Betere opvoeding wanneer je huisdieren hebt gehad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Opgegroeid met dieren voedt je een kind zelf makkelijker op

ja
18 (90%)
nee
2 (10%)

Totaal aantal stemmen: 20


Anoniem

Betere opvoeding wanneer je huisdieren hebt gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:19

Ik vraag me af of jullie mijn mening delen. Ik denk namelijk dat wanneer je als kind opgegroeid bent met dieren, je je eigen kind makkelijker opvoedt.

Zo leer je bijvoorbeeld dat je niet hoeft te schreeuwen (dat werkt niet) en niet hoeft te tikken (dat werkt helemaal niet)

Dit naar aanleiding van mijn buurman die zijn zoontje verrot stond te schelden

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:39

Er zijn volgens mij heel veel mensen die opgegroeid zijn met dieren en er niets van geleerd hebben. En ook veel mensen die niet opgegroeid zijn met dieren, maar snel in de gaten hebben dat sommige dingen wel en andere dingen niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:45

Misschien heb ik het iets te recht-toe-recht-aan neergezet. Ik bedoel natuurlijk niet degenen die een hond/kat/ander beest behandelen als oud vuil! Maar echt de mensen met huisdieren waar altijd met veel liefde voor gezorgd is Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:48

Ik vrees ook dat kinderen dingen gaan overnemen van de ouders bewust of onbewust.
Als ze rustig zijn opgevoed zonder geschreeuw enz, zullen ze dat later bij hun kinderen ook niet snel doen, maar kinderen die opgegroeit zijn in een onrustige omgeving zullen dat wel eerder gaan doen..

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:23

Ik weet niet of je nou direct 'makkelijker' kan opvoeden als je dieren gewend ben, maar mocht ik ooit kinderen krijgen (oh help nee liever niet!) dan zullen ze wel moeten luisteren, net als mn dieren Haha!

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:34

Ik denk niet dat die vergelijking te maken is; een kind opvoeden en op weg helpen naar zelfstandigheid vergt wel even wat andere vaardigheden ( kennis van de ontwikkeling van een kind, pedagogische vaardigheden, op een lijn zitten met je partner etc.) dan een dier opvoeden en verzorgen. Vind het een beetje te kort door de bocht.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:37

Ik zou zeggen: wanneer je je kind tesamen met een huisdier opvoedt.
Wanneer je goed voor het dier zorgt zal je je kind misschien iets makkelijker respect voor andere levende dingen aanleren omdat ze het iedere dag van jou zien.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:43

Onze honden krijgen anders af en toe wel een grote muil hoor.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:48

Akke schreef:
Maar echt de mensen met huisdieren waar altijd met veel liefde voor gezorgd is Lachen

ok, maar dat zit dus al in de mensen Lachen
Het komt volgens mij dus ook niet door de huisdieren, maar door de mensen zelf.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:51

Ik denk niet dat jouw stelling zonder meer voor iedereen opgaat. Wel denk ik dat je al vroeg verantwoordelijkheidsgevoel krijgt wanneer je opgroeit met dieren.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:03

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande Haha!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:05

XoNo schreef:
Onze honden krijgen anders af en toe wel een grote muil hoor.


En dat is het enige wat helpt Haha!

Nee, ik ben het ook niet met deze stelling eens. Wel denk ik, dat kinderen die met huisdieren zijn opgegroeid, socialer zijn. Geen argumentatie voor, gewoon een gevoel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:12

lis schreef:
Wel denk ik, dat kinderen die met huisdieren zijn opgegroeid, socialer zijn. Geen argumentatie voor, gewoon een gevoel.

Exact mijn gedachte!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:17

Ja en nee, dus ik heb even niet gestemd. Wat lis en sjuimpje concluderen vind ik ook. Maar er zijn ook mensen die snel het konijntje laten voor wat het is, en er in feite niets van leren, omdat moeder het konijn toch wel voert.
Ik denk dat je een hoop enthousiastme ( ook van de ouders ) een kind krijgt met meer verantwoordelijksgevoel dan het gemiddelde.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:38

Nou ik vind het toch een groot verschil tussen kinderen en konijnen of honden ratten enz. Tuurlijk ben je met beide voorzichtig maar de omgang is toch heel anders lijkt me.