Mogen ze dit van mijn vakantieuren aftrekken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Mogen ze dit van mijn vakantieuren aftrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 20:00

Onze koelkast is kapot. Er moet iets nieuws in en daarvoor komt woensdag de monteur. Omdat afspraken maken daar tegenwoordig via een computer gaat weten we niet of hij woensdagochtend of middag komt. Dat weten we pas dinsdagavond, dan kunnen we bellen.

Nu zit het zo dat mijn moeder en ik allebei 's ochtends moeten werken. Zij is 's middags wel vrij, maar het is niet zeker of die monteur 's middags komt. Als hij 's ochtends komt moet ik er zijn omdat mijn moeder onmisbaar is(ze zit achter de kassa en daar hebben ze al geen genoeg mensen voor)

Maar nu wil mijn baas, als ik die ochtend vrij moet hebben, dat van mijn vakantieuren aftrekken

Kan/mag hij dit wel maken? Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:03

ja.... sorrie.... Bij calamiteiten is het anders maar dit is geen calamiteit. Misschien wel erg belangrijk voor jullie maar geen calamiteit. Misschien kan een van de buren of andere kennissen de boel opvangen.....

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 20:12

Nou, ze wouden het in de eerste instantie ook van mijn vakantieuren aftrekken toen onder ons huis de boel kapot was. Maar ik werdt die week ziek. En mijn moeder vondt gelukkig een vervanger

En een paar weken terug had ik een excursie van school. Dat was op een andere dag dat ik gewoon naar school. Ik wist niet zeker of ik op de gewone schooldag ook nog moest. Maar dat wouden ze ook van mijn vakantieuren aftrekken, terwijl dat verplicht was. Ik kon daar ook weinig aan doen Scheve mond

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:48

tuurlijk kost dat uren, tenzij je ze weer inhaalt!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:52

Eerlijk gezegd vind ik het zelfs nogal brutaal dat je dit durft te vragen. Moet een werkgever dan overal voor opdraaien?

Zo kan ik me ook enorm boos maken om zorgverlof voor zieke kinderen (en dan bedoel ik grieperig), ik krijg voor mijn paard nog geen uurtje vrij als ie naar de kliniek moet.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:01

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs nogal brutaal dat je dit durft te vragen. Moet een werkgever dan overal voor opdraaien?

Zo kan ik me ook enorm boos maken om zorgverlof voor zieke kinderen (en dan bedoel ik grieperig), ik krijg voor mijn paard nog geen uurtje vrij als ie naar de kliniek moet.


Helemaal mee eens... Het is niet het probleem van de baas dat jouw koelkast kapot is... Tuurlijk gaat dat van je vrije uren af, je bent er dan toch niet!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:06

Je werkgever staat volledig in zijn recht.
Eigenlijk mag je nog van geluk spreken: als hij verkeerd wil, dan hoeft hij je helemaal geen halve vrije dag toe te zeggen omdat dit in de meeste gevallen een week (of een andere termijn) van tevoren aangevraagd moet worden.

Er zijn maar weinig dingen waar je vrij voor krijgt zonder dat je vakantie/snipperuren in hoeft te leveren.
Dan moet je denken aan een sterfgeval (vader, moeder, opa, oma, zus, broer) of bezoek aan het ziekenhuis/huisarts/tandarts.

Ook bij grote calamiteiten heb je recht op een aantal vrije uren, maar dat moet dan wel echt iets heel ingrijpends zijn.
Denk bijv. aan blikseminslag, grote overstroming etc.
Een kapotte koelkast valt hier natuurlijk niet onder Knipoog

Ik neem trouwens voor het gemak maar even aan (correct me if I'm wrong) dat je bij je moeder in huis woont.
In mijn ogen is je moeder dan ook de eigenaar (en dus de verantwoordelijke) voor de huisraad.
Zelfs bij grote calamateiten is de kans groot dat jij er dan geen vrij voor krijgt, je bent dan tenslotte geen eigenaar van het huis maar "slechts" inwonend.

Dit soort dingetjes zijn vervelend en komen altijd ongelegen, maar ik zou het hoogst onredelijk vinden als je werkgever er voor op zou moeten draaien.

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:28

Missy schreef:
Nou, ze wouden het in de eerste instantie ook van mijn vakantieuren aftrekken toen onder ons huis de boel kapot was. Maar ik werdt die week ziek. En mijn moeder vondt gelukkig een vervanger

En een paar weken terug had ik een excursie van school. Dat was op een andere dag dat ik gewoon naar school. Ik wist niet zeker of ik op de gewone schooldag ook nog moest. Maar dat wouden ze ook van mijn vakantieuren aftrekken, terwijl dat verplicht was. Ik kon daar ook weinig aan doen Scheve mond


Die koelkast is echt je eigen probleem hoor, dat kost je gewoon vacantie-uren en terecht. Je hebt de mogelijkheid om die monteur 's middags te laten komen, die eis mag je stellen aan het reparatiebedrijf. Als ze daar geen rekening mee kunnen houden, dan hebben ze niet begrepen wat service betekend, de sukkels. Je baas kan overigens niet zonder meer vrij weigeren, zonder opgaaf van redenen, hij moet je wel in de gelegenheid stellen om spullen gerepareerd te krijgen.
Dat van die schoolexcursie zou ik wel diepgaand uitzoeken, ik betwijfel of je baas het recht heeft om dit van je vacantie-uren af te trekken, het hoort ten slotte bij je opleiding en daar heeft je baas mee voor getekend, ik neem aan dat je een leer-werk-overeenkomst hebt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:53

Tuurlijk kost dat je uren. Verwacht jij nou echt dat je baas op gaat draaien voor jouw kapotte koelkast. Je mag blij zijn dat je uberhaupt vrij krijgt, omdat je het op zo'n korte termijn aanvraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:55

Missy schreef:
Maar nu wil mijn baas, als ik die ochtend vrij moet hebben, dat van mijn vakantieuren aftrekken

Kan/mag hij dit wel maken? Verward


Wat een snertbaas heb jij zeg, dat als je een ochtend vrij wilt dat je dat dan van je eigen uren moet doen ipv die van hem *LOL* *LOL* *LOL*
Ehhhhh vraagje tussendoor hoor, maar van welke planeet kom jij? Haha!
Tuurlijk gaat dat van je eigen vakantieuren af, is toch 100% normaal? Ik vind jouw vraagstelling "kan/mag hij dit wel maken" veeeeeeel vreemder dan dat hij zegt dat dat van je eigen vakantieuren af gaat *LOL*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:00

nou toen ik het las dacht ik eerst dat ze een grapje maakte.........waar haal je het vandaan..........sorry, maar je hebt duidelijk nog niet echt door hoe de wereld in elkaar zit.......

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:17

Sluit me aan bij Fitz, ik heb met Raimaer de laatste weken ook heel wat vrije uurtjes opgenomen Knipoog

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:57

Citaat:
ze wouden


Citaat:
ik werdt


Sorry, ik MOET het effe kwijt:
* ze wilden! (wouden..bestaat niet)
* ik werd! (is al verleden tijd, dus nooit + T!)

Verder, vrij nemen is EIGEN tijd.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:01

daarom heb ik er zo'n hekel aan als die dingen gebeuren want je moet er inderdaad speciaal vrij voor nemen en dan de hele vrije middag thuisblijven en wachten op de monteur.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:02

vanda's"]
[quote="Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs nogal brutaal dat je dit durft te vragen. Moet een werkgever dan overal voor opdraaien?

Zo kan ik me ook enorm boos maken om zorgverlof voor zieke kinderen (en dan bedoel ik grieperig), ik krijg voor mijn paard nog geen uurtje vrij als ie naar de kliniek moet.


Helemaal mee eens... Het is niet het probleem van de baas dat jouw koelkast kapot is... Tuurlijk gaat dat van je vrije uren af, je bent er dan toch niet!!
[/quote]

Mee eens! Dit is gewoon een prive aangelegenheid en dat kost je gewoon je vakantiedagen/uren. Logisch toch!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:11

Je bent wel grappig omdat je twijfelt aan dit soort dingen.

Vaak hebben bedrijven een boekje waarin al je rechten en plichten staan. Misschien wel handig om deze eens door te lezen als je die gehad hebt? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:26

Ik denk dat iets dusdanig simpels als "vrijnemen kost je vakantietijd" er niet eens in staat, dat snappen ze zelfs op Mercurius nog en dat ligt toch aardig wat lichtjaren verderop *LOL* *LOL* *LOL*

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 12:30

Sorry dat ik het alleen maar even vroeg Scheve mond

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:31

Ik snap alleen niet waarom je dit moet vragen, leek me logisch.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:34

Sommige dingen zijn niet voor iedereen even vanzelfsprekend, toen ik 17 was wist ik ook nog niet precies hoe dit soort dingen werkten.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 12:34

mag ik ook even iets niet weten?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:36

Je bent 17, en verder had je het ook aan je moeder kunnen vragen.
Ik vind het ongeveer net zoiets van:Ik wil met mijn boodschappen langs de kassa, moet ik ook betalen? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:37

Tuurlijk, maar achteraf gezien snap je onze lol toch wel een beetje denk ik?
Wees eens eerlijk, ook voor een 17-jarige is dit toch een vraag uit het kaliber: ik ga boodschappen doen bij de Appie maar voor ik de winkel uitga staat er een kassa waar ik moet betalen. Mag dat?
Haha!
Kom op, beetje de lol er van inzien hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:37

Hahaha Billy en ik zitten geloof ik aardig op 1 lijn.... *LOL* *LOL* *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:40

Arme Missie. Als je iets niet weet moet je het altijd vragen hoor. Alleen maar verstandig!

Ik begrijp de antwoorden ook wel en ik hoop dat jij net zoals ik er ook om kan lachen. Het is idd niet echt een moeilijke vraag, maar nog lang niet de stomste. Ik heb ooit wel eens de vraag gehad van een collega toen ik een haring at. Ik vraag me af hoe zo een vis er nou in het echt uit ziet....... nou dat is pas stom!!!!!!!!!