Bijdrage stichting voor gestolen paarden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Bijdrage stichting voor gestolen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 15:25

Ik en mijn ouders en wellicht nog een aantal personen willen een stichting in het leven roepen. Het is de bedoeling om een database op te stellen die alle gestolen paarden daarin opneemt.
Het is dan de bedoeling om zoveel mogelijk publiciteit te geven aan de diefstal en druk op de ketel te houden zodat de politie er mee bezig blijft (zo zijn Footwork en Cody ook gevonden).
Die publiciteit gaan we regelen door alle registraties en elke nieuwe binnenkomende registratie van een gestolen paard door te geven aan politie (alhoewel de eigenaar dat zelf wel zal doen), kranten, veeartsen, dierenklinieken, hoefsmeden, boeren, slachthuizen (sommige gestolen paarden worden naar het slachthuis gebracht voor vleesgeld), ruitersportzaken, pensionstallen, maneges, handelsstallen, fokkerijen,...werkelijk alles wat je bedenken kan en natuurlijk door heel Nederland!

De stichting moet officieel worden opgericht door een notaris en die tarieven zijn niet misselijk. Doorgaans worden er bedragen gevraagd van ruim 300 euro. Daarnaast heb je nog KvK registratiekosten, het maken en hosten van een website en het op de hoogte stellen van alles en iedereen in Nederland. Dat laatste kost vooral veel tijd en wellicht geld mits het via telefoon/fax moet gebeuren.

Het is de bedoeling dat de stichting een landelijk bekend orgaan wordt, zoals Amivedi o.i.d.

Zoals sommige van jullie wel weten hebben we het van de Greup Stables gestolen paard, Its Another Footwork, ook terug gevonden door enorm veel publiciteit aan de diefstal te geven, wat de politie aan het werk houdt. In België is er al een dergelijke stichting, in Nederland helaas NOG niet!

Dus wil ik vragen of iemand hier op Bokt ons wil helpen om iets dergelijks te kunnen realiseren door een vrijwillige bijdrage te doen. Het geld wat we ophalen wordt gebruikt om de stichting te starten door een notaris in te schakelen en ons te laten registreren bij de KvK. Daarnaast de website maken (wat niets kost, dat doen we zelf met eventueel hulp) en de hosting van de website, die ook niet extreem goedkoop is.

Mocht het starten van deze stichting mislukken, dan krijgt één ieder zijn of haar geld teruggestort op hun bankrekening. Indien je hier niet op vertrouwt, dan vraag ik je géén bijdrage te doen.

Bijdragen kunnen worden gestort op de volgende rekening:
48.17.57.902 t.n.v. Colin Rietdijk te Rotterdam.
o.v.v. stichting gestolen paarden + boktnaam

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht en wellicht van harte bedankt voor jullie bijdrage en vertrouwen. Bovendien, het starten van dit topic is met BartVB besproken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:10

Ik wil even vermelden dat de stichting niet alleen is bedoeld voor paarden die 30.000 euro waard zijn. Het draait om emotionele waarde. Ieders paard kan gestolen worden. De voorbeelden die ik aanhaalde, Footwork en Cody, zijn beide paarden van een grote geldwaarde, misschien dat het verwarring schept. Deze paarden zijn gestolen voor de heb, dat zou ook met jouw Fjord, Shet, Haflinger of KWPN kunnen gebeuren. Laten we elkaar gewoon helpen om diefstallen te voorkomen en als het gebeurt, het zo snel mogelijk proberen op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:10

Voor de openheid (en om meer reacties op dit topic uit te lokken), zal ik ook hier reageren en niet alleen op het PBtje dat Colin mij net stuurde nav dit topic.

De reden dat ik persoonlijk niets voor zo'n stichting zou geven, is dat eigenaren zoals die van Footwork en Cody (paarden die heeeeeeeel veel centjes waard zijn Haha! ) mijn geld vast niet nodig hebben. Waarom zou ik als Fjordeneigenaar (waarde max 2000 euro) geld in zo'n stichting stoppen? Hoe groot is de kans dat mijn pony gestolen wordt denk je? En als het al gebeurt, denk je dat er dan net zo'n grote actie op poten wordt gezet als nu voor Footwork gebeurd is? Hmmmmmmm.....

Als er zoiets gebeurt ben ik altijd bereid om te helpen door mee te kijken en bv pamfletten te verspreiden. Maar om te gaan dokken zodat andermans dure paard eerder teruggevonden wordt..... nee bedankt, daar heb ik geen trek in.

De tipgever voor Footwork wilde toch de beloning niet? Vraag dan bv de eigenaar van dat paard of hij die kosten voor je stichting wil betalen!

PS mijn paarden zijn gechipt dus kunnen bij herkenning op die manier geidentificeerd worden.
PS2 ondanks het bericht hierboven denk ik toch dat ik met mijn paarden minder kans loop op diefstal als een eigenaar van een "duur" paard Colin Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-03 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:12

Ik zal aan het einde van deze maand een bijdrage storten Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:12

Mijn bericht was dus ook naar aanleiding van het pbtje van Sonja. Ik wil geen verkeerde indruk wekken door paarden als voorbeeld te nemen die veel waard zijn.

En ja, het is de bedoeling dat er voor elk paard een grote actie wordt opgezet, zelfs voor een shetje wat niet meer dan 100 euro waard is. Emotioneel kan dat paardje wel miljoenen waard zijn! DAT is belangrijk!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:25

Jammer dat je het zo ziet Sonja. In hokjes van waarde bedoel ik dan. Het gaat ons dus ook meer om de emotionele waarde. Een peperduur paard voor de handel heeft mijns inziens minder emotionele waarde dan de 200 euro shetlander wat van een kind van een jaar of 6 is. Juist daarom willen wij die stichting oprichten, zodat er ook financiele middelen zijn om aan elk paard, ongeacht ras, maat, kleur, van rijke of arme eigenaar dezelfde publiciteit te geven als wij dat met Footwork gedaan hebben.

Daarnaast denk ik dat jou "goedkope" fjordenpaard misschien zelfs wel meer kans heeft gestolen te worden uit jouw onbeschermde weilandje dan de peperdure quarters die over het algemeen in stallen staan die met alarminstallaties beveiligd zijn.
Misschien toch iets om over na te denken?
Maar als je geen zin hebt in een donatie moet je dat uiteraard helemaal zelf weten. Er is niemand verplicht te doneren.

Het draait ook helemaal niet om onoverkomelijke bedragen. Wij hebben de eigenaar van Footwork er nog niet over benaderd, want ik weet bijna zeker dat we op een bijdrage van hem kunnen rekenen. De eigenaren van de manege is vanmorgen mee gesproken, op hun bijdrage kunnen we al wel rekenen.

Hopelijk ziet niet iedereen het zo zwart, het lijkt me vreselijk namelijk als jouw fjord gestolen wordt dat je vanuit de misschien dan wel bestaande stichting te horen moet krijgen: Sorry mevrouw, maar helaas heeft uw paard voor ons te weinig waarde. Wij kunnen niets voor u doen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:27

Goede actie !
Er is ook zo'n site waar je gestolen paarden op kan zetten toch?
Ik heb daar eens gekeken en je schrikt echt hoeveel het er zijn !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:30

Ja, aan de ene kant goed dat er veel sites zijn, maar aan de andere kant weer niet. Zo hebben hoefsmeden en veeartsen totaal geen zicht op alle gestolen paarden. Veel mensen nemen ook de moeite niet om al die sites af te zoeken. Als iemand alleen op onze toekomstige site hoeft te kijken, dan ziet hij meteen alle gestolen paarden in Nederland. Veel overzichtelijker en makkelijker Lachen
Er zijn inderdaad veel te veel gestolen paarden. Het merendeel daarvan zijn echt geen dure Quarters en Paints maar ook de wat meer voorkomende rassen, die emotioneel evenveel of misschien wel meer betekenen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:30

Een lovenswaardig voorstel. Maar hebben jullie al eens op internet gekeken wat er al voor 'andere' sites zijn die eenzelfde idee hebben. Volgens mij bestaat er o.a. bij Horses ook al een 'gestolen' onderdeel.
Dat er centraal iets geregeld wordt is mooi, maar opnieuw het wiel uitvinden is weer overbodig.

Gezien bovenstaand bericht van Xono inmiddels een beetje achterhaald. We zaten weer een tegelijk te typen. Haha!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-05-03 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:32

Sugarmiss: lees mijn vorige post eventjes Knipoog
Opnieuw het wiel uitvinden is niet de bedoeling. Maar Horses is geen pagina die ook alle hoefsmeden, veeartsen, slachthuizen, ruitersportzaken enzovoorts op de hoogte stelt van een diefstal. Dat is iets waar wij ons duidelijk in onderscheiden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:33

Ik zag het Xono.
Nogmaals een loffelijk streven, maar heb je enig idee wat je je op de hals haalt aan werkzaamheden etc.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 16:36

Ja, zo ongeveer wel, veel werk Haha! Maargoed, er zijn al een aantal mensen die ons hun hulp hebben aangeboden, we komen er wel uit.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:13

Zoals Colin al aangaf is het de bedoeling dat wij ons onderscheiden door alle instanties die maar iets met een paard te maken hebben zullen inlichten van het feit dat een bepaald paard gestolen is. Dat er meerdere sites bestaan is alleen maar gunstig. Zodoende kunnen we straks elkaar helpen met het delen van de gegevens. We hoeven niet exclusief te zijn. Als we maar landelijke bekendheid krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:28

Laika schreef:
Daarnaast denk ik dat jou "goedkope" fjordenpaard misschien zelfs wel meer kans heeft gestolen te worden uit jouw onbeschermde weilandje dan de peperdure quarters die over het algemeen in stallen staan die met alarminstallaties beveiligd zijn.
Misschien toch iets om over na te denken?


Moet ik hier echt serieus op reageren Laika? Jij denkt niet in hokjes, maar gaat er meteen van uit dat mijn fjord in een onbeschermd weilandje staat? Hahahahaha..... *LOL* Keep dreaming honey.... Haha!

Zoals ook al gemeld aan Colin vind ik het een loffelijk streven, maar ik geloof niet in de haalbaarheid van het plan.
Vandaar dus ook geen steun van mijn kant.

Pasje
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:39

Ik vind het een geweldig idee maar ik heb niet helemaal begrepen wat de bijdrage zijn, dus hoeveek betaal je per maand/jaar??

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 17:44

Pasje, je mag zelf bepalen hoeveel je doneert, hoevaak je doneert moet je helemaal zelf weten Lachen
Sonja, ik denk niet dat mijn moeder het zo bedoelt Haha! Maar de kans is groter dat een wat goedkoper paard wordt gestolen dat een heel duur paard, omdat die vaak een stuk beter 'bewaakt' worden, middels alarm e.d. Mijn moeder bedoelde het niet slecht *LOL*

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:47

Pasje, Om de boel op te starten hebben we ongeveer 700 euro nodig. Je bijdrage is geheel vrijblijvend. Maar als het hele plan lukt ben je met een bijdrage vanaf 10 euro meteen donateur voor het eerste jaar. En zoals Xono al aangaf, mocht het allemaal niet lukken krijgt iedereen zijn bijdrage weer netjes teruggestort.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:52

Sonja"]
[quote="Laika schreef:
Daarnaast denk ik dat jou "goedkope" fjordenpaard misschien zelfs wel meer kans heeft gestolen te worden uit jouw onbeschermde weilandje dan de peperdure quarters die over het algemeen in stallen staan die met alarminstallaties beveiligd zijn.
Misschien toch iets om over na te denken?


Moet ik hier echt serieus op reageren Laika? Jij denkt niet in hokjes, maar gaat er meteen van uit dat mijn fjord in een onbeschermd weilandje staat? Hahahahaha..... *LOL* Keep dreaming honey.... Haha!

Zoals ook al gemeld aan Colin vind ik het een loffelijk streven, maar ik geloof niet in de haalbaarheid van het plan.
Vandaar dus ook geen steun van mijn kant.
[/quote]

Sonja, ik bedoelde dus helemaal niet dat jouw fjord in een onbeschermd weilandje staat. Ik bedoelde dit dus min of meer algemeen. Veel prive gestalde paarden/pony's zijn lang niet zo goed beveiligd weggezet als de peperdure rassen op menige manege. Ik ben ervan overtuigd dat jouw fjord het heel goed heeft. En hopelijk heb je die stichting nooit nodig, maar mocht het zo zijn, dan helpen wij je graag.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:00

Ik vind het een heel goed idee. Ik wil jullie graag helpen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:01

Heel goed idee Colin !

Mocht je nog een goede hostingsserver zoeken , wijzelf hebben er 1 .
( nou ja , mijn broer heeft er 1 , die heeft namelijk een heel bedrijf Tong uitsteken )
Als je geintereseerd mocht zijn zal ik straks de tarieven weten te zeggen .Goed?

Wij maken overigens ook sites en databases , maar ik weet niet of je dat zelf gaat doen ?

[edit] nog iets toegevoegd [/edit]

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:21

Colin!!

Prima idee. Kan je eventueel folders maken? Om op wedstrijden neer te leggen? Wij organiseren eerdaags een wedstrijd en we willen wel folders neerleggen waarop mesnen het kunnen lezen en mensen eventueel een nummer op zien staan waarop ze het kunnen storten. ik zet dan ook wel een potje neer waar ze kleingeld in kunnen doen ( alle beetjes helpen) Als je het ermee eens bent!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 19:59

Wat een superreacties, Laura en Chantal! Daar hebben we zeker iets aan Foldertje is in de maak en Laura heeft een pbtje Lachen
Super, dankjewel!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:44

Kijk als we met zijn allen iets doen zoals dit dan hebben we er later misschien ( ik hoop het niet) er wat aan. Ik hoop dat het ongebruikt mag blijven maar helaas zal dat wel niet gaan hier in dit land. Ik hoor het wel van de foldertjes enzo.

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:48

Geachte zoekers van paarden,

Aangezien ik in Belgie sinds 1995 de gestolen paarden zoek, belangloos, zowel voor Nederland, Duitsland, Frankrijk, moet ik je toch vertellen dat Horsewatch.nl gestopt is met het zoeken van paarden, aangezien zij geen enkel paard konden terugvinden. Het zoeken naar de gestolen paarden, doe ik uit dierenliefde en niet voor het geld, ik ben helemaal niet rijk, maar wel enorm rijk aan vriendschap van de dieren. Zelf heb ik al een aantal paarden teruggevonden, en dit geeft veel vreugde, maar nogmaals, alles belangloos. Mocht er een stichting komen, ik wens ze veel geluk toe.
Adri

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:51

Misschien dat Adri en Colin tips kunnen uitwisselen? Dan kan het gelijk goed opgezet worden en niets over het hoofd gezien worden.

Ik had uit het stukje van Colin al begrepen dat er in België al een organisatie is, ben jij dat Adri? Werk je onder een bepaalde naam? Ik woon zelf in België maar had er eerlijk gezegd nog niet van gehoord. Bloos