naast-de-bak-plassende-kat" haddden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 06:59

Het zijn soms rare wezens....mijn katje plast netjes in de bak, maar poepen doet ze er altijd net VOOR!!!! Grrrr. Hoe schoon de bak ook is...poepen voor de bak is blijkbaar leuker... Boos!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:26

Inderdaad dat ze misschien een blaasontsteking heeft. Onze kat had dat met regelmaat en piste dan ook overal en nog ergens.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:49

Als de anaalklieren verstopt zijn dan zoeken ze ook zachte plekken om te plassen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:37

Als eerste voordat je boos word op je poes: een plasje opvangen en zo vers mogelijk naar de dierenarts brengen, misschien heeft ze een blaas ontsteking en dan kan ze er dus helemaal niets aan doen. Moeilijk om een plasje op te vangen ? Sluit haar een dagje op in de badkamer met een kattebak waarin je alleen wat geplastificeerd papier versnipperd (niet teveel), evt kun je bij de dierenarts speciale niet-vochtopnemende kattebakkorrels kopen (Katkor)) Laat in de badkamer geen handdoeken ofzo op de grond liggen, anders gaat ze daar misschien op plassen. Oja, en de stop in de was/douchebak en bad doen Haha! . Als je de urine niet direkt naar de dierenarts kunt brengen, dan moet je het even in de koelkast bewaren ! Indien er niets aan de urine mankeert dan pas kun je verder stappen ondernemen zoals hierboven beschreven.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:54

Ik weet niet of je poes gestiriliseerd is maar soms sproeien poezen net als katers om hun teretorium af te bakenen.. Hier kun je haar ook niet voor straffen het is immers natuurlijk....
Het enige wat je kunt doen is inderdaad urine opvangen en door de da laten onderzoeken als er niets mis mee is zou ik haar laten steriliseren. Is ze al gesteriliseerd dan kan het bijna niet anders dan dat ze wat aan haar blaas of nieren heeft. katten zijn namelijk hele schone dieren en vervuilen niet zomaar hun nest.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 14:24

Estragon schreef:
Is ze al gesteriliseerd dan kan het bijna niet anders dan dat ze wat aan haar blaas of nieren heeft. katten zijn namelijk hele schone dieren en vervuilen niet zomaar hun nest.


Inderdaad, ze is al gesteriliseerd. Maar heb net de DA gesproken en die zegt dat het bijna niet kan dat ze blaasontstekeing heeft, aangezien de plasjes behoorlijk groot zijn en bij een blaasontsteking zijn het meestal kleine plasjes. Ik ga wel voor de zekerheid de plas laten controleren.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:36

Hmmm als iemand nog een tip voor mijn kat heeft...
Mijn poes (gesteriliseerd) plast alleen op de voordeurmat. Als deze er niet ligt, doet ze het gewoon netjes in de kattenbak, maar zodra die mat er ligt... Boos!
Ik heb ooit de tip gekregen om mijn kattenbak op de plaats van die deurmat te zetten, maar aangezien het hier om een voordeur gaat, gaat deze tip dus niet lukken. Ook doet ze het alleen als ik er niet ben, of in bed lig.
Alle tips zijn welkom!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:02

griebels schreef:
Hmmm als iemand nog een tip voor mijn kat heeft...
Mijn poes (gesteriliseerd) plast alleen op de voordeurmat. Als deze er niet ligt, doet ze het gewoon netjes in de kattenbak, maar zodra die mat er ligt... Boos!
Ik heb ooit de tip gekregen om mijn kattenbak op de plaats van die deurmat te zetten, maar aangezien het hier om een voordeur gaat, gaat deze tip dus niet lukken. Ook doet ze het alleen als ik er niet ben, of in bed lig.
Alle tips zijn welkom!


dit is waarschijnlijk om zijn terein te laten zien!
Zodat er geen andere katten komen!!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:20

Als je het weg wast met zeep of iets dan komt er een ander geurtje aan te zitten. Dan gaan ze er weer op plassen om hun geur eraan te smeren. Misschien eens wassen met azijn ? dat wil ook wel eens helpen. bij ons plaste ze ook op de voordeurmat, hebben we flink wat azijn over gedaan en de laatste tijd hebben ze het niet meer gedaan.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:37

Hier een berichtje van kattenplas-expert nummer 1. Geintje, maar wij hebben een hele tijd last gehad van plassende katten, zowel een mannetje als een vrouwtje. Ten eerste moet je uitsluiten of het een medische reden heeft. Als ik het goed begrijp is het een poesje. Plast ze hele kleine beetjes of is het echt een grote plas? Bij kleine beetjes, kan je er bijna vanuit gaan dat ze iets aan haar nieren heeft (al dan niet nierstenen of blaasontsteking). Zijn het grote plassen dan proberen de plas op te vangen en even de DA een testje laten doen. Niets medisch, dan is het helaas psychisch. Zijn er de afgelopen tijd dingen veranderd? Andere dieren in huis erbij gekomen? Of zoiets?
Zelf bij poezen kan dit territoriaal gedrag zijn. Of ze is van slag door iets wat gebeurd is.

NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT!!!!!
-De kat met haar neus in de urine duwen. Hiermee maak je de kat juist duidelijk dat ze daar moet plassen
- Het ondergeplaste schoonmaken met sterk ruikende schoonmaakmiddelen. Deze geuren zullen juist de intentie opwekken om er weer te gaan plassen. Probeer het met groene zeep of Vanish (dat met die roze deksel)

Wat je wel kunt proberen is:
- Feliway, te koop bij de DA. Is een stekker of spray met een bepaalde geurstof die katten "gelukkig" maakt (is wel erg prijzig).
- Een etensbakje op de plek zetten waar ze plassen. Katten doen hun behoefte niet in de buurt van hun eten.
- Hetgeen waar ze op plassen weggooien. Soms dan blijven de geuren er zo sterk in hangen dat ze blijven plassen ook al maak je het 100 keer schoon
- Bij katers: 10 dagen opsluiten. Na deze tijd ruikt het huis niet meer naar hunzelf en heb je als het goed is het plasgedrag verbroken
- Ook bij katers: een hormonen injectie (ook als ze gecastreerd zijn). Deze injectie zorgt er bij niet gecastreerd katers voor dat ze een bepaalde tijd chemisch gecastreerd zijn en brengt bij gecastreerde katers ook zoiets teweeg zodat ze minder de drang hebben om de boel af te bakenen

En als alles niet meer werkt en je helemaal gek wordt van het plasgedrag van je kat, dan is vaak de enige oplossing nog een nieuw baasje zoeken. Vaak merk je dat een kat dan opeens ophoudt met dat plasgedrag.

Maar probeer het eerst maar zelf op te lossen, want een beest wegdoen is wel een hele grote stap

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 01:02

En wat doe je dan als je kat wel in de bak plast, maar naast de bak poept?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 01:15

Franca schreef:
En wat doe je dan als je kat wel in de bak plast, maar naast de bak poept?

sommige katten hebben het liefst 2 bakken, eentje voor de plasjes en eentje voor de drollen.... zeg niet dat dat bij jou ook is, maar het kan
ja ja een hond heeft een baas en een kat heeft personeel...
succes ermee

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 03:07

Oke, dat is een goed idee!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:33

Chantal schreef:
dit is waarschijnlijk om zijn terein te laten zien!
Zodat er geen andere katten komen!!


Dan zou ze het ook moeten doen als er geen matje ligt en dat doet ze niet.
Verder heb ik al vanalles geprobeerd, peper strooien, mispoes spuiten, aluminium folie neerleggen, (voerbak en kattenbak neerzetten gaat niet omdat het de voordeur betreft, en ze doet het niet als ik er ben dus heeft het ook geen nut!) Ik heb zelfs de mat een keer ingesmeerd met de sterke geur van haar mandje... heeft 2 dagen geholpen! Boos!
Het is niets medisch, het zijn gewoon grote plassen en dat is de enige plaats waar ze het doet. Als de mat er niet ligt plast ze nergens anders als in de kattenbak. (heb nu dus ook geen mat liggen!)

Ik heb 2 kattenbakken (ook 2 katten, altijd al gehad) en het klopt in de ene plassen ze en de andere poepen ze...
*LOL*

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:53

en als je er nu een nieuwe mat neerlegd gaat ze dan weer plassen?
Wij hadden het ook met de voordeur mat, wij hebben wel gewoon bakjes neergezet (plastic) als we dan de deur opendeden dan viel er wel eens een bakje om...maar ja liever brokjes op je mat dan plasjes....
Wij hebben nu ook geen mat meer liggen.......na 2 dure matten en zelfs plassen op het beton...durf ik geen mat meer neer te leggen.....maar ze is wel na het neerzetten van de bakjes gestopt met plassen op die plek