Meerderheid wil vrij op bevrijdingsdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie dat het voor iedereen een betaalde vrije dag zou moeten zijn?

Ja
31 (75%)
Nee
5 (12%)
Dat maakt me eigenlijk niet uit
5 (12%)

Totaal aantal stemmen: 41


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:27

Het maakt me eigenlijk niet uit... Ik denk dat een groot deel van de mensen, vrij wil omdat ze gewoon dan vrij krijgen, en niet omdat het bevrijdingsdag is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:29

Sypheron schreef:
denk dat een groot deel van de mensen, vrij wil omdat ze gewoon dan vrij krijgen, en niet omdat het bevrijdingsdag is.

dat is bij mij dus inderdaad de reden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:37

Ja maar eis dat dan op een andere dag? Dit is een herdenkingsdag en ik vind niet dat als je er dan niets mee doet, dus iets gaat herdenken oid, dat je op zo'n dag vrij kan krijgen..

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:38

Natuurlijk vind ik dat we dan vrij moeten krijgen!

Ik vind het gewoon belachelijk dat de verjaardag van de koningin wel een vrije dag oplevert en bevrijdingsdag niet.... bevrijdingsdag is naar mijn mening gewoon veel en veel belangrijker dan de verjaardag van juliana.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:48

Ja natuurlijk Maudje, maar ten eerste is het niet meer de verjaardag van de koningin, en ten tweede wordt er dan wel door heel veel mensen iets gedaan met betrekking tot koninginnedag. Op bevrijdingsdag zie je niet zoveel mensen dingen doen omdat het bevrijdingsdag is, maar eerder omdat ze vrij hebben...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:49

Vrije dagen zijn natuurlijk altijd wel leuk, maar waarom nu bevrijdingsdag? Koninginnedag is de dag waarop we vieren dat Beatrix alweer zoveel jaar koningin is (alweer 23 jaar, nietwaar?). Dat van die verjaardag vind ik zelf maar bijzaak.

Nogmaals,ik vind het iets teveel eer voor de Duitsers, die bevrijdingsdag. Waarom vieren we dan niet uitgebreid 18 September? Toen was Eindhoven tenminste al lekker bevrijd, wat maakt dat stuk boven de rivieren nu uit? Ook kunnen we de algehele capitulatie van de Duitsers vieren, was dat niet op 8 Mei? Of in Augustus, het einde van de slachtpartij die WOII heette..

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:56

Sypheron schreef:
Ja natuurlijk Maudje, maar ten eerste is het niet meer de verjaardag van de koningin, en ten tweede wordt er dan wel door heel veel mensen iets gedaan met betrekking tot koninginnedag. Op bevrijdingsdag zie je niet zoveel mensen dingen doen omdat het bevrijdingsdag is, maar eerder omdat ze vrij hebben...


I know, verjaardag van juliaantje toch ? Nerd

Maar het gaat er mij dan om dat we eerder stil moeten staan bij de geschiedenis achter bevrijdingsdag, dan bij de verjaardag van juliaantje.... toch ??

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:03

Ja precies, maar als mensen horen dat ze vrij krijgen op bevrijdingsdag dan is die gedachte al snel verdwenen....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:05

Joost: Koninginnedag is om de verjaardag van de koningin te vieren Lachen

Stiekem is het de verjaardag van prinses Juliana, maar omdat iedereen 30 april gewend was heeft Beatrix bij haar installatie gezegd dat 30 april koninginnedag bleef.

En ik hoef niet perse vrij op bevrijdingsdag, maar ik vind de dodenherdenking en daarop volgend bevrijdingsdag wel een mooie combinatie.

Maar de overheid regelt niet de doorbetaalde vrije dagen. 5 mei is dus wel elk jaar een feestdag, vandaar dat (de meeste) ambtenaren en scholen vrij c.q. dicht zijn. Dat het geen doorbetaalde vrije dag is voor iedereen ligt aan de werkgevers en werkenemers.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:12

Speciaal voor Joost, waarom 5 mei ?

Citaat:
http://www.wingsofliberation.nl/bvnl-nl.html

Het komt neer op bevrijding van Nederland die "inging" op 5 mei en de
gehele capitulatie van Duitsland op 8 mei 1945.

"Op 4 mei 1945 aanvaardde Veldmaarschalk Montgomery in zijn
hoofdkwartier op de Lüneburgerheide de overgave van de Duitse troepen
in Noord-West Europa. De capitulatie ging op 5 mei 's morgens om 8
uur in.
In Nederland ontstond een vervelende situatie toen de Duitse
bevelhebber generaal Blaskowitz vond, dat de capitulatie niet van
toepassing was op de Duitse troepen in het Westen van ons land. Hij
werd door de Canadese luitenant-generaal Foulkes opgeroepen en op 5
mei werden in hotel "De Wereld" in Wageningen capitulatie-
besprekingen gevoerd. Hierbij was ook Z.K.H. Prins Bernhard, als
bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten, aanwezig. De volgende
dag, zondag 6 mei 1945, tekende Blaskowitz alsnog de capitulatie van
alle Duitse troepen in Nederland.
Twee dagen later, op dinsdag 8 mei 1945, werd in Berlijn de
onvoorwaardelijke overgave van Het Derde Rijk door het Duitse
opperbevel en de geallieerden ondertekend."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:13

Kijk, persoonlijk vind ik dat ook 6 December een veel belangrijkere dag is dan 5 Mei. Als 6 December tot vrije dag wordt verklaard, dan is daarmee een belangrijke Nederlandse traditie gered en zouden we de overloop naar kerstmis kunnen stoppen..

Rom: je hebt gelijk, we vieren de verjaardag van Juliana, omdat Januari niet zo'n leuke tijd is om een buitenfeest te houden. Koninginnedag is een erg belangrijk feest om het koningshuis genoeg aandacht te geven. Aan een buitenlander kan je dat echter niet uitleggen. Véél gemakkelijker om de kroningsdag als excuus te geven. Daarnaast vind ik het ook wel leuk te zeggen dat Nederlanders geen communisten zijn die op 1 Mei feest vieren..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:17

Ik heb het idee dat men om de verkeerde redenen vrij wil. Er zijn maar weinig mensen die echt weten wat de oorlog inhield. Including me, om die reden vind ik eigenlijk dat we geen recht hebben op vrij. Wij kunnen de vrijheid m.i. niet voldoende waarderen. Maar goed, dan is Koninginne dag net zo iets.
Ik heb wel een hele goed reden om vrij te willen: 't is m'n moeders verjaardag... Haha!
Op zich een vrije dag is niet verkeerd (NL is één van de landen met de minste nationale feest/vrije dagen), maar het moet wel een goede reden hebben vind ik. Aan de andere kant, in de VS vieren ze ook nog steeds Independence Day (4th of july), geloof niet dat daar nog iemand is die dat meegemaakt heeft... Ik vind het allemaal eigenlijk wel best....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:21

Romkabouter schreef:
Joost: Koninginnedag is om de verjaardag van de koningin te vieren Lachen

Stiekem is het de verjaardag van prinses Juliana, maar omdat iedereen 30 april gewend was heeft Beatrix bij haar installatie gezegd dat 30 april koninginnedag bleef.



Én omdat Beatrix in januari jarig is en het meestal dan minder lekker weer is dan in april.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 06-05-03 11:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:23

Waarom is dat niet uit te leggen?

Je viert toch de verjaardag van de vorst of vorstin? Dat lijkt me vrij logisch in een monarchie Lachen
De kroningsdag is gewoon onjuist.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:24

Tessebes schreef:
Én omdat Beatrix in januari jarig is en het meestal dan minder lekker weer is dan in april.

Volgens mij is de enige reden van Beatrix geweest om haar moeder te eren, maar het komt idd wel mooi uit Haha!