Wicca???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Wicca???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 17:05

wat zijn jullie ervaringen met de levenswijze van Wicca? Ik hoor er veel verschillende verhalen over en het komt vaak op hetzelfde neer: verdiep je er niet teveel in, uiteindelijk is het niet goed voor je....

ik ben altijd wel geinteresseerd in paranormale dingen en heksen enzo maar ik ben veel te lui en misschien ook wel te bang om me erin te verdiepen vandaar dat ik niet goed weet wat ik van Wicca moet denken..

heeft iemand hier ervaring mee? wat is jullie mening of hekserij enzv?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:08

Tis altijd voor aparte en 'linkse' lui hoor, niet teveel mee te maken willen hebben met dat gekke gedoe Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:10

Het is altijd interessant om meer te weten over iets om ervoor te kiezen of je het wel niet wilt ervaren.
Als de vraag je bezig houdt ben je al actief bezig Knipoog

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 17:11

ik hou van verder kijken dan mijn neus lang is vandaar mijn vraagje Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:11


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:12

Superpepeijn kan je er wel wat over vertellen *LOL*

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 17:14

Sjuimpje schreef:
Superpepeijn kan je er wel wat over vertellen *LOL*

ik zou zo zeggen verteeeeeeeeeeeel Haha!

stalheksje

Berichten: 45
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:32

ik ben wicca Haha! nouja...werk solitair...
Vraag maar raak Knipoog

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 19:35

hihi oke: hoe ist om wicca te zijn??

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:44

je verdiepen in wicca niet goed voor je????? vaag
ik vind wicca interresant , puur omdat je bij wicca veel uit de natuur haalt/ermee doet
ik ben boeken aan het lezen geslagen en haal eruit wat ik wil, wat ik goed vind en wat ik in mijn leven kan gebruiken

veel mensen vinden wicca nog steeds eng, die denken gelijk aan de
stereotype heks uit sprookjes(juist de slechte heks)
die mensen probeert te vervloeken en te betoveren met zwarte magie
terwijl wicca er juist vanuit gaat dat je goed doet en mensen niet manipuleert
er is niet voor niets de gouden regel
alles wat je doet krijg je drie keer terug
dus dat slaat op goede dingen en op slechte dingen, dan denk je ook wel drie keer na voor je iets slecht gaat doen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 01:46

Het is btw ik ben wiccan ipv ik ben wicca Tong uitsteken
Uhm jah...idd je kan jezelf er maar niet al te diep in verdiepen, want daar heb je uiteindelijk geen f*ck aan Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 08:40

wicca? een commercieel afstreksel van een oude religie waar we bijna geen kennis meer van hebben.

om een heks te zijn hoef je je niet met wicca bezig te houden hoor, vraag maar aan half bokt Tong uitsteken

stalheksje

Berichten: 45
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:35

correctie, is inderdaad wiccan Tong uitsteken stom over het hoofd gezien *pompiedom*

En superpepijn, das waar, maar het kan natuurlijk wel, in mijn geval dus.
Ik bof ermee, mijn moeder is van jongs af aan een wiccan geweest, in een coven.
Ik wil niet in een coven, moet mijn eigen grenzen kunnen trekken en dat gaat moeilijker in een coven, omdat je daar in groepsverband werkt.

Ik voel me er niet echt anders bij...kijk alleen wat anders tegen natuur en paranormale dingen aan.
Maar daar heeft ieder zo zijn eigen mening over.
Wicca is een heel erg breed geloof, helaas is het tegenwoordig (zoals pepijn al zei *als ik het goed begreep*) vaak zo dat het een bij elkaar geraapt zooitje is van andere geloven die ongeveer gelijke richtlijnen hebben, maar dat is ook weer niet altijd zo

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:48

stalheksje schreef:

Ik bof ermee, mijn moeder is van jongs af aan een wiccan geweest, in een coven.




Nou, ik noem dat niet boffen... ik vind al dat gedoe echt 100% niks, maargoed ieder z'n mening, komt denk ik ook wel omdat ik christelijk ben en dan kijk je daar sowieso al heel anders tegen aan. Mijn mening is: uit de buurt blijven van die onzin. Maargoed wie ben ik om dat te zeggen, het zal vast 10 tegen 1 zijn, maargoed dat hou je altijd Haha!

stalheksje

Berichten: 45
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:52

ieder zijn mening he Lachen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 16:11

Oke even mijn mening over hekserij en wicca...

persoonlijk hou ik me niet echt hiermee bezig, wel al een hoop gelezen maar het wiccan zijn trekt mij niet aan.. ken zo wel een aantal mensen die dit wel doen overgens..
t is maar niet wat je leuk vind denk ik dan altijd maar, als jij je in een hokje heks wil gooien omdat je het leuk vind om af en toe eens naar charmed (goed geschreven?:D) te kijken tja... *twijfelachtig*..

tegenwoordig zijn er heel veel jonge meisjes die zichzelf als MODERNE "heks" voordoen, helaas zie je nog maar weinig echte heksen.
of er een andere levenswijze is als die van een doorsnee mens vraag ik mij af hoor, tuurlijk zijn er verschillen zoals de liefde voor de natuur en alles wat er op deze aarde leeft.
maar niet zoals helaas nog teveel mensen denken dat heksen offers maken voor satan ofzo....
Vaak wordt het heks zijn gewoon verkeerd begrepen, er is geen bepaalde levenswijze die gevolgt MOET worden...

En of hekserij echt niet goed voor je is? Leer ermee omgaan lees veel zoek desnoods een leer meester maar ga nooit op eigen houtje werken.
Spells die je uitvoert krijg je altijd 3 keer terug..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 16:53

"echte heksen" wonen toch in huisjes van suikergoed?

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 17:15

SuperPepeijn schreef:
"echte heksen" wonen toch in huisjes van suikergoed?

en hebben een hele dikke pukkel op hun neus *LOL*

vanwege dit standaard beeld vroeg ik me af wat Wicca nou is.. kan me niet voorstellen dat mensen uit deze eeuw rond lopen met dikke pukkels en wonen in een suikergoedhuisje

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:12

mijn tante is wiccan, en ik ben er zelf ook erg in geinteresseerd. maar het is idd. dat mensen er vaak bang voor zijn, en ook vaak het associeren met gothics, wat dus iets totaal anders is.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:52

Wicca... hmm heb ik een tweeslachtige mening over...

Langs de ene kant is het IDD zoals pepeijn zegt een flauw afkooksel van een geloof waar we bijna geen kennis meer over hebben. En flauwe afkooksels interesseren mij geen bal.

Langs de andere kant wil ik wel graag iets meer weten over de religie achter wicca, het oorspronkelijke...Zo ben ik al naar Glastonbury geweest en die plek was zeer indrukwekkend

Dus ik zal wel wat Wicca boeken lezen, maar alleen omdat ik wel iets wil weten over de celtische religie.

Iemand The Lady of Avalon en aanverwanten van Marion Bradley gelezen?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:19

Toevallig van de week de film gezien! Heel gaaf!!! Wicca is gewoon een natuurreligie waar je voor kunt interesseren en waar je ook actief aan deel kunt nemen. Dat zijn natuurlijk wel twee heel verschillende zaken. Maar wel overeenkomstig met alle andere religies en spiritualisten. Vind het een beetje kortzichtig van Sweettinka dat je als Christen niet open kunt staan voor andere vormen van religie. Juist het Christendom vertaald de bijbel zeer vrij en staat eindelijk (na heel veel eeuwen!!!) wat meer open voor andere denk en gedragswijzen.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:28

prima wat jij zegt klopt niet helemaal, ik zelf heb me ook verdiept in de wicca en ben wel links en wel apart maar wat is daar mis mee?
Het is niet gevaarlijk mits je doet waar je verstand van hebt en ik vind het een hele mooie levenswijze.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:57

Oh en Sweettinka:
Je zou eens moeten nagaan hoeveel christelijke feestdagen gewoon 'gepikt' zijn van het Keltische/heidense geloof... je bent een heiden zonder dat je het zelf weet Tong uitsteken

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 00:34

Ik heb vorig jaar een Wicca huwelijk voltrokken. Of deze mensen politiek gezien links waren weet ik niet maar ze waren zeker geen aparte mensen in de hoedanigheid dat ze vreemd gedrag vertoonden. Beide hoog geschoolde baan...woonde in een dure wijk etc. Ik vond het heel interessant wat ze vertelde en heb me voor dit huwelijk echt in de Wicca verdiept. Helaas voor mijzelf geen verdere aansluiting gevonden maar ik wil er mee zeggen dat het zeker niet iets engs is!

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 01:14

Juist in deze tijden wortd er gezocht naar een geloof of een religie om houvast te geven... dat lijken ze in elke tijd te zeggen..

Helaas gaan religies vaak gepaard met groeperingen en imago's en eindigt dat in een wedstrijdje over welk 'geloof' nu wel of niet goed is.

Mijn mening: Kijk verder dan je neus lang is, het 'geloof' dat beweert dat je verdoemd bent als je dat geloof niet aanhangt is wat mij betreft te kortzichtig. Hou wel beide benen op de grond ( en je hoofd een beetje in de wolken) Het uitvoeren van rituelen is en levenstijl die bij elk geloof past. Een ritueel kan geen 'magie' opwekken... het leven zelf is alle magie die er is. Geloof is simpleweg dat wat het woord al zegt... geloof.

Persoonlijk geloof ik in het leven en mijn geluk en de weg die ik volg. Ik voer daarvoor geen rituelen uit, ik sta alleen af en toe even stil bij hoe mooi het kan zijn en dank de 'goden' ( het beesie moet een naam hebben) daarvoor. Om maar eens een gedicht van Rudy Kousbroek te quoten:

Wie op zijn geluk vertrouwt die vind een lusthof in het woud.

Als er mensen zijn die dit Wicca willen noemen, of boedisme of christelijk, prima, mij best. Maar ik ga niet leven volgens hun 'regels' en een prachtig geschrift tot op de letter navolgen of midden in de nacht bij volle maan in een bos staan gillen met de hoop dat dan mijn leven beter wordt, ( misschien wel simpelweg omdat ik het leuk vind) want het leven bied mij wat ik nodig heb ( ook de minder leuke dingen) en wie ben ik om dat te negeren.