Examen gedaan en nu, (rotterdam?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Examen gedaan en nu, (rotterdam?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 23:13

Ik heb dus nu net mijn VWO-examen gedaan. Maar nu....
Ik heb destijds een heel breed pakket gekozen omdat ik niet wist wat ik wilde doen na mijn examen. Helaas weet ik het nu nog steeds niet.

Ik zit te denken aan Gezondheidswetenschappen (en beleidsmanagement) op de EUR in Rotterdam. Maar ik ben bang dat det studie weinig voorsteld. Je hebt (volgens studenten op de open dag) maar 10-14 lesuren en dan nog 10 uur zelfstudie per week. Dit komt dus op maar 24 studieuren per week. Ik maak nu toch echt wel een stuk meer uur en heb nog tijd zat voor andere dingen.
Ben bang dat ik me dus erg ga vervelen, bovendien wordt je met elk vakkenpakket toegelaten. En heb ik een breed pakket, dus ben ik bang voor veel herhaling. Dus als iemand die studie kent, doet / gedaan hebt (het heette voorheen BMG), hoor ik graag wat ervaringen.

Ook heb ik er aan gedacht om een jaar er tussenuit te gaan en te gaan werken. Maar ja, wat voor werk dan en hoe orieënteer ik me dan ondertussen?

Ik zit heel erg te twijfelen, en moet eigenlijk wel zo'n beetje wat gaan kiezen ondertussen. Ik heb er eindelijk ook geen zin in om nu aan een studie te beginnen, en daar na een half jaar weer mee te stoppen omdat ik het niets vindt

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:29

Aj , dat klinkt een beetje zoals ik vroeger Lachen

Ik had de eerste 3 jaar Atheneum gedaan , wist niet wat ik echt wilde worden. Wist wel dat ik geen zin had om een studie-bollen-studie te gaan volgen , en ben toen naar de HAVO gegaan om eerder klaar te zijn met school.
Havo-examen gedaan , nog gekeken voor een vervolgopleiding....maar niks waar ik ECHT enthousiast van werd. Tja dan maar paardenhouderij ofzo , maar daar waren al genoeg aanmeldingen voor binnen gekomen dus dat ging niet door. Wel jammer , maar echt erg vond ik het niet.
Na 3 maanden thuiszitten heb ik maar een baantje gezocht in de krant , en toevallig vlakbij in een tomatenkas werd iemand gezocht.
Ik heb daar vervolgens 3 jaar gewerkt totdat de baas met het bedrijf stopte, met veel plezier daar gewerkt op de hitte en de rotte werkhoudingen na dan Haha!

Ik ging er vanuit dat ik daar een jaartje zou werken en dan ondertussen wel erachter zou komen wat ik nu ECHT wilde.
Dat gebeurde jammer genoeg niet....maarja ik wilde toch wat anders.

Toen ben ik gaan reageren op advertenties in de krant , op een paar werkplekken langsgeweest , gesolliciteerd/geinformeerd....

o.a. bij de politie Haha! , postbode leek me ook wel wat , ik was nog bijna via werkend-leren electricien geworden , intercedente.... toch liep dat allemaal stuk. Heb ook nog 2 jaar bij een andere baas in een kas gewerkt , en kwam toen de advertentie tegen van mijn huidige werk.
Eerst gevraagd of het wel was wat ik zocht (de brutaliteit Haha! ! ) , gesprekje en begonnen.

Het bevalt super !!!!

Ik heb dus veel geluk gehad , vooral omdat ik dus alleen maar mijn HAVO-diploma heb.

Ik wilde best wel een studie volgen , maar dan wel 1 waar ik echt voor ging.
Tot op de dag van vandaag zou ik echter nog steeds niet weten wat ik nu zou moeten kiezen , dus heb veel geluk dat ik inmiddels al een hele leuke baan heb !!!! *dankbaar* Lachen

Ofwel aan mijn reactie heb je dus ook niks , maar zo is het met mij verder gegaan....

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:52

tja, moelijk, ik ken die studie ook niet
wel goed dat je er zo over na denkt , want de meeste gaan zomaar een opleiding doen (zoals ik deed Clown ), en die komen dan in het 1e of 2e jaar erachter dat dit helemaal niet is wat ze wilden en gaan dan een andere opleiding doen (ik dus ook Haha! )

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 08:52

Als je echt niet weet wat je wilt, dan is een jaartje werken geen gek idee. Maar bedenk wel dat als je eenmaal uit de schoolbanken bent, je er moeilijk weer terug in komt.
Ik zelf heb 2 studies afgebroken voordat ik besloot voorlopig te gaan werken. 3 jaar fulltime gewerkt, en erachter gekomen dat het niet meevalt om zonder diploma's een redelijke baan te vinden.
Afgelopen februari ben ik alsnog gestart met een nieuwe opleiding: MBO verpleging in BBL. En dit bevalt me super. 9 maanden naar school met wat korte stages en daarna al lekker aan het werk. Ik heb het echt naar mijn zin en heb voor het eerst het idee dat ik een opleiding echt wil afmaken.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:44

Richtje, je moet van een universitaire of HBO studie ook niet verwachten veel lesuren te hebben, hoor. Het is voor het grootste deel zelfstudie. Zoals het op de middelbare school is is het helemaal niet en dat zul je op elke opleiding zo vinden, hoor.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 18:24

Bedankt voor de reacties!
Kinta, ik denk dat dat ook nog wel per studie verschilt. Maar buiten dat, komt dit (volgens studenten EN docenten) maar op zo'n 24 uur per week in totaal.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:36

Kinta, ik doe een hbo en zit toch echt wel redelijk veel tijd in de banken. Het is echt wel een studie waar je 40 uur per week kwijt mee bent (als je alles doet)...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:43

Kinta schreef:
Richtje, je moet van een universitaire of HBO studie ook niet verwachten veel lesuren te hebben, hoor. Het is voor het grootste deel zelfstudie. Zoals het op de middelbare school is is het helemaal niet en dat zul je op elke opleiding zo vinden, hoor.


Hangt helemaal van de studie af. Veel HBO opleidingen zijn nog wat klassikaler van opzet en daarbij heb je gewoon een hele week in je rooster zitten. Een deel van de universitaire studies is ook behoorlijk intensief (denk bijvoorbeeld aan medicijnen, exacte studies). Bij andere studies (rechten, talen, gamma-wetenschappen) kan het idd voorkomen dat je maar 6 tot 8 uur in de week college hebt. De rest van de tijd wordt er wel van je verwacht dat je flink wat aan zelfstudie doet, opdrachten maakt, eventueel bij werkgroepjes zit. Mijn ervaring is dat ik het heel erg fijn vond om zoveel vrijheid te hebben. Lekker je eigen tijd indelen Haha! . Dit lukt echter alleen bij mensen met een redelijke dosis zelfdiscipline Knipoog

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:53

De universiteiten gaan steeds meer over op zelfstudie. Ik heb vrij veel uren, maar dat komt omdat wij heel veel verplichte practica hebben(geneeskunde).
Ik ben met zelfstudie erbij iets van 30 uur per week met mijn studie bezig en in tentamenweken meestal veel minder...Knipoog Maar het grootste deel van mijn medestudenten is alles bij elkaar toch wel 50 uur per week bezig. Het is ook net hoe makkelijk je leert

Gezondheidswetenschappen is op zich wel een leuke studie(volgens een vriend van me, die heeft het 2 jaar gedaan tot hij ingeloot werd). Het was voor hem niet echt wat hij zocht, maar hij wil ook graag arts worden.
Hij was toch wel veel tijd kwijt aan de studie, maar het aantal verplichte uren en de stof die in een blok behandeld wordt verschilt ook per universiteit...(geneeskundestudenten in Utrecht hebben bijv. veel minder practica dan wij aan de VU *LOL* )

Succes met je keuze!
Maak je niet te druk over weinig uren, naast je studie kun je ook heel veel dingen doen Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 20:31

Tja, ik denk dat ik dan toch maar de knoop door moet hakken en me in moet gaan schrijven bij de ibg. Mocht het niets zijn, kan ik altijd nog stoppen (hoewel ik niet met zo'n instelling aan de studie moet beginnen Haha!).
Iig bedankt voor alle reacties en adviezen. Mocht iemand een kamer daar in de buurt weten, dan houd ik me aanbevolen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:45

Je kunt idd altijd nog stoppen. Voor 1 oktober kost het je zelfs geen jaar stufi *LOL*
Zo begon ik ook aan mijn studie hoor, maar ik heb het super naar mijn zin Party!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:06

ik heb ook maar een uurtje of 10 in de week hoor aan lessen (HBO dier en veehouderij).. de rest moet (lees zou je moeten) je thuis doen.
En als ik jou was zou ik nooit een jaar gaan werken, als je het geld eenmaal geproefd hebt.. Ik zou er dan eerder een jaar op uit trekken, of een gave cursus gaan doen ofzo. Succes met je keuze!