Wie heeft er verstand van naaimachines?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Wie heeft er verstand van naaimachines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 09:42

Ik heb een Phoenix industrie naaimachine gekocht (zat helaas geen gebruiksaanwijzing bij, 2e handsje) om de dekens die Kevin tijdens de winter heeft gesloopt weer te kunnen maken.
Nu heb ik in mijn prille jeugd op school wel naailes gehad maar daar kan ik mij niets meer van herinneren Frusty
Het probleem is dus dat ik absoluut niet meer weet hoe ik zo'n ding moet gebruiken!
Ik probeer wat proeflapjes te naaien maar op de een of andere manier wordt de draad van de spoel niet meegepakt maar moet ik die draad nou naar boven trekken (denk het niet, is bijna een onmogelijke opgave) of gewoon onder laten zitten?
Wat kan hiervan het probleem zijn?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:45

Volgens mij moet je zowel het draad dat vanaf bovenaf komt als het draad wat van onder af komt door het oog van de naald halen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:50

Had Katrien niet laatst zo'n akkefietje met haar naaimachine?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:50


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:00

Ik heb je een pb-tje gestuurd.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 10:48

Het topic van Katrien heb ik destijds ook gevolgd omdat ik toen deze naaimachine wilde gaan kopen maar dat probleem is niet hetzelfde. Ik heb het hierboven niet goed uitgelegd denk ik.
Ik heb dus met de hand aan het wiel gedraaid en de onderdraad wordt dan gewoon naar boven gehaald (en dat was bij Katrien het probleem, dat ging bij haar niet) maar als ik dan een proefstukje wil gaan naaien dan wordt alleen de bovendraad zeg maar door de stof geprakt en de onderdraad blijft gewoon liggen waar hij ligt Frusty dan kan ik de bovendraad dus zo weer uit de stof trekken......... dus ik dacht, misschien dat het bij een industriemachine anders is? Het is overigens een machine die alleen maar kan stikken (maakt geen verschil denk ik met een andere naaimachine)
Het probleem is dus dat de onderdraad en de bovendraad niet aan elkaar vast komen te zitten en ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen.
Beide draden door het oog van de naald lijk mij ook geen oplossing hoewel ik het wel even ga proberen......

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:03

Wat je ook even kunt checken is de spanning van onder- en bovendraad. En is je naald in orde? Als die een beetje krom is zal hij de onderdraad ook niet meepakken.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:17

En zit de naald er wel goed in? Er zit een gleuf in de naald, die moet volgens mij aan de achterkant komen. En zit het spoeltje niet achterstevoren in het spoelhuis? (heb ik een keer gehad)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 11:39

Hmm, het is een nieuwe naald dus niet krom. Ik moet dus wel even kijken of ik de naald niet achterstevoren heb want dat die gleuf naar achteren moet dat wist ik niet. Het spoeltje moet ik dan ook even nakijken want deze zat er al in en die man zei dat hij recent nog gebruikt was maar ja, er zat ook een naald in die veel te lang was (probeerde dwars door het spoelhuis te gaan en brak af Haha! ) dus kan hij mij niet wijsmaken dat hij met die naald is gebruikt, misschien idd. het spoeltje, ik ga straks even checken!
Die draad spanning, ik kan alleen de spanning van de bovendraad regelen, tenminste dat is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, voor het spoeltje zal dat waarschijnlijk dan met een schroefje gaan als ik de machine open heb staan? Ik ga even zoeken!