Wie weet iets van arbeidsrecht voor uitzendkracht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wie weet iets van arbeidsrecht voor uitzendkracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 11:03

Wie kan mij adviseren?

Ik werk nu al 2 jaar voor Randstad Uitzendbureau bij verschillende bedrijven. Ondertussen ben ik gedetacheerde. Nu werk ik een jaar bij hetzelfde bedrijf voor Randstad en heeft mijn baas mij loonsverhoging en een jaarcontract via Randstad aangeboden. Dit heeft hij doorgespeeld naar mijn intercedent en die heeft dit contract voor mij opgemaakt.
Ik zit met de volgende vraag.

Hiervoor had ik steeds een contract van 3 maanden. Ik heb begrepen dat deze automatisch verlengd word. Mijn laatste 3 maanden contract liep 26 maart 2003 af. Daarna is het dus, naar mijn weten, automatisch verlengd voor weer 3 maanden. Nu heb ik sinds 20 mei een jaarcontract, alleen mijn uitzendbureau heeft op dit contract als begindatum 26 maart ingevuld. Ïk heb zelf het gevoel dat dit mij dus een paar maanden kost, en dat ze gewoon het contract per 20 mei moeten laten ingaan.

Verder heb ik loonsverhoging gehad, ik ben van €8,36 omhoog gegaan naar €9,50. In mijn contract zet Randstad niet dit bedrag, maar het bedrag van €8,-. Dit omdat ze mij verplicht moeten doorbetalen als ik ontslagen zou worden. Ik vind dit niet terecht, en volgens mij mogen ze dit helemaal niet doen?

Ik heb zelf de stelling, dat ik sowieso mijn werkelijke loon in het contract wil hebben, en dat mijn contract óf per 20 mei moet beginnen, óf ik wil vanaf 26 maart ook mijn nieuwe loon ontvangen.

Heb ik gelijk en sta ik in mijn recht om dit te eisen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:14

Dat van die loonsverhoging vind ik heel raar, ik zou dat nog maar eens goed navragen.
Dat laatste wat je zegt, klinkt wel logisch. Maar ga je daadwerkelijk omhoog, want dat begrijp ik niet uit het verhaaltje daarboven.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 11:18

Ik krijg meer loon ja, ipv €8,36 per uur krijg ik nu €9,50 per uur Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:21

Maar waarom staat er dan een ander bedrag in je contract?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 11:24

Ja precies!! Kijk wat ik nu verdien word bepaald door mijn werkgever, niet door Randstad. Maar ik heb wel contract bij Randstad. Als ik ontslagen word moeten zij mij wel doorbetalen en dus vervangend werk zoeken. Dit vervangende werk moet natuurlijk wel voldoen aan het salaris wat ik in mijn contract heb staan. Daarom zetten ze dit er lager in, zodat, mochten ze vervangend werk voor me moeten zoeken, ze me makkelijker kwijt kunnen. In mijn 3 maanden contracten stond trouwens €5,- BRUTO per uur!!! Nog erger dus!!

Ik pik altijd alles maar, maar goed dit houdt dus in dat ik helemaal niet gegarandeerd ben van mijnzelfde inkomen dankzij een contract.
Ik weet dus alleen niet of een uitzendbureau hier het recht toe heeft?

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:25

Tessebes schreef:
Maar waarom staat er dan een ander bedrag in je contract?


omdat je bij een uitzendbureau een contract hebt, die openstaat voor meerdere opdrachtgevers. Het kan dus zijn dat je meer verdient bij je huidige opdrachtgever, dan dat er in je contract staat. Dat wat in je contract staat is waar je minimaal recht op hebt, ongeacht de opdracht. Wat ik wel vind, is dat er een erg groot verschil zit tussen haar huidige opdrachtsalaris en haar contractsalaris.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:27

Esme_27 schreef:
Ik pik altijd alles maar, maar goed dit houdt dus in dat ik helemaal niet gegarandeerd ben van mijnzelfde inkomen dankzij een contract.
Ik weet dus alleen niet of een uitzendbureau hier het recht toe heeft?


het uitzendbureau bepaald welk salaris ze je bieden, jij gaat daar wel of niet mee akkoord, zo simpel is dat. Natuurlijk proberen ze altijd er een hoger salaris voor je uit te slepen dan dat er in het contract staat, maar die 8 euro is dus je garantie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:43

Er moet 9,50 in je contract staan EN laat je niks anders vertellen. Ik vind dat ronduit onbeschoft van zo een goed uitzendburo, Verder is het zo dat je slechts drie maal een tijdelijk contract kan krijgen en dat je daarna gewoon een contract voor onbepaalde tijd hebt......Jij moet al je contracten goed bewaren. Vraag ook bij het uitzendburo zo een uitzendboekje daar staat alles in wat je weten moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:47

Gijsenkim, je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Een arbeidsintermediair heeft meer mogelijkheden dan een regulier werkgever, dus het Ketensysteem (3x3regel die jij noemt) is niet de enige mogelijkheid. Een uitzendbureau kan gebruik maken van het fasensysteem, en bovendien wordt er gewerkt met garantiebasisuursalarissen, een gegarandeerd inkomen bij bv geen opdracht.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:51

Sonja schreef:
Gijsenkim, je hebt de klok horen luiden maar je hebt geen flauw idee waar de klepel hangt. Een arbeidsintermediair heeft meer mogelijkheden dan een regulier werkgever, dus het Ketensysteem (3x3regel die jij noemt) is niet de enige mogelijkheid.


klopt helemaal, in dit geval heeft Esme waarschijnlijk niet gelijk een contract gekregen, maar is ze dus het fasensyteem ingegaan (dat is het syteem die de UZB´s moeten gebruiken). Hier zijn hele andere wetten van toepassing (wet van flexibiliteit en zekerheid om precies te zijn). Je mag 1 jaar op uitzendbasis werken en daarna verplicht via een contract voor bepaalde tijd. Dit heet fase 3 en mag max. 24 maanden duren (dus 8 x 3 maanden is gewoon geoorloofd). Je hebt alleen wel rekening te houden met de 18 maanden telling, dus als je al 18 maanden bij 1 opdrachtgever werkt, via een uitzendbureau, dan heb je vervroegd recht op een contract van onbepaalde tijd.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:53

gijsenkim schreef:
Vraag ook bij het uitzendburo zo een uitzendboekje daar staat alles in wat je weten moet.


Ik weet zeker dat juist in dat boekje het tegenovergestelde staat van wat jij nu verteld, gijsenkim!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:11

Sonja schreef:
Gijsenkim, je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Een arbeidsintermediair heeft meer mogelijkheden dan een regulier werkgever, dus het Ketensysteem (3x3regel die jij noemt) is niet de enige mogelijkheid. Een uitzendbureau kan gebruik maken van het fasensysteem, en bovendien wordt er gewerkt met garantiebasisuursalarissen, een gegarandeerd inkomen bij bv geen opdracht.


Joh wil jij het mij dan even uitleggen........

Volgens mij heb je drie fases en de laatste fase is een contract voor onbelpaalde tijd en die krijg je na (als je uitzendkracht bent) na je eerste contract voor bepaalde tijd...........

Maargoed mijn HBO personeels opleiding heeft zich inderdaad niet toegespitst op uitzendrecht en de uitzendburo's waar ik personeel van inleen (al dan niet gedetacheerd) hebben het volgens mij vrij goed voor elkaar.

Hoe dan ook, Na de derde fase heeft een uitzendkracht ook gewoon een contract voor onbepaalde tijd!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:25

gijsenkim"]
Joh wil jij het mij dan even uitleggen........
[/quote]

[quote="Mause schreef:
dit geval heeft Esme waarschijnlijk niet gelijk een contract gekregen, maar is ze dus het fasensyteem ingegaan (dat is het syteem die de UZB´s moeten gebruiken). Hier zijn hele andere wetten van toepassing (wet van flexibiliteit en zekerheid om precies te zijn). Je mag 1 jaar op uitzendbasis werken en daarna verplicht via een contract voor bepaalde tijd. Dit heet fase 3 en mag max. 24 maanden duren (dus 8 x 3 maanden is gewoon geoorloofd). Je hebt alleen wel rekening te houden met de 18 maanden telling, dus als je al 18 maanden bij 1 opdrachtgever werkt, via een uitzendbureau, dan heb je vervroegd recht op een contract van onbepaalde tijd.


voldoende uitleg zo?? jij hebt het over het ketensysteem, welke de reguliere werkgever moet gebruiken, dat is iets heel anders dan het fasensysteem, welke het uitzendbureau gebruikt (en moet gebruiken volgens de wet flexibiliteit en zekerheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:28

Onzin Gijsenkim, jij hebt het over het Ketensysteem, waarin een medewerker max 3 contracten in max 3 jaar tijd mag krijgen voor hij recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd.

In het Fasensysteem (alleen voor intermediairs, niet voor regulier werkgevers) heb je eerst fase 1 van 26 los gewerkte weken (waarin de intermediair ook nog over mag stappen naar het Ketensysteem!). Daarna Fase 2 van 6 maanden (is heel wat anders dan 26 los gewerkte weken!). Dit is nog echt het 'oude uitzendwerk" met optimale flexibiliteit.
Daarna volgt fase 3 van max 24 maanden met contracten voor bepaalde tijd van minimaal 3 maanden. Nu ben je aan het detacheren, dus andere voorwaarden. Overigens is deze fase alleen max 24 maanden als er verschillende inleners zijn geweest, bij slechts 1 inlener duurt deze fase max 1/2 jaar (de zogenoemde 'verkorte route naar fase 4')
Daarna komt fase 4, dan is de medewerker in vaste dienst.

Gijsenkim, vraag het uitzendbureau waarmee je zaken doet gewoon eens om uitgebreide uitleg hierover, want 'onze' kant van de Flexwet kan grote gevolgen voor jouw werk hebben, bijvoorbeeld bij het overnemen van flexkrachten als je te maken krijgt met een stukje opvolgend werkgeverschap.

Groet,
Sonja

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:29

Mause"]
[quote="gijsenkim"]Joh wil jij het mij dan even uitleggen........
[/quote]

[quote="Mause schreef:
dit geval heeft Esme waarschijnlijk niet gelijk een contract gekregen, maar is ze dus het fasensyteem ingegaan (dat is het syteem die de UZB´s moeten gebruiken). Hier zijn hele andere wetten van toepassing (wet van flexibiliteit en zekerheid om precies te zijn). Je mag 1 jaar op uitzendbasis werken en daarna verplicht via een contract voor bepaalde tijd. Dit heet fase 3 en mag max. 24 maanden duren (dus 8 x 3 maanden is gewoon geoorloofd). Je hebt alleen wel rekening te houden met de 18 maanden telling, dus als je al 18 maanden bij 1 opdrachtgever werkt, via een uitzendbureau, dan heb je vervroegd recht op een contract van onbepaalde tijd.


voldoende uitleg zo?? jij hebt het over het ketensysteem, welke de reguliere werkgever moet gebruiken, dat is iets heel anders dan het fasensysteem, welke het uitzendbureau gebruikt (en moet gebruiken volgens de wet flexibiliteit en zekerheid).
[/quote]

En WAT is hier anders aan dan wat ik schrijf....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:16

Dat je veel vaker een tijdelijk contract aan kunt bieden dan de 3 keer waar jij het over had Kim....

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:34

gijsenkim schreef:
En WAT is hier anders aan dan wat ik schrijf....................


Sorry, maar ik snap niet dat je me niet begrijpt. Zoals ik al schreef mag een uitzendbureau in fase 3 (de fase waarin contracten voor bepaalde tijd aangeboden moeten worden) max. 8 x 3 maanden contracten bieden (of 4 x 6 maanden contracten enz enz), dat is dus iets heel anders dan max drie contracten in een ketensysteem van tezamen max. 3 jaar.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:21

Ik heb bijna 1.5 jaar bij een uitzendbureau gewerkt, en kan je dus denk ik wel verder helpen, pb me even het hele verhaal dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.
Zover ik nu kan beoordelen MAG randstad dit niet zomaar doen, maar doen ze dit zodat ze zelf minder belasting over jou hoeven te betalen.
Uitzendbureau's nemen heel vaak de mensen die voor ze werken in de maling, lees daarom ook ALTIJD je contract goed door!!!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:37

Angelique18 schreef:
Ik heb bijna 1.5 jaar bij een uitzendbureau gewerkt, en kan je dus denk ik wel verder helpen, pb me even het hele verhaal dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.
Zover ik nu kan beoordelen MAG randstad dit niet zomaar doen, maar doen ze dit zodat ze zelf minder belasting over jou hoeven te betalen.
Uitzendbureau's nemen heel vaak de mensen die voor ze werken in de maling, lees daarom ook ALTIJD je contract goed door!!!


Dit gaat dus echt helemaal nergens over!! Waar haal je dit vandaan, zeg! Ik werk dus als intercedente en ben dus dagenlijks met dit soort vraagstukken bezig en kan er met m´n hoofd niet bij, dat mensen zoals jij dit soort "onwaarheden" de wereld inhelpen.

Alsof een groot uitzendbureau als Randstad kan frauderen in zo´n geval... Lips are sealed De uitzendbranche is een dienstverlenende branche, die bestaan echt niet om mensen "in de maling" te nemen, zeker niet een zo´n groot bureau als Randstad. Denk aub eerst eens na voordat je dit soort dingen gaat roepen!!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:40

Mause"]
[quote="Angelique18 schreef:
Ik heb bijna 1.5 jaar bij een uitzendbureau gewerkt, en kan je dus denk ik wel verder helpen, pb me even het hele verhaal dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.
Zover ik nu kan beoordelen MAG randstad dit niet zomaar doen, maar doen ze dit zodat ze zelf minder belasting over jou hoeven te betalen.
Uitzendbureau's nemen heel vaak de mensen die voor ze werken in de maling, lees daarom ook ALTIJD je contract goed door!!!


Dit gaat dus echt helemaal nergens over!! Waar haal je dit vandaan, zeg! Ik werk dus als intercedente en ben dus dagenlijks met dit soort vraagstukken bezig en kan er met m´n hoofd niet bij, dat mensen zoals jij dit soort "onwaarheden" de wereld inhelpen.

Alsof een groot uitzendbureau als Randstad kan frauderen in zo´n geval... Lips are sealed De uitzendbranche is een dienstverlenende branche, die bestaan echt niet om mensen "in de maling" te nemen, zeker niet een zo´n groot bureau als Randstad. Denk aub eerst eens na voordat je dit soort dingen gaat roepen!!
[/quote]

Sorry hoor maar ik weet dus ZEKER wel waar ik over praat!!
Ik heb 1.5 jaar bij een uitzenbureau gewerkt, heb daar ALLE voorkomende werkzaamheden verricht...
Mijn moeder werkte daar eveneens, en ja daar werdt vollop gefraudeerd, geen enkel uitzendbureau werkt anders als dat daar werdt gewerkt!
Mocht je nog zulke opmerkingen hebben zie ik deze graag via pb, je kunt niet zomaar iemand opdeze manier aanspreken over iets!
Ik weet hoe dingen werken, ik ben niet achterlijk...
Dus verslijt me hier ook niet voor..

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:50

Angelique18"]
[quote="Mause"][quote="Angelique18 schreef:
Ik heb bijna 1.5 jaar bij een uitzendbureau gewerkt, en kan je dus denk ik wel verder helpen, pb me even het hele verhaal dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.
Zover ik nu kan beoordelen MAG randstad dit niet zomaar doen, maar doen ze dit zodat ze zelf minder belasting over jou hoeven te betalen.
Uitzendbureau's nemen heel vaak de mensen die voor ze werken in de maling, lees daarom ook ALTIJD je contract goed door!!!


Dit gaat dus echt helemaal nergens over!! Waar haal je dit vandaan, zeg! Ik werk dus als intercedente en ben dus dagenlijks met dit soort vraagstukken bezig en kan er met m´n hoofd niet bij, dat mensen zoals jij dit soort "onwaarheden" de wereld inhelpen.

Alsof een groot uitzendbureau als Randstad kan frauderen in zo´n geval... Lips are sealed De uitzendbranche is een dienstverlenende branche, die bestaan echt niet om mensen "in de maling" te nemen, zeker niet een zo´n groot bureau als Randstad. Denk aub eerst eens na voordat je dit soort dingen gaat roepen!!
[/quote]

Sorry hoor maar ik weet dus ZEKER wel waar ik over praat!!
Ik heb 1.5 jaar bij een uitzenbureau gewerkt, heb daar ALLE voorkomende werkzaamheden verricht...
Mijn moeder werkte daar eveneens, en ja daar werdt vollop gefraudeerd, geen enkel uitzendbureau werkt anders als dat daar werdt gewerkt!
Mocht je nog zulke opmerkingen hebben zie ik deze graag via pb, je kunt niet zomaar iemand opdeze manier aanspreken over iets!
Ik weet hoe dingen werken, ik ben niet achterlijk...
Dus verslijt me hier ook niet voor..
[/quote]

Dit doe ik expres niet per PB, omdat ik vind dat dit soort onwaarheden rechtgezet moeten worden. Dat jij misschien voor een uitzendbureau hebt gewerkt wat dan volgens jou fraudeerde, dat wil niet zeggen dat alle uitzendbureaus dat doen. In dit geval gaat het over Randstad en insinueer je dat Randstad zich daar dus ook schuldig aan maakt. Ik werk al drie jaar in deze branche en denk daarmee dat ik best kan zeggen dat ik weet hoe dingen werken, ik zit er met me neus bovenop.

Mijn excuses als ik erg bot overkom, maar ik denk dat je erg voorzichtig moet zijn indien je dit soort beschuldigingen gaat roepen....

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:55

Ik heb hier dus ook met mijn neus bovenop gezeten en ik zeg niet dat randstad zich schuldig maakt aan fraude zaken, maar zaken als hier in deze beschreven worden mogen gewoon niet, hier kan kort over gediscuseerd worden of lang, wanneer jij zelf bij een uitzenbureau werkt weet je zelf ook dat dit gewoon niet mag!
Dit neemt niet weg dat het wel gebeurd, maar hier NIET over gesproken mag worden!

De reden waarom ik zo goed weet hoe er gehandelt wordt in een uitzendbureau is omdat mijn moeder hier bestuurslid WAS en alle financiele zaken regelde.
Zij deed dit overgens wel in opdracht van de baas van t uitzendbureau, maar ik heb altijd bij de vergaderingen e.d gezeten.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:57

Angelique18 schreef:
, maar zaken als hier in deze beschreven worden mogen gewoon niet, hier kan kort over gediscuseerd worden of lang, wanneer jij zelf bij een uitzenbureau werkt weet je zelf ook dat dit gewoon niet mag!


en wat is dan hetgeen wat volgens jou in dit geval echt niet door de beugel kan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:58

Angelique18 schreef:
Ik weet hoe dingen werken, ik ben niet achterlijk...
Dus verslijt me hier ook niet voor..


Niemand verslijt jou voor achterlijk, maar ik denk niet dat je een vakvolwassen arbeidsintermediair bent....
Randstad is een gevestigd bureau, niet voor niets zo groot geworden, en met een belangrijke organisatie als de ABU achter zich.

Je verkondigt aardig wat onzin over onze branche Angelique, en dan reageren de mensen die hart voor de zaak en de branche hebben (en WEL weten waar ze het over hebben...) Haha!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:03

Sonja"]
[quote="Angelique18 schreef:
Ik weet hoe dingen werken, ik ben niet achterlijk...
Dus verslijt me hier ook niet voor..


Niemand verslijt jou voor achterlijk, maar ik denk niet dat je een vakvolwassen arbeidsintermediair bent....
Randstad is een gevestigd bureau, niet voor niets zo groot geworden, en met een belangrijke organisatie als de ABU achter zich.

Je verkondigt aardig wat onzin over onze branche Angelique, en dan reageren de mensen die hart voor de zaak en de branche hebben (en WEL weten waar ze het over hebben...) Haha!
[/quote]

Sonja, LAAT MAAR...

Ik ben onervaren, lieg alles bij elkaar, en jullie hebben allemaal gelijk...

Wat jij wil meisje... daggg