Flauwvallen en je medemens :(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Flauwvallen en je medemens :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 10:49

Gisternacht was er Jazzweekend bij ons in het centrum, ik ben daarheen gegaan met mijn vriend en nog een stelletje.

We waren eerst even naar onze "stamkroeg" geweest, daar wat gedronken. Daarna richting de stad. We hebben een rondje gelopen, toen stonden we voor het poolcentrum te praten en ik werd een beetje duizelig dus ben tegen een deur aan gaan leunen, ik zei tegen Frank (mijn vriend) dat ik duizelig was.

En toen werd ik wakker, Frank had me vast en verder stond er een grote groep te kijken. Frank werd gewoon helemaal niet geholpen, mensen keken alleen maar. Frank heeft me toen half dragend meegesleurd de drukte uit, zonder hulp, niemand ging ook opzij. Ik was in een soort van roes, kon bijna niet op mijn benen staan. Hoorde alles heel ver, en het leek net alsof ik verdoofd was. Toen zei ik iets te vroeg dat het wel weer ging en dat Frank me los kon laten, toen ging ik er bijna weer bij liggen.

Toen ben ik op een 1 of andere manier naar huis gelopen met hem samen, en thuis op de bank was ik weer meteen weg. Frank heeft me weer wakker gekregen en naar bed gebracht. Vanmorgen ging het wel weer, ben alleen nog steeds een beetje licht in mijn hoofd.

Ik snap er nog steeds niks van, er was de hele avond niks aan de hand, ik had maar 1 borrel gedronken dus daar kan het niet aan liggen. Niks verkeerds gegeten of wat dan ook. Ik ben helemaal geen "flauwvaller" het is me 1 keer eerder gebeurt, gewoon thuis en dat had een reden. Dit was gewoon zomaar...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:00

het is toch van de zotte dat er dan niemand een hand uitsteekt om te helpen. Ik snap dit soort dingen niet zo heel erg goed maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Wat een mazzel dat hij je thuis heeft gekregen, ik ben ook een keer
goed flauwgevallen op mijn werk en ik weet precies wat je bedoelt als
je zegt dat het net leek alsof je verdoofd was.

Heb je misschien een hele lage bloeddruk of bloedarmoede??
Hou het wel even in de gaten vooral als dit vaker gaat gebeuren.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 11:01

Voor zover ik weet heb ik niks, voor gisternacht was er ook niks aan de hand, maar woensdag is er toevallig toch bloed geprikt, vanwege controle voor een operatie, dus als daar iets vreemds in zal zitten bellen ze wel neem ik aan.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:09

Ik heb er zelf ook heel veel last van de laatste tijd. Ik stp dan net op tijd en kan zo voorkomen dat ik onderuit ga. Ik krijg het altijd als ik het te warm heb of te lang in de zon sta. Over dat niemand helpt kan ik meepraten. Een aantal jaren geleden is Greetje in Emmen onderuit gegaan. Ze zakte zomaar weg en het leek heel erg op epilepsie (heeft ze niet). Ze lag dus midden in het centrum en iedereen liep maar gewoon door. Gelukkig kwam na een tijdje een bekende van ons (postbode) eraan die hielp. Ze is toen met de ambulance afgevoerd. Maar dan zit je goed in de piepzak, want je ziet iedereen lopen, maar niemand helpt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:18

Waarschijnlijk dachten die omstanders dat je gewoon stomdronken was en daardoor van het padje af. Dat zal tijdens zo'n weekend heus wel eens gebeuren denk ik. Dat zou mijn gedachte wel geweest zijn denk ik... Bij een wildvreemde tenminste. Jullie waren toch ook met z'n 4en? 3 mensen om je te helpen niet genoeg?

Ik probeer het absoluut niet goed te praten hoor, maar kan me er wel wat bij voorstellen hoe dat gegaan is.

Overigens, als je wel helpt krijg je soms ook rare reacties: Oudere mevrouw die van de fiets viel compleet met boodschappen, gebeurde voor m'n neus, kleine ravage. Wou helpen met oprapen van dame en boodschappen. Niks daarvan! Ik moest met m'n tengels van haar tas af blijven Nou, zak er dan ook maar in.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 11:25

Sja, ookal is iemand stomdronken, je ziet iemand er helemaal in paniek bijstaan, dan vind ik het logisch om even te helpen. Ik weet niet waar het stel was waar we mee waren, ik heb niet eens een idee of ze het hebben zien gebeuren.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:11

Nou Margreet, ik heb bij een ernstig auto-ongeluk geholpen en daar stonden dus ook mensen aan de kant om alleen maar te kijken en verder
geen poot uit te steken, lekker mensenlijk niet

Dat oude vrouwtje wat jij wilde hebben was natuurlijk als de dood dat je haar tasje wilde pakken *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 12:18

Ik het het idd ook bij het auto-ongeluk dat ik samen met Frank had, niemand die hielp.... Allemaal apieskijkers, gelukkig kwam er iets later een dokter voorbij lopen die heeft geholpen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:36

Dat is toch een heel bekend verschijnsel/probleem van groepspsychologie?
Wanneer er veel mensen staan te kijken zal niemand helpen( en verzuipen er dus rustig mensen terwijl 100 man staat toe te kijken), wanneer er 1 persoon langs komt dan zal die veel eerder wel helpen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:28

Jah... Dat is zeker een rot situatie.
Dat ik geslagen werd (echt hard tegen hard, ik werd gewoon lens gemept) mensen stonden erbij en keken ernaar. Als ik ooit nog de vrouw vind die er tussen gesprongen was, wil ik haar heel hartelijk bedanken. Ik wil niet ween wat er anders was gebeurt...
Ik ben ook eens flauwgevallen in het zwembad, er was één badmeester, echt maar ééntje, die me hielp, oh nee, drie. De rest van eht team (zo'n 7 man) stond vanaf een afstandje te kijken... Scheve mond

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:41

Ik ben iemand die heel erg snel fauwvalt Scheve mond
Maar ik maak juist vaak het omgekeerde mee...
Maargoed in een kroeg is het anders, ikdenk dat mensen idd dachten dat je dronken was.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:16

Het was niet in een kroeg, maar gewoon buiten. Verder vind ik niet dat het uit moet maken of iemand dronken is of niet.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:25

Jantien heeft helemaal gelijk. Dat praat natuurlijk niets goed, maar mensen in grote groepen zullen niet snel helpen om een aantal redenen. Bijvoorbeeld omdat ze het idee hebben dat het wel niet zo erg zal zijn, want niemand anders doet iets. Als het wel erg was, dan had er toch wel iemand anders geholpen?.
Ik weet niet meer wat de andere redenen zijn waarom mensen niet helpen, dan zou ik mijn boek erbij moeten pakken, maar daar heb ik geen zin in Knipoog Wel weet ik nog heel goed wat de docent zei over wat te doen als je in de problemen zit en je hulp nodig hebt. Zorg dat je duidelijk zegt dat je hulp nodig hebt en probeer iemand direct te vragen. Bijvoorbeeld, u daar, in die rode jas, help me aub?! Dan heb je veel meer kans om geholpen te worden.

Maar, ontopic; Flair, wat een vervelende ervaring. Ik hoop voor je dat het niet meer voorkomt dat flauwvallen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:10

Idd een bekend probleem in groepen *LOL*

Heeft iets te maken met ambigue situaties (dus moeilijk te interpreteren wat er aan de hand is) en de aanname dat er als iets gedaan is (oh, er staan al zoveel mensen bij de politie/brandweer/ambu/ehbo zal al wel gehaald zijn).

Wat Wmijn zegt klopt: door aan te geven dat je hulp nodig hebt maak je de situatie minder ambigue (het is geen stoeipartij onder vrienden, maar die jongen wordt in elkaar geslagen). Door iemand aan te spreken (rode jas) doorbreek je het groepsgevoel en maak je iemand persoonlijk verantwoordelijk.

Hier zijn natuurlijk allemaal mooie psychologische/sociologische namen voor die op die moment even helaas zijn weggezakt Haha!.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 20:42

Haha! iemand aanspreken gaat moeilijk als je "slaapt", maar Frank had dat idd wel kunnen doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:01

Barb schreef:
Dat oude vrouwtje wat jij wilde helpen was natuurlijk als de dood dat je haar tasje wilde pakken *LOL*


Schijnheilig Knipoog

Ik fietste vlak achter haar toen ze met haar voorwiel tegen de stoeprand kwam en viel, waarschijnlijk dacht ze in de schrik dat ik haar geduwd had als truc om haar tas te jatten. Tja...
En als zo'n vrouwtje nog bijdehand genoeg is om zo tegen je tekeer te gaan, dan zal het met de schade ook wel meevallen dacht ik zo.


Het is idd wel een bekend verhaal, iedereen denkt dat de ander al iets gedaan heeft en uiteindelijk doet niemand iets.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:26

getver flair niet leuk.
Hopelijk knap je snel weer op

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:51

Nou ja, het gaat nu vast weer wat beter, hoop ik.

Ik val ook nogal eens flauw, kan er ook erg slecht tegen wanneer ik in een benauwde warme ruimte kom als ik net uit de kou kom.
Dat had ik dus ook op een vrijdagmiddagborrel op mijn werk. Ik had het warm, dus ik wilde even naar mijn werkplek lopen om daar te gaan zitten.
Iedereen was weg en ik loop mijn kantoor in en wilde nog gaan zitten, maar toen viel ik al. Toen ben ik maar blijven liggen om weer een beetje bij te komen. Op dat moment komt mijn collega binnen.
Hij vraagt wat ik aan het doen ben (ja joh vond het plafond interessant Lips are sealed ) daarna vroeg hij of het wel ging. Ik zeg: Ja, het gaat wel.
Ik lig nog steeds op de grond en hij zegt: OK prettig weekend! en hij dondert op naar huis Verward

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:20

't Is heel erg krom, maar ook in jouw geval, Essie, moet je dus precies zeggen wat je wilt. Als jij zegt "gaat wel", dan weet die ander niet dat je eigenlijk nog hulp zou willen hebben. Zeg je "nou, eigenlijk niet zo, kun je even bij me blijven" dan had die persoon dat vast gedaan. Overigens is die eerste vraag wel een beetje suf. Tenzij het bij jullie normaal is om af en toe even op de grond te gaan liggen Knipoog Haha!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:50

Tja, mensen in groepen, waardeloos Mijn nicht is een tijd geleden aangevallen op straat: niemand hielp. De politie zei: je moet "brand" schreeuwen, dan komen er wel mesnen helpen, en de keer daarop ( ze woonde toen in een slechte wijk van Amsterdam) toen ze werd aangevallen riep ze brand en kwam een groep haar helpen. Is toch belachelijk?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:10

Wmijn schreef:
't Is heel erg krom, maar ook in jouw geval, Essie, moet je dus precies zeggen wat je wilt. Als jij zegt "gaat wel", dan weet die ander niet dat je eigenlijk nog hulp zou willen hebben. Zeg je "nou, eigenlijk niet zo, kun je even bij me blijven" dan had die persoon dat vast gedaan. Overigens is die eerste vraag wel een beetje suf. Tenzij het bij jullie normaal is om af en toe even op de grond te gaan liggen Knipoog Haha!


Nou ja ik ben al vaker flauwgevallen en als je dan op de grond ligt kan er niet veel meer fout gaan maar moet je gewoon even wachten dus ik hoefde ook geen praktische hulp, want je kunt gewoon niets doen.
Dus ja als je dan weer wakker bent en je bent je niet blauw gevallen dan gaat het wel weer.
Alleen ik zou nooit zomaar de deur uitlopen als er nog iemand op de grond ligt en voor de rest is het gebouw bijna leeg.
Ik had in ieder geval even gewacht tot degene weer in staat was om op te staan. Ik vond het iig een beetje vreemd, zeker van een collega.
Als een vreemde zo had gereageerd had ik het weer wat anders gevonden.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:11

Ik ben niet zo'n iemand die snel flauw valt. Maar tijdje geleden op school stond de hele klas voor het lokaal te wachten. (de lerares was laat) En ik werd opeens heel duizelig, ik zag een waas voor me ogen, en me oren klapten dicht. Dus ik zei tegen een paar uit m'n klas dat ik heel erg duizelig was enzo en dat ik bijna flauw viel. Ze zeiden alleen: 'Ohh' Nou lekkere klasgenoten.. Niet dus.. Gelukkig op dat moment kwam de lerares eraan en ben ik snel gaan zitten. En paar weken later had ik het weer in een tussenuur toen we allemaal buiten stonden. (ook nog paar uit andere klassen die ik ken) Nou ze vatten het gewoon niet serieus op. Dus daar sta je dan in je eentje. Scheve mond

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:30

Ik heb het ook heel regelmatig als ik in de drukte ben, en als het heel rokerig is. Dan maakt ook bij mij de gedronken hoeveelheid drank niet uit, ik kan ook zo neerdonderen als ik nuchter ben.

Mensen helpen dan inderdaad niet echt. En als ze al helpen, dan vragen ze meteen van: "ben je dronken?" "heb je drugs op?" enz.... heel irritant!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:35

Bij het uitgaan ook goed op je glas letten.... na zulke dingen en soms ook ziekenhuis opname wil er wel eens ontdekt worden dat er door iemand anders iets in het drinken is gegooid Boos!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:44

Ik ben de laatste weken ook een paar keer flauwgevallen,maar iedereen hielp toen wel goed.Sommige mensen waren juist overdreven bezorgd om me.