kitten gekregen hoe zit het met ontwormen ed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

kitten gekregen hoe zit het met ontwormen ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 22:09

ik heb gisteren n kitten gekregen van ongeveer 4 weken moeder is overreden en ze zatern met n nestje jonge katjes.
nu heb ik een katje uit het nest meegenomen en geef m die whiskas kitmilk,
maar wat kan ik m verder geven voor vast voer issie te jong,dus dat werkt niet.
zou ik m evt water kunnen geven.
gewone koemelk geef ik niet want dat is slecht voor ze spijsvertering ofzo.
nu had ik nog vraag.
op welke leeftijd moet je n katje onwormen en onvlooien en laten enten.
wie kan me helpen.

bvd groetjes janne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:32

Ik heb het bij Phoebe gedaan na de tijd dat ze weg mocht (hoe lang was dat ookalweer Bloos Verward )
Ben naar de DA geweest en die heeft alles geregeld.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:39

Dit kitten is nog te jong voor kitmilk, die moet echt vervangende moedermelk hebben. Dat kun je halen bij de dierenarts of een goede dierenwinkel.
Verder kun je blikvoer voor jonge katjes geven en geweekte kittenbrokjes.
Ontvlooien als je vlooien ziet, met een kammetje. Ontwormen dacht ik met 4 weken, maar dat zou je even na moeten vragen bij de dierenarts. Enten doe ik altijd na de 10 weken op advies van de dierenarts, omdat ze dan gelijk de volwassen enting kunnen krijgen. Anders moet je ze 2x laten enten, ik meen op 6 en op 12 weken.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:47

Denk er aan om ook het buikje van het kitten te "masseren" dat is goed voor de darmpjes.
Mijn oudste kat heb ik ook met 3-4 weken in huis genomen, hij is grootgebracht met de fles (speciaal kitten voer dat je moet mengen met water).
Om te zorgen dat hij zijn behoefte (op de juiste plek) gaat doen kun je het volgende doen: de kleine gewoon op een kattenbak zetten en met een vochtig doekje of watje over de anus streek gaan (de moederpoes likt daar om de boel op gang te krijgen).

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:59

hoi,

ach gossie.. sneu zeg, voor die moeder.... Verdrietig

Ben zelf een grote kattenliefhebber en we hebben ook elk jaar wel kittens.
(zie profiel) Lovers

Het ontwormen moet iig met 4, 6 & 8 weken, daarna om de 2 maanden.

Voor vast voer is hij zeker niet te jong...

Wij beginnen de kittens met ''afspenen'' als ze 3 wkn. oud zijn, eerst krijgen ze kattenmelk (v. whiskas of evt. poedermelk via de DA), dit maak ik iets dikker met ''Nutrix" papvoeding.
Daarna maak ik het nog dikker, met Brinta... dan zijn ze dus zo'n 4 wkn. oud...

Sommige kittens vinden het geweldig, maar sommigen hebben al liever blikvoer...
Wat ze erg lekker vinden, is bijv. Gourmet mousse (kleine kuipjes), dit maak ik dan wat dunner, door er iets melk bij te doen.

Dit dan op een schoteltje en je kunt het kitten dan helpen, om met een lepeltje naar zijn bekje toe wat laten proeven...
De meeste kittens op die leeftijd hebben nog moeite hun kopje stil en ook nog eens zo laag te houden.... vaak willen ze dan wel, hun kopje zakt naar beneden en kunnen hem dan niet stil houden en valt hun koppie in de melk en verslikken ze zich.... Scheve mond

Wat vooral belangrijk is, is dat je het geeft op een temperatuur v. ongeveer 38 graden.
Van hele koude melk/pap kan hun maag overstuur raken.

Vanaf 5 wkn. kunnen ze dus helemaal op melk (brintapapje) en blikvoer, maar ook beginnen kittens dan al aan brokjes te knabbelen.
(kijk even voor kleine kittenbrokjes).

Ook zul je hem/haar zindelijk moeten maken, dit gaat bijna vanzelf en is makkelijker dan bij puppies. Haha!

Je zet ze bijv. na het eten, na het slapen, na het spelen op de bak... pakt hun voorpootjes en maakt in de bak een ''krab beweging'' .
Dit wekt een natuurlijke drang op, namelijk graven & hun behoefte doen. Party!!

Verder, voor zover ik weet , mag een inenting pas vanaf 8 wkn. maar er zijn dierenartsen die liever wachten tot pas 9 a 10 wkn.

Hiervoor kun je het beste even je DA bellen...

Heb je dit kitten alleen of heb je nog een poes in huis?
De kleine zal zich best alleen voelen... misschien mag hij/zij mee naar je bed/slaapkamer en/of evt. knuffels in een doos leggen.. Ach gut

Het kan zijn dat ie aan jou (of... erger... aan zichzelf) begint te ''zuigen''...

Ik hoop dat je er iets aan hebt Knipoog

Hoe is het met de andere kittens, zijn die nog goed terecht gekomen?

groetjes & veel plezier met de kleine *LOL*

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 19:23

iedereen super bedankt voor de reacties.
ik ben bij de da geweest en bij de dierenwinkel,beide rade me aan om met kitmilk doortegaan, en gewoon n blikje voer te kopen speciaal vanaf 4 weken.
ik heb het gekocht en hij eet als n trein.
ik heb n vlooienbandje gekocht en de da rade toch aan om m n wormenpasta te geven.
dus dat heb ik ff gedaan.
het gaat super nu met m dus ik ben erg blij.
hij heeft nu ze staart ontdekt en rent daar steeds achteraan erg leuk om te zien.
verder is het n echte kroelkat.
dus het gaat helemaal goedkomen met hem.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:34

Op deze leeftijd kun je ook proberen om gewone melk te geven hoor.
De Katmilk is pure geldklopperij.

In koeienmelk zit veel lactose, de poes moet dit omzetten in lactase.
Wanneer je koeienmelk op jonge leeftijd geeft zal de kitten dit vanzelf doen.

Waneer het een oude poes betreft die nog nooit koeienmelk heeft gehad, daarvan is het lichaam het niet gewend en zal de poes diarree krijgen.

Scheelt je een boel geld.