konijnen ellende

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:06

Sneu hoor....
Maar wat voor planten heb je in je tuin? Vergiftiging zou best eens kunnen. Als jij je planten opnoemt, dan kan ik wel even uitzoeken of dat vergif is voor konijnen.
Maar ja, daar krijg je je konijntje niet mee terug.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:28

Sommige vergiftigingen, van bepaalde planten, kunnen inderdaad na zo'n lange tijd nog zo hard toeslaan. Het kan zelfs na een maand nog toeslaan bij sommige werkzame stoffen! Jammer dat je niet precies weet welke planten je hebt.
Vergiftigingen zijn echt heel vervelend en veradelijk. Maar als ik jou was, zou ik de konijnen maar niet meer in de tuin laten....

Hier toch nog wat plantennamen, misschien komen ze je nu bekend voor en weet je of je die in je tuin hebt?

- Palmboompje / buksboom (Buxus sempervirens)
- wonderboom (Ricinus communis)

Er zijn nog veel meer planten die dit zouden kunnen veroorzaken, maar de 2 bovenstaande zijn vrij veel in tuinen terug te vinden.
Ga anders eens kijken op www.vetpharm.unizh.ch/GIFTDB/Giftf.htm , daar zijn foto's van giftige planten te zien, en misschien herken je wat.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:26

Desiree, dat geldt dan wel voor andere planten.
Als je andere konijnen ook van dezelfde plant hebben gegeten waar je andere konijntje (vermoedelijk?) aan is doodgegaan, hadden die nu ook wel ziekteverschijnselen gehad. Dus wees maar gerust.
Als een plant giftig is, dan komen de verschijnselen binnen een bepaalde tijd. Bij de ene plant is dat binnen 5 minuten (verschilt ook weer per diersoort), en bij een andere plant is dat tussen 4 en 6 uur.
Bij nog weer andere planten is dat bijvoorbeeld tussen de 10e en 12e dag nadat ze ervan hebben gegeten. En tja, bij sommige planten zou dat zelfs tussen de 25e en 30e dag kunnen zijn.

Het ligt ook aan de hoeveelheid die de konijnen ervan hebben gegeten.
En denk nog eens na, heb je toevallig laatst gesnoeid en wat takjes laten liggen?
Veel giftige planten smaken zo vies dat dieren ze niet eten, maar ja, als je gesnoeid hebt, en ze eten snoeiafval op, dan proeven ze dat niet meer zo goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:34

Poe.... ik heb geen idee! Maar inderdaad, dat zal zeker wel duur zijn. 50 euro minimaal denk ik.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie