onder welke lichaamstemperatuur ga je dood?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

onder welke lichaamstemperatuur ga je dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 17:01

weet iemand dat toevallig? Verward
Laatst bijgewerkt door Solvej op 27-05-03 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:03

Met of zonder kleren? haha! Of is dat een stomme vraag?;-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 17:04

dat is een stomme vraag. of ik heb het verkeerd gesteld. ik bedoel lichaamstemperatuur

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:08

Even aan mijn moeder gevraagd (verpleegkundige) die zei:
onder de 35 graden.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:09

Okkie1 schreef:
dat is een stomme vraag. of ik heb het verkeerd gesteld. ik bedoel lichaamstemperatuur

ooo haha! iK dacht als het vriest, buiten ofzo Haha! Schijnheilig ok, domme vraag inderdaad dan Knipoog

Charaz

Berichten: 24284
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:12

Antoinette schreef:
Even aan mijn moeder gevraagd (verpleegkundige) die zei:
onder de 35 graden.


dat is ook niet erg laag, normale themperatuur is toch 37,5 ongeveer (ok per persoon verschillend, maar gemiddeld)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:19

Ja maar kouder zul je het niet snel krijgen tenzij er iets goed fout is of je onderkoeld raakt. Als je koorts krijgt is dat een reactie om bacterien te doden en dus een natuurlijkproces, verlaging van de lichaamstemperatuur is dat niet en dus is het ook veel gevaarlijker.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 17:26

oow want een jongen wat ik ken beweert dat hij dit weekend in coma lag en 29 a 30 graden lichaamstemperatuur had. hij zegt ook dat hij geheugenverlies heeft enzo maar sommige dingen weet hij wel en andere hele doodnormale dingen vraagt hij: wat is dat? maar allemaal een beetje belachelijk gemaakt. ik denk er een beetje het zijne van.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:32

29-30 is volgens mij absoluut onmogelijk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 17:37

ja alles wat hij zegt klinkt onmogelijk. ik zeg maar ja/nee en amen en ga er verder niet echt op in. is denk ik het verstandigste

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:42

Wanneer je onderkoeld bent komt je lichaamstemperatuur echt wel onder de 35 graden, hoor. Bij welke temperatuur je lichaam het opgeeft weet ik niet precies, maar wel lager dan 35 iig.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:45

Linda250 schreef:
Wanneer je onderkoeld bent komt je lichaamstemperatuur echt wel onder de 35 graden, hoor. Bij welke temperatuur je lichaam het opgeeft weet ik niet precies, maar wel lager dan 35 iig.


Door de onderkoeling ga je uiteindelijk ook dood. Je stofwisseling houd ermee op. Waardoor je belangrijke geen organen voeding en zuurstof meer krijgen.

(ik zeg ook alleen maar wat ik hoor Knipoog )

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 17:46

hij zei dat zijn hersenen en hart het enigste waren wat het deden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:49

Antoinette"]
[quote="Linda250 schreef:
Wanneer je onderkoeld bent komt je lichaamstemperatuur echt wel onder de 35 graden, hoor. Bij welke temperatuur je lichaam het opgeeft weet ik niet precies, maar wel lager dan 35 iig.


Door de onderkoeling ga je uiteindelijk ook dood. Je stofwisseling houd ermee op. Waardoor je belangrijke geen organen voeding en zuurstof meer krijgen.

(ik zeg ook alleen maar wat ik hoor Knipoog )
[/quote]

Dat klopt, maar ik bedoel te zeggen dat je lichaam er bij 35 graden nog niet direct mee stopt. Sommige mensen hebben van nature een lichaamstemperatuur van bijv. 35,8 graden. Wil je hart er echt mee stoppen, dan moet je verder afkoelen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:52

Volgens mij kan je lichaamstemperatuur wel onder de 35 komen. Ik heb zonder ziek te zijn, vooral tijdens de winter en als ik ongesteld ben, temperaturen van 35.2-35.4 gehad. (Normaal is voor mij zo rond de 36,2). Gaat vanzelf weer over en de dokter zei dat het geen kwaad kan als het maar niet lang duurt en dat doet het dus niet.

Maar ga maar eens na, als je door het ijs zakt komt je temperatuur wel onder de 35. Volgens mij is 35 de onderkoelingsgrens? Zo rond de 30 krijg je te maken met bewusteloosheid en harststilstand voor zo ver ik weet. Om iemand dan nog te redden is heel moeilijk geloof ik.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:18

Okkie1 schreef:
oow want een jongen wat ik ken beweert dat hij dit weekend in coma lag en 29 a 30 graden lichaamstemperatuur had. hij zegt ook dat hij geheugenverlies heeft enzo maar sommige dingen weet hij wel en andere hele doodnormale dingen vraagt hij: wat is dat? maar allemaal een beetje belachelijk gemaakt. ik denk er een beetje het zijne van.


Ik weet natuurlijk niet of die jongen wel of niet de waarheid vertelt, maar theoretisch gezien kan het. Je lichaam gaat bij een lage temperatuur in de slaapstand en alleen de belangrijkste organen doe het nog op een laag pitje.

Ik las het volgende ergens:
"Er is sprake van onderkoeling als de lichaamstemperatuur onder de 35oC zakt. De gevolgen verschillen met de snelheid waarmee de lichaamstemperatuur zakt en het niveau tot waar die zakt. Lichte onderkoeling kan meestal worden verholpen. Zware onderkoeling (temperatuur onder 26oC)is vaak, maar niet altijd, dodelijk."

Het lijkt me nogal stug dat hij nu alweer op de been is, terwijl hij van het weekend nog in coma lag trouwens.

Charaz

Berichten: 24284
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:18

Even wat bijleren, als je temperatuur hoger is heet het koorts, maar als je temperatuur lager is heet het OOK koorts, (goed opgelet bij biologie) en dat weet ik heeeel zeker

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 18:25

Haha! okeej ik leer misschien toch nog iets. vind het wel interessant !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:29

newforestlover schreef:
Even wat bijleren, als je temperatuur hoger is heet het koorts, maar als je temperatuur lager is heet het OOK koorts, (goed opgelet bij biologie) en dat weet ik heeeel zeker


Ik heb vroeger ook goed opgelet bij biologie, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Verward

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:39

De normale lichaamstemperatuur van de mens is 36,9º Celsius. Om zeker te zijn van lichamelijke en geestelijke fitheid moet de temperatuur op dit peil worden gehandhaafd, met een marge van een halve graad naar boven en naar beneden. Er wordt hier gedoeld op de inwendige temperatuur van het lichaam. De huidtemperatuur, dicht aan het oppervlak van het lichaam, mag enkele graden verschillen van de inwendige temperatuur.

Als we het hebben over onderkoeling worden twee typen onderscheiden:

algehele onderkoeling (=hypothermie):
een te lage inwendige temperatuur van het lichaam, ook wel de centrale lichaamstemperatuur of kerntemperatuur genoemd.

plaatselijke onderkoeling/bevriezing:
letsels die betrekking hebben op de temperatuur dicht aan het oppervlak en/of van bepaalde ledematen.

Temperatuurregulatie van het lichaam

Het lichaam reguleert haar centrale temperatuur door gebruik te maken van een geavanceerd regelsysteem. Dit bestaat grofweg uit:

het aanmaken van warmte

het verplaatsen van warmte

het versneld afgeven van warmte of warmte-afgifte tegengaan.


Het aanmaken van warmte gebeurt door de verbranding van voedingsstoffen, die al dan niet eerst zijn omgezet in een vorm die voor elke cel bruikbaar is ("energiepakketjes"). Het meest bekend is de warmteontwikkeling door skeletspiercellen tijdens beweging, maar ook in rust vinden er in het lichaam processen plaats waarbij spiercellen betrokken zijn. Daarnaast verbruiken alle cellen altijd een hoeveelheid energie om hun basisfuncties uit te kunnen voeren (en daarmee in leven te blijven) en produceren dus een, zij het zeer kleine, hoeveelheid warmte. Als het lichaam extra warmte nodig heeft zal het dus spiercellen opdracht geven te gaan werken. Dit is immers de meest efficiënte manier van het lichaam om snel extra warmte tot haar beschikking te hebben.

Het verplaatsen van warmte gaat via het bloed: Als de omgevingstemperatuur oploopt wordt meer bloed van het inwendige naar de koelere oppervlakte van het lichaam gebracht. De lichaamswarmte wordt voornamelijk door straling en convectie (geleiding) aan de omgeving afgegeven. Zo geeft het warme bloed, terwijl het langs de koelere huid stroomt, zijn warmte af en keert terug met een lagere temperatuur. Op deze wijze wordt een constant peil gehandhaafd.

Als door het lichaam meer warmte wordt geproduceerd, bijvoorbeeld door beweging, zal het lichaam over gaan tot versnelde warmte afgifte: de haarvaten in de huid gaan open staan waardoor de bloedstroom door de huid toeneemt (de huid wordt rood) en het lichaam begint te transpireren. Door verdamping van transpiratievocht wordt een grote hoeveelheid warmte afgegeven.

Bij een lage omgevingstemperatuur is de huid koud, dus is bloed dat van de huid naar het inwendige terugkeert vrij koel. Het bloed zou zelfs zeer snel beneden de noodzakelijke temperatuur afkoelen als het lichaam er niets aan zou doen. Het meest logische zou zijn de bloedstroom door de huid te verminderen. Dit doet het lichaam dan ook. Het vernauwt de bloedvaten in de huid. Als deze aanpassingen de inwendige temperatuur niet op het juiste peil houden, begint het lichaam te rillen. Rillen is een vorm van onvrijwillige beweging die warmte produceert. Doordoor wordt de inwendige temperatuur van het lichaam verhoogd tot het juiste peil. Als het lichaam zijn warmte sneller verliest dan het die kan produceren zal de inwendige temperatuur dalen.

Algehele onderkoeling

Algehele onderkoeling begint als de centrale lichaamstemperatuur onder de 35º Celsius komt. Meestal treedt bij 24º Celsius de dood in.

Een dode klimmer op de K2. Dit maal het effect van een combinatie van uitputting en algehele onderkoeling.


De mate van onderkoeling is afhankelijk van een aantal factoren:

de duur van de blootstelling aan de kou

de omgevingstemperatuur (+ de windsnelheid)


Bij de omgevingstemperatuur speelt ook de wind een belangrijke rol. De wind verlaagd de temperatuur die waargenomen wordt op de blote huid en daarmee het risico voor onderkoeling(/bevriezing). Dit effect wordt de "Windchill-factor' genoemd.

Klik hier voor meer informatie over Windchill-factor en de bijbehorende tabel.

de luchtvochtigheid


Water geleid warmte beter dan lucht. Hoe vochtiger, hoe sneller de onderkoeling optreedt.
In het water koelt het lichaam zelfs 27 keer sneller af dan in windstille lucht.


de mate van bescherming (kleding, beweging).


Natte kleding isoleert niet. Sterker nog: het vocht in de kleding zal gaan verdampen (of bevriezen). Dit zal zorgen voor nog sterkere afkoeling. Op het land koelt een slachtoffer met natte kleding aan 20 keer sneller af dan in dezelfde omstandigheden met droge kleding aan.


Bij algehele onderkoeling onderscheiden we vier fasen die de mate van onderkoeling aangeven. Inclusief hun bijbehorende symptomen zijn dit de volgende:

Fase1: toename van lichamelijke en psychische activiteiten. Inwendige lichaamstemperatuur < 35º Celsius.

Verschijnselen:


bleek

rillen

uitputting

coördinatieverlies

snelle hartfrequentie

snelle diepe ademhaling

verward, suf tot agressief


Fase 2: afname van lichamelijke en psychische activiteiten. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 34 en 30º Celsius.


Verschijnselen:

geen pijn

zwakke pols

langzame en onregelmatige hartslag

slaperig, maar nog wel te wekken

star gezicht en spierstijfheid

onregelmatige ademhaling

rillen stopt


Fase 3: optreden van verlamming. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 30 en 27º Celsius.


Verschijnselen:

bewusteloos (niet te wekken)

wijde doch reagerende pupillen

nauwelijks te voelen pols

lange adempauzes

ernstige hartritmestoornissen kunnen optreden


Fase 4: schijndood/dood. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 27 en 24º Celsius.


Verschijnselen:

geen pupilreflex

geen merkbare pols

ademstilstand


Opmerking: de genoemde fasen en symptomen gaan geleidelijk in elkaar over. De temperaturen zijn rectaal gemeten. Een gewone thermometer is daarvoor ongeschikt omdat deze een ondertemperatuur heeft van 35º Celsius.

Bron: http://www.ontopweb.com/Medisch/Onderkoeling/onderkoeling.htm

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:10

HOOW... das heftig, dankjewel !!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:21

Sypheron schreef:
29-30 is volgens mij absoluut onmogelijk...


Niet genoeg discovery gekeken! Laatst nog een docu over een gozer die 28,5 was en die het ook overleefd heeft. Het moet alleen absoluut niet te lang duren natuurlijk... In water van 16 graden krijg je na 5 minuten al onderkoelingsverschijnselen. Ik kan je zeggen, na 1 minuut spring je er al heel hard uit.
Mijn vader zegt ook, het ligt eraan hoe lang het duurt. Ervaren duiker, als je langdurig (paar minuten) onder de 26 graden komt (dacht hij) is het afgelopen. Het is wel zo dat de functies bij lage temperaturen uitvallen, je haalt alleen nog adem en er gaat alleen nog maar bloed naar je hersenen. De rest laat je lichaam als eerste 'afsterven' zeg maar...

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:49

Ik was zwaar gaan ademen toen ik bij werkweek in het water was gevallen, het was ijskoud, maar ik moest nog een eind zwemmen. De rest van de dag had ik het koud, en de dag erna was ik doodziek...

Raar maar waar Haha!

Ik weet bijna niks van die tempraturen, ik vind het ook wel interrisant.

Ik heb ooit wat gehoord, dat als je een flinke hap lucht neemt, en je zakt door het ijs (mét die lucht in je longen) dat je lichaamsprocessen wel langzamer gaan verlopen, alsmaar weer gaan vertragen, maar dat je hart blijft kloppen (langzaam... héél langzaam, maar dat maakt niet uit, want je hebt dan niet je bloed nodig om te bewegen) Als je dan boven water komt, (iemand vind je) zou je nog kunnen leven, dus zou je een halfuur of een uur op één hap lucht hebben gedaan... váág...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:56

Tessebes schreef:
Het lijkt me nogal stug dat hij nu alweer op de been is, terwijl hij van het weekend nog in coma lag trouwens.


Dat wilde ik ook antwoorden. Bij zulke ernstige gevallen houden ze je graag nog een paar daagjes ter observatie in het ziekenhuis.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:06

Dat is idd wel vaag, maar in principe heb je niet lang last van onderkoelingsverschijnselen. Als je weer op temperatuur bent is je lichaam misschien wat van slag. Het enige wat kan gebeuren is permanente schade aan de hersenen. Andere lichaamsdelen kunnen wel wat langer zonder zuurstof, vandaar ook dat die het eerst worden afgesneden.