duiken met watervrees

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

duiken met watervrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 17:04

In juli ga ik met mijn vriend naar Tanzania en Zanzibar. Nu hebben we ontdekt dat je daar geweldig kunt duiken. Klein probleem, ik heb een watervrees/ een claustrofobisch gevoel onder water en ben echt als de dood dat ik in paniek gevaarlijk ga doen 18 meter onder water. Het lijkt me alleen zo fantastisch als het me lukt om relaxed rond te zwemmen tussen de schildpadden en dolfijnen.

Afgelopen weekend hebben we hier bij een duikschool een proefduik gedaan, dat ging bijna mis (ik ademde door mijn neus en daardoor kwam er water in mijn bril en ik raakte in paniek) Door geweldig optreden van de instructeur die me precies genoeg de ruimte en tijd gaf maar me niet liet afhaken, heb ik uiteindelijk wel op de bodem rondgezwommen.

Komend weekend beginnen we hier met het theorie en zwembad gedeelte en als dat goed gaat doen we de buitenduiken daar. Ik heb mezelf beloofd dat ik mag afhaken als ik het echt niet meer trek. Wie heeft er duikervaring en kan me geruststellen op de volgende punten:

Hoe groot is zo'n groep en hoeveel begeleiding gaat er doorgaans mee?
(We gaan daar duiken met een 5 sterren PADI school)

Zijn de eerste buitenduiken meteen heel diep?

Hoe gaan ze doorgaans om met angstige mensen?

Is het misschien slim om gewoon de hele cursus daar opnieuw te doen zodat ik het zwembadgedeelte dubbel doe?

Zijn er meer mensen die zo bang zijn en het toch doen?

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:52

Ik heb een keertje gedoken in het zwembad, maar weet nog wel heel goed dat ze me toen vertelde dat je altijd een "buddy" hebt. Dat is iemand die op jou let en jij let op die persoon. Het lijkt me handig als jij zorgt dat je een buddy krijgt die veel ervaring heeft. Verder kan ik je helaas niet helpen. Succes ermee.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:55

Duiken lijkt me doodeng, ik heb gesnorkeld in Aruba en
dat vond ik leuk genoeg. Ik had constant de zenuwen, het was zo
wijds om me heen Scheve mond En hoe verder je keek hoe donkerder het
werd ik had echt Jaws-momenten Scheve mond

Maar het is wel schitterend om tussen de vissen te zwemmen
en een hele mooie ervaring. Helaas kan ik je niet meer vertellen

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:23

Ik ben ook net begonnen met de "Padi open water diver" cursus.
Heb nu 2 duiklessen achter de rug nu, waarvan de laatste ook niet geheel vlekkeloos verliep!
Maar heb vertrouwen in je instructuers!
Van je eigen fouten leer je het best.
Wees vooral ontspannen, dat is het halve werk!

Wij duiken met 5 personen en 2 instructeurs.

Hou je me op de hoogte van je vorderingen?

Gr. Britt.

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:21

Barb schreef:
Duiken lijkt me doodeng, ik heb gesnorkeld in Aruba en
dat vond ik leuk genoeg. Ik had constant de zenuwen, het was zo
wijds om me heen Scheve mond En hoe verder je keek hoe donkerder het
werd ik had echt Jaws-momenten Scheve mond

Maar het is wel schitterend om tussen de vissen te zwemmen
en een hele mooie ervaring. Helaas kan ik je niet meer vertellen


Ik het gesnorkeld in Griekenland en ik vond 't eng om door zo'n buisje te ademen, constant bang dat er water inkwam. Ook dacht ik de hele tijd aan haaien die opeens op konden duiken Bloos Er zouden geen haaien zitten, maar toch Scheve mond

Ik denk dat als je veel oefent je gewoon kunt duiken hoor, je went er vanzelf aan hoe je moet ademen enz.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:47

dimmelim schreef:
Zijn de eerste buitenduiken meteen heel diep?


Bij PADI kun je na de eerste cursus OW-Diver (of AOWD) Specialty's doen voor Bootduiken. Tijdens de cursus doe je volgens mij geen bootduiken, en zoja, dan zeker niet dieper dan 18 meter. Je zou even in je boek(en) moeten kijken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat 18 meter diep op Zanzibar heel anders is dan 18 meter in de Oosterschelde *LOL*

Citaat:
Zijn er meer mensen die zo bang zijn en het toch doen?

Ik weet het niet Eline of het echt verstandig is. Ik heb gedoken met hele onervaren en zeer ervaren mensen, en zeker als er een wat penibele situatie ontstaat onder water, is het laatste wat je moet laten doen, je laten regeren door angst en dat merk je meteeen bij duikers die al een beetje bangig zijn. Zorg voor een goede basis, leer eens goed je bril klaren in het zwembad en zwem ook eens zonder bril in buitenwater, dat zal een hoop schelen en je een hoop zelfvertrouwen geven.

Je kan altijd aangeven dat je niet verder wilt dan een bepaald punt omdat je bang bent, maar zelf vind ik het PADI systeem niet zo heel erg geschikt daarvoor.... in ieder geval heel veel plezier!!!
En tip voor watervrees; schaf een droogpak aan Knipoog

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 09:53

We gaan nu de zwembadtraining en theorie bij een SSI school doen. Pas als ik me daar zeker voel ga ik de buitenduiken doen, en als ik wel echt graag wil maar het gevoel heb dat ik wat meer ervaring moet opdoen, doe ik gewoon de theorie en zwembadtrainingen over op Zanzibar. Als ik me te onzeker voel ga ik wel snorkelen maar dat lijkt me toch jammer.

Wat je beschrijft is precies mijn grootste angst, dat ik domme dingen ga doen omdat ik bang word. Ik hoop echt dat ik mezelf kalm kan houden.

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:49

Ik heb ooit eens in Griekenland een proefduik gedaan. Nou ja gedaan ik heb afgehaakt omdat ik niet naar beneden durfde Bloos

Twee jaar daarna heb ik in Thailand de Padi Open Water... cursus gedaan. In het zwembad ging het totaal niet, ik schoot telkens in paniek naar boven Frusty Ik zelf, de instructeur en mijn toenmalige vriend hadden er een hard hoofd in of het op open water wel goed zou gaan. Toch mee gegaan met de duik in de zee en wonder boven wonder ging het fantastisch *LOL* Ik heb het papiertje gehaald toen, heb alles uitgevoerd zelfs de duikbril af en weer op doen onderwater. Haha!

Heb daarna nooit meer gedoken omdat mijn vriend en ik een aantal maanden later de relatie hebben verbroken.. maar ik kan je vertellen dat het een ervaring is die ik niet had willen missen..

Het is zo mooi onderwater in de warme landen, al die vissen coraal etc etc..

Ik zou zeggen probeer het in elk geval, wat al heel veel helpt is als je vertrouwen hebt in je buddy

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:52

Eline, ik zou het niet doen. Ik ben zelf een redelijk ervaren duiker en heb absoluut geen schrik, maar als ik zie hoe de duikopleidingen in het buitenland verlopen kan ik je dat niet aanraden. Vaak grote groepen, met weinig begeleiding en meestal bootduiken. Het gaat erg snel (in 5 dagen je Open Water halen!) en m.i. krijg je meestal geen goede basis aangeleerd. Dat ben ik helemaal met Sibold eens, PADI is gewoon supercommercieel ingesteld (niets mis mee), maar dat heeft zeker zijn beperkingen. Bovendien vind ik het gewoon gevaarlijk om op 18 meter te zitten met een duiker die echt bang is. Een klaplong loop je zo op in een paniekopstijging. Ga lekker snorkelen (ook geweldig om te doen), en houd dat geld op zak. Duiken is niet iets waar je luchthartig over moet doen (doe je ook niet).

Persoonlijk zou ik dan hier in Nederland een opleiding gaan volgen bij een niet-commerciele vereniging (IADS, NOB bijvoorbeeld), daar gaat het allemaal veel rustiger en bovendien is het veel goedkoper. Dan kun je de volgende keer wel makkelijk meegaan in het buitenland, want het is superleuk!


Sibold, droogpakduiker? Watje!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-05-03 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:55

Ik heb járen geleden gedoken. Wij kregen met ons 3tjes 1 instructeur en verder kwam er niemand bij. Ik heb ook een beetje claustrofobie en ik had er wel een beetje last van onder water. Ik beet bijv. heel hard op mijn mondstuk, waardoor mijn tanden/kiezen los kwamen te staan (pijnlijk).
Ik ben niet dieper geweest dan 14 m, ik had nl. geen duikbrevet (heb ikt oen gehaald, Padi idd). Dat was overigens met mijn vader, dieper kreeg ik last van 'n vulling. Met de instructeur zijn we niet dieper geweest dan 7 meter. Op die dieptes kun je nog heel goed snel stijgen mocht je in paniek raken. Mijn vader had net zijn 4 * NOB niet gehaald (op het stijgen, wat dus altijd perfect ging), dus ik voelde me echt heel erg op m'n gemak. Het kon eigenlijk ook niet dieper omdat we nooit van het rif afgeweest zijn, met mijn vader ging ik dat wel doen, maar toen kreeg ik dus last van m'n vulling Scheve mond (ook behoorlijk auw).
Het jammere was dat ik na 1,5 uur duiken kreeg ik het altijd steen en steen koud, maar ik heb wel allerlei moois gezien. Dit was overigens op Curacao, dus hoe ik het daar koud kon krijgen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:59

Laui, water in de tropen is meestal zo'n 28 graden dus 10 graden onder je eigen lichaamstemperatuur. Geen wonder dat je het koud hebt na 1.5 uur, uiteindelijk lig je ook alleen maar wat te dobberen *LOL* Ik dook in Egypte met een 3 mm shorty en kwam er na een uur ook uit omdat ik het koud had.

Maar duiken is geweldig (ben 2* IADS en Medical trained Haha!, vriendje is 3* IADS)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:29

Lielle schreef:
Ik dook in Egypte met een 3 mm shorty en kwam er na een uur ook uit omdat ik het koud had.


En dan ben ik een watje? Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:54

maar ik heb geen droogpak Knipoog dus ben juist een bikkel/echte vent (m/v). Waar duik jij meestal?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 13:07

Ok, ik beloof plechtig dat ik het niet zal doen als ik dit weekend in het zwembad echt bang blijf. Toch wil ik mezelf wel deze kans geven er over heen te komen, want het lijkt me zo gaaf. Als het in het zwembad niet goed gaat, kan ik alsnog afhaken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:13

Dat kan ik je ook alleen maar aanraden. Maar doe dan een cursus die niet in 5 dagen af is, en neem er de tijd voor. Bij ons beginnen we altijd in januari met theorie en snorkellessen in het zwembad. Na een aantal weken begint de PLA (persluchtapparatuur) training in het zwembad en half april komt dan de eerste buitenduik. In juli is meestal het examen, dan heb je dus al een half jaar iedere week getraind en zeker zo'n 15 buitenduiken gemaakt. Bovendien leer je in NL veel beter duiken dan in de tropen, simpelweg omdat de omstandigheden minder zijn (kouder, slechter zicht). Als je hier op 18 meter in de Oosterschelde (2e pijler Zeelandbrug) zit, weet je pas wat een stromingsduik is.