Meerderheid wil vrij op bevrijdingsdag

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat vinden jullie dat het voor iedereen een betaalde vrije dag zou moeten zijn?

Ja
31 (75%)
Nee
5 (12%)
Dat maakt me eigenlijk niet uit
5 (12%)

Totaal aantal stemmen: 41



joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 07:34

Persoonlijk vind ik dat de bevrijdingsdag de Duitsers teveel krediet geeft. Waarom vieren we niet de onafhankelijkheidsdag van Nederland?

De vrede van Munster werd getekend op 24 Oktober 1948. Wie heeft in 1998 het 350-jarige bestaan van Nederland als erkend land gevierd?

Ook kunnen we de unie van Utrecht opvoeren. Vanaf die tijd gedroeg Nederland zich als onafhankelijk land. Die werd op 23 Januari 1579 gesloten. Ik kan me nog herinneren dat dat gevierd werd in 1979. Toen werd in feite de basis gelegd voor onze grondwet.

Als we dan toch een bevrijdingsdag willen vieren, waarom dan niet Waterloo? Nederland is ook bezet geweest door de Fransen. 18 Juni 1815 verloor Napoleon bij Waterloo, en toen waren we in feite technisch onafhankelijk van Frankrijk.

Bijna ieder zichzelf respecterend land viert een onafhankelijkheidsdag. Wij vieren een onafhankelijkheid van de Duitsers? Zijn we dan ooit afhankelijk geweest van de Duitsers? Volgens mij was het een bezetting. We hebben onszelf niet eens bevrijd. In 1579 en 1648 heeft Nederland dat wel gedaan..

Tessebes: BartVB heeft gelijk. Vrije dagen worden ergens van betaald..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:49

Vrije dagen zijn natuurlijk altijd wel leuk, maar waarom nu bevrijdingsdag? Koninginnedag is de dag waarop we vieren dat Beatrix alweer zoveel jaar koningin is (alweer 23 jaar, nietwaar?). Dat van die verjaardag vind ik zelf maar bijzaak.

Nogmaals,ik vind het iets teveel eer voor de Duitsers, die bevrijdingsdag. Waarom vieren we dan niet uitgebreid 18 September? Toen was Eindhoven tenminste al lekker bevrijd, wat maakt dat stuk boven de rivieren nu uit? Ook kunnen we de algehele capitulatie van de Duitsers vieren, was dat niet op 8 Mei? Of in Augustus, het einde van de slachtpartij die WOII heette..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:13

Kijk, persoonlijk vind ik dat ook 6 December een veel belangrijkere dag is dan 5 Mei. Als 6 December tot vrije dag wordt verklaard, dan is daarmee een belangrijke Nederlandse traditie gered en zouden we de overloop naar kerstmis kunnen stoppen..

Rom: je hebt gelijk, we vieren de verjaardag van Juliana, omdat Januari niet zo'n leuke tijd is om een buitenfeest te houden. Koninginnedag is een erg belangrijk feest om het koningshuis genoeg aandacht te geven. Aan een buitenlander kan je dat echter niet uitleggen. Véél gemakkelijker om de kroningsdag als excuus te geven. Daarnaast vind ik het ook wel leuk te zeggen dat Nederlanders geen communisten zijn die op 1 Mei feest vieren..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie