Wie van jullie is vegetariër?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Wie van jullie is vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:10

Ik hoop niet dat hier al eens een topic over is geweest ( zal vast wel...met zo'n forum dat al zo lang bestaat Haha! ) maar dan moet dit maar verwijderd worden.

Ik vraag me af wie hier allemaal vergetariër zijn , of juist niet en waarom wel/niet.

Het valt mij namelijk op dat er veel vegetatiërs zijn die dit zijn omdat ze het zielig vinden voor de dieren.
Vaak zijn deze mensen nog nooit in een varkens stal oid. binnen geweest.
En basseren het dus op mond tot mond "reclame" en tv beelden.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:15

machie schreef:
nee, ik ben geef vegetarier. Eet alleen geen lams, paard en kalsvlees. Maar dat is meer prinsipe dan wat anders. Kalfs en lams vlees vind ik gewoon sneu. Die beessies zijn nog maar zo jong Verdrietig
en paard... tja, die behoefte heb ik nou niet. Maar ik eet wel eens een frikadelletje Lachen


De vleesvarkens zijn ook nog maar 6 maanden oud hoor Knipoog

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:25

Barb schreef:
Miep hebben jullie thuis een varkensstal??


Hoezo Haha!

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:29

Barb"]
[quote="Miep"][quote="Barb schreef:
Miep hebben jullie thuis een varkensstal??


Hoezo Haha!
[/quote]

vroeg ik me gewoon af Haha!
[/quote]

Haha nee we hebben zelf geen varkensstal, De oom van mijn vriend wel en daar help ik vaak mee ivm mijn opleiding Haha!

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:44

Barb schreef:
Ik ben dus wel een vegetarier, ook omdat ik het zielig vind voor de
dieren maar ook omdat ik het niet nodig vind dat er een dier afgemaakt
word om mij in leven te houden.
Want als mens heb je helemaal geen vlees nodig Heb er geen
moment spijt van gehad toen ik vorig jaar op 1 januari vegetarier
werd.

Ik voel me kiplekker Haha! daarbij moet ik wel zeggen dat ik wel
vis eet. Ik ben een euh.............hoe noemen ze zo'n vegetarier ook
alweer??


Kijk en die 2e reden vind ik wel een goede motivatie.
Zielig is het nu nog wel in de meeste bedrijven, hiermee doel ik dan op de leefomstandigheden/huisvesting.( van de varkens hoofdzakelijk )

Bij het bedrijf waar ik vaak over de vloer kom hebben ze net alle stallen verbouwd.
Er worden namelijk nieuwe eisen gesteld aan de huisvesting van de vleesvarkens, ik dacht dat dat in moet gaan in 2005 of 2007.
Er morgen dan geloof ik niet meer dan 16 varkens op ... m2 ( weet even zo snel niet uit mijn hoofd op hoeveel m2 Haha! )

Dit houdt in dat de varkens van die boer nu met 16en op dat stuk staan, ze staan niet meer op een betonnenvloer maar op een flinke laag zand.
Hierdoor kunnen zij hun natuurlijke wroetgedrag uitoefenen op het zand, met als gevolg dat er vaak geen staartjes meer gebrand hoeven worden.
En ze leven zo natuurlijk mogelijk.
Ook kunnen ze op dat stuk flink heen en weer rennen en gek doen ( en geloof me..varkens zijn zeer levendig en speels )

In zo'n geval vind ik het dus niet zielig...( de huisvesting dan )

Maar de boer ernaast heeft de varkens allemaal op een kluitje en ze kunnen hun kont er amper keren.
Ze hebben geen zand en uiten hun wroetgedrag op soortgenoten, met als gevolg dat ze staartjes/oortjes afknabbelen en erger...

En dan vind ik het wel zielig...

Maar gelukkig zal het leven van de varkens die nu nog geen goed leven hebben veranderen ( althans voor de "opvolgers") in 2005/2007 Haha!

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 15:38

Sizzy schreef:
Als kuikens in de broederij uit hun ei kruipen, verhuizen ze afhankelijk van
hun ras en geslacht naar een leg- of mestbedrijf. De haantjes zijn "waardeloos" en worden in een plastic zak met koolzuurgas gedood of versnipperd.

Kalveren die voor de vleesproductie zijn uitgekozen worden op zijn hoogst zes maanden oud.
Een dag na de geboorte worden ze bij hun moeder weggehaald en in afzonderlijke hokken gezet of in een kleine groep gehuisvest.
Die hokken zijn nauwelijks groter dan het kalf zelf.
Na twee weken kan het zich niet meer omdraaien in de smalle kist.
Zo ontwikkelen de spieren van het kalf zich niet en blijft het vlees mals. Tijdens zijn opsluiting krijgt het kalf in plaats van groenvoer "melkvervanger" te drinken,
met veel vet en zonder ijzer of vezels, om het vlees er bloedeloos (blank) uit te laten zien.

Varkens moeten bijna 24 uur per dag in het donker verblijven om hen rustig te houden.
In 2002 is verplicht dat varkens voor tweederde op een vaste bedrijfsvloer staan. Eenderde van de bedrijfsruimte bestaat uit roosters zodat de mest in een ruimte onder hun valt.
Zodoende staan ze de hele dag in een ammoniaklucht. Door hun verblijf op de roostervloer lijden de dieren aan pootgebreken.

Bron: www.animalfreedom.org


Sizzy deze bron heeft dan wel de slechtste bedrijven bekeken, want ik ervaar heel anders...En niet alleen bij de varkens.
Ik kom ook op koeien bedrijven en daar komen de koeien wel buiten enz.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, GoogleAdsense, Lipstick, Myrkvi, Redford, scoebje, SentiBot en 41 bezoekers