hond opvoeden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

hond opvoeden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:14

hallo,
wij hebben sinds zaterdag een lieve golden retriever van 2 jaar. ik heb me opgegeven voor een cursus maar ben bang dat die pas na de zomer begint....
op zich kent hij wel wat commando's maar meestal is hij oost-indisch doof...bv. bij hier/kom, zit, etc. Na een paar keer verhef ik mijn stem maar ik wil niet steeds zo tegen hem schreeuwen, ook al helpt het soms wel.
ook kan hij moeilijk alleen zijn, dan begint hij te blaffen, gelukkig hebben de buren er nog geen last van.
wie kan mij tips geven over hoe ik hem moet corrigeren/hem commandos moet leren? als hij dus bij me komt dan beloon ik hem maar, soms kan ik hem pakken als hij wat uitvreet, wat doe je dan? even zijn nekvel pakken (zoals een moeder misschienb met pups doet, of doe ik het helemaal verkeerd? of aan de riem sjorren?
en wat doe je tegen blaffen: negeren of boos reageren? maar dan heeft hij wel weer aandacht, dus dat lijtk me de bedoeling niet.
Verder is het een lieve hond maar hij neemt veel tijd op deze manier.

hebben jullie je hond los op je erf lopen?
ons terrein is redelijk goed omheind (voor de paarden), maar hij zal ws.altijd wel een gaatje kunnen vinden om eraf te komen, en hij kan ook in de sloot springen en zo los komen....

hoe hebben jullie dat? blijven ze bij jullie op het terrein? hoe hebben jullie hun dat geleerd?

groetjes nynke

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:18

Je moet een hond ook net zoals een paard opvoeden, 1 keer vragen, 1 keer eisen en als hij dan nog niet luistert even "helpen".

Blaffen altijd negeren.

En verder alleen goed gedrag belonen.........

Zo zou ik het doen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:22

en als hij los loopt? meestal gaat dat goed, maar af en toe ziet hij iets en kan ik niet tot hem doordringen, maar ook niet ingrijpen omdat hij los loopt...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:34

het is in iedergeval zo dat hij altijd naar jou toe moet komen, al sta je er een uur met kom nou.... Nooit de hond gaan halen of naar de hond toe gaan. En als hij dan eindelijk komt zal je hem toch echt moeten belonen ook al is hij niet gelijk gekomen. Je kan je voorstellen dat je hem maar drie keer op zijn flikker hoeft te geven en hij komt helemaal niet meer. Dit kan je heel goed oefenen met een longeerlijn, Hier = komen, zo niet dan "takel"je hem even naar binnen.......

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:46

of met brokjes oefenen. 'Hier' en gelijk een brokje geven als hij komt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:48

newforestlover schreef:
of met brokjes oefenen. 'Hier' en gelijk een brokje geven als hij komt
Juist belonen desnoods met brokjes

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:56

Bij mijn pup heb ik het 'hier' geleerd door heeel veel geduld te hebben.
1 keer Hier zeggen, als hij niet luisterd je stem iets verheffen en nogmaals hier zeggen.
Luisterd hij nog niet? Ga op de grond zitten en negeer hondjelief.
Zo snel als je ziet dat je hond jou intresant gaat vinden en op je af komt laat je hem een brokje zien en zeg je hier.
Als hij komt krijgt hij een brokje. ( niet overdreven gaan knuffelen en doen!!! )

Wanneer een hond niet reageerd op jou ben jij duidelijk niet intresant genoeg.
Zorg dan dat je dat wel word, dit kan dmv een brokje, speeltje enz.

Blaffen altijd negeren, of iets op de grond gooien wat ALTIJD het zelfde geluid maakt.
Vroeger werd dit gedaan met een sleutelbos maar dit is achterhaald.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:01

Miep schreef:
Blaffen altijd negeren, of iets op de grond gooien wat ALTIJD het zelfde geluid maakt.


Je kan dus een doosje maken met wat stenen erin (goed dichtmaken Knipoog ).
Wij hebben als tip gekregen het langs de hond te gooien (Dus niet tegen het beestje aan) En zorg dat de hond het niet ziet als je het doosje gooit.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:02

yindey"]
[quote="Miep schreef:
Blaffen altijd negeren, of iets op de grond gooien wat ALTIJD het zelfde geluid maakt.


Je kan dus een doosje maken met wat stenen erin (goed dichtmaken Knipoog ).
Wij hebben als tip gekregen het langs de hond te gooien (Dus niet tegen het beestje aan) En zorg dat de hond het niet ziet als je het doosje gooit.
[/quote]

Haha er staat ook op de grond, ik bedoel niet dat je het op de hond moet gooien hoor Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:04

Dan schrikt hij, maar het is niet DE manier.
Negeren is de enige optie. (hoe moeilijk het ook is, vooral niet gaan schreeuwen, want dan lijkt het voor de hond alsof jij meeblaft en het dus terecht is dat hij blaft).

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:04

Nee ik bedoelde het ook niet zo op jou berichtje hoor Haha! ! maar als ik typte: "gooi het naar de hond" dat de persoon in kwestie het misschien begreep als tegen de hond aangooien Knipoog

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:08

gabyfedde schreef:
Dan schrikt hij, maar het is niet DE manier.
Negeren is de enige optie. (hoe moeilijk het ook is, vooral niet gaan schreeuwen, want dan lijkt het voor de hond alsof jij meeblaft en het dus terecht is dat hij blaft).


Het is niet DE manier dat weet ik.
Maar als je 3 russells hebt rondlopen die elkaar aansteken en door blijven gaan omdat ze elkaar opjutten, zit er niets anders op.
Zo voorkom je buren ruzie's Haha!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:09

gabyfedde schreef:
Dan schrikt hij, maar het is niet DE manier.
Negeren is de enige optie. (hoe moeilijk het ook is, vooral niet gaan schreeuwen, want dan lijkt het voor de hond alsof jij meeblaft en het dus terecht is dat hij blaft).


Nou bij mij was negeren dus geen optie want mijn hond die blaft tegen alles wat maar langs de tuin loopt! De buren hebben er flinke last van gehad als Tracy weer begon te blaffen. Door die methode van het 'doosje gooien' heeft dus geholpen dat Tracy niet meer blaft.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:54

Wat mijn hond ook welleens doet. Ik roep hem komt hij niet. Nog een keer en dan iets 'bozer' zeggen en als hij dan niet komt dan kom ik hem halen. En leer hem het commando shut up! dat kan die van ons nou ook Haha!! Ik ga echt niet wachten met als hij los loopt todat hij vanzelf komt. vooral niet als er mensen met kleine kinderen en andere honden aankomen. Dat schiet toch niet op!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 23:00

wat doet hij dan als je shut up zegt? die van ons kan high five!

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:06

harder praten of roepen heeft geen zin als je gewoon praat hoort hij je heel goed (een hond hoort veel beter dan een mens) een zware stem opzetten wil wel eens helpen, en als je de hond roept en hij komt niet, gelijk omdraaien en weglopen, niet meer roepen jij bent de leider en de hond moet jou volgen. Als je de hond net hebt denk ik dat hij nu de kat uit de boom aan het kijken is en wil zien wie er de baas is.Jij bent de baas en dat kan je bevestigen door kleine dingen, de hond niet op gelijke hoogte laten zitten(liggen) als jij, bij het uitlaten ga jij als eerste naar buiten en naar binnen, eten geven als jij hebt gegeten enz. voor meer info mag je me pben

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 23:13

ok bedankt voor de info.

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 00:20

Het belangrijkste is om consequent te zijn ja is ja en nee is nee ook de volgende keer. Goed gedrag belonen, met een aai of braaf met een aardige stem. Met koekjes kan ook, maar dat andere is beter. Als hij/zij iets fout doet of iets doet wat niet mag zeg je foei. Reageerd hij/zij niet doe je het iets harder met iets meer boosheid in je stem. En als je echt boos bent en de hond wil echt niet luisteren geef je hem/haar straf door hem/haar naar zijn mand te sturen en er pas uitlaten gaan tot jij het zegt. De hond bijvoorkeur niet optillen aan zijn nekvel, daar is hij/zij nu te zwaar voor. En nooit een (zachte tik op zijn haar neus geven voor straf) Als jij of mensen haar/hem over zijn/haar kop willen aaien denk ze dat ze een tik krijgt en dan kan ze/hij naar handen gaan happen.

Als je deze hond nog niet zo lang hebt zal hij/zij je uit proberen tot hoever hij/zij bij jou kan gaan, net als bij kinderen, ze onthouden alles. Dus consequent zijn is zeker in het begin heel belangrijk. De hond moet nu gaan leren dat je zijn/haar baasje bent.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 06:59

En als je echt boos bent en de hond wil echt niet luisteren geef je hem/haar straf door hem/haar naar zijn mand te sturen en er pas uitlaten gaan tot jij het zegt.\\quote

ik zou een hond niet voor straf op zijn plaats sturen. zo wordt zijn plaats een plek die hij associeerd met straf. de hond gaat op den duur dus niet meer (met plezier) op zijn plaats liggen. luistert de hond niet (kent hij wel het comando) wat je geeft?

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 07:31

Debbiedee schreef:
En als je echt boos bent en de hond wil echt niet luisteren geef je hem/haar straf door hem/haar naar zijn mand te sturen en er pas uitlaten gaan tot jij het zegt.\\quote

ik zou een hond niet voor straf op zijn plaats sturen. zo wordt zijn plaats een plek die hij associeerd met straf. de hond gaat op den duur dus niet meer (met plezier) op zijn plaats liggen. luistert de hond niet (kent hij wel het comando) wat je geeft?


Pas op met dit advies geven hoor!
De plaats van de hond moet een veilige leuke plaats zijn.
Dit is het niet als je het dier er voor straf heen doet!

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:31

dat zeg ik