vreemde katten bij elkaar stoppen, ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

vreemde katten bij elkaar stoppen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 10:40

Hey weer een kattenvraagje...
binnenkort ga ik samenhokken ( Lovers ) Gezellie!! Maar daar hoort ook de intergratie van het beestenspul bij. Mijn twee enorme Maine Coons moeten in het huis van een kleine europese korthaar...

Heeft iemand ervaring met het bij elkaar stoppen van oudere katten, en hoe dat het beste aan te pakken?

Ik denk niet dat het zo'n probleem gaat worden, ik zie wel vaker meerdere katten in 1 huis enzo, maar vraag me wel een beetje af wat te verwachten...??

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:05

Zorg dat ze de ruimte hebben. Natuurlijk neem je hun eigen vertrouwde (gebruikte!) kattenbak mee met hun kleedjes, mandjes, speeltje, krabpaal etc. Niet ijverig schoonmaken want het moet hun eigen vertrouwde luchtje houden.

Ook is het verstandig om van tevoren alle nagels van alle katten te knippen. Want een vechtpartij hoort erbij, maar je moet natuurlijk wel proberen de schade te beperken.

Het beste is om je er eigenlijk niet mee te bemoeien, hoe moeilijk dat ook is. Als het te erg wordt, mag je natuurlijk wel ingrijpen, maar dat doe je dan het beste door bijvoorbeeld met een opgerolde krant op tafel te slaan ofzo. Probeer te voorkomen dat je je er met je stem in mengt.

Valeriaan en kattenkruid zijn ook erg lekkere luchtjes, probeer dat eens. Ik heb heerlijk sterk kattenkruid. Ik weet niet of jouw katten bij je brievenbus kunnen, maar als ze niet bij de post kunnen, dan wil ik je wel wat opsturen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! In ieder geval veel succes.

=^.,.^=

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:27

katten zijn niet zo moeilijk, laat ze even vechten, even kijken wie de baas is
en vaak is het dan wel goed
niet uitelkaar halen, of het katje die als 'slechtste' uit het gevecht komt heel erg aan gaan halen ofzo

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:49

Maine coons zijn over het algemeen wel zachtaardig, toch?
Het is wel belangrijk of het (ex)mannetjes of vrouwtjes zijn. Ik denk dat poezen makkelijker bij elkaar te zetten zijn, dan katers.
Mijn 3 katten gaat nog steeds niet samen, helaas. Twee katers zijn 2 handen op 1 buik, maar de derde wil niets van beide weten. Is heel vervelend tegen hen, piest in huis om zijn plaats aan te duiden. Die is nu heel veel buiten, komt alleen om te eten en is dan weer vertrokken. Probleem is er dus niet echt, maar het is niet zo leuk voor hem.

Iig geen partij kiezen en het minimaal 3 weken aan kijken. Pas dan wordt duidelijk of het gaat werken. Ik heb van mijn d.a zo'n spray gekregen toen ik ging verhuizen, waar ze rustig van worden. Misschien helpt het ook, bij het samenzetten van katten? Ik weet alleen niet meer hoe het heet

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:56

Het kan eigenlijk alle kanten op, of ze vinden elkaar leuk ( kans is niet zo heel groot, vooral bij oudere katten), of ze negeren elkaar, of ze vechten het eerst uit waarna ze elkaar waarschijnlijk weer negeren, ik denk dat je de meeste kans het op het laatste scenario, het vechten hoeft dan niet eens hardhandig te gaan hoor, ze kunnen ook een beetje naar elkaar grommen en blazen en elkaar misschien een klauw geven.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen om dat te beinvloeden. Het beste is om ze bij elkaar ze zetten in een ruimte dat van geen van allen het territorium is, maar ik neem aan dat de katten in het huis komen waar de andere(n) al wonen?
Ik zou me er iig niet teveel mee bemoeien, ze zullen het zelf (misschien letterlijk) moeten uitvechten. Als je je teveel met de een bemoeit loop je je alleen het risico dat de ander jaloers wordt waardoor ze elkaar ook niet bepaald aardiger zullen gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:20

Voor de zekerheid even nagels knippen, en dan gewoon bij elkaar zetten. Wel even de eigen kattebak meenemen (liefst al een keertje gebruikt). Verder gewoon met rust laten, zelf uit laten zoeken. Komt wel goed.

Ik heb er 3 die op verschillende momenten bij elkaar gekomen zijn. Altijd wel effe knokken, bepalen wie de baas is, maar dan is het weer rustig.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 14:27

Bedankt voor de tips! Ik zal zeker even de nagels knippen..
Omdat vriendlief een beetje benauwd is voor zijn kat (die Coons zijn nogal aan de maat nl Haha!) kan ik hem zo een beetje geruststellen...
Het is inderdaad zo dat die twee van mij vrij laid back zijn, en juist zij op vreemd terrein komen, en misschien wel onder de indruk zullen zijn (naaaaahhhh je weet maar nooit Lachen ). Het feit dat die andere dan zo klein is, heft elkaar misschien leuk op?? (ik verzin ook maar wat... Cool )

Ik had wel begrepen dat ik juist moet proberen om die twee nieuwe zo geurloos mogelijk te krijgen, zodat de die andere niet teveel vreemds ruikt. Dat die van mij snel zullen wennen betwijfel ik geen moment, die zijn al vaker verhuist, maar het zal voor dat ukkie wel even wennen zijn. Een stelletje lomperds in zijn huis... ocharme... Knipoog

Op tv zie ik wel vaker mensen die katten opvangen, en dan zitten er ook gezellig 30 in 1 huis (pfffff) dus ik had wel al een beetje het idee dat het wel zou moeten lukken. Of ze vriendjes worden is de vraag, als ze elkaar maar niet het leven zuur maken.... Dan zullen we iets anders moeten verzinnen.... Scheve mond