bitch konijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

bitch konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 01:08

Ik heb dus 2 konijnen (man en vrouw) en apart van elkaar, maar het vrouwtje is nu echt een kreng. Ze valt heel erg aan. Toen ze zwanger was (alle babys zijn dood) Piepte ze als ik haar aanraakt, nu als ik haar wil voeren piep ze en valt aan, ze bijt en door ook. Ze heeft mn vader door zn handschoen gebeten. Ik blijf wel altijd rustig. Er is ook nooit iets gebeurt, we zijn altijd vriendelijk geweest, ze is nooit gevallen ofzo, en toen ze pas bij ons was was het een poepie. Om haar te voeren hou ik haar op een afstand met het blik van de stoffer en blik. Zelf die viel ze aan, nou niet meer. Ik heb geen idee hoe ik het nou aan moet pakken, ze ploegt trouwens ook haar hele hok om, maar dat is ook omdat ze er niet meer uit mag (ze is niet meer te vangen). Wat ik nu doen is meerdere keren op een dag even een gesprekje met haar 'voeren'. Gewoon even rustig kletsen. Maar het is al een behoorlijk tijdje aan de gang. Over een maand mag het mannetje er weer bij (hij is pas gecastreerd), misschien dat het dan beter ging, het begon vnml toen ze gescheiden werden.
misschien iemand die meer ervaring heeft dan ik?
Sorry voor het ietwat warrige verhaal.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 08:24

Mischien is ze van "streek"omdat het mannetje gescheiden werd van haar.....

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:35

ik denk het ook dat het inderdaad komt omdat het mannetje erbij weg is gehaald. Het was/is haar maatje Zet ze desnoods weer bij elkaar in maar wel met een stuk gaas erussen. Dat ze elkaar toch kunnen zien/ruiken. Als dit geen verbetering geeft is jou nijntje agressief geworden en wat daarbij helpt weet ik ook niet.....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:52

fMijn konijn is ook een bitch. Vroeger zat ze samen met een ander konijn, die ging weg en toen zat ze alleen in het hokje. Daarvoor was ze al niet heel aardig, maar dat aanvallen deed zij ook. Ik heb toen ontdekt dat als ik voorzichtig aankom en haar over haar hoofdje aai dat ze heel rustig blijft zitten. Dan kan ik alles met haar doen. Ze gaat overigens nog wel in de paardenstal en op het gras enzo, ze is wat woest, maar door regelmatig te aaien wordt ze veel liever. Als je dat een tijdje niet doet is het weer terug bij af.j
Zij heeft alleen geen maatje erbij gekregen in haar hok, dus ze is nog steeds zo (al jaren), ik denk dat als we wel een vrouwtje hadden gehad (we hadden een mannetje) dat het dan wel goed was gegaan. Maar omdat hier in de buurt allemaal wilde konijnen met enge ziektes (myxomatose etc.) zitten willen we niet weer aan een konijn beginnen. Is alleen maar zielig.

flash
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:35

Het zou kunnen dat ze speels is (voorjaar).
En flink last heeft van de hormonen.
De voedster kan dan behoorlijk verkeerd zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:58

Ik heb nu mijn tweede konijn, maar beide zijn/waren ze in hun hok soms erg agressief als ik voer... Buiten zijn ze wel lief. De vorige was een vrouwtje, en deze is een mannetje, dus daar ligtr het ook niet aan. Ik denk dat het een soort terratorium drift is! Dominante konijnen dus!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:29

Mijn konijn was ook erg aggressief. Ik heb haar laten casteren (dus baarmoeder en eierstokken er helemaal uit) en nu gaat het stukken beter. Ze is nog steeds wel een beetje bitchy, maar niet zo erg als eerst. Echt een aanrader dus, wel een zware operatie, maar de moeite waard.
Beter als alleen steriliseren (eierstokken afbinden).
Groetjes!!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:06

Bijt ze pas sinds ze die jongen heeft gekregen? Zoja, dan komt dat door de zwangerschap. Op de kinderboerderij komt dat ook vaker voor, dat een konijn verschrikkelijk agressief wordt als ze zwanger zijn (geweest). Meestal gaat het over, soms niet. Misschien heb jij zo'n geval dat niet over gaat.

Ik zou haar gewoon toch aaien, desnoods in het nekvel vastpakken en pas als ze rustig doet weer loslaten.
Zo deden wij het ook met het angorakonijn van de boerderij dat aanviel. Gewoon in z'n nekvel pakken, (evt. op schoot nemen) en aaien en dan was ie weer rustig en tam.

Een andere optie is het castreren van het konijn, daardoor worden vele konijnen vaak rustiger en liever. Maar er zitten natuurlijk wel risiico's aan de operatie bij zo'n klein ding. En als ze eenmaal gecastreerd zijn is er ook meer kans op dat ze heel dik worden. Maar dat is makkelijk te verhelpen door gewoon goed op de hoeveelheid voer te letten.

Veel succes iig.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 12:45

Ik ben trots op mn meisje, toen ik vandaag naar haar hok toeging, bleef ze ten eerste liggen, en ten tweede kon ik zonder problems het bakje met voer pakken, vullen en terug zetten, ze piepte zelf niet.
Ik ben echt blij ze maar wel vorderingen. Maar over 3 weken mogen ze bijelkaar en we gaat een ren in de tuin bouwen dat ze lekker kan rennen.
Nu ik dit typ bedenk ik me, ze is al een hele tijd niet los geweest (ivm het niet vangeneffect en vroeger crosste ze keihard door de kamer, en ister is ze wel los geweest. lochish eigenlijk dat ze zo doet.
Bedankt nog voor de adviesen. Ik laat haar iig (nog) niet castreren, eerst maar kijken hoe het werkt met dat ren en haar broertje terug.