kittenvraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

kittenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 20:35

hoi
ik heb nu een kitten van ongeveer 7/8 weken oud (lpreciese leeftijd weten we niet)
maar nu is het probleem dat ie erg veel bijt.
zou dit bijtgedrag kunnen komen omdat ze tanden doorkomen,hij eet ook nog geen brokjes maar alleen zacht voer.
brokjes staan wel altijd voor hem klaar dus hij kan ze nemen.
wie weet of dit hoort bij een kitten?
bedankt.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:39

Soms noemen ze het liefdesbeetjes (?) dat doen vooral de katers. Het is iets wat je af moet leren als je het niet wilt, anders went hij het aan en kan het pijnlijk worden.

De brokjes kun je natmaken met water (beter geen katten(melk) ivm evt. diarree). Van alleen blikvoer eten kunnen ze (erg) gaan stinken, brokjes is dan beter. Het zijn allebei volledige voeders dus ze kunnen of alleen blikvoer of alleen brokjes. Meestal adviseren ze een combinatie van beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:41

Heb je Whiskas jonge katjes brokken?

Maar is het altijd een bepaalde plek waar hij bijt of niet, mijn vorige poesje beet me nl. altijd op dezelfde plek Scheve mond

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 06:58

ukkiepuk schreef:
Soms noemen ze het liefdesbeetjes (?) dat doen vooral de katers. Het is iets wat je af moet leren als je het niet wilt, anders went hij het aan en kan het pijnlijk worden..


Haha dat deden onze poezen toen ze klein waren (inmiddels al overleden) ook altijd. Hele nageltjes in me hoofd, bijten, ik janken want ik was nog klein. Tong uitsteken

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:50

Volgens mij is dat bijten normaal voor ze hoor, al mijn katten beten toen ze nog kitten waren, gelukkig gaat dat vanzelf weer over.

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 14:59

ik heb whiskas jonge katjes brokjes.
en het is een katertje.
dus het zal vanzelf wel over gaan.
bedankt voor de tips en uitleg

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:56

Gewoon minder blik geven minimaal een theelepel per dag en daarnaast royal canin kittenbrokjes die kan je droog en nat voeren.
Ik heb zelf een kitten van 9 weken nu en die vondt het blik veel lekkerder dus at hij verders niks meer.Ben oplaatst gaan minderen met blik en toen kreeg hij honger en dan beginnen ze vanzelf wel te puzzelen met die brokjes.Wil dat ook niet dan meng je een theelepel blikvles door wat brokjes en dan doe je elke keer minder blikvlees idoor de brokjes en dan eten ze zomaar brokjes.
Blikvlees is helemaal niet goed voor het gebit maar meer een tractatie.
Ze gaan erg stinken uit de mond en tandvleesontsteking kunnen ze er van krijgen omdat ze dan minder hardvoer kauwen en dat moeten ze juist veel doen.
Een goede brok zoals royal canin,eukanubba.iams zijn echt goede brokken waar echt alles in zit. De ontlasting stinkt niet en zijn mooie harde keutels waardoor je ze makkelijk uit de kattenbak haalt. Ik zeg altijd goedkoop is duurkoop.En dit duurder voer kan je veel langer mee want je hoeft er veel minder van te geven dan de goedkopere voer dus ook minder ontlasting.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:01

Wij hebben ook pas een kitten, zij eet wel gewoon en bijt alleen in haar speeltjes. Ik hoop dat het vanzelf over gaat, voor je.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:04

dreamegirl schreef:
Blikvlees is helemaal niet goed voor het gebit maar meer een tractatie.
Ze gaan erg stinken uit de mond en tandvleesontsteking kunnen ze er van krijgen omdat ze dan minder hardvoer kauwen en dat moeten ze juist veel doen.


Wij hadden laatst een kat op mijn werk die zijn leven lang alleen brokjes at (Iams). Zijn bek was rot van de stomatitis en hij had bijna geen tanden meer......

Het heeft te maken met de bouw van de kaak en tanden en erfelijkheid.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:03

ukkiepuk"]
[quote="dreamegirl schreef:
Blikvlees is helemaal niet goed voor het gebit maar meer een tractatie.
Ze gaan erg stinken uit de mond en tandvleesontsteking kunnen ze er van krijgen omdat ze dan minder hardvoer kauwen en dat moeten ze juist veel doen.


Wij hadden laatst een kat op mijn werk die zijn leven lang alleen brokjes at (Iams). Zijn bek was rot van de stomatitis en hij had bijna geen tanden meer......

Het heeft te maken met de bouw van de kaak en tanden en erfelijkheid.
[/quote]Ja uitzonderingen zijn er natuurlijk maar ik blijf bij dat blikvlees niet goed is voor het gebit dat je je poes beter hardvoer kunt geven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:07

Ik noem het ook liefkoosbijtjes Haha! . Kan zijn dat ie wisselt maar dat zou wel erg vroeg zijn. Misschien heeft ie een ontsteking of iets dergelijks?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:32

Dat zie je vaak als de tandjes doorkomen. Geen probleem, dat gaat wel weer over.
Maar ik zal je toch aanraden om hem niet alleen zacht voer te geven. Dat is namelijk niet echt gezond! Geef 1x op de dag een klein beetje zacht voer, en zorg dat ie altijd beschikking heeft over harde brokjes.
Als ie honger krijgt, gaat ie er vanzelf wel op kauwen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:17

Mijn dierenarts heeft me verteld dat blikvoer alleen maar lekkernij is, ze hebben het niet nodig.
Dat bijten doen alle jonge kittens, en is heel simpel af te leren, nl. gewoon "nee" roepen als ze de tandjes gebruiken en je hand wegnemen. Ik heb meerdere katten gehad, en geen van alle bijt nog. Het is gewoon spelen, maar als je ze het niet afleert, kunnen ze het blijven doen tijdens het spelen.
Ik haal mijn droogvoer bij de dierenwinkel, royal cannin. Daar zit alles in wat ze nodig hebben...

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:16

griebels schreef:
Mijn dierenarts heeft me verteld dat blikvoer alleen maar lekkernij is, ze hebben het niet nodig.
Dat bijten doen alle jonge kittens, en is heel simpel af te leren, nl. gewoon "nee" roepen als ze de tandjes gebruiken en je hand wegnemen. Ik heb meerdere katten gehad, en geen van alle bijt nog. Het is gewoon spelen, maar als je ze het niet afleert, kunnen ze het blijven doen tijdens het spelen.
Ik haal mijn droogvoer bij de dierenwinkel, royal cannin. Daar zit alles in wat ze nodig hebben...
Gho met jou kan ik praten ik geef mijn katten mischien 3 keer in de week een theelepel blikvlees voor de lekkernij voor de rest mogen ze royal canin eten voor de optimale lichaamsgewicht en we hebben ook nog een kitten en die krijgt de versie kitten.
goed voer,goede ontlasting ,ze glimmen ontzettend,zien er gewoon perfect uit.Het is duur maar je hebt er ontzettend veel voordelen aan met je kat en je hoeft er ook minder van te geven dan het goedkopere voer.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:48

Citaat:
Ja uitzonderingen zijn er natuurlijk maar ik blijf bij dat blikvlees niet goed is voor het gebit dat je je poes beter hardvoer kunt geven.


En de gevolgen van alleen brokjes en blaasgruis?? Komt steeds vaker voor bij katten die alleen brokjes eten.

(ik val je niet aan hoor, in principe heb je glijk, werd vroeger altijd geadviseerd. Deden wij namelijk ook. Maar de laatste tijd komen steeds meer dierenartsen erop terug ivm blaasgruis. Het is ook niet de bedoeling om je kat alleen blikvoer te geven, maar 3 à 4x per week een beetje (¼ blikje van 400 gram ipv brokjes) is toch het advies en dan het liefst nog extra water doormengen.)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:28

Mijn katten hebben 24/7 een bak brokken staan, en elke avond krijgen ze een bakje blikvoer. Mijn oudste kat heeft geen tanden mee en krijgt medicijnen dus gestampt door het blikvoer. Als we hem geen blik geven kan hij dus niks eten.

Toen onze jongste (nu 3 jaar) nog een kitten was beet ze ook veel, wij vonden dat zooo schattig Ze doet het nu nog steeds, maar heeft het nooit hard gedaan. Het is nog steeds wel schattig, aangezien ze niet gemeen doet.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:40

ukkiepuk schreef:
Citaat:
Ja uitzonderingen zijn er natuurlijk maar ik blijf bij dat blikvlees niet goed is voor het gebit dat je je poes beter hardvoer kunt geven.


En de gevolgen van alleen brokjes en blaasgruis?? Komt steeds vaker voor bij katten die alleen brokjes eten.

(ik val je niet aan hoor, in principe heb je glijk, werd vroeger altijd geadviseerd. Deden wij namelijk ook. Maar de laatste tijd komen steeds meer dierenartsen erop terug ivm blaasgruis. Het is ook niet de bedoeling om je kat alleen blikvoer te geven, maar 3 à 4x per week een beetje (¼ blikje van 400 gram ipv brokjes) is toch het advies en dan het liefst nog extra water doormengen.)

Ja maar royal canin en andere duurder voer zit iets in wat blaargruis voorkomt.goedkopere soorten zit datgene niet in.mijn katten krijgen gewoon af en toe een theelepel blikvlees omdat ze het zo lekker vinden.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:57

Blaasgruis krijgen van alleen brokjes? Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. De blaasgruisdieten die wij op de praktijk verkopen zijn juist in brokvorm! Wel wordt geadviseerd om de kat voldoende te laten drinken. Doet ie dat niet uit zichzelf zou je de brokjes nat kunnen maken.
Beter om blaasgruis te voorkomen is wat extra vitamine C geven (gewoon de tabletjes van de drogist).
Blaasgruis ontstaat wanneer urine niet meer zuur is (zie je vaak naar aanleiding van een blaasontsteking), voeding die verzurend werkt (of dus vitC) is dan aan te raden.

Mijn katten krijgen altijd Hill's, is ook prima voor. net als Royal Canin bijvoorbeeld. Wel is het aan te raden om verpakt voer te geven, waar duidelijk een houdbaarheidsdatum op staat (ipv bv losse voeding zoals je bij Pet's Place ziet, je weet nooit hoe lang het voer al in de bakken zit, en de kwaliteit loopt dus terug).

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:10

Riëtte schreef:
Blaasgruis krijgen van alleen brokjes? Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. De blaasgruisdieten die wij op de praktijk verkopen zijn juist in brokvorm! Wel wordt geadviseerd om de kat voldoende te laten drinken. Doet ie dat niet uit zichzelf zou je de brokjes nat kunnen maken.
Beter om blaasgruis te voorkomen is wat extra vitamine C geven (gewoon de tabletjes van de drogist).
Blaasgruis ontstaat wanneer urine niet meer zuur is (zie je vaak naar aanleiding van een blaasontsteking), voeding die verzurend werkt (of dus vitC) is dan aan te raden.

Mijn katten krijgen altijd Hill's, is ook prima voor. net als Royal Canin bijvoorbeeld. Wel is het aan te raden om verpakt voer te geven, waar duidelijk een houdbaarheidsdatum op staat (ipv bv losse voeding zoals je bij Pet's Place ziet, je weet nooit hoe lang het voer al in de bakken zit, en de kwaliteit loopt dus terug).
Ja Hill's is ook perfect voer alleen vreemd mijn katten lussen het allemaal niet en royal canin wel.(Heb eerst hill's geprobeert)Goed water laten drinken staat ook op de zakken voer volgens mij dat de kat altijd moet beschikken over voldoende vers water.
Haarballen worden ook goed voorkomen met duurder voer net zoals blaasgruis.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:16

Riëtte schreef:
Blaasgruis krijgen van alleen brokjes? Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. De blaasgruisdieten die wij op de praktijk verkopen zijn juist in brokvorm! Wel wordt geadviseerd om de kat voldoende te laten drinken. Doet ie dat niet uit zichzelf zou je de brokjes nat kunnen maken.
Beter om blaasgruis te voorkomen is wat extra vitamine C geven (gewoon de tabletjes van de drogist).
Blaasgruis ontstaat wanneer urine niet meer zuur is (zie je vaak naar aanleiding van een blaasontsteking), voeding die verzurend werkt (of dus vitC) is dan aan te raden.

Mijn katten krijgen altijd Hill's, is ook prima voor. net als Royal Canin bijvoorbeeld. Wel is het aan te raden om verpakt voer te geven, waar duidelijk een houdbaarheidsdatum op staat (ipv bv losse voeding zoals jebij Pet's Place ziet, je weet nooit hoe lang het voer al in de bakken zit, en de kwaliteit loopt dus terug).


Volgens mij hadden we het hier over gewoon voer en geen dieetvoer. Het gewone voer heeft geen verlagende pH-waarde en is niet zout. De informatie heb ik trouwens van "Leo specific" en dus niet van mij zelf.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:20

wij hebben nu ook jonge katjes! Die beginnen ook te bijten! Wij geven ze gewoon een tikje op hun kop en dan stoppen ze vanzelf. Ook is er speciaalle melk voor jonge katjes dat spul hebben wij ook daarvan raken ze niet aan de diarree

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:24

ukkiepuk schreef:
Volgens mij hadden we het hier over gewoon voer en geen dieetvoer. Het gewone voer heeft geen verlagende pH-waarde en is niet zout. De informatie heb ik trouwens van "Leo specific" en dus niet van mij zelf.


Dan loopt 'Leo Specific' achter, want de meeste premiumvoeders hebben onderhand wel die lage pH-waarde. Groot voordeel van de grote concurrentie in het kattenvoer, ze moeten blijven ontwikkelen om klanten te trekken, en daarop haal je ze wel binnen.

Overigens krijgt onze kat elke avond een theelepel blikvoer en twee keer per dag brokjes (nu nog Eukanuba).