wat is dit voor beest?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wat is dit voor beest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 22:36

Bij ons in de tuin vliegt al een paar dagen een soort van wesp rond.
Alleen: Het ziet eruit als een wesp, maar is zeker 5 cm!!! lang!

Een koningin misschien?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:43

Dat is een soort wesp, weet de Nederlandse naam er niet voor, in het Engels is het Hornet. Maar een koningin is het niet, die kunnen over het algemeen niet vliegen, of als ze kunnen vliegen, kunnen ze dat maar korte tijd en verliezen dan hun vleugels.

Als je een nest vind (ze bouwen het soms in je huis of onder een afdak) , dan zou ik de brandweer het laten weghalen. Ze kunnen namelijk gemeen steken...en dat niet een keer zoals een bij, maar meerdere keren, zoals een wesp.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:44

Dat is net zo'n soort beest als die mij een tijdje geleden in mijn voet had gestoken, ik zou zeggen kijk ervoor uit, want als ze steken doet het echt pijn en het gaat 1/2 dagen later echt super erg jeuken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:45

Afbeelding

Latijnse naam is: Vespa Cabro

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 22:49

we hebben hem al een paar x geprobeert dood te slaan, maar hij is ons steeds te slim af. Probleem is namelijk dat de honden er achteraan gaan (die vangen ook vliegen)

Volgens mij is het wel die die jij zegt cas

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:50

Je heb ook nog zo'n soot wesp dat wiite eitje's op paarden ligt. Maar die prikken niet want ik heb er al een paar keer een doodgeslagen tussen mijn handen. Irritante beesten.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:50

iell wat een vies beest

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:51

Dood slaan heeft geen zin, er moet bij jullie in de buurt ergens een nest zitten.
Ik hoop alleen dat de honden ze niet te pakken krijgen, want als ze steken, dan geeft dat behoorlijke bulten. En op de verkeerde plek kan het ook de dood van een hond veroorzaken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:53

wenny schreef:
iell wat een vies beest


Insecten zijn niet vies. Ze zijn juist ontzettend mooi. Heb je al eens een mier goed bekeken?

De domste jongen kan een vlieg doodslaan. Maar alle slimme Professoren ter wereld kunnen geen vlieg in elkaar zetten....

Insecten zijn natuur. Net als een paard. En de natuur is mooi.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:56

Gadsie, ik vind dit toch geen mooie jongens voor in mijn tuin Tong uitsteken
Prachtige beesten, maar helaas zorgen ze ook voor flink wat problemen en overlast..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 22:56

er is er altijd maar 1 (tegelijk) heb er nog nooit meerdere gezien.
Enig idee of ze op een bepaald iets afkomen?

Het is idd wel fascinerend, maar liever niet in mijn tuin Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:57

Cassidy schreef:
Dood slaan heeft geen zin, er moet bij jullie in de buurt ergens een nest zitten.
Ik hoop alleen dat de honden ze niet te pakken krijgen, want als ze steken, dan geeft dat behoorlijke bulten. En op de verkeerde plek kan het ook de dood van een hond veroorzaken.


Nou dat is zo special ding die van die witte bolletje's op je paard ligt, op vakantie waren het er helemaal veel, toen waren we op 'jacht' geweest en toen kwamen er gelukkig niet meer bij.
Wat komt er eigwenlijk uit die witte bolletje's?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:59

Zijn dat geen horzelseitjes? Of dazen (weet verschil eff niet)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:00

De Nederlandse naam is volgens mij Horzel Scheve mond ! (in het Duits "Hornisse") Ze kunnen echt heel gemeen steken! Een nest hoeft niet altijd in de buurt te zitten!! Bij ons in de tuin vliegt er in de zomer soms ook wel eens eentje voorbij, maar ik heb nog nooit ergens een nest kunnen vinden Scheve mond !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:03

Nee een Horzel is wat anders. Duits is inderdaad Hornisse. Ik ga even kijken of ik een foto kan vinden van een horzel.

En Sterre in Duitsland zitten ze soms in een rolluikkastje, of onder een dakpan. Of in een holle boom. Op de gekste plekken kom je ze tegen. Bij ons moest de brandweer er eentje weghalen uit een rolluikkast. En die krengen kwamen ieder jaar weer op dezelfde plek terug....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:17

Mijn D-N woordenboek ligt hier nog op m´n PC-tafel Knipoog en die geeft als vertaling "Hoornaar/ Hoorntje" ... Als ik eerlijk ben: dáár heb ik nog nooit van gehoord Verward !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:21

Ik dus ook niet...
Een horzel is in het duits Stechfliege. Ziet er zwart uit, lijkt op een vlieg maar is langer. En kan heel gemeen steken.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:30

mmmm, hievan hebben wij een heel nest zitten in een volgelhuisje bij t paard Boos! Ze zijn beschermt, dus dood maken mag niet eigenlijk... en verder steken ze ook heel gemeen, niet leuk T is idd een hoornaar, ik ken de naam wel Haha!
En ik trap ze trouwens wel dood, sorry cas, maar ze steken die paarden ze gemeen, dat is echt zielig.... (= giga bulten, met veel jeuk = paard die gaat schuren Boos! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:32

Ik zeg niet dat je ze niet dood mag maken. Ik zeg alleen dat het niets uithaalt, omdat er nog meer zitten. Zolang als je het nest niet verwijdert kun je doodmeppen tot je een ons weegt.

En ze zijn inderdaad beschermd. Ik zou de Brandweer erbij halen als je het nest wilt laten verwijderen. Ik ken iemand die geprobeerd heeft zelf dat nest in de fik te steken. Resultaat: afgebrand huis...Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:34

Avanti schreef:
Nou dat is zo special ding die van die witte bolletje's op je paard ligt, op vakantie waren het er helemaal veel, toen waren we op 'jacht' geweest en toen kwamen er gelukkig niet meer bij.
Wat komt er eigwenlijk uit die witte bolletje's?


Die witte bolletjes (of gele bolletjes) zijn eitjes. Daar komen larven uit, en die boren zich door de huid van het paard naar binnen. Daarom moet je vooral na het weideseizoen je paard ontwormen met een wormenmiddel tegen horzellarven....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:38

Het is een Horenaar...We hebben ze ook in Duitsland. Het zijn inderdaad heel grote wespen...Ze zijn beschermd in Europa. Ze zijn niet aggressief! Qua gedrag zijn ze te vergelijken met een hommel. Toch leveren ze wel een behoorlijk risico op, omdat het gif behoorlijk sterk/veel is. Van 10 steken van een horenaar kan ook een paard overlijden heb ik me laten vertellen. Dus is er een nest in de omgeving, dat wil zeggen zie je er dagelijks 10 of meer vliegen, dan moet je contact opnemen met de gemeente. Zij kijken dan wat ze er aan kunnen doen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:03

Cassidy schreef:
..Een horzel is in het duits Stechfliege. Ziet er zwart uit, lijkt op een vlieg maar is langer. En kan heel gemeen steken.


Volgens mij heten Stechfliegen (die hier dus "Bremse" genoemd worden Knipoog !) in Ned. dazen Verward of (volgens woordenboek) paardenvlieg!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:29

Dat is id een Hoornaar,
over de vaiant die in Nederland voorkomt weet ik niets,
heb laatst wel een docu gezien en je wordt niet blij als je ziet wat de variant in de USA aan richt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:32

Sjuimpje schreef:
Dat is id een Hoornaar,
over de vaiant die in Nederland voorkomt weet ik niets,
heb laatst wel een docu gezien en je wordt niet blij als je ziet wat de variant in de USA aan richt


Is dat niet de Killer-Bee? Dat is toch gewoon een agressieve bij en geen Hoornaar?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:34

Nope, Killerbees ken ik ook Haha!
Ben een National Geographic/Discovery/Animal planet-freak
Killerbees maken over het algemeen nesten in bomen, Hoornaars leven in holen in de grond.