Mijn zusje...iemand een idee??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Mijn zusje...iemand een idee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 21:13

Okee ik zit een beetje met het volgende. Mijn zusje is 14 jaar en sinds 1 jaar rookt ze behoorlijk. Op zich niks mis mee alleen me ouders weten hier niks van af. En als ze naar een feestje gaat dan drinkt ze zich vaak helemaal lam en de volgende dag verteld ze mij alles in geuren en kleuren hoe leuk alles was en hoe dronken ze wel niet was. Even voor de duidelijkheid van me ouders mag ze nog niet drinken (dat mag pas als ze 16 jaar is Verward). En het afgelopen half jaar is ze ook begonnen met blowen en als ze dan thuis komt dan verteld ze mij half stoned hoe leuk het wel niet was allemaal, maar ik mag nix tegen me ouders zeggen. 1x kwam ze zelfs met helemaal rode ogen thuis van de wiet en toen loog ze gewoon keihard tegen me ouders dat ze last van haar ogen had en daarna vertelde ze mij hoe stoned ze wel niet was .
Nu zijn me ouders een paar dagen weg geweest (komen vanavond weer thuis) en mevrouw heeft echt al die dagen een pakje per dag zitten oproken!!! En gisteren avond is ze voor het eerst uitgeweest in de stad (dit mocht wel van me ouders) maar hier heeft ze dus voor het eerst Hasj zitten roken en heeft ze gewoon een black-out gehad. Ik weet niet precies wat ik nu moet doen, ze is 14 jaar en me ouders die weten echt van nix wat ze allemaal uitvreet en doet. Maar ze verteld het mij wel en ze brengt mij hierdoor in een kl*te situatie, want wat ze doet is echt niet goed voor haar (hasj roken is toch zwaar slecht, of ben ik nu weer blonT Verward) en ik mag en wil haar eigenlijk niet verlinken aan me ouders.
Weet misschien iemand hier wat ik moet doen?? Toch eens met me ouders praten of met me oudere broer. Met mijn zusje praten heeft geen zin die vindt alles wat ik zeg toch onzin (volgens haar is hasj en wiet roken gelijk Verward ).
Alvast bedankt

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:19

Tussen hasj en wiet zit volgens mij geen verschil in sterkte. Ik heb er niet echt verstand. Het is echt een rotsituatie voor je.
Als ik jou was zou ik het nog een tijdje aankijken. Het kan namelijk ook gewoon een periode zijn. Hoe lang doet ze al zo?
Als het niet verandert zou ik toch echt met je ouders gaan praten. Het is misschien niet eerlijk tegenover je zusje maar het is voor haar eigen bestwil.
Hou haar een beetje in de gaten. Let op of ze geen andere dingen gaat gebruiken. Ken je haar vrienden, komt het daar door?
Iig succes met je beslissing.

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:48

Ik zou het geen tijdje aankijken, maar aan je ouders vertellen zodra ze weer terug zijn.. nu kan ze er nog wat aan doen om er vanaf te komen dalijk is het te laat en is/word ze zwaar verslaafd..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:55

Misschien l*llig, maar naar je ouders gaan.
Daar help je haar het beste mee, naar jou luistert ze toch niet en uit zichzelf zal zoiets niet 'zomaar' verbeteren.
Sterkte..

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:57

ik zou het denk ik aan je oudere broer vertellen. Misschien dat ze wel naar hem luistert, omdat het toch niet je ouders zijn aan wie je het dan hebt gezegt. Ik zou het denk ik niet langer laten duren, hoe ver wil ze anders nog doorgaan?
Echt naar dat je in zo'n situatie bent gekomen.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:08

Jouw zusje heeft je in een moeilijke situatie gebracht en dat zou ik haar ook zeker vertellen.
Ik zou tegen haar zeggen dat ze moet stoppen jou hier over te vertellen en dat ze als ze zo stoer is om stoned en dronken te worden Lips are sealed dat ze dan ook het lef moet hebben om het aan je ouders te vertellen.
banketstaaf dat je in zo 'n situatie gekomen bent!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:13

Vertel het maar aan je ouders hoor, de verantwoording is veel te groot. Je moet het niet als verraad zien, je doet het ter bescherming van haar.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:40

Wat erg zeg.. Nog zo jong en nu al dit soort dingen.. Scheve mond
Ik zou het eerst aan je broer vertellen, misschien dat ze wel naar hme luisterd?
En anders toch naar je ouders. Het is misschien banketstaaf maar dit is natuurlijk wel het beste voor haar. (Ook al denkt ze nu van niet.)
Sterkte.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:41

Zoals er al werd gezegd: Nog ff aankijken. Het kan een periode zijn. Ik heb zelf ook zo'n periode gehad maar ben er gelukkig vanaf. En verder zou ik met haar gaan praten over hoe jij je voelt/vind enz.

Naar je ouders gaan zou IK pas doen als ik met haar gepraat zou hebben erover. Want als jij nu naar je ouders gaat zonder haar in te lichten ben je dr vertrouwen kwijt en heb je hoogstwaarschijnlijk nog een fikse ruzie erbij te pakken ook. Vind ik dan.....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:18

greetje schreef:
Vertel het maar aan je ouders hoor, de verantwoording is veel te groot. Je moet het niet als verraad zien, je doet het ter bescherming van haar.


Ik ben het met Greetje eens, misschien komt dat omdat wij allebei moeder zijn en heel graag zouden willen weten wanneer ons kind zo iets zou doen maar ook zou ik het vreselijk vinden als een van mijn dochters met dit probleem rond zou lopen zonder daarover te kunnen praten. Want ook voor jou is dit een hele nare situatie. Je maakt je zorgen en weet niet wat je moet doen terwijl je dat soort zorgen eigenlijk niet zou mogen hebben.
Misschien kan je het eerst met je broer bespreken zodat het jullie verantwoordelijkheid wordt i.p.v. alleen de jouwe. Dat maakt het voor jou wat minder zwaar.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:29

Ik zou ten eerste van haar eisen dat ze het niet meer aan jou vertelt, en aan je broer vertellen, samen kunnen jullie een beslissing maken of je het wel of niet aan je ouders vertelt, dan voel jij je er ook wat zekerder over denk ik.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:15

Percy"]
[quote="greetje schreef:
Vertel het maar aan je ouders hoor, de verantwoording is veel te groot. Je moet het niet als verraad zien, je doet het ter bescherming van haar.


Ik ben het met Greetje eens, misschien komt dat omdat wij allebei moeder zijn en heel graag zouden willen weten wanneer ons kind zo iets zou doen maar ook zou ik het vreselijk vinden als een van mijn dochters met dit probleem rond zou lopen zonder daarover te kunnen praten. Want ook voor jou is dit een hele nare situatie. Je maakt je zorgen en weet niet wat je moet doen terwijl je dat soort zorgen eigenlijk niet zou mogen hebben.
Misschien kan je het eerst met je broer bespreken zodat het jullie verantwoordelijkheid wordt i.p.v. alleen de jouwe. Dat maakt het voor jou wat minder zwaar.
[/quote]

Ik ben het met Percy én Greetje eens ! (Ja, ik ben ook moeder Knipoog !)
Vertel het eerst eens aan je oudere broer en vertel je zus dat -als zij niet met je ouders praat! - jij dat zult doen! Hoe oud ben je zelf trouwens ?? Ouder of jonger dan je zus??

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:09

Echt een rotsituatie
Naar je ouders gaan.
strks gebeurd er iets ergs met haar, dat vergeef je jezelf nooit meer.
En je ouders kunnen haar helpen als ze ghet weten.
Veel succes

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:24

Ben het helemaal met Greetje eens!

Zelf heb ik ooit eens eens een joint gerookt, onder begeleiding van de "kenners". Ik wilde de beleving daarvan eens meemaken, en heb daarbij, stom,stom, stom... ook nog eens alcohol gebruikt!
Ik kan uit eigen ervaring vertellen... ik heb vreselijk moeten overgeven en dacht op een bepaald moment zelf dat ik aan de poort van het hiernamaals stond.
Ook ik heb kids en weet nu wat drugsgebruik kan veroorzaken.

Ook al zie je het als verraad naar je zusje toe... misschien zal ze je later wel dankbaar zijn!

Heel veel sterkte daar!

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:57

Ik zou het tegen je broer vertellen zodat die met je zusje kan praten. Helpt dit niet dan kan hij het tegen je ouders zeggen, hij heeft immers niet gezegt zijn mond te houden. Dan weten je ouders het en jij hebt je belofte gehouden. Want het is wel belangrijk dat je ouders het weten.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:12

Ik zou het tegen je ouders zeggen.
Niet als veraad maar als hulp. Want het is beter voor haar als haar ouders het weten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:02

greetje schreef:
Vertel het maar aan je ouders hoor, de verantwoording is veel te groot. Je moet het niet als verraad zien, je doet het ter bescherming van haar.


Ik ben het met greetje eens.
Je zusje zal het in eerste instantie als verraad zien, maar later zal ze je dankbaar zijn.
Dit kan gewoon niet zo verder!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:18

Gewoon vertellen aan je ouders.
Toen ik rookte heeft mijn broer het ook vertelt aan mijn ouders. Ik was eerst heel boos maar later begreep ik hem wel.

Ik rook nou niet meer en ik ben hem heel dankbaar daarvoor Ach gut

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:39

moeilijk, ik zou opzich voor deze dingen niet naar mijn ouders gaan denk ik, maar wel als ze er zo mee omgaat dat ze zichzelf in gevaar brengt. Tja ik snap wel dat je je zus niet wil verraden want dat doe je gewoon niet maar aan de andere kant vergeef je het jezelf niet als er iets gebeurt.
aan deze reactie heb je dus ook niet veel, je moet toch zelf beoordelen wanneer ze te ver gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:09

Ik vind dat je dr lekker dr gaan moet laten gaan. Meisje is 14, moet nog een hoop leren en op deze manier zal ze nooit fouten maken waar ze van leert. JIJ hebt het dan namelijk gedaan in haar ogen en ZIJ zal in haar ogen niks verkeerds gedaan hebben.
Ik vind echt dat je dr lekker dr gang moet laten gaan, die klapt vanzelf nog wel een keertje heel hard onderuit en dan is het hoogstwaarschijnlijk afgelopen met het gerommel.

Ik vind alleen wel dat als ze pillen gaat slikken of stoer thuis komt dat ze een nakkie heeft genomen dat je wél in moet grijpen. Dus dat zou ik in de gaten houden.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:18

Ik ben t met greetje, percy en sterre eens Lachen
hoezo dvt is het nooooit met elkaar eens

Vertellen hor. Dit is voor jou toch ook niet fijn Verward
Verder heel veel sterkte meid Ach gut

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:22

Akke schreef:
Ik vind dat je dr lekker dr gaan moet laten gaan. Meisje is 14, moet nog een hoop leren en op deze manier zal ze nooit fouten maken waar ze van leert.


Ik vind dat ze op dit moment al fouten maakt, maar ze leert er blijkbaar niet van. Ze zuipt en blowed zich helemaal lens en ze vindt het nog tof ook, en dat is niet goed. Ik ben vroeger ook niet heilig geweest, maar als ik een keertje te veel gezopen had, dan voelde ik me een paar dagen kl*te en dan liet ik het voorlopig wel uit m'n hoofd om zoveel te drinken. Roken is nog tot daar aan toe, maar dat drinken en blowen kan gewoon niet in die mate.

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:38

Ik zou het echt met meteen aan je ouders vertellen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:08

Akke schreef:
Ik vind dat je dr lekker dr gaan moet laten gaan. Meisje is 14, moet nog een hoop leren en op deze manier zal ze nooit fouten maken waar ze van leert


Van sommige fouten wil je niet dat die mensen maken. Als iemand knetterstoned en/ of dronken is op 14-jarige leeftijd terwijl je vrolijk aan het stappen bent, dan heeft niemand veel verbeeldingsvermogen nodig om te bedenken wat er fout kan gaan.

Ik zou naar je ouders toepstappen, misschien dat het makkelijker is als je dat samen met je broer doet. Ze kan dan misschien kwaad worden, maar je bent nog veel kader op jezelf als je dat niet doet en er een keer echt iets mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:20

Nou, ik heb precies hetzelfde meegemaakt en als ik dit zo hoor, zal ze ook precies hetzelfde reageren als ik. Als ik haar was, was ik alleen maar meer gaan drinken/blowen/roken want je moet natuurlijk laten zien dat je stoer bent en alles zelf bepaalt. Lijkt me echt niet slim om te vertellen..ikzelf ben toen echt hard onderuit gegaan en heb het daarna noooit meer gedaan.