Vrouwen hebben geen ambitie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Vrouwen hebben geen ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 08:52

In de Elsevier van deze week staat een artikel over de ontbrekende ambitie bij vrouwen. Een aantal quote's uit dit artikel wil ik jullie niet onthouden:

Nederlandse vrouwen werken weinig en bereiken zelden de top. Als ze werken zijn ze overdreven vaak ziek, zwak en misselijk. De reden: vrouwen willen eigenlijk liever niet werken. Vrouwen zijn inmiddels even hoog opgeleid als mannen maar ze doen er een stuk minder mee. 70% van de nederlandse vrouwen werkt parttime, een meerderheid werkt minder dan 29 uur per week met als resultaat de nederlandse vrouw is financieel afhankelijk van haar man.

Een tijdje vier dagen werken om voor de kinderen te zorgen, hoeft geen rem te zijn op de carriere; drie dagen of minder is dat echter wel. Zeker omdat deeltijdwerk voor nederlande vrouwen geen tijdelijke optie is. Ook als de kinderen opgroeien, blijven ze vaak in deeltijd werken.

Carriere maken is moeilijk en lang niet altijd leuk. Het betekent hard werken, teleurstellingen incasseren en knokken voor je plek. Ook mannen lopen hier tegenaan, maar in tegenstelling tot mannen, hebben nederlandse vrouwen daarvoor een sociaal geaccepteerde vluchtweg: je wordt moeder.

De vrouw is in de nederlandse samenleving nog steeds het zwakkere geslacht. Welke psychische en quasi psychische ziekte je ook bekijkt, vrouwen hebben er meer last van. Vrouwelijke werknemers zijn dus lastig en duur. Geef een werkgever de keus tussen een man en een vrouw van rond de 30, beiden met even goede papieren, en hij zal wel gek zijn om de vrouw aan te nemen. Bij haar loopt de werkgever grote kans zijn werknemer na een paar jaar kwijt te raken aan kinderen, gebrek aan carrierezin of klachten
.

De tendens van het artikel staat mij wel aan. Ik heb er moeite mee als vrouwen zich afhankelijk opstellen en altijd de schuld bij een ander leggen. Ook hier op bokt lees ik vaak dat werkende vrouwen vinden dat een werkgever maar altijd rekening moet houden met hun prive situatie en dat veel vrouwen zich wel erg gemakkelijk ziek melden als er wat met hun paardje is.

Zo hiermee heb ik even een voorschot gegeven. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:08

Nou, nou, jij durft!
Ben benieuwd hoeveel karren mest je over je heen gaat krijgen...
Maar die deel ik dan graag met je Haha!

Overigens ben ik tegen carrièremoeders en kinderen die tot crècheleven veroordeeld zijn (na jaren tehuiswerk weet ik waar dit toe kan leiden). &/& hoeft van mij helemaal niet te moeten kunnen. Erken dan maar dat kids je carrière zijn. Of kies voor die andere carrière, zonder gemiep.
Tenzij je een meneer hebt die met je wil deeltijden en zorgen, maar die zijn met een lantaarntje te zoeken en zelden welkom bij werkgevers.

Laat die mestkarren maar komen... Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:39

is het toch niet zo ouderwets dus, huisvrouw. die oudjes van ons waren zo gek nog niet en dat zonder dure onderzoeken Knipoog

uitzonderingen daar gelaten (opvoeding, milieu, karakter, etc.) ben ik het er wel mee eens. ik denk dat studeren vrouwen makkelijker afgaat dan mannen, maar eenmaal in de harde werkelijkheid valt het ze nog vies tegen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:44

Idd, ik ben een van die vrouwen zonder ambitie. Ik meld me echter zelden ziek en al helemaal niet voor mijn paard.
Ik zie mijn werk als 'bijzaak' en mijn prive-leven is hoofdzaak.
Eerlijk gezegd voel ik me daar prima bij, dus waarom zou ik dat veranderen?
O ja, ik heb geen kids dus ik verschuil me niet eens achter het moeder zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:47

Nee, Astrid, ik ben het niet met je eens. Het is niet zo dat je net zo hard moet knokken om zo hoog te komen als een man. Je moet DUBBEL zo hard knokken om zo hoog te komen als een man. En daar hebben een heleboel vrouwen geen zin in.

Wat er ook bij komt kijken: vrouwen zijn nu eenmaal (uitzonderingen daargelaten) minder hard dan mannen. In het incasseren, maar ook in het uitdelen van klappen. Je moet echt bikkelhard zijn om te winnen. Dat is niet alleen zo in de werksituatie, maar kijk ook eens naar de ruitersport, en dan met name het springen. Hoeveel vrouwen draaien er mee op het hoogste niveau?

Zolang als het ouderschap nog niet evenwichtig is verdeeld, en ook de zorg voor de kinderen niet door beide ouders gelijkmatig word opgevangen, zullen het de vrouwen zijn die de boontjes moeten doppen. Hoe vaak zie je in een scheidingsgeval de kinderen toegesproken worden aan de man? En hoe vaak zie je in een intacte familie dat de man vrijwillig gaat part-timen?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:48

ik vindt het artikel te generaliserend, maar ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens.
Het is nog vaak de gewoonte dat vrouwen thuis blijven na de kinderen en daarna gaat men vaak partime werken.

persoonlijk moet ik ook zeggen dat ik zogau ik er de kans voor krijg ook echt wel 4 dagen in de week wil werken. Niet om op kinderen te passen of iets dergelijks, maar omdat er meer in het leven is dan werken. Als ik dat financieel zou kunnen bolwerken zou ik dat dus absouut doen.

Maar dat geldt dus ook voor mijn vriend Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:51

Fitzroy schreef:
Idd, ik ben een van die vrouwen zonder ambitie. Ik meld me echter zelden ziek en al helemaal niet voor mijn paard.
Ik zie mijn werk als 'bijzaak' en mijn prive-leven is hoofdzaak.
Eerlijk gezegd voel ik me daar prima bij, dus waarom zou ik dat veranderen?
O ja, ik heb geen kids dus ik verschuil me niet eens achter het moeder zijn.


Same here. Ik ben een paar keer op mijn neus gegaan doordat ik me 200% heb gegeven voor een baan (Lees "lost cause") Ben er zelfs met een burn-out door blijven zitten, en had zware lichamelijke klachten. Ben er zelfs door het ziekenhuis in beland.

Ik leef voor mijn paarden, en ik leef niet (meer) voor een werkgever, wiens baas in Amerika zit en waar op grond van een namenlijst mensen worden geschrapt mocht het economisch wat minder gaan, en waar niet naar je prestaties word gekeken.

Maar ik meld me niet voor ieder akkefietje ziek. Met het gevolg dat ik nu waarschijnlijk met een slijmbeursontsteking rondloop die chronisch zal blijven.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:01

Ik ken ook zat voorbeelden van mannen die zich maar weer ziek melden omdat hun kind een kuchje zo of een niesje zus hebben!!! (ligt misschien aan de universiteit = ambtenaren)

Dus ik denk niet dat de belangrijkste oorzaak in het geslacht zit maar in het wel of niet hebben van kinderen... En dat is opzich ok, als je voor kinderen kiest moet je er ook voor 1000% voor gaan, en dat zal tenkoste gaan van een carrière.

Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
Het is misschien wel zo dat vrouwen deze keuze eerder maken en dat mannen toch vaak wat ... egoistischer zijn Verward en deze opoffering niet willen maken.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:07

Is dat stukje geschreven door Midas Dekkers?
Die zei namelijk ook dat vrouwen geschapen zijn om voor de kinderen te zorgen en dat ze dus daarom borsten hebben. En dat het maar goed was dat mannen geen tieten hebben omdat ze er dan hele dagen aan zouden zitten en van werken niks meer zou komen. Haha!
Zit ook wel weer wat in, natuurlijk.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:34

Die man (Midas, die in het echt niet zo heet trouwens; Willard naar ik meen; maar dit terzijde) heeft niet voor niets zjuust een Belangrijke Prijs/onderscheiding gewonnen !!! Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:41

Er zullen vast genoeg vrouwen zonder ambitie zijn. Zelf zou ik heel graag fulltime willen werken als ik klaar ben met mijn opleiding. Maar doordat er vooral veel vrouwen in die sector werken en praktisch allemaal parttime willen werken is het voor mij straks niet gemakkelijk om een fulltime baan te vinden. De vacatures die vrijkomen zijn allemaal gebaseerd op parttimebanen

het zal dus of banen sprokkelen worden of een eigen praktijk beginnen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:02

Het moederschap als vluchtweg beschouwen, daar zakt mijn broek van af. Als moeder zijnde heb je te knokken, te incasseren en hard te werken, op een geheel ander, imo veel belangrijker, vlak, en daar kan je baas je niet bij helpen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 12:07

Nee het stukje is niet geschreven door Midas Dekkers maar door een vrouw en het gaat er ook niet van uit dat iedere vrouw per definitie carriere zou moeten maken maar het gaat er wel om dat er in Nederland altijd geklaagd wordt (door vrouwen) dat het zo moeilijk is om een carriere te maken en dat het zoals cassidy bijvoorbeeld zegt voor een vrouw veel moeilijker zou zijn dan voor een man. Hoe vaak hoor je niet over het zgn. glazen plafond, gebrek aan kinderopvang, ongelijke verdeling van thuiswerk tussen man en vrouw etc. Kortom vrouwen leggen vaak de schuld ergenst anders en geven gewoon sneller op, zijn over het algemeen minder bereid in een carriere te investeren. Het leven moet tenslotte leuk zijn. In de ons omringende landen is de arbeidsparticipatie van vrouwen en het aandeel dat ze hebben in het gezinsinkomen veel hoger. Waarom daar wel en hier niet Verward .

Misschien ben ik wel een ongelooflijke geluksvogel maar ik heb in mijn werk nog nooit gemerkt dat ik nou dubbel zo hard zou moeten werken als een man om te komen waar ik wil. Maar ik heb geen probleem met hard werken op zich en laat me ook niet zo snel uit het veld slaan door een tegenslag hier en daar. En ook als ik naar de geschiedenis kijk zijn er altijd vrouwen geweest die (in veel vrouw-vijandigere omstandigheden) een prominente plaats hebben ingenomen.

Wat de kinderen betreft, mijn ouders hebben altijd beiden hard gewerkt en daar ben ik echt niet minder van geworden hoor. Zelf verwachten we binnenkort een kind (niet gepland en niet verwacht maar toch welkom) en ik ga niet minder werken. Dat vinden veel mensen toch wel heel erg raar. Naar mijn mening hebben we een prima oplossing, mijn man gaat 1 dag minder werken, mijn moeder past 1 dag op en op de overige 3 dagen breng ik het kind naar de kinderopvang vlak bij mijn werk. Dus blijkbaar ben ik ook hier weer een geluksvogel omdat ik een man heb die graag een dagje minder gaat werken en er geen probleem mee heeft dat ik dat niet ga doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:11

Astrid, om te beginnen gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding. In hoeverre is deze nieuwe functie (namelijk moeder zijn) te combineren met paarden en je werk? Ik vind het lovenswaardig dat je NU zegt dat er niets anders gaat dan het nu gaat, maar als je eenmaal in de situatie zit dan denk ik toch dat je anders gaat denken en praten.

In de omliggende landen word het al langer normaal gevonden dat beide partners werken. In Nederland bestaat dat nog niet zo lang. Ik ben opgegroeid in een gezin waar de moeder altijd thuis is geweest, en persoonlijk zou ik het niet anders willen: als ik een partner zou hebben die de kost zou kunnen verdienen, dan zou ik mijn dagen wel weten te vullen hoor...(met en zonder kind Haha!)

Werken? Wat een tijdverspilling!

Nogmaals, het knokken moet je liggen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-03 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 12:11

opala schreef:
Het moederschap als vluchtweg beschouwen, daar zakt mijn broek van af. Als moeder zijnde heb je te knokken, te incasseren en hard te werken, op een geheel ander, imo veel belangrijker, vlak, en daar kan je baas je niet bij helpen.


Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen opala. Wat jij schrijft geldt dat dan niet voor vaders Verward .

En cassidy, je hebt mij niet horen zeggen dat ik verwacht dat er niets zal veranderen in mijn leven echter ik zal mijn werk er niet voor op geven.

En jouw opmerking dat werken tijdsverspilling is, daar zakt mijn broek van af hoor..... ik hoop dat je het anders bedoelt dan dat het op mij over komt maar ik zou bijna de kotssmiley gebruiken. Lekker uitgangspunt voor de mensen die met hard ploeteren de economie gaande houden. Wat dacht je van de dokter die voor je klaar staat als je midden in de nacht ziek wordt (of je kind wordt ziek), de bakker die het brood bakt, de lerares die niet alleen de kinderen iets tracht te leren maar tegenwoordig ook nog opvoeder is... Als je dat echt allemaal tijdsverspilling vindt
Laatst bijgewerkt door astridh op 18-05-03 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:15

Idd Cassidy, ik heb ook de meest ambitieuze vrouwen na de geboorte van hun kind zien veranderen. Opeens is die baan toch niet meer zo belangrijk en gaan ze bij nader inzien toch minder werken.

Maar goed, Astrid, ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat lopen en zullen we over een jaar dit topic nog eens naar boven halen Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:29

astridh"]
[quote="opala schreef:
Het moederschap als vluchtweg beschouwen, daar zakt mijn broek van af. Als moeder zijnde heb je te knokken, te incasseren en hard te werken, op een geheel ander, imo veel belangrijker, vlak, en daar kan je baas je niet bij helpen.


Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen opala. Wat jij schrijft geldt dat dan niet voor vaders Verward
[/quote]

Dat kun je nu ook nog niet snappen en neem ik je ook niet kwalijk Schijnheilig . Dat geldt idd ook voor vaders.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 12:39

Voor de duidelijkheid werk is niet het belangrijkste in mijn leven en ik zeg niet dat ik nooit minder zal gaan werken..... maar ik voel me wel verantwoordelijk voor mijn eigen inkomen of het aandeel in ons gezinsinkomen. Zo voel ik me ook verantwoordelijk voor de mensen die in ons bedrijf werken, dat houdt echt niet op op het moment dat ik moeder wordt. Ik krijg er dan een verantwoordelijkheid bij (samen met mijn man Lovers ) en ik verheug me daar op. Natuurlijk zal ik concessie's moeten doen, zo zal mijn huidige zwangerschaps-bijrijdster waarschijnlijk bijrijdster blijven zodat we samen Max kunnen trainen en uitbrengen en zal de merrie verkocht worden. Ik zal minder tijd overhouden om bijvoorbeeld te lezen (en te bokken) maar dat heb ik er allemaal graag voor over.

En het is wel heel grappig dat alle mensen altijd denken dat ze je beter kennen dan dat je jezelf kent want hoe vaak ik al niet gehoord heb dat ik straks wel anders zal praten ..... Lips are sealed

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 12:47

Ook wel grappig trouwens dat in plaats van op de inhoud van het artikel in te gaan ik mezelf blijkbaar moet verdedigen over mijn eigen situatie zoals die binnenkort zal zijn Haha! .

Kom nou eens met argumenten (die verder gaan dan dat kan je nu nog niet weten Knipoog ), er liggen diverse onderzoeken ten grondslag aan het artikel die nu wel erg makkelijk aan de kant gegooid worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:02

Die carriere heb ik gehad inclusief mobi en lap-top maar dat gaf mij toch niet de voldoening die ik zocht. Waar gaat het om in het leven? Hele vergaderingen houden over gele vla of roze vla? Waar zijn we mee bezig, wat houdt mij bezig? Ik kan niet warm lopen voor dergelijke vla-vraagstukken. Ik loop wel warm voor maatschappelijke vraagstukken.

Ik ben heel ambitieus maar die ambities liggen niet zo zeer op het maatschappelijke vlak maar wel op het persoonlijk vlak en dus tel ik niet mee als abitieuze vrouw. Ik denk dat moeders heel ambitieus zijn in hun moederschap, maar op de een of andere manier wordt dan niet erkend. Ik ben veel meer gericht op mijn eigen intrensieke ontwikkeling dan mijn maatschappelijke carriere en ik denk dat veel vrouwen dat ook zo ervaren. Ik werk om te leven en niet andersom.

Met die wetenschap ben ik gaan solliciteren bij mijn huidige werkgever, de Provinciale Overheid. Die waren zeer onder de indruk van mij motivatie en ik ben aangenomen. Ik zie bij deze werkgever heel veel vrouwen in leidinggevende posities. Maar er zijn ook heel veel vrouwen die onder hun opleidingsniveau werken. Is dat erg? Nee ik denk het niet, ik weet wel dat dergelijke vrouwen fantastische collega's zijn omdat zij begrijpen waar het om draait in het leven!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:03

astridh schreef:
Ook wel grappig trouwens dat in plaats van op de inhoud van het artikel in te gaan ik mezelf blijkbaar moet verdedigen over mijn eigen situatie zoals die binnenkort zal zijn Haha! .


'Moeten'? Van niemand anders dan jezelf dan toch. Oeps, ben je in je eigen mest getrapt? Haha! Haha!
Nuttig leer Nerd momentje, moet je maar denken (hoeft niet) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:17

Astridh, de achterstand van vrouwen is geen verzinsel hoor, als je de geschiedenis bekijkt dan zul je zien dat die prominente vrouwen waar jij het over hebt, vooral hebben moeten vechten voor gelijkheid in veel dingen, omdat die gelijkheid er nu eenmaal niet was. Heden ten dage is die gelijkheid er nog steeds niet, de achterstand blijft bestaan

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:19

Zelf werk ik in de gezondheids zorg vrouwen beroep bij uitstek.
En ja de meeste vrouwen worden zwanger en gaan minder uren werken.
Minder uren werken bij de werkgever.
Maar meer uren werken aan een goede opvoeding thuis.
Kinderen nemen voor je ouders of de kinderopvang is naar mijn inziens geen goede ontwikkeling.
Je kiest voor een gezin daar moet je samen met je partner dus ook goede keuzes in maken.
Het is nog steeds jammer dat de man nog geen baarvader heeft .
Dan was de situatie denk ik al heel anders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:31

Jippie schreef:
Ik denk dat moeders heel ambitieus zijn in hun moederschap, maar op de een of andere manier wordt dan niet erkend.


Mee eens. Wat tellen jaren die je thuis aan de opvoeding van je kinderen hebt besteed nou in de ogen van een ander? Ik zeg niet per definitie dat kinderen van fulltime werkende ouders niet goed terecht komen, maar legio kinderen die met een jaar of 6 al de sleutel van het huis om de nek krijgen en moeder die hele dagen het huis uit is, komen dus NIET goed terecht.

En ook met de rest van Jippies bericht kan ik meegaan. De carriere en de werkgever is niet alles...je krijgt er never NOOIT voor terug wat je erin stopt...en die kans is bij een kind of een dier wel groter....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 19:52

Lovely schreef:
Astridh, de achterstand van vrouwen is geen verzinsel hoor, als je de geschiedenis bekijkt dan zul je zien dat die prominente vrouwen waar jij het over hebt, vooral hebben moeten vechten voor gelijkheid in veel dingen, omdat die gelijkheid er nu eenmaal niet was. Heden ten dage is die gelijkheid er nog steeds niet, de achterstand blijft bestaan


Dat is nu juist het punt van het artikel, daarin wordt aangegeven dat het vrouwen zelf zijn die zorgen voor het instant houden van die achterstand. 58% van de vrouwen werkt minder dan 3.5 dag per week. In vergelijking met het buitenland is deze deelname zeer laag, in Duitsland, Noorwegen en Belgie werkt ca 34% minder dan 3.5 dag, in Italie en Frankrijk 24% en in de VS 18%. Ik ben zeer benieuwd hoe die verschillen zijn ontstaan (luxe probleem?).

En botervlieg, ik ben niet vies van een beetje mest hoor. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar de inhoud van het genoemde artikel sprak me aan. Ik vind dat ieder moet doen wat hij/zij wil. Als je samen met je partner hebt afgesproken dat jij degene bent die thuis blijft om op de kinderen te passen dan vind ik dat een hele legitieme keuze maar ga dan ook niet lopen zeuren over de achterstand die vrouwen hebben in het bedrijfsleven.