Tips voor (ernstige) zonnebrand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Tips voor (ernstige) zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 15:29

Gisteren naar het strand geweest, was lekker weer, maar een flinke wind erbij waardoor je dus niet voelt of je verbrand....
Echt iedereen die mee was is verbrand... Bij mij valt het nog wel mee, beetje rood op mijn rug en in mijn knieholtes (doet trouwens erg zeer met zitten Lips are sealed ), maar mijn vriend is er erger aan toe. Die is zo rood dat het net is of hij in de fik heeft gestaan, hij kan echt alleen op zijn buik liggen. Ook heeft hij op de achterkant van zijn benen en op zijn schouders gewoon blaren zitten zo erg is hij verbrand.
Iemand tips die écht werken? Gewone aftersun biedt geen verlichting, en doet alleen maar pijn. En weet misschien iemand iets wat die roodheid verminderd?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:35

Jeetje, blaren?? Nooit gehoord van goed insmeren, vooral bij het water gaat het harder dan je denkt!! Heeft de apotheek niks wat verlichting brengt??

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:39

Hoi supertje, klinkt vreemd, maar komkommerschijfjes helpen. Gewoon een tijdje erop laten liggen.. Smeren van smeerseltjes is erg pijnlijk...

Sterkte voor je vriend... ik weet hoe het voelt (heb rood haar en lichte huid)...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:39

begin maar met het maken van komkommerlapjes (schijfjes zijn zo klein dus schaaf ze in de lengte.... en laat ze lekker een halfuurtje op de pijnlijke plekken liggen
blijf wel smeren met aftersun, het zogt dat de huis soepel blijft, probeer anders eens een ongeparfumeerde...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:41

Lauw-warme langdurige douche nemen helpt ook

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:50

Vraag bij de drogist eens naar heliocalm...het heet tegenwoordig anders, maar kan even niet op de naam komen. Is superspul wat je op de huid sprayt en vervolgens licht inwrijft.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:06

Karnemelk of Yoghurt schijnt ook te helpen Lachen
Ik ben ook een keer gigantisch verbrand en toenmalig vriendje heeft me toen helemaal ingesmeerd met karnemelk (of yoghurt, geen idee meer eigenlijk Haha!) Het ruikt niet al te fris, maar ach, daarna kun je wel weer douchen!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 16:23

Ben net even naar de drogist gereden, maar het enige dat ze daar hadden was Calendulan, heb het maar meegenomen. Het is voor lichte schaaf- en brandwonden staat erop. Maar ze adviseerden toch om even naar de huisarts te gaan, omdat als hij blaren heeft het dan gewoon 2degraads brandwonden zijn Scheve mond Ik wist niet eens dat dat kon door de zon....
Hij verbrandt trouwens gewoonlijk helemaal niet, hij wordt echt vies bruin binnen de kortste keren.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:13

Calendulan is wel goed trouwens. Huid vet blijven houden!!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 17:31

Drogist moet apotheek zijn in mijn vorige berichtje zie ik net.
Calendulan erop smeren doet ook al auw Scheve mond Ik mag er echt niet aankomen, hij zegt dat het dan net is of er iemand sigaretten op zijn rug uitdrukt.
Als het morgen nog zo erg is sleep ik hem toch echt naar de huisarts, weekend of niet...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:23

Een aftersun-spray?
Die zijn tegenwoordig toch wel goed te vinden, en het grote voordeel dat je het niet moet smeren (en in dit geval wel van pas kan komen denk ik).
Komkommerschijfjes en yoghurt idd, maar dat is al gezegd...

Trouwens nog een tip voor de aftersun-spray, als je die op een koele plaats zet, brengt het nog wat extra verlichting op de verbrande huid.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:08

in een koud bad (niet absurd koud maar koel water) gaan liggen en daarna goed insmeren met aftersun of verkoelende gel

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:20

Een (dunne. oude) handdoek nat maken, beetje uitwringen en over je heen leggen (niet zodat je bed/bank daarna drijft, maar gewoon vochtig), dat blijft lang koel. en drukt niet te erg zodat het ook niet erg pijnlijk is.

Het kan idd zo erg verbranden dat je gewoon 2e graads brandwonden hebt, spreekt hier iemand uit ervaring Boos!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:22

he getsie, ja bij zo'n erge verbranding zou ik ook even langs de dokter gaan.
ik was pas ook vreselijk verbrand (maar niet zo erg als jou), en had hier op bokt ook over komkommergelezen. gelijk beneden een komkommer gerits, en het hielp echt! zolang die komkommer erop lag dan, want daarna deed het echt weer pijn Verdrietig
sterkte alvast de komende tijd, je zal ook wel fijn gaan vervellen Frusty

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:57

Ook ik heb hier helaas ervaring mee. Vorige zomer in frankrijk moest ik me zelfs in het ziekenhuis laten behandelen voor 2e graads brandwonden met open blaren aan mijn onderbenen.
Ik heb daarna een heel goede vette zalf meegekregen. Smeren is de eerste dagen erg pijnlijk, maar als je niet smeert wordt het echt erger. De huid droogt dan uit en gaat helemaal strak staan. Dat is echt niet om uit te houden!
Ik zou dus zeker even langs een dokter gaan. Ik ben vorig jaar ook pas 4 dagen later gegaan en heb het mezelf daardoor onnodig moeilijk gemaakt. De huid op mijn benen was al zo verdroogd dat ik mijn voeten bijna niet meer kon bewegen, dat zou ik dus zeker niet afwachten.
Succes.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 01:21

Ik zou iig geen zalf op blaren smeren (dat "sluit" de huid af), tenzij op advies van de (huis) arts !! Koelen (dmv de handdoeken, wat Jantien al voorstelde) is altijd goed en je kan er ook quark op doen ! Is wel een gekledder, maar werkt fantastisch!! Ik heb tijdens het borstvoeding geven, een keer borstontsteking gekregen en toen raadde mijn verloskundige aan, om er quark-kompressen op te doen. Het was de volgende dag al een stuk beter en tegen de avond was het zo goed als over Lachen !! Ze vertelde dat dit ook super goed helpt bij zonnenbrand en dat heb ik -helaas- ook al een keer geprobeerd. Het helpt idd Knipoog !
Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik bij blaren toch maar even naar de dokter zou gaan! (of EHBO post van het ziekenhuis !) Als hij nu nog erge pijn heeft, zou ik nu meteen gaan !!
Op dit tijdstip, zit je iig niet urenlang bij de EHBO te wachten totdat je aan de beurt bent !!
Sterkte iig, vooral voor je vriend !!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 01:48

yoghurt werkt perfect!
Bij ons in de apotheek hadden ze trouwens speciale zalf voor vebrandingen, zag ik van de week.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:17

Toch zijn de blaren wel een aandachtspunt. Wanneer ze open gaan, zoals bij mij wel het geval was loop je het risico op infectie. Daarom zou ik je toch aanraden om er even een arts naar te laten kijken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:41

ik kreeg een soort van zinkzalf van de dokter... hielp goed, kreeg alleen zwarte vlekken...

En zelf leg ik altijd komkommer op verbrande plekken...

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:34

Ik gebruik altijd Vitamine E Complex Crème van Bonusan. Ik heb nog niets gevonden wat beter werkt dan dat!

Al mijn klanten raadt ik dit ook aan, iedereen is er zeer positief over!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:39

Ik heb ook ervaring met 2e graads brandwonden Boos!
En vorig jaar was ik ook ontzettend verbrand. Deed zoveel pijn dat ik gewoon heb liggen janken, kon echt niet slapen snachts. Inderdaad koelen met een vochtige handdoek hielp, en heel voorzichtig inmeren met aftersun. En voorlopig niet meer in de zon!!