Hersenbloeding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Hersenbloeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 11:36

Mijn kat kan sinds gisterenavond niet meer lopen, het lijkt alsof ze haar bewegingen niet meer kan controleren (zoals bij ataxie).
Het is van het ene op het andere moment gekomen. We zijn gisterenavond nog met spoed naar een veearts van dienst gegaan en die concludeerde dat ze waarschijnlijk een hersenbloedign had gehad of misschien een herseninfarct waardoor ze nu spierspasmen heeft en niet meer kan lopen. De kat is overigens al 15 jaar.
Ik maak me echt erge zorgen want gisteren is ze drie keer uit bed gevallen (ze slaapt altijd bij mij). Ze kan echt alleen maar liggen... . Huilen
Ik heb al weet gebeld met de eigen dierenarts en ik ga vanavond nog naar hem toe om te kijken of we nog iets kunnen doen voor haar.
Heeft iemand dit wel een meegemaakt en kan het een hersenbloeding o.i.d. zijn?
Ik voel met echt klote nu!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 13:03

Niemand die het herkent? Kan het aan de ouderdom liggen?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:15

Jeetje zeg
Ik kan me helemaal voorstellen dat je je stinkmodder voelt.

Ik denk (maar heb er ook geen verstand van ) dat het inderdaad best wel eens een hersenbloeding kan zijn. Misschien dat ze die gekregen heeft ivm haar hoge leeftijd.

Sterkte nog, en ik hoop dat je senl weet wat er aan de hand is en wat de mogelijkheden zijn om haar te helpen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:26

mijn opa had r ook 1 gehad, terwijl hij toen niet echt super oud was, ergens in begin 60...je kan van hersenbloeding verlamming etc. krijgen, en volgens mij ook dat je coordinatie niet goed is.. met je spieren enzo..t zou best kunnen..Hersenbloeding kan ook wel eerder komen als je ouder bent idd

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:26

zoek anders op internet op wat het inhoudt!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:30

ja ik kan me echt goed voorstellen dat je je klote voelt, dat is wel een goeie zoek het op internet, misschien dat het wat oplevert

sterkte!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 13:39

Ik heb op internet al even gezocht maar ik word er niet wijzer van. Het kan vanalles zijn. Maar ik zou niet willen dat ze voor de rest van haar leven alleen maar kan liggen en niet eens meer zelf naar de kattenbak kan... .

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:46

Mijn kat heeft een hersenvliesontsteking gehad. Dat is wel iets anders dan een bloeding, maar geeft ook uitvalsverschijnselen. Mijn kat is er weer bovenop gekomen, was wel doof geworden en bijna blind, maar ze heeft nog een paar jaar een leuk leventje gehad.
Hoe het zit met hersenbloedingen bij katten, dat weet ik niet. Mensen herstellen zich soms helemaal en soms blijft er verlamming. Ik denk dat je weinig anders kunt doen dan afwachten hoe het bij jouw poes gaat.
Wat heeft de DA je verteld over de toekomst?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:19

een hersenbloeding is volgens mij dat je meteen dood bent.
een hersenbloeding (als het dat is) is een gezwollen bloedvat. dat kan je al lang hebben voor je een hersenbloeding daadwerkelijk krijgt. iemand die niet zo'n bloedvat heeft, kan nooooit een hersenbloeding krijgen. dat kun je laten onderzoeken met een CT-scan. ik weet niet hoe het bij dieren zit, maar mensen gaan er meteen aan dood.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:31

Eén van onze katten heeft vorig jaar ook een hersenbloeding gehad. Ze was helemaal in zichzelf gekeerd, lag alleen maar, maar was toen niet echt verlamd. Ze heeft injecties gekregen tegen uitdrogen, en tegen die slappe achterhand, niet helemaal verlamd, maar wel slap dus. Ik ben drie dagen volledig met haar in de weer geweest, steeds tegen haar praten en bij haar zijn, zorgen dat ze niet viel enzo. Haar blaas werkte eerst ook niet, maar na een keer door de dierenarts geleegd te zijn kwam dat ook weer goed op gang. Drinken en eten lukte de eerste dag niet, maar de tweede dag ging dat ook weer.
Na ruim een jaar heeft ze afgelopen voorjaar weer een hersenbloeding gehad en dat was voor ons de limiet. Haar linkervoorpoot deed niets meer en ik vond het ergste, dat ze zelf wel bij was en dus wel wilde lopen, maar het niet meer kon. Toen is ze op 18-jarige leeftijd, na bevestiging door de dierenarts, ingeslapen.
Ik kan voor jou niet zien hoe jouw poes er aan toe is, maar volgens mij, als je haar al lang hebt, voel je zelf aan of ze er overheen kan komen, of niet.
Brom was onze liefste poes, maar het was nu echt haar tijd en dan help je haar daarbij.
Als je nog meer vragen hebt, dan vraag je maar, het jaar dat Brom nog geleefd heeft kon ze wel wat minder dan voorheen, maar heeft ze nog een goed leefbaar leven gehad.
Heel veel sterkte in elk geval!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:40

Als de dierenarts een hersenbloeding geconstateerd heeft zal dit inderdaad wel eens zo kunnen zijn. In de meeste gevallen treden er na een aantal weken na het herseninfarct verbeteringen op. Gezonde delen van de hersenen nemen de functies over van de aangetaste hersendelen. Dit proces heeft een aantal weken nodig. Het grootste probleem met een hersenbloeding is dan ook vaak de oorzaak. Hoe kan het dat je kat een hersenbloeding heeft gekregen? Dit kan diverse lichamelijke oorzaken hebben, en het is belangrijk dat hier aandacht aan geschonken wordt om nog meer (uiteindelijk fatale) hersenbloedingen te voorkomen. Maar dat zal je dierenarts waarschijnlijk al uitgezocht hebben. Ik wens jou en je kat heel veel sterkte toe!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:46

Dit zei Ponyzotje:
een hersenbloeding is volgens mij dat je meteen dood bent.
een hersenbloeding (als het dat is) is een gezwollen bloedvat. dat kan je al lang hebben voor je een hersenbloeding daadwerkelijk krijgt. iemand die niet zo'n bloedvat heeft, kan nooooit een hersenbloeding krijgen. dat kun je laten onderzoeken met een CT-scan. ik weet niet hoe het bij dieren zit, maar mensen gaan er meteen aan dood.

Even voor alle duidelijkheid en niet als kritiek op ponyzotje bedoeld hoor, maar dit is NIET WAAR! Ze is waarschijnlijk in de war met een bloedpropje in de aderen van de hersenen. Deze kunnen er jaren zitten (en zijn zichtbaar op scans) en wanneer ze "losschieten" resulteerd dit tot een fatale hersenbloeding. Maar een hersenbloeding hoeft niet altijd fataal te zijn en kan door tal van oorzaken veroorzaakt worden. Bv. hoge bloeddruk, dunne wanden van de aderen (bij ouderen komt dit het meeste voor), ontstekingen etc. Soms zijn ze heel erg, soms wordt het nauwelijks opgemerkt en voel je alleen wat hoofdpijn. Een scan maakt duidelijk of iemand een hersenbloeding heeft gehad. Dit even ter correctie. Ik wil niet betweterig over komen hoor maar wanneer ik zoiets lees begint het te kriebelen. Studeer psychologie en diergeneeskunde en vind dit toevallig een zeer interessant onderwerp, dus kon het niet laten het even recht te zetten!! Nogmaals, succes met je kat!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 21:22

Ik ben bij de dierenarts geweest en het is dus een herseninfarct geweest!
De oorzaak ligt, na onderzoek, in het feit dat ze een hartprobleem heeft (hoge pols en lichte ruis). De verminderde hartfunctie heeft ervoor gezorgd dat ze te weinig bloed naar de hersenen heeft gehad en daardoor het infarct heeft gekregen.
De diagnose is goed. Ze zou er weer helemaal bovenop moeten komen maar we moeten haar wel medicijnen geven voor haar hart en ze moet elke maand op controle want ze kan het in principe zo weer krijgen.
Ze is al weer wat allerter na de injecties van de dierenarts en nu is het even een paar dagen afwachten voordat ze weer zelfstandig kan lopen en eten. Maar het komt weer 100% goed mits we het hartje goed blijven controleren. Ik ben heel blij in ieder geval!
Vandaag is helaas (een komt nooit alleen) wel onze grote hond (Weimaraner) ingeslapen op 8-jarige leeftijd. Hij leed aan een hersentumor! Ik mis hem verschrikkelijk!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:07

Jeetje ze moeten je wel hebben zeg.
Eerst je kat, beterschap met haar. En nu ook je hond.
Ik snap je missen helemaal, wij hebben vroeger ook een hond moeten laten inslapen omdat hij een tumor in zijn poot had.

Sterkte meid, ook voor jouw vriend natuurlijk.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:14

Potverdikkie, dat is niet niks zeg Ik wens je heel veel sterkte, lijkt me echt heel erg....8 is nog niet echt oud, vind ik.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 23:22

Dank jullie wel... aan deze klote dag leek geen eind te komen!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:23

nikkigioa schreef:
Dit zei Ponyzotje:
een hersenbloeding is volgens mij dat je meteen dood bent.
een hersenbloeding (als het dat is) is een gezwollen bloedvat. dat kan je al lang hebben voor je een hersenbloeding daadwerkelijk krijgt. iemand die niet zo'n bloedvat heeft, kan nooooit een hersenbloeding krijgen. dat kun je laten onderzoeken met een CT-scan. ik weet niet hoe het bij dieren zit, maar mensen gaan er meteen aan dood.

Even voor alle duidelijkheid en niet als kritiek op ponyzotje bedoeld hoor, maar dit is NIET WAAR! Ze is waarschijnlijk in de war met een bloedpropje in de aderen van de hersenen. Deze kunnen er jaren zitten (en zijn zichtbaar op scans) en wanneer ze "losschieten" resulteerd dit tot een fatale hersenbloeding. Maar een hersenbloeding hoeft niet altijd fataal te zijn en kan door tal van oorzaken veroorzaakt worden. Bv. hoge bloeddruk, dunne wanden van de aderen (bij ouderen komt dit het meeste voor), ontstekingen etc. Soms zijn ze heel erg, soms wordt het nauwelijks opgemerkt en voel je alleen wat hoofdpijn. Een scan maakt duidelijk of iemand een hersenbloeding heeft gehad. Dit even ter correctie. Ik wil niet betweterig over komen hoor maar wanneer ik zoiets lees begint het te kriebelen. Studeer psychologie en diergeneeskunde en vind dit toevallig een zeer interessant onderwerp, dus kon het niet laten het even recht te zetten!! Nogmaals, succes met je kat!!


bedankt voor het corrigeren, ik kan me indenken dat het voor je een doorn in het oog was. dit is wat mijn vader me vertelde nadat hij een CT-scan had gedaan. sorry Bloos

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:04

Oooooooooooh, da's dikke pech... Had ie die tumor allang?
Mens en dier schelen heel weinig, kunnen dus ook dezelfde dingen krijgen, blijkt. Sterkte ermee...troost je met je katje...

Idd het verhaal van Ponyzotje klopte niet geheel..
Maar, het verhaal van Nikkigioa ook niet geheel. Een bloedpropje resulteert niet in een hersenbloeding, maar een herseninfarct. Beiden hoeven zeer zeker niet fataal te zijn!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:36

pff jeetje.. het zit je niet mee zeg! Wat erg allemaal! En ik weet precies hoe t voelt.. onze poes had laatst ook een hersenbloeding.. doodeng is dat als je niet weet wat t is...

Sterkte!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 01:52

Wat rot van je hond, ik hoop dat je kat er toch weer snel boven op komt, dat is dan in elk geval een lichtpuntje voor je in deze zware tijd!