Schilpad en vijver

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Schilpad en vijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 10:12

Ik hoorde laatst van kennisen dat zij een schilpad in hun vijver hebben en dat dat erg goed gaat, hun vijver is nog nooit zo helder geweest.
Nou vraag ik me af of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:13

ik heb wel schildpadjes gehad, maar die heb ik welgeteld 1 dag gezien....

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:18

Kennissen van mij hebben hun roodwangschildpa ook in de vijver zitten en dat gaat goed, ik heb hem vorige week nog gezien toen kwam hij even bovendrijven.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:22

Maar schilpadden zijn wel erg dol op kleine vissen, als je het niet erg vindt dat die verschalkt worden kan het best heel leuk zijn.
Of de vijver er schoner van wordt weet ik eigenlijk niet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:55

dat denk ik niet (schoner worden)

let wel op: roodwangen moeten groot genoeg zijn, anders overleven ze de winter niet in de vijver! (toch minstens 10cm lang)

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:03

Wij hebben ook een roodwang in de vijver maar ik weet niet of de vijver er echt schoner op geworden is. Helder is hij in ieder geval wel maar er zit dan ook wel een mega filter machine bij.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:05

Het ligt eraan wat voor bodem je in de vijver hebt. Bij ons is het modder, daardoor maakt de schilpad er een rotzooi van. Als het grind, vaste klei of folie is wordt het geen rommel, maar dan moet er wel een plaats zijn waar hij kan overwinteren (ingegraven). En de vijver moet minimaal 1 meter diep zijn (liefst zo diep mogelijk), omdat dat 's winters de onderste laag boven het vriespunt blijft. En je moet ook zorgen dat er een plaats is waar hij makkelijk het water uitkan (liefst een vlot of boomstronk), want ze moeten zonlicht hebben om hun schild te laten drogen. (als ze niet io het droge kunnen krijgen ze allemaal schimmels en gaan ze geheid dood).
Planten en vissen worden onherroepelijk gesloopt .
Dus als je het doet om je vijver mooi te houden: niet doen
Als je het doet om de schilpad een fijn leven te geven: zeker doen!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:03

Hey,

Wij hebben toevallig 3 geelwang schildpadjes die op zoek zijn naar een grote vijver, ze kunnen alleen in de winter niet in de vijver.
Dus als iemand interesse heeft en ze een goed plekkie bied, kom ze gerust halen!

Groetjes Jolanda

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:10

ik meen dat ik ooit gehoord heb dat schildpadden zich aanpassen aan de groote van de vijver, dus als ze een vijver hebben met een diameter van 8 meter worden ze groter als dat ze in een vijver zitten met een diameter van 3 meter

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:16

Klopt die van mij is ook enorm gegroeid sinds ik hem in de vijver had gedaan.
Was zo'n minischildpadje, ik ging zijn aquarium schoonmaken (schildpadden en guppy's zijn geen combinatie trouwens, heb meerdere malen nog een spartelend staartje van de gup uit het bekkie van de schildpad zien komen) en dacht de schildpad even in de vijver te doen om hem daarna weer in het aquarium te zetten. (hij leek zo traag) Schijnheilig
Nou vergeet dat maar Beest liet zich niet meer vangen
Erg lang heeft hij het niet volgehouden, jaartje of drie, maar toch, bikkel!
Hij was in ieder geval een flink stuk groter geworden, maar niet zo groot dat hij de goudvissen aankon, en de plantjes hebben er ook onder geleden maar de vijver zag er toch altijd erg netjes uit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:17

dat heb je meer, dat ze zich ad ruimte inpassen. niet enkel schildpadden.
mag dat eigenlijk nog? of enkel in NL? of zijn het nu die landschildpadden die je niet meer mag hebben?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:18

geen ervaring, geen idee dat schilpadden daaarvoor dienden of dat konden

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:48

Tropische schildpadden (rood- en geelwang en nog een paar soorten mogen niet meer geeimporteerd worden. Wel mogen ze in Nederland gefokt en verkocht worden.
Wij hebben een vijver van 3 bij 3 bij 1 meter diep met 1 roodwan erin, er is dus best nog wel plek voor een andere!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:30

Mijn ouders hebben een stuk of 7 schildpadden in de vijver zitten. (2,5 bij 2,5 denk ik en dan 2 meter diep)
Het zijn 5 roodwangen en sinds zaterdag 2 geelwangen erbij. (heb ik meegenomen in de trein, van Amsterdam naar Zuid-Limburg Haha!)

Meestal graven ze zich in de winter in, onder de grond.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:35

hoi, op www.schildpad.nl kan je alle info over deze geweldige dieren vinden. Hier zeggen ze dat een roodwang in de vijver wel kan, mits deze aan bepaalde eisen voldoet. Op een andere website, weet even het adres niet, maar met een zoekmachine kom je een heel eind, daar geven ze hele andere info.
Daar staat ook dat een roodwang in een nederlandse vijver pure dierenmishandeling is. Ze hebben het veel te koud en zijn jaren bezig met dood gaan.
Ik heb zelf ook een roodwang binnen zitten in een verwarmd aquarium van 1.50 meter die we net helemaal aangepast hebben. Er kunnen er nu nog wel een paar bij, dus als je een goed plekje voor je schildpad zoekt...
Op www.schildpad.nl bestaat trouwens de mogelijkheid om je roodwang naar Italie te sturen, maar de dierenbescherming is daar erg tegen omdat het ook daar nog te koud is.
Laat je roodwang dus lekker verwamd zitten of brengen hem naar de opvang in Alphen aan de Rijn, want in een nederlandse vijver zetten is echt zielig!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 19:47

Welke soorten kun je dan wel in een vijver zetten?
Wij hebben een vijver van 12 bij 10 ongeveer, en er zit veel van die kleine visjes in.
Nou zou ik het wel leuk vinden om schildpadjes erin te zetten.
Maar als er geen roodwangen in mogen wat dan??